Broodbakmachine

15-03-2026 15:15 12 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik overweeg een broodbakmachine aan te schaffen en ben op zoek naar ervaringen/aanraders/afraders.
Ik vind zelf brood bakken leuk, maar kom er te weinig aan toe omdat het toch behoorlijk wat tijd kost, maar ben er nog niet helemaal uit of dit een passend compromis is.
Is het brood uit zo’n machine echt lekker? Ik houd van enigszins luchtig brood met pitjes, kan dat met zo’n machine?
Wanneer je alles met de broodmachine wilt doen, alles in de machine en na een paar uur een warm brood eruit. Kan heel goed, lekker brood, alleen zit je dan met gaten in het brood waar de kneedhaken in zitten.

Of je haalt de kneedhaken eruit voordat je gaat bakken.

Of je accepteert de gaten.

Sommige mensen laten de broodmachine alleen het kneden en rijzen doen, en bakken het brood af in de oven.

Of het brood wel of niet lekker is hangt vooral af van wat je erin stopt.
WaterGirl schreef:
15-03-2026 15:37
Wanneer je alles met de broodmachine wilt doen, alles in de machine en na een paar uur een warm brood eruit. Kan heel goed, lekker brood, alleen zit je dan met gaten in het brood waar de kneedhaken in zitten.

Of je haalt de kneedhaken eruit voordat je gaat bakken.

Of je accepteert de gaten.

Sommige mensen laten de broodmachine alleen het kneden en rijzen doen, en bakken het brood af in de oven.

Of het brood wel of niet lekker is hangt vooral af van wat je erin stopt.
Deeghaken?
De "menger" in mijn broodbakmachine is een "flapje" van nog geen 2 cm breed en 1 cm hoog. Deze is er met een haaknaald heel makkelijk eruit te halen.

Ik gebruikte hem wekelijks toen jongste nog thuis woonde. Savonds vullen aanzetten met timer en sochtends genieten van vers brood.
Heerlijk met zaden en extra pitten in het deeg.
Helaas is het kleinste mogelijke brood nog veel te groot voor mij alleen.
@granny71
Ken je Panasonic SD-PN100KXE?
Voor kleine broodjes. Superfijn, werkt perfect...

@Octaviana
Brood bakken hoeft niet veel tijd te kosten. In 7 minuten doe ik de ingrediënten erin. Even experimenteren met verhoudingen. Wij gebruiken o.a. 10-granen meel, echt heerlijk!
Een 3-uurs brood 's avonds als ik 's ochtends vroeg weg moet en anders met timer en dan heb ik 's morgens een heerlijk vers brood. Brood moet 20-30 minuten afkoelen voordat je het kan snijden.
Wij hebben dus goede ervaringen met Panasonic.
Haakje schreef:
15-03-2026 17:27
@granny71
Beetje erg ver boven budget helaas
Ik heb een tijd de machine van mijn zus geleend. Het brood is heel lekker, maar ik heb geen plek voor zo’n enorme machine en het duurt ook best lang voor je brood klaar is. Ik wil hem niet laten bakken als ik nog slaap, dus het was alleen handig op thuiswerkdagen en in het weekend.
KamilleT schreef:
15-03-2026 20:41
Ik wil hem niet laten bakken als ik nog slaap, dus het was alleen handig op thuiswerkdagen en in het weekend.
Waarom wil je het niet in de nacht dan? Maakt het zo’n herrie?
Haakje schreef:
15-03-2026 17:27
@granny71

@Octaviana
Brood bakken hoeft niet veel tijd te kosten. In 7 minuten doe ik de ingrediënten erin. Even experimenteren met verhoudingen. Wij gebruiken o.a. 10-granen meel, echt heerlijk!
Een 3-uurs brood 's avonds als ik 's ochtends vroeg weg moet en anders met timer en dan heb ik 's morgens een heerlijk vers brood. Brood moet 20-30 minuten afkoelen voordat je het kan snijden.
Wij hebben dus goede ervaringen met Panasonic.
Deze klinkt wel goed, zeker omdat ik vooral voor mezelf zal bakken.

Dank voor alle tips! Ik had vooral ontmoedigende berichten als “na twee keer gebruiken staat ie te verstoffen”, maar het valt me alleszins mee 😀
granny71 schreef:
15-03-2026 16:00
Deeghaken?
De "menger" in mijn broodbakmachine is een "flapje" van nog geen 2 cm breed en 1 cm hoog. Deze is er met een haaknaald heel makkelijk eruit te halen.

Ik gebruikte hem wekelijks toen jongste nog thuis woonde. Savonds vullen aanzetten met timer en sochtends genieten van vers brood.
Heerlijk met zaden en extra pitten in het deeg.
Helaas is het kleinste mogelijke brood nog veel te groot voor mij alleen.

het eruit halen ging wel makkelijk. Maar je snijdt er minder makkelijk strakke sneetjes brood van. Zeker wanneer je deze mee wil nemen naar je werk.
Octaviana schreef:
15-03-2026 21:00
Waarom wil je het niet in de nacht dan? Maakt het zo’n herrie?
Brandgevaar, maar waarschijnlijk niet meer dan de vaatwasser. Beetje suf dus.
Gewoon kopen op marktplaats en als het niet bevalt zet je hem er zelf weer op.
Zo heb ik het gedaan en ik heb hem nog. In de praktijk bak ik hem dan toch in de oven of pan, maar dat is meer omdat ik dat gewoon lekkerder soort brood vindt.
Ik heb er 2, een Panasonic die staat in mijn caravan en een goedkope (Tomado?) en die gebruik ik soms thuis. Als je alleen brood wilt bakken, vind ik de goedkope ook volstaan. Het hele huis ruikt dan lekker naar brood als ik dan naar beneden kom. Ik bak Waldkorn brood en italiaans of tomatenbrood, die zijn erg lekker voor bij de borrel. Ik bak het brood 's nachts en de borrelbroodjes overdag.

Ik vind het eigen gebakken brood lekkerder, maar ook wel gedoe. Ik ben alleen, het kleinste broodje dat ik kan bakken is 400 gram en dat is nog te groot voor mij alleen. Ik wil nu de Panasonic naar huis halen en de goedkope in de caravan neerzetten. Voor het bewaren van het brood kun broodzakken kopen, hierin kun je het brood ook invriezen. Ik ga als ik weer begin met broodbakken, het brood wat overblijft invriezen, maar ik moet nog even kijken hoe dat gaat. De Panasonic vind ik fijner, omdat die volledig anti aanbakblik heeft, bij de goedkope bakt het brood vast aan de menger.

Gebruik goed meel en gist, ik bestel altijd op, https://www.zelfbroodbakken.nl/, maar er zijn veel meer sites waar je meel kunt bestellen. Dan kan je broodje niet mislukken. En voor het snijden heb ik een electrisch mes gekocht. Eet smakelijk en veel plezier met bakken.
Ik doe mijn best

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven