Bruiloft tips

24-01-2026 08:19 38 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben ten huwelijk gevraagd, heel erg leuk! Verwacht dat het zeker nog wel 1,5 jaar tot 2 jaar zal duren voordat het is.

Maar zoek inspiratie, heb zelf vooral bruiloften meegemaakt waarvan ik me afvroeg of het bruidspaar niet vooral helemaal geleefd werd.

Wat zijn nou grote of kleine dingen die je heel erg leuk vond of echt verschrikkelijk?
Wat ik zelf echt niks vond: bruiloft in het buitenland waar ik elke dag ‘klusjes’ kreeg toegewezen die ik moest doen. Iedereen moest met bijna alles meehelpen. Van boodschappen aan ceremonie met hooibalen opbouwen. Trouw dan liever dichterbij en geef mijn geld anders uit.

Wat mij erg leuk lijkt, we houden erg van uiteten gaan en ook bepaalde gerechten waar we herinneringen aan hebben dat we daarmee het menu samenstellen.
Heb zelf een bloedhekel aan allemaal stukjes die worden opgevoerd. Heb op mijn bruiloft ook gezegd dat ik dat absoluut niet wilde. Maargoed als jij dat wel fantastisch vindt, moet je het wel doen.

Verder hou ik er wel van als het een beetje losjes is. Niet te strakke planning.

Goed menu ben ik ook voorstander van als je diner onderdeel maakt van je bruiloft.
Tijdens een bruiloft waar ik daggast was os het bruidspaar zeker 1,5 uur weggeweest om foto's te maken. Dat vond ik echt suf en saai. De dag duurde daardoor heel erg lang. Dus, ik zou foto's maken voor de gasten komen.

Voor ons was toen ik trouwde het feest het belangrijkste. En vooral een goede dj. Maar dat is heel persoonlijk.
TinyTiny schreef:
24-01-2026 09:12
Verder hou ik er wel van als het een beetje losjes is. Niet te strakke planning.
Dit inderdaad. Ben flexibel en maak je niet druk om details. Dat is echt zonde.

Ik zou gaan voor een locatie waar je zowel binnen als buiten kunt eten afhankelijk van het weer.
Dank! Nee geen stukjes, maximaal 2 speeches lijkt me genoeg.

Foto’s zou ik ook niet gedurende de dag doen. Misschien zou ik liever ook wat later op de dag starten met alles.

Vraag me af, heb je een ceremonie meester echt nodig? Ben het zelf geweest en je bent meer een regelaar dan dat je zelf mee geniet. Vooral overdag.
Focus op wat je Wel wil, niet op al het andere
Wat vond je bij andere bruiloften echt leuk?
Ik vond een ceremoniemeester erg handig en fijn. Het was mijn zus. Zij regelde veel dingen, waardoor ik tijd had voor andere dingen en meer rust. Ik ben zelf heel slecht in plannen en alles goed regelen, dat deed zij en ze vond het ook leuk om te doen. Veel werd voor de bruiloft geregeld, niet alleen op de dag zelf.

We hebben de foto's voor de ceremonie gemaakt, maar ook een paar op de trouwlocatie met de gasten en ook een paar alleen. Het was mooi weer en toen we op de feestlocatie aankwamen, was iedereen gezellig buiten met elkaar aan het kletsen.

Alleen mijn vader heeft op onze bruiloft gesproken en dat vonden wij ook genoeg.

We hadden een ongedwongen sfeer, geen dresscode, lekker eten en leuke muziek. Die overigens niet te hard stond, zodat de mensen ook nog met elkaar konden kletsen. Onze families zijn niet zo van het feesten, dus dit was een goede mix.
Monsters are real, ghostes are real too. They live inside us, and sometimes, they win.
Stephen King
Lila-Linda schreef:
24-01-2026 09:34
Focus op wat je Wel wil, niet op al het andere
Wat vond je bij andere bruiloften echt leuk?
Ja dat vind ik dus lastig. Heb 4 bruiloften meegemaakt en die waren allemaal groots en veel. Dus vind ik moeilijk te weten wat en hoe alles kan.
Ik was ceremoniemeester voor mijn zus maar zij is een micromanager die exact had voorgeschreven hoe ze dingen wilde. Zelfs de bosjes ballonnen op de feestlocatie moesten in een bepaalde combinatie bij de tafels. Uiteraard ging dat niet 100% goed, dus dat heeft ze wel opgemerkt. Het was desondanks een ontspannen dag. De locatie was top, met buiten uitgebreide speelgelegenheid voor de kinderen en een apart kamertje waar mensen baby’s neer konden leggen (met oppas erbij).
Er was wel een aparte gastenlijst voor overdag en ‘s avonds, maar alle daggasten konden ergens terecht in de tijdspanne tussen huwelijkssluiting en diner. Het feest was na het diner op dezelfde locatie, dus toen kwamen er nieuwe mensen bij. Ook leuk was dat alle binnenkomende gasten langs de fotograaf kwamen en op de foto werden gezet.
Een ceremoniemeester is echt wel aan te bevelen. Alleen zou ik iemand kiezen die iets verder van jullie afstaat, omdat je veelal bezig bent met alles in de gaten te houden en te regelen en minder van alles kan genieten.
Heb geen ceremoniemeester gehad. Maar bij ons was de bruiloft ook vrij simpel en losjes geregeld.
- in de ochtend hebben we auto & bloemen opgehaald, daarna naar de kapper voor m'n haar.
- in de middag kwam kleine groep bij ons thuis, koffie/ thee, lekkers en daarna naar het gemeentehuis met z'n allen.
- gemeentehuis heb je geen werk aan. Hebben daar ook wat foto's gedaan, maar geen sessie van anderhalf uur en ook foto's met de groep in verschillende samenstellingen.
- naar de locatie voor diner/ feest, alles voor het eten was daar allemaal geregeld. Hoefde dus ook niets aan te gebeuren. Taart was daar door de bakker afgeleverd en hadden we als dessert.
- Daarna feest met grote groep en DJ. Drinken, hapjes allemaal door de locatie geregeld. Was ook geen werk aan voor een ceremoniemeester.

Wat de ceremoniemeester had kunnen doen:
Originele geboekte DJ meldde zich ziek de dag ervoor. Ik heb de locatie van de bruiloft gebeld of zij nog een leuke DJ kenden. Was prima opgelost.
Auto en bloemen ophalen.
Laten weten wanneer we richting gemeentehuis gingen en daarna de locatie van het eten/ feest, hebben we nu zelf aangegeven.

Ik zag de noodzaak dus ook niet.
Als ik het over mocht doen, koos ik niet meer voor een luxe diner, maar voor wat eenvoudiger maar dan meer gasten.
Ik zag pas een bruiloft met lange tafels vol mensen, pizza-ovens, salades, broodsoorten met allerlei dips, etc. Lijkt me echt super gezellig, dat een groter deel van de feestgasten mee eet.
-Matilda- schreef:
24-01-2026 10:18
Als ik het over mocht doen, koos ik niet meer voor een luxe diner, maar voor wat eenvoudiger maar dan meer gasten.
Ik zag pas een bruiloft met lange tafels vol mensen, pizza-ovens, salades, broodsoorten met allerlei dips, etc. Lijkt me echt super gezellig, dat een groter deel van de feestgasten mee eet.
Dit had ik op mijn eerste huwelijk. Als je gast was was je gast. Je kon zelf beslissen of je alleen naar de ceremonie kwam, of naar het proosten, het eten of het feest. Alles kon maar delen kon ook net wat je fijn vond.
Ik vond dat wel prettig het gaf een heel welkom gevoel kreeg ik ook terug.

Mijn tweede huwelijk had wel dag en avondgasten voornamelijk omdat mijn man ASS heeft en zelf meer behoefte had aan zekerheid en rustigere momenten. Was ook een mooie dag maar gewoonweg echt anders. Wel wat persoonlijker erdoor dus het heeft beide voordelen heb ik ervaren.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Voor als je meerdere locaties hebt (bijvoorbeeld gemeentehuis en feestlocatie) waar niet heel veel parkeerruimte is; Wij hadden een touringcar gehuurd voor de gasten. En die laten versieren voor de feestvreugde. Was iedereen erg over te spreken. Scheelde parkeergeld en stress bij iedereen.
Sabine schreef:
24-01-2026 09:23
Tijdens een bruiloft waar ik daggast was os het bruidspaar zeker 1,5 uur weggeweest om foto's te maken. Dat vond ik echt suf en saai.
Dit vond ik ook stom. En we kregen ook niks, want het bruidspaar wilde koffie bij de taart doen.

Dus doe de shoot alsjeblieft s ochtends en laat mij daarna pas opdraven.

De leukste bruiloften vond ik waar de ambtenaar slechts een accessoire was en de speech door vrienden/familie werd gedaan. Ik heb nog nooit een leuke speech van een ambtenaar gehoord.
Dropdrop schreef:
24-01-2026 11:09
Dit vond ik ook stom. En we kregen ook niks, want het bruidspaar wilde koffie bij de taart doen.

Dus doe de shoot alsjeblieft s ochtends en laat mij daarna pas opdraven.

De leukste bruiloften vond ik waar de ambtenaar slechts een accessoire was en de speech door vrienden/familie werd gedaan. Ik heb nog nooit een leuke speech van een ambtenaar gehoord.
Let dan wel op dat het niet te leuk wordt en uiteindelijk je huwelijk niet geldig gesloten is.

https://www.rtl.nl/nieuws/opmerkelijk/a ... ch-chatgpt
hvm wijzigde dit bericht op 24-01-2026 11:57
12.60% gewijzigd
Uit eigen ervaring en wat ik bij anderen gezien heb:

- zo min mogelijk verplaatsen. Elke keer de auto ophalen en een parkeerplaats zoeken en weer opnieuw de sfeer opbouwen vind ik geen feest maar stress

- iedereen meeëten en dan simpel eten is leuker dan een chique maaltijd voor een beperkt gezelschap

- zorg sowieso dat er wat te eten is. Als mensen van ver komen, zeker oudere mensen, is het niet leuk als ze nog twee uur moeten wachten voor er wat te eten voor ze is. En al helemaal als ze zonder zelfs maar een broodje weer naar huis gestuurd worden. Niet feestelijk als je de hele dag in de trein zit als 70-plusser en je moet je eigen zakje brood meenemen.

- zorg dat er ook rustige zitjes zijn, niet iedereen vindt het leuk om over muziek heen te moeten schreeuwen

- als je veel kinderen verwacht kan een tafel met papier, stiften, verf en kleurpotloden heel goed werken, zeker als er iemand het voortouw neemt om daar als eerste aan de slag te gaan.
Harba lorifa
hvm schreef:
24-01-2026 11:56
Let dan wel op dat het niet te leuk wordt en uiteindelijk je huwelijk niet geldig gesloten is.

Rechter zet streep door huwelijksakte, ... /l/2597239
Dat ging erom dat de ambtenaar uiteindelijk niet het formele deel correct gedaan had, omdat hij helemaal opging in het leuke verhaal. Als je een ambtenaar de formaliteiten laat doen en iemand anders de speech, is er niks aan de hand. Maar het formele deel moet volgens het boekje gebeuren anders is het niet geldig.
Harba lorifa
Ik had geen zin in een fotograaf om van die typische trouwfoto’s te maken. Maar ik heb wel een fotograaf gevraagd om foto’s te maken van ons feest en dat zijn hele leuke, spontane foto’s van een groep mensen die niet meer op die manier bij elkaar zal komen. Dus dat zou mijn tip zijn: laat leuke foto’s maken van het feest als herinnering (en dan niet een berg wegwerpcamera’s of een familielid vragen die leuk kan fotograferen, nee, gewoon fotograaf die goed is, goed betalen).
Wat eten we vanavond?
Dingen waar ikzelf heel blij mee was op onze bruiloft:

- ingehuurde ceremoniemeester. Ik wilde die rol mijn naasten niet ‘aandoen’ en zo kon iedereen gewoon lekker genieten. Inclusief ikzelf in de wetenschap dat het allemaal goed geregeld was.
- opdelen in twee dagen: ceremonie op dag 1, samen genieten van de avond, feest op dag 2. Met beperkte energie vond ik dit ideaal.
- bijkomend voordeel: geen diner. Ik vind het eten vaak duur en niet perse heel lekker. Plus dat in sommige families zitplekken ook een heel gedoe zijn
- eigen geloften. Heel mooi om zelf woorden te geven aan het gevoel
- een live zangeres met gitarist. Iedereen pinkte een traantje weg en we konden onze favoriete liedjes uitkiezen.
- Eén sfeervolle locatie. Geen gedoe met verplaatsing
- dresscode qua kleur . Al denk ik dat sommige gasten hier anders over denken. Die vonden het wel wat gedoe. Maar nog steeds als ik terug kijk op de foto’s vind ik het zo mooi
- genoeg tijd ingeruimd met zijn 2-en. Zodat we ook samen echt konden genieten
- geen trouwambtenaar, maar een vriend de de ceremonie leidde. Was veel persoonlijker en scheelde een hoop geld. Het trouwen zelf hebben we gratis op het gemeentehuis gedaan
Leukste bruiloft waar ik was had de ceremonie en taartmoment op een statige locatie en het eten en feest was in een supergezellig cafe. Alle gasten erbij en ongedwongen. Ik vond het verplaatsen ook juist wel even een lekkere break tussen officiële deel en ontspannen deel.

Minst leuk vond ik zaaltje bij een zalencentrum en op een locatie die overdag als attractie dient. Verder is catering ook heel bepalend. Het hoeft niet luxe, maar genoeg, lekker, leuk gepresenteerd en goed getimed zijn echt wel een vette plus vind ik.
- Inderdaad niet te veel verplaatsingen, dus 1 of 2 locaties.

- Jurk minimaal 9 maanden tevoren!! En vraag of er sample sale is. Kun je makkelijker een fancy jurk voor minder kopen. Onder de 1700 euro is de rok meestal simpel zonder details.

- Bezoek een trouwbeurs. Veel ideeën opdoen. Zie je direct verschillende fotografen en hun stijl. Heel handig om te weten of je van een fotograaf met veel sepia, zwartwit of andere stijlen houdt. En of je de beste man/vrouw een hele dag op je feest kunt verdragen ;)

- Niet te strakke planning, hou lucht/ruimte en doe alles langer dan je denkt. Ik zat uiteindelijk al rond half 8 's ochtends in de haar en make up. Ahja, echt veel slapen doe je de nacht ervoor en erna toch niet hehe.

- Wij zijn wel op een korte reis geweest, dat beviel precies goed, en ook een paar dagen thuis. Kon je bijkomen van de bruiloft en nagenieten. Met nog een stuk bruidstaart uiteraard.

- voor mij wel ceremoniemeesters, ik deed een duo. In principe regelde ik het hele programma, maar de ceremoniemeesters wisten dus hoe alles moest gaan en konden dat in goede banen leiden.
Anders gaat iedereen alles, maar dan ook alles, aan jou vragen vooraf en op de dag zelf. Want wanneer de ceremonie, RSVP, waar moeten de cadeaus, waar is de wc, mogen we stukjes en hoe lang en hoeveel, waar moeten de gasten om tijd x heen, mag tante x niet komen, is het eten vega/glutenvrij/etc, kunnen we ergens overnachten, is alles qua aantal stoelen goed geregeld, staan de bloemen goed, is iedereen gearriveerd, hoeveel parkeergelegenheid, wat moet ik aan?!? (haha die hoorde ik heeuwl vaak, vond ik wel grappig en leuk), wanneer kunnen de stukjes/speech, zijn er aansluitingen voor muziek voor de band, waar is de ingang voor de band.

- Genoeg hapjes/eten voor de gasten. Doe anders niet te fancy hapjes.

- Wees lief voor de ceremoniemeesters en bedank ze. Overnachting, uit eten, iets anders. Dat ze gewaardeerd worden.

- Zorg dat de gasten het leuk hebben. Dus een fijne plek om te zitten en te kletsen, indien kids wat te spelen, voldoende hapjes en drankjes, muziek op de achtergrond maar niet te hard.
Wij hadden 's avonds een band en dj, lekker dansen, maar mensen konden zich ook terugtrekken als ze wilden kletsen. En een fotobooth.

- Zorg voor een locatie die in de lente/zomer/herfst zowel binnen als buiten mooi is. Je hebt geen invloed op het weer.

- Wij hadden een locatie met bijna alles erop en eraan. Natuurlijk heeuwl duur, maar de bloemen, aankleding, dj, avondeten, bruidstaart, locatie, drankjes, hapjes, parkeren en deels de overnachtingen waren daardoor allemaal geregeld.

- Wij hebben de ceremonie 's avonds met alle gasten gedaan, daarna het feest. Overdag nog wat gelounget en gegeten met daggasten. Zo konden we toch veel mensen uitnodigen maar ook met naasten wat quality time. Alsnog had ik wel meer mensen willen uitnodigen (vooral collega's, maar dat waren er direct 40-50 geweest en toen deed mijn portemonne wel pijn bij de gedachte). (Tip: werk in een KLEIN team haha)

Mijn stomste bruiloft was dat we naar drie locaties moesten. Ceremonie rond lunchtijd, dus tja wat doe je dan. Eet maar vast een banaan. We wachtten daarna lang buiten terwijl allemaal foto's werden gemaakt. Volgende locatie. Paar drankjes en één bitterbal. Bruidspaar en de rest van de gasten behalve close friends nauwelijks gesproken. En toen was het na een uurtje wat drinken klaar.

- Geniet ook van de voorbereidingen, want de dag zelf is zo om!!
Wij hebben wel de foto's na de ceremonie gedaan. Dat had verschillende redenen:
- De "first look" was daadwerkelijk toen ik aankwam op het moment dat de ceremonie begon. Dat vond ik heel bijzonder. Ik vind het zelf heel suf als je er al een halve dag samen op hebt zitten voordat de ceremonie begint.
- we trouwden op een prachtige plek in het bos met maisvelden ernaast, dus we liepen zo van de ceremonie naar de borrel locatie en zo hop even tussendoor de foto's maken. We zijn niet (ver) weg geweest van de gasten en het duurde geen anderhalf uur (hoe lang wel weet ik niet, ik schat drie kwartier tot uur)
- we konden ook mooi meteen de foto's met ouders en dergelijke maken, als je dat wil tenminste. Ik vond het leuk om ook "officiële" foto's met familie en vrienden te hebben.
- we hadden entertainment zowel voor de gasten als voor onze foto's. Ik hou dit bewust een beetje vaag, maar laten we het er dus op houden dat er dus entertainment was voor de gasten. En uiteraard allerlei hapjes en gewoon open bar!

Na de ceremonie spreek je toch niet alle gasten meteen, tenzij je een klein clubje hebt. Dus zolang er lekker eten en drinken is voor de gasten zie ik het bruidspaar als niet strikt noodzakelijk voor gezelligheid haha.
ik ben 1.5 jaar geleden getrouwd en we hebben precies gedaan hoe we het zelf wilde.

ik vind fotos heel erg belangrijk, dus wij hadden een goede fotograaf en wat ik erg leuk vond dat gasten een foto konden laten maken en die werd daarna gelijk op een magneet gezet. (gelijk een bedankje) zelf kregen wij alle fotos digitaal en de fotos waar wij zelf met gasten opstonden kregen wij ook de magneten van ;)

wij houden erg van lekker eten dus wij hadden bij ons favoriete restaurant zelf een high wine samengesteld met onze favoriete gerechten. en voor de kinderen ook een leuk menu.

ook had ik voor alle kids een leuk cadeautasje gemaakt met wat leuke spullen om zoch te vermaken, en een hoek voor de kids met allerlei spelletjes en oppas erbij voor onze eigen kids ;) en alle kids mochten hun ijsje zelf versieren in de keuken van het restaurant.

ik heb absoluut geen spijt van dat ik geen bloemen, geen bruidstaart en geen bruidsauto had. ;)

wij kwamen met een bootje aan. en trouwden om 3 uur daarna liepen we met het gezelschap naar de high wine ;)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven