Bruiloft tips

24-01-2026 08:19 109 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben ten huwelijk gevraagd, heel erg leuk! Verwacht dat het zeker nog wel 1,5 jaar tot 2 jaar zal duren voordat het is.

Maar zoek inspiratie, heb zelf vooral bruiloften meegemaakt waarvan ik me afvroeg of het bruidspaar niet vooral helemaal geleefd werd.

Wat zijn nou grote of kleine dingen die je heel erg leuk vond of echt verschrikkelijk?
evelien2010 schreef:
25-01-2026 16:44
Eeuh mensen horen op andermans bruiloftsfeest helemaal geen geld mee te nemen! Jij geeft een feest en nodigt mensen uit. Dan hoor jij voor je gasten te zorgen en moeten ze zoveel pizza punten kunnen eten als ze willen. Pizza is al absoluut niet duur. En dat gasten dat zelf mogen betalen is echt asociaal. Dit verhaal hoort in het gierige acties topic thuis...
Bwah, voor neef bestond zijn feestje uit "drank à volonté" en een paar hapjes.
Niet uit pizza.

En daarnaast een 3-dagen-durend feest voor 20 personen in Frankrijk.

Hij had al bedacht dat mensen die om 13 à 14u 's middags naar zijn feest kwamen - dat duurde tot 17u of dergelijke - misschien honger zouden krijgen na die 4 hapjes.
En aangezien we in the middle of nowhere zaten was een friettent niet in de buurt.

Die pizza was dus ook niet aangekondigd. We kregen een receptie met drank waarvoor ik om 12u thuis moest vertrekken. (En via via het verhaal dat ze eigenlijk gewoon het feestje en petit comité in Frankrijk wilden geven, maar dat iemand het toch een goed idee vond om iedereen wel low-budget mee te laten vieren hier.)
Verwittig je gasten dus vooral dat er een vrijblijvende foodtruck staat waar ze op los kunnen gaan als ze tijdens of na de receptie honger hebben en nog een uur terug naar huis moeten. En dat die truck alleen cash aanvaardt terwijl 3 kwart gewoon wil betalen met bankkaart.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wat ik een leuk idee vond op een bruiloft was dat er canvasjes en verf beschikbaar waren (en schorten) veel gasten hebben gedurende de dag lekker geschilderd.
Als je het leuk vindt dat er kinderen komen en je er veel verwacht, misschien 2 tieners inhuren om ze te vermaken.

Bij de kringloop/action wat knutselspul en speelgoed inslaan. Voor 50 euro (+ oppastarief) hebben de kinderen ook een leuke dag en kunnen de ouders een beetje ontspannen/ dansen.
Absurd, die foodtruck waar je zelf moet betalen. Dat zou ik zelf anders regelen, het voelt niet gastvrij.
Wat eten we vanavond?
To wil volgens mij vooral lekker dromen over leuke mogelijkheden voor haar dag.

Een topic met verschrikkelijke bruiloften hebben we al
Dropdrop schreef:
25-01-2026 18:54

Dan zou m’n tip zijn: foodtruck is superleuk maar pak als bruidspaar het bonnetje.

Sowieso vind ik bruiloften leuk, als het niet helemaal ideaal is georganiseerd vier ik toch een gezellig feestje. En vieren dat mensen veel van elkaar houden, altijd leuk toch?
Wat eten we vanavond?
Oh en kadootjes met jullie namen, snuithes, datum, foto oid is hooguit leuk voor 1e lijn familieleden
Ik hou van mijn vriendinnen, maar zet hun trouwfoto niet in mijn kamer
Je hoeft echt niks mee te geven
jorchugh_jor schreef:
24-01-2026 17:36
Ik snap dat dat voor je eigen bruiloft geweldig is. Als gast vind ik het echter niet altijd leuk: 2 x vrij nemen, 2 x een reis maken, 2 sets kleding kopen (voor diner en feest. Je vraagt nogal wat van je gasten.

Wel leuk: bruiloft die een lang weekend duurde op waddeneiland, waarbij bruidspaar gezorgd had voor de overnachting. Daarvoor had ik ook maar één feestjurk nodig en verder warme trui en wandelschoenen.

Ook hier zou ik niet op zitten te wachten. Wij hebben twee kinderen en ik heb hooguit voor 1 nacht oppas. Ik vind het superleuk als iemand gaat trouwen en wij uitgenodigd zouden zijn, maar ik hoef geen bruiloft van meerdere dagen.

Ik heb weinig bruiloften meegemaakt, maar zou als tip geven om een paar platte schoenen mee te nemen.
En misschien een bus regelen voor de mensen die van ver komen. Stuk goedkoper dan hotelkamers.

En zorgen voor een warme locatie. Ik ben 1x op een bruiloft geweest met een heel mooie, romantische open tent. Het was alleen ongeveer 11 graden met oostenwind en het bruidspaar had niet aangegeven dat het buiten zou zijn. De ene helft stond er verkleumd en de andere helft met een dik vest of jas wat nog in de auto lag.
Lila-Linda schreef:
25-01-2026 19:40
Oh en kadootjes met jullie namen, snuithes, datum, foto oid is hooguit leuk voor 1e lijn familieleden
Ik hou van mijn vriendinnen, maar zet hun trouwfoto niet in mijn kamer
Je hoeft echt niks mee te geven
Bij avondfeest van een familielid kregen we een flesje dropshot met "het zit d'rop". Die vond ik wel leuk. Inderdaad beter dan foto's of dingen met een datum
Whadiepooh schreef:
24-01-2026 15:20
Ik vind dat gasten vaak zoveel geld kwijt zijn aan een bruiloft. Mijn kant moet 2/3uur reizen Vind ergens dat wij de overnachtingen ook moeten bekostigen, tegelijkertijd erg prijzig voor 100 man.
Je hoeft ook echt niet voor iedereen een overnachting te betalen hoor. Ik heb er geen moeite mee om daar zelf voor te betalen bij vrienden/familie die aan de andere kant van het land woont. Alleen als je ervoor kiest om ergens ver weg te trouwen is het wel zo aardig (maar dan zou ik een groepsaccomodatie zoeken). Evt kan je proberen een dealtje ergens te regelen, bijvoorbeeld bij de trouwlocatie. Of zelf lekker in een hotel overnachten en je huis ‘uitlenen’ aan een groep mensen?
lenthe_ schreef:
25-01-2026 19:53
Ook hier zou ik niet op zitten te wachten. Wij hebben twee kinderen en ik heb hooguit voor 1 nacht oppas. Ik vind het superleuk als iemand gaat trouwen en wij uitgenodigd zouden zijn, maar ik hoef geen bruiloft van meerdere dagen.
De kinderen waren ook uitgenodigd, overnachting en al en tijdens het diner was er oppas voor de kleintjes.
Karrota schreef:
24-01-2026 14:05
Wij hebben wel de foto's na de ceremonie gedaan. Dat had verschillende redenen:
- De "first look" was daadwerkelijk toen ik aankwam op het moment dat de ceremonie begon. Dat vond ik heel bijzonder. Ik vind het zelf heel suf als je er al een halve dag samen op hebt zitten voordat de ceremonie begint.

Suf? Ik zie echt niet wat er suf aan is. Het is geen gearrangeerd huwelijk waar je elkaar voor het eerst op de ceremonie ziet immers. De meeste mensen wonen al samen voordat ze gaan trouwen, dus ook daar zou ik het eerder suf vinden om elkaar pas en public voor het eerst te moeten zien op je huwelijksdag.

En als mensen per sé apart van elkaar zich klaar willen maken en de kleding voor elkaar geheim willen houden ofzo zie je volgens mij alsnog het vaakst dat de bruidegom de bruid bij huis ophaalt.
Maar ik heb dan ook meer met dingen samen meemaken (vind ik zelf niets sufs aan) dan dat een bepaald moment per sé en public moet.
S-Groot schreef:
25-01-2026 20:59
Suf? Ik zie echt niet wat er suf aan is. Het is geen gearrangeerd huwelijk waar je elkaar voor het eerst op de ceremonie ziet immers. De meeste mensen wonen al samen voordat ze gaan trouwen, dus ook daar zou ik het eerder suf vinden om elkaar pas en public voor het eerst te moeten zien op je huwelijksdag.

En als mensen per sé apart van elkaar zich klaar willen maken en de kleding voor elkaar geheim willen houden ofzo zie je volgens mij alsnog het vaakst dat de bruidegom de bruid bij huis ophaalt.
Maar ik heb dan ook meer met dingen samen meemaken (vind ik zelf niets sufs aan) dan dat een bepaald moment per sé en public moet.
Het gaat me er niet om dat samen dingen beleven suf is.
Maar ik vind het altijd wel een beetje "nep" als de ceremonie dan begint en de bruidegom zogenaamd overdonderd is als de bruid binnen komt lopen. Dan vind ik het dus een suf moment omdat je er samen al een halve dag op hebt zitten en niet meer echt een speciaal moment.

Ik heb me klaargemaakt op de locatie, dus van ophalen was geen sprake. Ongeacht met hoe je de dag indeelt vind ik dat trouwens wel een aanrader. We hadden een eigen minihuisje in het bos met hapjes en drankjes en dan kom je al heel leuk in de feeststemming op de trouwlocatie.
Dropdrop schreef:
25-01-2026 18:54

Ik denk dat ze juist veel heeft aan tips en voorbeelden hoe het niet moet. Zoals die gierige neef die iedereen laat opdraven voor 4 sneue hapjes. Maar te gierig is voor een paar pizza's. Duidelijk voorbeeld dat het zo niet moet.

Kinderen in combinatie met verf zou ik ook absoluut niet doen. Mensen trekken hun mooiste kleding aan. Het laatste wat je wilt is een bedorven dag omdat jouw of andermans kind onder de verf zit en jij daardoor ook. Lijkt mjj voor de bruid ook niet zo handig met al dat wit.. Ervaren nanny's hebben kleurpotloden mee en knutselspullen die geen rommel geven.
Op een Spaanse bruiloft lagen op een tafel in de hoek stapels espadrilles (nieuwe) in vele maten. Konden de hakken uit en iedereen volledig los op de dansvloer.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Als ik mijn trouwdag kon overdoen liet ik vooral die bijzonder ambtenaar van de burgerlijke stand weg. In zoverre dat diegene de plechtigheid mag voltrekken. Maar verder niks. Geen verhaaltje of toespraak.

In ons geval maakte zij (die ons huwelijk moest voltrekken) echt één grote grap van ons huwelijk. En daar kunnen we 25 jaar later om lachen. Maar het was toen écht niet leuk.

Om te beginnen kwam ze te laat.
Wij als bruidspaar en alle gasten zaten er letterlijk al klaar voor toen zij met verwaaid kapsel, op de fiets kwam aanzetten.

Ze had vuurrode lippenstift op, inclusief op haar voortanden. Echt, ze had rode tanden. Zowel boven als onder.

Vervolgens ging ze een praatje houden wat eigenlijk nergens op sloeg. Zo noemde ze mij bij wijze van: Marieke i.p.v Marijke.
Ze deed ook een soort levensloopje die kant nog wal raakte. Ze verwarde ons overduidelijk met andere bruidsparen.

Ik heb de videobeelden onlangs nog gezien en ik denk écht dat ze een bakkie op had

Na de voltrekking was ze ook opeens weg. Nog geen kop koffie.

Dus mocht ik het kunnen overdoen. Gewoon dat huwelijk voltrekken en de rest vullen jii en je naasten zelf in.
Hallodaar schreef:
26-01-2026 07:14
Als ik mijn trouwdag kon overdoen liet ik vooral die bijzonder ambtenaar van de burgerlijke stand weg. In zoverre dat diegene de plechtigheid mag voltrekken. Maar verder niks. Geen verhaaltje of toespraak.

In ons geval maakte zij (die ons huwelijk moest voltrekken) echt één grote grap van ons huwelijk. En daar kunnen we 25 jaar later om lachen. Maar het was toen écht niet leuk.

Wij als bruidspaar en alle gasten zaten er letterlijk al klaar voor toen zij met verwaaid kapsel, op de fiets kwam aanzetten.

Ze had vuurrode lippenstift op, inclusief op haar voortanden. Echt, ze had rode tanden. Zowel boven als onder.

Vervolgens ging ze een praatje houden wat eigenlijk nergens op sloeg. Zo noemde ze mij bij wijze van: Marieke i.p.v Marijke.
Ze deed ook een soort levensloopje die kant nog wal raakte. Ze verwarde ons overduidelijk met andere bruidsparen.

Ik heb de videobeelden onlangs nog gezien en ik denk écht dat ze een bakkie op had

Dus mocht ik het kunnen overdoen. Gewoon dat huwelijk voltrekken en de rest vullen jii en je naasten zelf in.
Hadden wij dezelfde ambtenaar misschien? Bij ons werd ook alles door elkaar gehaald. Wij grappen nog wel eens dat we niet zeker weten of we ooit echt met elkaar getrouwd zijn. Wat een aanfluiting was dat. Heb na een klacht bij de gemeente het geld toen nog wel terug gekregen. Maar ik had liever een ambtenaar gehad die wel de namen had kunnen onthouden.
evelien2010 schreef:
24-01-2026 14:59

Andere belangrijke tip is dat mensen geen gat in de dag moeten hebben. Ik ken bruiloften waar mensen zijn uitgenodigd voor de ceremonie maar niet voor de receptie of het eten (te duur). En dan wel weer op het avondfeest. En dan bedoel ik echt uitgenodigd dus niet op eigen initiatief naar de ceremonie gaan.
Nou dit dus. Wij hadden dat een aantal jaren geleden van familie. Voor ons twee uur rijden maar er was geen eten voor ons geregeld, we moesten tussen de ceremonie en het avond feest ons zelf zien te redden. We warn voor beide uitgenodigd maar niet voor diner. Voelde niet gastvrij.
Hallodaar schreef:
26-01-2026 07:14

Oh wat genant!!!!! Maar ik snap dat jullie er jaren later om kunnen lachen. Maar op dat moment hoop je toch op het mooiste wat je tot dan is overkomen.
Bo-Katan schreef:
26-01-2026 10:35
Nou dit dus. Wij hadden dat een aantal jaren geleden van familie. Voor ons twee uur rijden maar er was geen eten voor ons geregeld, we moesten tussen de ceremonie en het avond feest ons zelf zien te redden. We warn voor beide uitgenodigd maar niet voor diner. Voelde niet gastvrij.
Dat is het ook niet. Na een zo'n ervaring slaan wij nu de ceremonie over en gaan gezellig naar het avondfeest. Ik ga niet uren rondhangen in de omgeving. Om in de avond weer wel te komen. Hetzelfde met bruiloften waar je partner niet of niet geheel welkom is. Dat komt ook heel naar over. We vieren de liefde maar allerlei mensen zijn niet welkom. Ik maakte zelfs mee dat binnen een vaste vriendengroep bepaalde partners wel en anderen niet welkom waren. Want die kende het bruidspaar beter of daar hadden ze meer mee. In zo'n geval is het we gaan samen of we gaan niet. Het is niet aan anderen om te bepalen hoe goed mijn relatie is. En of een partner leuk genoeg is om mee te mogen. Het vervelende was dat verre nichten en neven (waar nauwelijks tot geen contact mee was) wel mochten komen.
evelien2010 schreef:
26-01-2026 11:38
Dat is het ook niet. Na een zo'n ervaring slaan wij nu de ceremonie over en gaan gezellig naar het avondfeest. Ik ga niet uren rondhangen in de omgeving. Om in de avond weer wel te komen. Hetzelfde met bruiloften waar je partner niet of niet geheel welkom is. Dat komt ook heel naar over. We vieren de liefde maar allerlei mensen zijn niet welkom. Ik maakte zelfs mee dat binnen een vaste vriendengroep bepaalde partners wel en anderen niet welkom waren. Want die kende het bruidspaar beter of daar hadden ze meer mee. In zo'n geval is het we gaan samen of we gaan niet. Het is niet aan anderen om te bepalen hoe goed mijn relatie is. En of een partner leuk genoeg is om mee te mogen. Het vervelende was dat verre nichten en neven (waar nauwelijks tot geen contact mee was) wel mochten komen.
oh, ik vind dat eigenlijk helemaal prima
Ik ga Heel Graag niet mee met meneer-Lila naar bruiloften van zijn collega's.
En ik vind het ook meer dan prima, als ik ergens alleen heen moet
Ja daar heb ik ook geen moeite mee. Het heeft toch niks te maken met een oordeel vellen over hoe goed de relatie is. Ik wil alleen mensen op mijn bruiloft die ik ken, en waar ik graag een praatje mee maak en waar IK de liefde mee wil vieren, mijn liefde.

Dus dan hoef ik de partner van Pietje er niet bij als ik haar nog nooit heb gezien. Daarbij als Pietje mee komt met Jantje en Klaasje heeft hij toch ook een leuke dag (en gezelschap), daar zou ik wel rekening mee houden. Dat niet iemand echt alleen komt en niemand kent behalve mij.

Maar het is mijn dag, die ik wil vieren met mensen die er voor mij toe doen. Daarbij kost elke gast geld. Vind het juist bijzonder dat je perse een uitnodiging verwacht. Alsof je zonder je partner nergens naar toe kan of mag, of het niet leuk kan hebben?
Qua partners uitnodigen hangt bij mij en beetje van de context af. Bij vrienden/ familie nodigde ik partners wel uit. Bij collega's niet.
care_ schreef:
26-01-2026 12:15
Ja daar heb ik ook geen moeite mee. Het heeft toch niks te maken met een oordeel vellen over hoe goed de relatie is. Ik wil alleen mensen op mijn bruiloft die ik ken, en waar ik graag een praatje mee maak en waar IK de liefde mee wil vieren, mijn liefde.

Dus dan hoef ik de partner van Pietje er niet bij als ik haar nog nooit heb gezien. Daarbij als Pietje mee komt met Jantje en Klaasje heeft hij toch ook een leuke dag (en gezelschap), daar zou ik wel rekening mee houden. Dat niet iemand echt alleen komt en niemand kent behalve mij.
Dit bedoel ik. Het is jouw feestje, maar je wilt toch dat je gasten het leuk hebben?
Ik zou dus partners ook uitnodigen.
Wat eten we vanavond?
Whadiepooh schreef:
24-01-2026 09:43
Ja dat vind ik dus lastig. Heb 4 bruiloften meegemaakt en die waren allemaal groots en veel. Dus vind ik moeilijk te weten wat en hoe alles kan.
Wat vond je van die bruiloften? Vond je het leuk? Vond je het te groots of teveel? En wat vond je dan teveel of te groots.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven