Bruiloft tips

24-01-2026 08:19 135 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben ten huwelijk gevraagd, heel erg leuk! Verwacht dat het zeker nog wel 1,5 jaar tot 2 jaar zal duren voordat het is.

Maar zoek inspiratie, heb zelf vooral bruiloften meegemaakt waarvan ik me afvroeg of het bruidspaar niet vooral helemaal geleefd werd.

Wat zijn nou grote of kleine dingen die je heel erg leuk vond of echt verschrikkelijk?
Hallodaar schreef:
26-01-2026 16:23
Terwijl je zoiets toch gewoon noteert hé!
Je ziet zo'n ambtenaar niet voor de eerste keer op het moment dat je daar staat in je bruidsjurk. Er is zo'n gesprek vooraf. Ondertrouw heet dat volgens mij.

Het is volgens mij ook geen zware bijbaan/bijverdienste, een huwelijk sluiten. Dus wellicht even thuis je praatje oefenen zodat je koppels niet door elkaar haalt en je bijvoorbeeld 'Tom en Marijke' niet gaat aanspreken met 'Ron en Marieke'!
Ondertrouw is wat anders.
Wij hadden ook een vreselijke trouwambtenaar die de plank helemaal mis sloeg, terwijl we haar bij het voorgesprek duidelijk hadden gemaakt welke onderwerpen gevoelig lagen. Raar mens. Achteraf gezien zou ik haar toespraak even hebben willen lezen voor de bruiloft. Dus dat is mijn tip: check die speech als dat kan.
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
26-01-2026 16:33
Wij hadden ook een vreselijke trouwambtenaar die de plank helemaal mis sloeg, terwijl we haar bij het voorgesprek duidelijk hadden gemaakt welke onderwerpen gevoelig lagen. Raar mens. Achteraf gezien zou ik haar toespraak even hebben willen lezen voor de bruiloft. Dus dat is mijn tip: check die speech als dat kan.

Als ik het nog eens zou moeten doen, dan zou ik denk ik überhaupt geen speech van een trouwambtenaar hoeven. Tenzij het iemand is die we kennen en die we juist uitzoeken omdat diegene iets leuks/moois te vertellen heeft.
Maar ik hoef geen eigen inbreng van iemand wiens taak het is om gewoon de formaliteiten te doen. (Bij de uitvaart van mijn moeder ging de uitvaartleidster (die het verder prima deed) op eigen initiatief een gedicht voordragen. Zat ik ook niet op te wachten eigenlijk). Doe datgene waarvoor je ingehuurd bent maar het is niet jouw moment om te shinen.

En een leuke speech op de bruiloft heb ik graag, maar dan liever van iemand die we kennen en die wat persoonlijks te melden heeft.
Harba lorifa
makreel schreef:
26-01-2026 16:33

Dat is een hele goede tip.
Ginevra schreef:
26-01-2026 16:44
Als ik het nog eens zou moeten doen, dan zou ik denk ik überhaupt geen speech van een trouwambtenaar hoeven. Tenzij het iemand is die we kennen en die we juist uitzoeken omdat diegene iets leuks/moois te vertellen heeft.
Maar ik hoef geen eigen inbreng van iemand wiens taak het is om gewoon de formaliteiten te doen. (Bij de uitvaart van mijn moeder ging de uitvaartleidster (die het verder prima deed) op eigen initiatief een gedicht voordragen. Zat ik ook niet op te wachten eigenlijk). Doe datgene waarvoor je ingehuurd bent maar het is niet jouw moment om te shinen.
Oh ja, bedenk me nu dat de uitvaartverzorger tijdens de afscheidsdienst van mijn zwager ook gewoon die microfoon pakte en met een speech + gedicht aankwam. Geloof niet dat ze dit deed om te willen shinen. Maar dit was niet na overleg of met instemming met mijn zus. Dus eigenlijk best wel raar.
Ginevra schreef:
26-01-2026 16:44

En een leuke speech op de bruiloft heb ik graag, maar dan liever van iemand die we kennen en die wat persoonlijks te melden heeft.
De grap is dus dat wij een vriend hadden gevraagd om de trouwceremonie te leiden en die ambtenaar zou alleen even her officiele gedeelte doen, maar knoopte er toen toch spontaan een tenenkrommende speech aan vast. Met zoals hier al wordt gezegd mijn naam verkeerd uitgesproken, de naam van de eerste vrouw van mijn man (zij is overleden) een keer verwisseld met die van mijn zus en ook nog de namen van familieleden door elkaar gehaald. Pijnlijk pijnlijk pijnlijk en onnodig.
Wat eten we vanavond?
Geloof dat ik dan een prima ambtenaar heb gehad. Kort praatje op basis van wat we hem verteld hadden en formaliteiten. Geen hele uitgebreide speech.
Wij hebben de trouwambtenaar gevraagd alleen het formele deel te doen en een familielid van ons hield (in zijn plaats dus eigenlijk) een speech op het stadhuis. Dat was prima, de trouwambtenaar heeft vooraf alleen kort iets over de locatie verteld, wat prima en passend was.
Haha leuke gênante verhalen maar goede tip van de speech.

Ik zou eigenlijk bijna iedereen met partner uitnodigen, misschien sportclubje niet omdat ik de partners niet ken.

Werk hoeft van mij ook niet perse, zijn een aantal waar ik wat meer mee omga/samenwerk maar wel alleen werk gerelateerd. Maar merk nu dat er de manager de hele tijd roept dat het leuk is dat er weer een bruiloft aankomt. Ik vind het ongemakkelijk maar was eigenlijk niet van plan om 35 man uit te nodigen..
Whadiepooh schreef:
26-01-2026 19:21

Ik zou eigenlijk bijna iedereen met partner uitnodigen, misschien sportclubje niet omdat ik de partners niet ken.

Werk hoeft van mij ook niet perse, zijn een aantal waar ik wat meer mee omga/samenwerk maar wel alleen werk gerelateerd. Maar merk nu dat er de manager de hele tijd roept dat het leuk is dat er weer een bruiloft aankomt. Ik vind het ongemakkelijk maar was eigenlijk niet van plan om 35 man uit te nodigen..
Je kan ook de 2 à 3 voor jou meest belangrijke collega's uitnodigen.
Degene die je ook privé / op vrije dagen spreekt.

Hier nodigt een deel wel iedereen of zijn volledige team uit.
Hier riep dus iedereen ook dat ze het geweldig vonden en het "normaal" leek dat iedereen uitgenodigd werd.
Voor het stadhuis hing de uitnodiging op het prikbord, voor het avondfeest heb ik niemand uitgenodigd.
(35 man met partner + 30 man langs man zijn kant met partner was me wat teveel van 't goede. Eventueel nog wel als ik toch mijn "grote feest" met 200 man had gegeven, maar bij 50 man familie paste het niet.)

Aangezien ik 2 steden verder trouwde uiteindelijk niemand gezien op het stadhuis.
Waarbij sommigen achteraf wel spijt hadden.

Ik heb nog getwijfeld om een receptie te doen op mijn werk, maar het uiteindelijk gehouden bij achteraf het fotoboek tonen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Wel een tip om een goede bekende of professional te vragen als ceremoniemeester. Sommige mensen zien daar vanaf omdat ze maar een kleine bruiloft hebben. Maar in de praktijk zijn ze dan zelf veel te druk. Of de organisatie is gewoon een zooitje.

Ook zou ik geen stukjes of voordrachten willen in de avond. Je hebt geld betaald voor een goede DJ of muziekant die een opbouw heeft in de avond. Dat wil je niet verstoren door continu iedereen van de dansvloer te halen voor een stukje middelmatig cabaret, genante versjes of (nog erger een bruid die denkt zelf te kunnen zingen en die een romantische serenade brengt aan haar partner). Tweemaal meegemaakt en echt NIET doen...

Andere tip: regel goede muziek! Maakt of breekt je feest. Ga niet lopen besparen op een zelf samengestelde Spotify lijst. Of door zo'n muziekbox te gebruiken en iedereen maar wat te laten kiezen.
Hallodaar schreef:
26-01-2026 16:23
Terwijl je zoiets toch gewoon noteert hé!
Je ziet zo'n ambtenaar niet voor de eerste keer op het moment dat je daar staat in je bruidsjurk. Er is zo'n gesprek vooraf. Ondertrouw heet dat volgens mij.

Het is volgens mij ook geen zware bijbaan/bijverdienste, een huwelijk sluiten. Dus wellicht even thuis je praatje oefenen zodat je koppels niet door elkaar haalt en je bijvoorbeeld 'Tom en Marijke' niet gaat aanspreken met 'Ron en Marieke'!
Volgens mij heb je vooraf inderdaad wel een keer contact. En als ambtenaar, zorg ervoor dat je duidelijk de namen weet. Check hoe je het uitspreekt en schrijf dit er gewoon bij. Oefen het een paar keer met de mensen erbij, zodat je weet dat je het goed zegt.
Maar vooraf de speech lezen, dat zou ik ook doen. Bij die van mijn ouders werden ook dingen verteld die niet helemaal klopten. Niets ernstigs, maar wel hm...
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Mijn grootste tip zou zijn om de periode tussen 'gevraagd worden' en de bruiloft zelf zo kort mogelijk te houden. Straks duurt je voorbereiding nog langer dan het huwelijk zelf..
Ik was de ceremoniemeester bij het huwelijk van mijn schoonzus. Ik heb het bruidspaar kunnen behoeden voor veel genante stukjes, liedjes en voordrachten. Want ondanks hun nadrukkelijke verzoek dit níet te doen, waren er toch aardig wat familieleden die dat er toch gewoon doorheen wilde drukken.
"Bij wijze van verrassing!"
Ik heb mijn poot stijf gehouden. Niets is de afspraak. Dus ook niet een zelf geschreven liedje van een tante van de bruidegom. Op de wijze van: "my Bonny is over the oceaan!"
En dan een tekst als: "we zijn met z'n allen nu hier, met in onze hand een glas bier, wat hebben we plezier!" Etc.
Ieder zijn smaak en vast goed bedoeld, maar ik weet 100% zeker dat het bruidspaar dit verschrikkelijk hadden gevonden.
Dus spreek dit inderdaad heel duidelijk af met je ceremoniemeester. Zo kun je een boel onaangename verrassingen voorkomen.
En écht, het kan heel vervelend worden als genodigden hun gang maar mogen gaan. En dan denken ze je er nog een plezier mee te doen ook.
Tijdens het diner op mijn eigen bruiloft kwam er opeens een soort van 'Orgel Ria' binnen gewandeld. Verassing van schoonpa.
Het heeft voor mij het diner best wel verpest. Gedurende het gehele diner zat ze maar van 'sjalalie, sjallala, achter dat traporgel. En: "jahaa, voetjes van de vloer!" Helemaal niemand zat daar op te wachten. Laat iedereen gewoon rustig eten.
Bij elk liedje zat ik te hopen dat het de laatste was. Ik heb het nooit uitgesproken maar ik heb het mijn schoonvader jaren kwalijk genomen.
Mensen die hun bruiloft als verpest zien als hun geliefde vrienden en familie hun vreugde en genegenheid op hun eigen wijze uitdragen..
Pioen00 schreef:
27-01-2026 10:26
Mensen die hun bruiloft als verpest zien als hun geliefde vrienden en familie hun vreugde en genegenheid op hun eigen wijze uitdragen..

Dit vind ik gaslighten!
@Pioen: Het gaat erom dat mensen hún manier van uiten opdringen aan het bruidspaar, dat is ontzettend egoistisch, zie je dat niet? Als je vreugde en genegenheid uit wilt dragen dan doe je dat toch op een manier die zij ook leuk vinden?? Anders sla je volledig de plank mis.
Waitingforthenight schreef:
27-01-2026 10:30
@Pioen: Het gaat erom dat mensen hún manier van uiten opdringen aan het bruidspaar, dat is ontzettend egoistisch, zie je dat niet? Als je vreugde en genegenheid uit wilt dragen dan doe je dat toch op een manier die zij ook leuk vinden?? Anders sla je volledig de plank mis.
Klopt helemaal, het moet natuurlijk een beetje van beide kanten komen vind ik. Het is voor iederéén een belangrijke mijlpaal die gevierd wordt, niet alleen voor het bruidspaar en volgens mij is dat niet bij iedereen duidelijk.
Pioen00 schreef:
Als je aangeeft dat je iets niet leuk vind, dan is dat toch heel vervelend als mensen dat alsnog doen. Gelukkig hield iedereen om ons heen zich daar goed aan. Alleen m'n vader en schoonmoeder hebben en speech gedaan en dat was prima. Geen stomme stukjes of liedjes.
Bij de DJ ook aangegeven dat hij van alles wat mocht draaien, maar een paar van dieje standaard nummers wilde ik absoluut niet. Het is ook niet gedaan, heel fijn.
Whadiepooh schreef:
26-01-2026 19:21

Je hoeft ook geen mensen uit te nodigen die je er niet bij wilt hebben. Iemand kan nog zo enthousiast zijn, dat betekent niet dat jij ze dan maar moet uitnodigen. En ook... iemand kan heel enthousiast zijn, gewoon omdat ze het echt leuk voor je vinden. En geen uitnodiging verwachten.

Wel een tip: geef op je werk geen bruiloftskaart of zo af ter informatie. En eventueel ook geen specificaties qua locaties/tijden. Er zijn mensen die dan wel zullen gaan omdat ze denken dat het echt een uitnodiging is.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Waitingforthenight schreef:
27-01-2026 10:30

Precies. Wij waren toen jonge twintigers. Als je daarvoor een senioren dame met traporgel en Hollandse hits van vóór 1950 regelt, heb je dat volgens mij vooral voor jezelf gedaan.
Het leek wel een zondagmiddag koffie concert in een verpleeghuis.
Dus sorry dat ik daar geen dankbaarheid of waardering voor kan opbrengen.
Oh nog een erge! Maar voornamelijk voor mijn zusje. Die was al vanaf haar 16e samen met haar vriend. Maar trouwen was niet zo nodig, alles was prima geregeld. Dat deden ze wel toen ze een kindje zouden krijgen, want dan snap ik echt dat het handiger is. Enfin, dat lukte dus niet. Hij had een aandoening. Maar in Belgie geopereerd, er werd 'wat' zaad geconstateerd. Na tig IVF pogingen werd ze op haar 35e zwanger. Een week of drie voor ze uitgerekend was. En dus, klein maar fijn... trouwen. Een paar dagen voor de bruiloft werd iedereen gebeld. Dat ze gingen trouwen en dat we welkom waren als we wilden op het gemeentehuis. Ze zag er prachtig uit hoogzwanger in haar blauwe jurkje. En de trouwambtenaar zei dat ook 'ongelukjes' een reden waren om te trouwen en dat ze dat vaker zag. WTF? We keken elkaar allemaal aan. Ze waren potdomme al 19 jaar samen en al 15 jaar door een hel gegaan. WELK ongelukje??? Daar heeft de BABS ook een reprimande voor gekregen trouwens.

Was wel de beste bruiloft ook. Trouwen om 10:00 en daarna iedereen die was gekomen meegenomen naar een heerlijke lunch. Wisten we niet eens. Haar lief zei; we hebben een tafel in dat en dat restaurant, willen jullie mee lunchen? Om 18:00 waren we weer thuis. Vier dagen later beviel ze van mijn nichtje. Beste en meest ongeorganiseerde bruiloft ook, maar alles werkte gewoon perfect
buzziebee wijzigde dit bericht op 27-01-2026 10:51
5.20% gewijzigd
Pioen00 schreef:
Het diner was soort van verpest.

Want de gestelde grenzen werden overschreden. Naast dat de muziek volgens mij niet daar de smaak van de bruid was. En iemand besloot dat zijn eigen zin belangrijker was dan de wensen van het bruidspaar. En genoeg mensen die tijdens het eten gewoon rustig willen eten en een beetje kletsen en dan geen zin hebben in luide muziek.
dianaf schreef:
27-01-2026 10:51
Het diner was soort van verpest.

Want de gestelde grenzen werden overschreden. Naast dat de muziek volgens mij niet daar de smaak van de bruid was. En iemand besloot dat zijn eigen zin belangrijker was dan de wensen van het bruidspaar. En genoeg mensen die tijdens het eten gewoon rustig willen eten en een beetje kletsen en dan geen zin hebben in luide muziek.
Klopt helemaal wat jij schrijft.
Ik wilde het diner graag rustig houden. Hooguit een zacht achtergrond muziekje.
Voor het diner hadden we ook behoorlijk in de buidel moeten tasten, maar dat wilde we zelf graag. Nu stonden er gerechten koud te worden op tafel omdat orgel Ria de voetjes van de vloer wilde en dit maar bleef roepen. Ze voelde de sfeer en het publiek ook totaal niet aan. Sommige stonden dan duidelijk met tegenzin even een dansje te doen op "daar bij die molen". Om daarna snel weer aan tafel te gaan zitten.
Hallodaar schreef:
27-01-2026 11:05
Klopt helemaal wat jij schrijft.
Ik wilde het diner graag rustig houden. Hooguit een zacht achtergrond muziekje.
Voor het diner hadden we ook behoorlijk in de buidel moeten tasten, maar dat wilde we zelf graag. Nu stonden er gerechten koud te worden op tafel omdat orgel Ria de voetjes van de vloer wilde en dit maar bleef roepen. Ze voelde de sfeer en het publiek ook totaal niet aan. Sommige stonden dan duidelijk met tegenzin even een dansje te doen op "daar bij die molen". Om daarna snel weer aan tafel te gaan zitten.
Geweldig verhaal. Ik lig onder de tafel van het lachen. Maar inderdaad minder prettig op je eigen bruiloft. Kon de ceremoniemeester hier niet ingrijpen en haar verzoeken te stoppen omdat jullie nu verder gingen eten? Ik had hier wel ingegrepen of laten ingrijpen als ze maar door zou zijn gegaan.
evelien2010 schreef:
27-01-2026 11:14
Geweldig verhaal. Ik lig onder de tafel van het lachen. Maar inderdaad minder prettig op je eigen bruiloft. Kon de ceremoniemeester hier niet ingrijpen en haar verzoeken te stoppen omdat jullie nu verder gingen eten? Ik had hier wel ingegrepen of laten ingrijpen als ze maar door zou zijn gegaan.

Mijn zus was de ceremoniemeester en zij wist er niks vanaf. En helaas niet mondig genoeg (ikzelf toen ook niet) om in te grijpen.
Ik denk dat we ook een beetje overdonderd waren.

Een typische actie van mijn schoonvader ook hoor! Hij was altijd al eigengereid en al helemaal niet van het overleggen. Bazige man!
Ik weet nog dat hij tijdens de voorbereidingen van ons huwelijk aanbood om de feestavond voor ons te bekostigen. Alszijnde zijn cadeau. Hij had er alleen wel meteen een waslijst met namen en adressen bij van mensen die we dan óók moesten uitnodigen. Het merendeel kende wij niet eens. Hebben we dus ook niet gedaan.

Om maar aan te geven hoe er vaak zijn eigenbelang schuil ging in zogenaamde goed bedoelde acties. Zoiets voel je heel erg en het is niet leuk op een van de belangrijkste dagen in je leven.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven