Ga eens lachen

21-02-2026 11:27 34 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Lastig om de goede pijler te vinden... het gaat om feminisme. Ik ben zo verontwaardigd dat ik het gewoon ergens moet spuien!

Het gaat om het interview met Xandra Velzeboer gisteren na de B finale shorttrack.

Die vrouw heeft net waarschijnlijk een legendarische gouden medaille gemist omdat er een gat in het ijs zat: ze heeft alles foutloos gedaan, was op de top van haar kunnen en dan op zoiets stond eruit... die vrouw was mentaal even helemaal uitgecheckt. Logisch.

En wat zegt de interviewer? " je hebt wel 2 gouden medailles, kan er niet een glimlachje vanaf?"

Dat vroeg je toch ook niet aan Joep Wennemars toen hij buiten zijn schuld goud misliep? Het zet mijn inziens de vrouw Xandra weg als een meisje. Vooral niet boos zijn of emotioneel. Nee, een glimlachje zodat de interviewer toch prettig af kan sluiten. En hoe-heet-hij-in-de-studio er ook nog lekker bij dat ze gelukkig weer kan lachen. Die vrouw verdient het om de hele kleedkamer in elkaar te slaan van frustratie!
ocherrum wijzigde dit bericht op 21-02-2026 11:28
Reden: autocorrect was niet correct
0.10% gewijzigd
:kneel:
Niet gezien, maar je beschrijving is genoeg. Zó eens met jou!
Niemand verdient het om een hele kleedkamer in elkaar te slaan van frustratie.

Verder eens.

Studio sport (en anderen) zijn nog steeds adembenemend seksistisch. En zich daar niet van bewust, wat het nog erger maakt.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Ik stond in de keuken en ik hoorde hem dit zeggen en zei tegen mijn man: 'zegt hij dat nou echt????'
Ongelofelijk zeg!! 😡 Woest word ik van zulke domme onnozele uitspraken.
Ik ben het met je eens – én ik vind dat je dat tegen meisjes ook niet zou moeten zeggen. Dus het is niet eens 'wegzetten als een meisje' maar gewoon puur seksisme.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Eens.

Heb je social media? Ik zou daar posten.

De enige manier om wat te veranderen in media land is door ze in hun portemonnee te raken.
Omdat ik geen leven heb, dacht ik mijn Reddit account eens op te fleuren met ditzelfde bericht en de mannen buitelen over elkaar heen om te vertellen dat dit geen seksisme is, ik een zeurdoos ben en dat het een heel gewone vraag is en ik het verkeerd interpreteer https://www.reddit.com/r/nederlands/s/kLQAMt22XB.
Enige soort van pluspunt is dat dit blijkbaar ook wel eens aan mannen wordt gevraagd , maar dan verwoord als "kijk eens wat minder boos". Dan is het minder seksistisch maar gewoon beledigend ;-)
Als ik jouw bericht lees gaan er bij mij niks aan van “hij zet haar weg als een meisje”. Ik vind de reactie weinig empathisch, ofwel een lompe poging tot “opbeuren”, dus zou me er wel aan irriteren. Maar dat feministische aspect ontgaat me een beetje.
Vooropgesteld dat ik het een misplaatste opmerking vind, vind ik de vergelijking met Wennemars wel mank. Hij had geen 2 gouden medailles, dus de vergelijking gaat niet op. Maar aan de andere kant, maakt het ook niet uit hoeveel gouden medailles je al op zak hebt, als je door een gat in het ijs je medaille kansen verliest, heb je alle redenen om even niet te kunnen lachen.
En even voor de eerlijkheid: de interviewer vroeg ‘Kan ik nog een glimlach op je gezicht toveren? Je hebt wel twee gouden medailles blablabla”

Meer een vraag dan een opdracht en de intentie was in mijn ogen meer ‘je mag afsluiten met terechte trots’ dan ‘niet zo emotioneel doen meisje, geef mij een goed gevoel’

Ik stoor mij meer aan dat een interviewer denkt dat het nodig of gepast is om zoiets aan te zwengelen, vooral ook omdat Xandra in woorden al liet horen zich echt van al dat soort blije en trotsmakende dingen bewust te zijn. Alsof haar woorden niet genoeg waren.

De hijgerige jacht naar emotie (ook bij Femke Kok “zie ik nu toch een traan?”) en de opdringerigheid van doorvragen als iemand (Jutta Leerdam, maar ook de mannelijke coach van de shorttracksters) aangeeft ergens niet verder op in te willen gaan, vind ik voorbeelden van een journalistiek effectbejagpad, waar ik als zender niet trots op zou zijn.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
feow schreef:
21-02-2026 12:34
En even voor de eerlijkheid: de interviewer vroeg ‘Kan ik nog een glimlach op je gezicht toveren? Je hebt wel twee gouden medailles blablabla”

Meer een vraag dan een opdracht en de intentie was in mijn ogen meer ‘je mag afsluiten met terechte trots’ dan ‘niet zo emotioneel doen meisje, geef mij een goed gevoel’

Ik stoor mij meer aan dat een interviewer denkt dat het nodig of gepast is om zoiets aan te zwengelen, vooral ook omdat Xandra in woorden al liet horen zich echt van al dat soort blije en trotsmakende dingen bewust te zijn. Alsof haar woorden niet genoeg waren.

De hijgerige jacht naar emotie (ook bij Femke Kok “zie ik nu toch een traan?”) en de opdringerigheid van doorvragen als iemand (Jutta Leerdam, maar ook de mannelijke coach van de shorttracksters) aangeeft ergens niet verder op in te willen gaan, vind ik voorbeelden van een journalistiek effectbejagpad, waar ik als zender niet trots op zou zijn.

Zo zie ik het ook. De interviewer wilde haar juist een goed gevoel geven, laten zien dat ze trots mag zijn op zichzelf.
En ik denk ook dat dit echt wel tegen een man was gezegd.
Ik heb het interview zelf niet gezien, maar als ik zo enkele reacties lees op jouw bericht op Reddit (en ook een reactie hier in dit topic) vraag ik me wel beetje af of het nu echt zo'n probleem is wat er gezegd is:

Ik ben het even terug gaan luisteren. Met zekere empathie in de stem (empathie die vaak lijkt te missen bij de NOS) vraagt de reporter: "Kan ik nog een glimlach op je gezicht krijgen? Er liggen wel twee gouden medailles op je eh kamer in het winterdorp."

En dat is zo significant anders van wat jij ervan probeert te maken. Hij blijft niet in het negatieve hangen en verlegt de aandacht nog even naar de geweldige prestaties die ze geleverd heeft.

en:

Het ging toch iets genuanceerder dan hoe jij het verwoord. De exacte woorden waren: 'Kan ik nog een glimlach op je gezicht krijgen?' Halverwege deze zin gaf Xandra al een big smile en daarna pas zei de reporter dat er 2 gouden medailles op haar kamer lagen. Dit alles ging op een toon die in mijn optiek vooral bemoedigend was bedoeld, om aan te stippen dat ze ondanks deze tegenslag heel trots op zichzelf mag zijn. Aan de reactie van Xandra te zien leek ze het ook helemaal niet erg te vinden.

Als het zo gegaan is vind ik het zo raar allemaal niet. Dat kan toch ook prima tegen een man gezegd worden die een medaille mis loopt maar er al wel 2 heeft, gewoon om diegene wat op te beuren?
Maar goed, ik heb het zelf niet gehoord of gezien.

Ik denk dan: we moeten ons niet overal zo druk om maken. Net als om die opmerking van de trainer van Femke Kok, dat ze nog geen vriend heeft. Overal op social media werd dit aangemerkt als opmerking die je echt niet kan maken. En Femke zelf, die was hier helemaal prima mee. Liet later iedereen weten dat ze het heel jammer en vervelend vindt dat iedereen hier zo over viel, omdat ze het heel goed met haar trainer kan vinden en er niks mis was met die opmerking.
Hoe het bedoeld is of opgevat door Xandra, het kan geen kwaad aandacht te schenken aan dit mechanisme:
dat als een vrouw negatieve aandacht naar zich toe trekt of zou trekken, ze vrij snel door haar omgeving aangemoedigd wordt om weer sociaal, pleasend gedrag te vertonen. Een man mag boos en gefrustreerd zijn, een vrouw niet. Een vrouw mag verdrietig zijn, een man niet.
Niet in alle gevallen en alle situaties natuurlijk, maar dit is wel hoe we vaak reageren.
Ik word vooral moe van stemmingsmakerij zoals dit topic. Want wat anderen al zeggen, het werd helemaal niet zo gezegd als in de OP staat. Juist op een manier om haar op te beuren en dat ze echt wel trots op zichzelf mag zijn. Zoek niet altijd overal wat negatiefs achter…
En de vergelijking met Joep slaat al helemaal nergens op. Die had geen 2 gouden plakken op zijn kamer liggen, dus nogal logisch dat dat niet tegen hem werd gezegd.
Ik vind het niveau van interviewen alles behalve hoog, maar na zo'n rit komt er ook maar weinig zinvols uit die schaatsers.

Maar ik Ben toch blij om te lezen dat het merendeel hier ook het seksisme in het interview ontgaat.
Net als de opmerking die de coach van Femke Kok maakte. Dat ze nu wel een plak heeft, maar dat er nog een leuke vriend ontbreekt. Half Nederland valt daar overheen, terwijl Femke zelf het wel een prima grapje vindt en niet snapt waar iedereen moeilijk over doet!
Ik geloof ook echt dat als Jens nog geen vriendin gehad had, Melle of een andere teamgenoot best een opmerking zou maken van 'Dames, hij is nog vrijgezel dus grijp je kans!'. Gaan we dan als vrouwen met z'n allen piepen dat mannen niet moeten denken dat we als hondjes achter een gouden plak aan hobbelen?
Eens. Niets aan de hand in mijn ogen.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
-Matilda- schreef:
21-02-2026 15:53

Maar ik Ben toch blij om te lezen dat het merendeel hier ook het seksisme in het interview ontgaat.

Net als de opmerking die de coach van Femke Kok maakte. Dat ze nu wel een plak heeft, maar dat er nog een leuke vriend ontbreekt. Half Nederland valt daar overheen, terwijl Femke zelf het wel een prima grapje vindt en niet snapt waar iedereen moeilijk over doet!
Je kunt er druk mee zijn, ieder woord dat uit het mannelijk geslacht komt ontleden om te kijken of er ergens een belediging aan het vrouwelijke geslacht uit gehaald kan worden en alles in het negatieve trekken. Ik vind dus echt niets kwalijk aan die hele uitspraak. Ik begrijp oprecht niet wat hier voor verkeerds uitgehaald kan worden.

En dat gedoe rondom de coach van Femke helemaal. Naast dat Femke (om wie het allemaal draaide, dus niet de mensen die aan de haal gingen met deze opmerking) opmerkte dat zij het helemaal niet erg vond, het het ook zo maar een inside joke kunnen zijn tussen die twee die heel veel uren met elkaar optrekken. Nee, iemand van buitenaf die niets weet over de onderlinge band, moet hier weer een plasje overdoen en de boel opjutten.
Nou ik vond die opmerking voornamelijk net wat te snel maar ja zoveel tijd heb je natuurlijk niet.
Maar ik dacht wel ff: oef mag ze even de tijd hebben om te verwerken en te balen? Het was ook echt rot voor haar.
Ik persoonlijk zou er geloof ik niet voor hebben gekozen deze opmerking te maken.
Ze was toch al heel redelijk en ze zal genoeg mensen echt om haar heen hebben die haar kunnen wijzen op haar eerdere winsten mocht dat nodig zijn.
Het voelde wat geforceerd maar of het echt haar wegzetten als een meisje is? Nee dat vind ik niet.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ik denk dat Joep had gewild dat hij 2 gouden medailles in zijn hotel had liggen :lol: Kortom, daar was weinig reden tot lachen, terwijl Xandra het supergoed gedaan heeft! Ik hoorde er ook niks geks in, het was de laatste afstand, dus voor haar de afsluiting van een heel mooie Olympische spelen. Dat wilde de interviewer denk ik benadrukken.
Eenbeetjevanditendat schreef:
21-02-2026 12:33
Als ik jouw bericht lees gaan er bij mij niks aan van “hij zet haar weg als een meisje”. Ik vind de reactie weinig empathisch, ofwel een lompe poging tot “opbeuren”, dus zou me er wel aan irriteren. Maar dat feministische aspect ontgaat me een beetje.
Mij ook.
Snap de ophef niet zo
Frankly my dear, I don"t give a damn
Happy85 schreef:
21-02-2026 13:09
Zo zie ik het ook. De interviewer wilde haar juist een goed gevoel geven, laten zien dat ze trots mag zijn op zichzelf.
Seksisme of niet, het is wel vreselijk betuttelend.
Ik heb het even teruggekeken en ik vond het ook geen gekke vraag. Het kwam op mij juist over als toch echt nog even positief het interview af te sluiten. Niet de meest intelligente vraag van een journalist, maar ik zie daar ook niet per se iets seksistisch in.

Storender vond ik de vraag van een (Britse?) journalist aan Eileen Gu, maar zij pakte dat wel heel mooi op.

https://www.eurosport.nl/freestyle-skie ... ideo.shtml
Where is my mind?
Irregular_Choice schreef:
21-02-2026 13:42
Ik word vooral moe van stemmingsmakerij zoals dit topic. Want wat anderen al zeggen, het werd helemaal niet zo gezegd als in de OP staat. Juist op een manier om haar op te beuren en dat ze echt wel trots op zichzelf mag zijn. Zoek niet altijd overal wat negatiefs achter…
En de vergelijking met Joep slaat al helemaal nergens op. Die had geen 2 gouden plakken op zijn kamer liggen, dus nogal logisch dat dat niet tegen hem werd gezegd.
Eens. Stemmingmakerij.

In OP: je hebt wel 2 gouden medailles, kan er niet een glimlachje vanaf?

Of zoals anderen zeggen: Kan ik nog een glimlach op je gezicht krijgen? Er liggen wel twee gouden medailles op je kamer in het winterdorp.
Pelle schreef:
21-02-2026 12:34
Vooropgesteld dat ik het een misplaatste opmerking vind, vind ik de vergelijking met Wennemars wel mank. Hij had geen 2 gouden medailles, dus de vergelijking gaat niet op. Maar aan de andere kant, maakt het ook niet uit hoeveel gouden medailles je al op zak hebt, als je door een gat in het ijs je medaille kansen verliest, heb je alle redenen om even niet te kunnen lachen.
Dit. En ik denk echt (de interviews van de NOS kennende) dat de interviewer, als Joep Wennemars al twee keer goud had, ook aan hem precies zo had gevraagd. Of dat een stomme vraag is op zo’n baalmoment is weer wat anders natuurlijk.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven