Bore out
vrijdag 27 maart 2026 om 17:34
Ik werk bijna 3 jaar in mijn huidige functie. In het eerste jaar waren er veel nieuwe dingen om me eigen te maken en had ik vaak last van stress (onzekerheid of ik het wel goed deed). Daarna kwam er langzaam aan ontspanning en ging het werk me goed af. Écht superleuk heb ik het werk nooit gevonden, maar de laatste 1,5 a 2 jaar staat het me steeds meer tegen. Er is weinig werk en de taken zijn niet uitdagend. Ik merk dat ik slomer en slomer wordt. Soms doe ik een halve dag over het versturen van één email. De weinige taken die ik heb stel ik uit. Ik zit constant op mijn telefoon. De laatste weken is het min of meer onhoudbaar geworden, ik ben vermoeid, onverschillig en wat ik het liefste doe (sporten) gaat nauwelijks omdat ik een enorm hoge hartslag heb. Stond vandaag bijna te janken in de sportschool.
Twee weken geleden mijn leidinggevende geinformeerd dat ik niet op mijn plek zit en ze was heel begripvol. Ik heb gesolliciteerd op een andere interne functie en ben daar deze week aangenomen. Het is denk ik niet mijn droombaan, maar geeft wel meer kans op doorgroeien tzt. Ik voel me alleen helemaal niet blij en vooral labielig, alsof alles van de laatste tijd eruit komt.
Herkenbaar? Wou het even van me af schrijven.
Twee weken geleden mijn leidinggevende geinformeerd dat ik niet op mijn plek zit en ze was heel begripvol. Ik heb gesolliciteerd op een andere interne functie en ben daar deze week aangenomen. Het is denk ik niet mijn droombaan, maar geeft wel meer kans op doorgroeien tzt. Ik voel me alleen helemaal niet blij en vooral labielig, alsof alles van de laatste tijd eruit komt.
Herkenbaar? Wou het even van me af schrijven.
vrijdag 27 maart 2026 om 20:46
Ik weet niet hoe oud je bent maar het klinkt nogal puberaal, klagerig? Ik weet niet zo goed hoe ik het anders op moet vatten?
Je kiest zelf voor een baan, toch?
Dat het werk te eentonig blijkt is een helder teken om verder te zoeken. Een "bore out" is een onzinnige term en geeft bij mij aan dat iemand het werk niet aan kan.
Goed dat je nu een andere baan hebt gezocht die beter bij je vaardigheden en interesses past. Veel succes ermee!
Dat het werk te eentonig blijkt is een helder teken om verder te zoeken. Een "bore out" is een onzinnige term en geeft bij mij aan dat iemand het werk niet aan kan.
Goed dat je nu een andere baan hebt gezocht die beter bij je vaardigheden en interesses past. Veel succes ermee!
vrijdag 27 maart 2026 om 21:01
Ik ben het daar niet helemaal mee eens want ik snap TO wel. Ik had dit toen ik een periode vooral met excel moest werken en data moest controleren. Die dagen duurden zo ontzettend lang en het was heel vermoeiend doordat er weinig uitdaging was.Joepie40 schreef: ↑27-03-2026 20:46Ik weet niet hoe oud je bent maar het klinkt nogal puberaal, klagerig? Ik weet niet zo goed hoe ik het anders op moet vatten?
Later veranderde ik van positie maar bleef ik in dezelfde organisatie en dat scheelde veel. Toen had ik het alleen als m’n baas op zakenreis was. Er was dan zo weinig te doen, terwijl ik juist energie kreeg als werk heel snel en actief was.
vrijdag 27 maart 2026 om 23:25
Veel mensen kennen een bore-out niet en denken dat je gewoon lui of passief bent. Maar zo zit het niet in elkaar. Ik heb er zelf 2 gehad, bij verschillende werkgevers en ik vond het verschrikkelijk.
Op mn werk verveelde ik me zo, was niet vooruit te branden en de uren van de klok tikte langzaam voorbij. Op zondag had ik zn enorme steen in mn maag. Ook omdat ik wist dat als ik op maandag ff mn best deed, dat ik dan het werk voor de hele week al af had. Dat was binnen de overheid, waar ze een eigen werktempo aan houden en als je zelf wat praktischer bent ingesteld, dan werk je gewoon te snel voor een doorsnee ambtenaar. Ik moest vaak gewoon op anderen wachten tot ik weer verder met mn werk kon. Het werk vond ik inhoudelijk erg leuk!
Ik weet nu van mezelf dat ik energie haal uit dingen naast mn werk, dus ik doe er veel vrijwilligerswerk naast waar ik me wel nuttig en gewaardeerd voel. Ik zie mezelf als een multipotential en ik vind vooral veel verschillende dingen en uitdaging leuk. Dat houd ook in dat ik inmiddels heb geaccepteerd dat ik het max 3 jaar bij een werkgever vol hou. Als ik een kunstje peer paar keer heb gedaan, dan is voor mij de lol er gewoon af. Dan zoek ik nieuwe uitdagingen en dingen waar ik me in vast kan bijten. Een goede loopbaancoach kan je hier bij helpen om te ontdekken waar jij "aan van gaat"
Op mn werk verveelde ik me zo, was niet vooruit te branden en de uren van de klok tikte langzaam voorbij. Op zondag had ik zn enorme steen in mn maag. Ook omdat ik wist dat als ik op maandag ff mn best deed, dat ik dan het werk voor de hele week al af had. Dat was binnen de overheid, waar ze een eigen werktempo aan houden en als je zelf wat praktischer bent ingesteld, dan werk je gewoon te snel voor een doorsnee ambtenaar. Ik moest vaak gewoon op anderen wachten tot ik weer verder met mn werk kon. Het werk vond ik inhoudelijk erg leuk!
Ik weet nu van mezelf dat ik energie haal uit dingen naast mn werk, dus ik doe er veel vrijwilligerswerk naast waar ik me wel nuttig en gewaardeerd voel. Ik zie mezelf als een multipotential en ik vind vooral veel verschillende dingen en uitdaging leuk. Dat houd ook in dat ik inmiddels heb geaccepteerd dat ik het max 3 jaar bij een werkgever vol hou. Als ik een kunstje peer paar keer heb gedaan, dan is voor mij de lol er gewoon af. Dan zoek ik nieuwe uitdagingen en dingen waar ik me in vast kan bijten. Een goede loopbaancoach kan je hier bij helpen om te ontdekken waar jij "aan van gaat"
vrijdag 27 maart 2026 om 23:26
Het is zeker herkenbaar. Toen ik na een baan met heel veel regelwerk terechtkwam in een baan die “eindelijk” wel aansloot bij mijn functie was ik blij. Totdat ik na een paar maanden wel doorhad hoe de functie werkte en de uitdaging eruit was. Hele dagen of niks doen, of saaie dingen doen. Het liefst eerst uitstellen totdat het echt niet anders kon.
En toen was daar ineens een paniekaanval op zondagavond. Het idee dat ik weer de hele week niks te doen zou hebben op werk maakte me zo overstuur en bang.
Dus nee, je stelt je niet aan en het is niet puberaal. Je weet hooguit nog niet precies wat je nodig hebt in je werk om je drive te blijven hebben en met plezier naar je werk te gaan.
Een hele dikke knuffel voor nu
En toen was daar ineens een paniekaanval op zondagavond. Het idee dat ik weer de hele week niks te doen zou hebben op werk maakte me zo overstuur en bang.
Dus nee, je stelt je niet aan en het is niet puberaal. Je weet hooguit nog niet precies wat je nodig hebt in je werk om je drive te blijven hebben en met plezier naar je werk te gaan.
Een hele dikke knuffel voor nu
fryskimport_famke wijzigde dit bericht op 28-03-2026 09:02
0.14% gewijzigd
zaterdag 28 maart 2026 om 08:00
Joepie40 schreef: ↑27-03-2026 20:46Ik weet niet hoe oud je bent maar het klinkt nogal puberaal, klagerig? Ik weet niet zo goed hoe ik het anders op moet vatten?
Onzin. Ik heb op mijn werk soms periodes waarin ik bijna niks te doen heb, omdat ik in de voorgaande jaren veel verbeteringen in de manier van werken heb aangebracht waardoor alles soepel en gestructureerd verloopt, en er geen achterstanden meer zijn.
Op die ‘niks te doen’ momenten kijk ik de klok vooruit en zelfs een kleine opdracht stel ik uit want ‘zoooo veel werk’
Je wordt moe en lusteloos van het niks doen.
Ik geef bij mijn leidinggevende aan dat ik weer in zo’n rustige periode zit, soms kan ik dan wat dingen doen voor een andere vestiging maar soms ook niet.
En dan komen die LinkedIn trainingen etc doen je neus ook uit.
Gelukkig werk ik vanuit huis en kan ik daar nog wel wat rommelkonten en zowel mijn manager als ik weten dat er ook betere tijden aan komen. Waarin ik meerdere projecten tegelijk doe en daar heel blij van word en energie van krijg.
Het is voor mij geen reden om een andere baan te zoeken, want deze geeft me veel vrijheid, betaalt goed en goede arbeidsvoorwaarden.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zaterdag 28 maart 2026 om 08:02
Wat een onzin. Een bore-out bestaat gewoon.Joepie40 schreef: ↑27-03-2026 20:46Ik weet niet hoe oud je bent maar het klinkt nogal puberaal, klagerig? Ik weet niet zo goed hoe ik het anders op moet vatten?
Het is wel een teken om verder te zoeken of erover in gesprek te gaan, maar dat is precies wat TO heeft gedaan.
Ik heb het zelf ook meegemaakt. Een baan waarin het 6 weken per kwartaal druk was en de overige weken heel rustig. Ik begon in een rustige periode en er werd gezegd dat ik me alvast kon inlezen. Week 1 was ik wel uitgelezen, week 2 had ik het intranet uit. Toen begon ik om me heen te vragen of ik anderen kon helpen, maar niemand had echt iets. Gelukkig begon toen de drukke periode en ging het weer beter. Maar daarna begon het weer van voren af aan. En begreep ik dat iedereen deed alsof hij/zij het druk had, maar dat iedereen het rustig had. Dagen duren zo verschrikkelijk lang als je niks om handen hebt. Ik ben na een jaar weg gegaan. Ondanks de leuke collega’s, de leuke manager en het goede salaris.
zaterdag 28 maart 2026 om 08:05
Ik zat destijds hele dagen op kantoor. Wel intranet, geen internet.himalaya schreef: ↑28-03-2026 08:00
Gelukkig werk ik vanuit huis en kan ik daar nog wel wat rommelkonten en zowel mijn manager als ik weten dat er ook betere tijden aan komen. Waarin ik meerdere projecten tegelijk doe en daar heel blij van word en energie van krijg.
Het is voor mij geen reden om een andere baan te zoeken, want deze geeft me veel vrijheid, betaalt goed en goede arbeidsvoorwaarden.
Als ik net als nu veel thuis had gewerkt, had ik Netflix uit kunnen kijken.
zaterdag 28 maart 2026 om 08:42
Iets begrijp ik niet. Je werkt bijna 3 jaar in deze functie, maar 'de laatste 1,5 a 2 jaar' is deze functie niet uitdagend meer. Dus als ik het goed begrijp had je binnen het jaar door dat dit het niet was. Waarom blijf je dan nog twee jaar hangen? Werk is er (in de meeste sectoren) in overvloed, ieder bedrijf zit te springen om mensen ....
zaterdag 28 maart 2026 om 08:44
Herkenbaar. Ik werkte thuis en voelde me enorm bezwaard; niets te doen en toch achter de computer moeten blijven zitten. Ik twijfelde ook vaak of ik niet iets had gemist, maar er was domweg weinig te doen. Meer werk was er niet. Gesprekken met manager leverde niets op.
Zelfstudie gedaan in de tussentijd en toen dit afgerond was gestart met solliciteren.
Nu een hele drukke baan op locatie en ondanks dat er nooit genoeg uren zijn om alles te doen, ontzettend happy!
Zelfstudie gedaan in de tussentijd en toen dit afgerond was gestart met solliciteren.
Nu een hele drukke baan op locatie en ondanks dat er nooit genoeg uren zijn om alles te doen, ontzettend happy!
zaterdag 28 maart 2026 om 12:52
zaterdag 28 maart 2026 om 18:06
Wat schattig, die eigen invulling. Onnozel, dat dan weer wel:Joepie40 schreef: ↑27-03-2026 20:46Ik weet niet hoe oud je bent maar het klinkt nogal puberaal, klagerig? Ik weet niet zo goed hoe ik het anders op moet vatten?
https://www.psyned.nl/bore-out/
zaterdag 28 maart 2026 om 18:21
zaterdag 28 maart 2026 om 18:23
Omdat ik hoopte dat het beter zou worden, ik leuke collega's had, ik ook veel vrijheid had, goed salaris etc. Daarnaast had ik geen duidelijk plan B.Joyce48 schreef: ↑28-03-2026 08:42Iets begrijp ik niet. Je werkt bijna 3 jaar in deze functie, maar 'de laatste 1,5 a 2 jaar' is deze functie niet uitdagend meer. Dus als ik het goed begrijp had je binnen het jaar door dat dit het niet was. Waarom blijf je dan nog twee jaar hangen? Werk is er (in de meeste sectoren) in overvloed, ieder bedrijf zit te springen om mensen ....
zaterdag 28 maart 2026 om 18:24
Wat fijn!Griselda schreef: ↑28-03-2026 08:44Herkenbaar. Ik werkte thuis en voelde me enorm bezwaard; niets te doen en toch achter de computer moeten blijven zitten. Ik twijfelde ook vaak of ik niet iets had gemist, maar er was domweg weinig te doen. Meer werk was er niet. Gesprekken met manager leverde niets op.
zaterdag 28 maart 2026 om 19:11
Zou een vaste aanstelling bij een detacheringsbureau niet iets voor jou zijn? Ik tref op mijn werk regelmatig collega's die door verschillende organisaties worden ingehuurd. Soms voor bijvoorbeeld vervanging van ziekte of zwangerschap. En soms ook voor jaren. Maar ze hebben binnen hun sector dus veel afwisseling van werkplek en opdrachten. Voor sommige mensen is deze manier van werken echt ideaal. En ze zijn gewoon in vaste dienst met alle voordelen die daarbij komen (bijvoorbeeld doorbetalen tussen klussen door).
zaterdag 28 maart 2026 om 19:17
Heel herkenbaar, ik kom vaak erg moeilijk op gang als ik het te saai vind. Dat klinkt misschien raar voor mensen, maar ik denk dat het een beetje te vergelijken is met iets moeten eten terwijl je het echt niet lust. Of op een trap te moeten klimmen terwijl je ongelooflijke hoogtevrees hebt. Ik krijg het simpelweg niet voor elkaar. Ik functioneer stukken beter onder druk, meestal tijdsdruk. Inmiddels weet ik dat van mezelf, dus ik forceer mezelf niet meer om aan het werk te gaan, maar ik wacht rustig af tot ik echt de urgentie voel. Dan stoom ik in één keer door. Ik heb 'gelukkig' een baan met veel tijdsdruk en afwisseling.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
zaterdag 28 maart 2026 om 19:46
Herkenbaar ook, die deadlines. Daar ga ik ook het beste op. Dan kan ik rustig 12 uur per dag maken en voel ik me energiek. Maar als er geen druk is, ik gewoon rustig aan kan doen, er even geen verwachtingen zijn, dan voel ik me zo wegzakken in een gat. En ga ik dus dingen uitstellen, zodat ik ze op een gegeven moment wel echt onder druk moet gaan doen. En dan denk ik, had dit nu weken eerder gedaan. Maar dan krijg ik mezelf dus niet in beweging.
zaterdag 28 maart 2026 om 20:01
Ja herkenbaar, ook dat uitstellen als je wel iets te doen hebt. Ik werk veel thuis dus dan maak ik me daar heel nuttig met allerlei klussen om de tijd door te komen maar het voelt gewoon niet ok. Ik heb het aangegeven en nu ben ik tijdelijk ergens anders begonnen op een afdeling in het kader van re-integratie want ik ben uiteindelijk uitgevallen. Maar zelfde probleem, ook hier zit ik weer de uren weg te kijken. En ondertussen voel ik me ontzettend tekort schieten want iedereen om me heen lijkt wel heel druk. Ik ben wel om me heen aan het kijken maar ik zeg net als eerder al werd gezegd in een gouden kooi. Veel vrijheid, heel goed salaris. Niks te klagen dus eigenlijk
. Maar het is funest voor je zelfvertrouwen.
zaterdag 28 maart 2026 om 20:39
Dat is een leuk idee, maar het past niet zo bij de aard van mijn werk (of weer terug naar mijn oude job, dan zou het kunnen, maar dat wil ik liever niet). Hopelijk kan ik me bij mijn nieuwe job een tijdje vermaken (waarbij ik op termijn een extra functie krijg, dus dat is iig leuk voor de afwisseling!). Dank voor het meedenken iig!evelien2010 schreef: ↑28-03-2026 19:11Zou een vaste aanstelling bij een detacheringsbureau niet iets voor jou zijn? Ik tref op mijn werk regelmatig collega's die door verschillende organisaties worden ingehuurd. Soms voor bijvoorbeeld vervanging van ziekte of zwangerschap. En soms ook voor jaren. Maar ze hebben binnen hun sector dus veel afwisseling van werkplek en opdrachten. Voor sommige mensen is deze manier van werken echt ideaal. En ze zijn gewoon in vaste dienst met alle voordelen die daarbij komen (bijvoorbeeld doorbetalen tussen klussen door).
zaterdag 28 maart 2026 om 20:43
Wat klote dat je bent uitgevallen! Zijn er op je tijdelijke plek echt geen extra taken of zijn ze wellicht wat voorzichtig vanwege je reintegratie? Ik hoop dat er wat moois op je pad komt!missfitz schreef: ↑28-03-2026 20:01Ja herkenbaar, ook dat uitstellen als je wel iets te doen hebt. Ik werk veel thuis dus dan maak ik me daar heel nuttig met allerlei klussen om de tijd door te komen maar het voelt gewoon niet ok. Ik heb het aangegeven en nu ben ik tijdelijk ergens anders begonnen op een afdeling in het kader van re-integratie want ik ben uiteindelijk uitgevallen. Maar zelfde probleem, ook hier zit ik weer de uren weg te kijken. En ondertussen voel ik me ontzettend tekort schieten want iedereen om me heen lijkt wel heel druk. Ik ben wel om me heen aan het kijken maar ik zeg net als eerder al werd gezegd in een gouden kooi. Veel vrijheid, heel goed salaris. Niks te klagen dus eigenlijk. Maar het is funest voor je zelfvertrouwen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in