Milieubewust?

06-04-2026 18:52 244 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit topic zou ik wellicht ook bij Actueel kunnen plaatsen, maar dat doe ik bewust niet omdat dit onderwerp al decennialang enorm leeft.

Toen ik het topic over mogelijk gecancelde vliegreizen zag ontaarden in een discussie over persoonlijk milieubewust handelen besloot ik er een apart draadje over te openen.

Hoe milieubewust leef jij eigenlijk? Hoe houd je rekening met je omgeving, met de natuur? Vind je het belangrijk om milieuvriendelijk te leven en hoe ver ga je daarin?

Zelf ben ik er maar weinig bewust mee bezig, ik doe niks speciaals voor het milieu. Waarom het mij niet zo interesseert....geen idee eigenlijk, andere zaken hebben voor mij blijkbaar prioriteit.

Maar hierover nadenkend besef ik dat ik eigenlijk helemaal geen grote vervuiler ben:

Ik vlieg nóóit, en ik klop mezelf niet op de borst, want de reden is dat ik vliegangst heb. En omdat het milieu de laatste decennia een hot item is laat ik die angst lekker bestaan. Als ik bang blijf stap ik tenminste niet in een vliegtuig.
Al mijn bovenkleding koop ik tweedehands, dat doe ik omdat mijn lievelingsmerk is opgehouden te bestaan.
Ik eet nauwelijks vlees omdat ik het afschuwelijk vind dat zoveel dieren hiervoor geslacht moeten worden. Maar ik eet wel een beetje vlees omdat ik vegetarisch-, laat staan veganistisch eten niet te hachelen vind.
Ook meubels en snuisterijen koop ik tweedehands omdat ik speuren ernaar leuk vind en omdat het vaak goedkoper is.
Ik rijd altijd in zoveelstehands youngtimertjes omdat ik een groot fan ben van Starlets en de superzuinige Alto's. Niet persé milieuvriendelijk natuurlijk, maar ik koop geen nieuwe auto's en als het qua afstand mogelijk is stap ik op de fiets.
Glas en papier deponeer ik braaf in de containers omdat ik dat lekker vind om te doen. Hondendrollen ruim ik altijd keurig op, tenzij de keutels ver in de bosjes liggen.
En o ja, ik woon klein en simpel en ik ben volledig van het gas af! Mijn tuin is groen en weinig betegeld omdat ik dat mooier en knusser vind.
Ik zet mij in tégen sloop- en nieuwbouw en vóór renovatie en verduurzaming wanneer reeds bestaande huizen karakteristiek zijn en wellicht monumentale waarde hebben. Dit omdat ik het zonde vind wanneer zoiets authentieks zou verdwijnen en omdat de bewoners vaak enorm gehecht zijn aan hun woning.
Ik douche heel kort omdat ik in de ochtend te weinig tijd heb om daar lang over te doen.
En zo kan ik heel nog heel wat zaken noemen die ik eigenlijk best goed doe, alleen ook weer niet met het oog op het milieu.

Ik ben benieuwd hoe zorg voor het milieu bij jullie leeft!
Hier wordt geen plastic gescheiden.
Wel een grijze en groene container.
Glas en papier moeten we zelf wegbrengen.
Batterijen lever ik apart in.
Verder heb ik een benzine auto, 4 kinderen en woon ik in een oud huurhuis, is wel gerenoveerd en heeft zonnepanelen maar ik kook op gas.
Energielabel A zegt mijn energie leverancier sinds kort op mijn profiel en dat vind ik echt niet kloppen maar ik kan het zelf niet wijzigen.

Ik vlieg niet, koop voor mezelf amper (nieuwe) kleding, hou van 2e hands en heb weinig nodig.
Ik vervang weinig in huis en al helemaal niet voor de lol, ik gebruik alles totdat het bijna uit elkaar valt en er wel iets anders móet komen.
Ik eet vlees (wel steeds wat minder) Biologisch boodschappen doen is voor mij te duur.
Het kan beter, tuurlijk, maar het kan ook slechter denk ik....
Ik heb een regenton in de tuin.
En een groene tuin voor en achter.
Spinnen die binnen zitten vang ik en laat ik buiten weer vrij en ik leer dat de kinderen ook, die weten al niet beter, net als dat ze buiten geen rotzooi mogen weggooien op straat.
Ik ben me pas sinds kort bewust van het feit dat je sigarettenstompjes ook niet zomaar op straat moet gooien. Geleerd hier op het forum. Daar voel ik me nu nog steeds dom over eerlijk gezegd.
Maar we leren ons leven lang natuurlijk dus ik moet het mezelf maar vergeven!
Paradise schreef:
07-04-2026 22:52
Is dat zo?

Als je kijkt naar de beste manier om korte lontjes te meten: oorlogsvoering, dan blijkt het verband tussen bevolkingsdichtheid en oorlog er bijvoorbeeld niet te zijn.

Rusland is bijvoorbeeld niet dichtbevolkt. Maar ‘relaxt’ vind ik niet echt passend bij dat land op dit moment.

Ondertussen zijn mensen in dichtbevolkt Nederland gemiddeld erg gelukkig. Vergeleken met andere landen.

En trekken mensen overal op de wereld naar steden toe. En niet alleen maar om werk te zoeken.

Mensen in landen die dunbevolkt zijn, zijn niet altijd gelukkig. Dat soort landen kent ook zeer specifieke problemen.

We hebben het hier niet over die dictators, maar in het algemeen. En het lijkt me voor iedereen wel duidelijk dat dat echt zo is. Er zullen vast onderzoeken genoeg over zijn, maar geen zin om die op te zoeken.

En meer kinderen, nee! De club van Rome zei het al, maar het is zeer actueel. Mensen die voor meer kinderen pleiten, snappen niet dat dat niet altijd kan. De aarde wordt steeds voller, steeds meer rampen, over tig jaar wordt het zo warm dat op veel plekken in Afrika niet meer geleefd kan worden. Helaas is er geen politicus die zich hier aan waagt.

Deze documentaire geeft een goed beeld over waarom we niet eindeloos kunnen doorgaan met meer kinderen. https://www.vpro.nl/over-bevolking.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
OhMellie schreef:
07-04-2026 22:36
Maar moeten we dat willen? We gedijen een stuk beter met veel minder mensen per km2. Mensen in dun bevolkte gebieden/landen zijn veel relaxter terwijl in dichtbevolkt gebied de lontjes een stuk korter zijn.

Mee eens.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Paradise schreef:
07-04-2026 22:39
Bij mij in de buurt is het net zo als bij Claire.

Facepalm slaat nergens op.
Maar het geldt niet voor heel Amsterdam. Wel voor sommige wijken.
Claire doet alsof haar ervaring voor de hele stad geldt.
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
De wereldbevolking stijgt al niet erg meer, vlakt al af.
Lichte stijging nog tot 2050/2065 (modellen verschillen wat) en daarna daalt de wereldbevolking
Claire45 schreef:
07-04-2026 23:05
In theorie komt het daar wel op neer. Niemand in mijn buurt scheidt afval, er zijn geen speciale bakken voor, zoals in veel dorpen waar genoeg ruimte is om al die groene-zwarte bakken op stoepen te parkeren. Je zet hier gewoon je vuilniszakken (zonder bak) op de juiste dagen op straat. Dat is het. Glas en karton of papier kun je kwijt in containers.
Wat wil je nog meer scheiden dan?

Overigens is het zetten van zakken aan de straat alleen nog iets van een paar stadsdelen in het Centrum waar je sowieso al niet zo’n leefbaar woongebied hebt tegenwoordig. En ook daar struikel je op iedere straathoek over de ondergrondse afvalscheidcontainers voor o.a. Textiel, glas en karton. Dat we in Mokum geen plastics apart aanbieden heeft te maken met het feit dat een ander soort machine efficiënter werkt en het daadwerkelijk te recyclen plastic beter scheidt.

Verder kun je hier wekelijks grof vuil aan de straat zetten en kan men hierdoor gratis inboedel bij elkaar verzamelen.
Where is my mind?
En meer vintage winkels om tweedehands leuke dingen te kopen. Meer winkels op loopafstand om je boodschappen dagelijks te kunnen halen, te voet dus, ipv 3x per week de auto zoals ik, meer biologische winkels dus je zit nooit met plastic verpakkingen om je groenten.
Niet dat er daartoe hier in de regio geen mogelijkheden zijn maar als ik mijn familielid in Amsterdam geloven mag is het leven, ondanks gebrek aan afvalscheiding (niet over gehoord trouwens) sowieso een stuk duurzamer omdat je minder afval produceert. Sowieso produceren wij met 2 tieners en 2 volwassenen al veel meer dan 1 pensionada...
Sierlijk schreef:
08-04-2026 07:17
We hebben het hier niet over die dictators, maar in het algemeen. En het lijkt me voor iedereen wel duidelijk dat dat echt zo is. Er zullen vast onderzoeken genoeg over zijn, maar geen zin om die op te zoeken.

En meer kinderen, nee! De club van Rome zei het al, maar het is zeer actueel. Mensen die voor meer kinderen pleiten, snappen niet dat dat niet altijd kan. De aarde wordt steeds voller, steeds meer rampen, over tig jaar wordt het zo warm dat op veel plekken in Afrika niet meer geleefd kan worden. Helaas is er geen politicus die zich hier aan waagt.

Deze documentaire geeft een goed beeld over waarom we niet eindeloos kunnen doorgaan met meer kinderen. https://www.vpro.nl/over-bevolking.
Omdat om overbevolking tegen te gaan, minder kinderen krijgen in Nederland de oplossing niet is. Er bevindt zich geen groei in Europa. Ook in de VS gaat wat bevolkingsgroei dit jaar al krimp plaatsvinden. Of in Rusland. China krimpt. Japan ook. Etc.

Groei bevindt zich op plekken waar de omstandigheden slecht zijn. Er is een verband tussen deze slechte omstandigheden heden en bevolkingsgroei. Dus wil je wat doen aan bevolkingsgroei, dan moet je je richten op omstandigheden elders op de planeet.

Daarnaast: om de wereld qua milieu te redden, kunnen we niet wachten op minder bevolking. Er is nu al actie nodig.
Sierlijk schreef:
08-04-2026 07:19
Mee eens.
Ook voor jou: kun je dat onderbouwen?

Een ander interessant voorbeeld: in grote steden is het druk. Maar daar worden veel minder asielzoekerscentra in de fik gestoken.

In die grote steden blijkt men vaak toch wat liberaler.
Claire45 schreef:
07-04-2026 23:00
Maar brengen jullie al je groenafval naar een bak? Die een paar straten verderop staat en die meestal zo vol zit dat mensen hun zakken er maar naast zetten omdat ze die hele zooi niet meer terug naar huis gaan slepen?
Ik moet voor de vuilniszak al een paar straten lopen. Groenbakken bestaan hier niet eens.
Everything is possible for the one who believes.
Zou een kort lontje of tolerant en liberaal zijn niet met andere dingen te maken hebben dan met de dichtheid van de bevolking op landelijk of regionaal gebied?

Ik denk dat het hem veel meer zit in zaken als hoe veilig voel je je, hoe zit het met je gezondheid, hoeveel mogelijkheden zie je voor jezelf om te kunnen exploreren, om weg te kunnen als je dat zou willen, financiële zekerheid.

Als je op al die punten positief scoort dan zul je denk ik minder gauw een kort lontje hebben, of je nou in de stad woont of in de regio. In een dichtbevolkt land of een dunbevolkt land.

Scoor je toch op al die punten positief maar ben je enorm intolerant dan vermoed ik dat diegene bewust of onbewust op een hele eenzijdige manier leeft of is opgevoed. Sterk op identiteit gericht is of in groepsidentiteit denkt. En dat kan ook weer met de geschiedenis van een land, stad of regio te maken hebben. Zelfs propaganda zijn etc.
Even wat positief nieuws: https://www.nu.nl/uit-andere-media/6391 ... vlees.html. De rationale is, zoals altijd, de winstgevendheid, niet de planeet, maar dat negeer ik even.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
WoonWens schreef:
08-04-2026 09:39
Even wat positief nieuws: https://www.nu.nl/uit-andere-media/6391 ... vlees.html. De rationale is, zoals altijd, de winstgevendheid, niet de planeet, maar dat negeer ik even.
Daarom koop ik steeds vaker bij de boerderijwinkel en slager. Supermarktvlees verzadigt niet genoeg en bevat minder proteine en meer calorieën.
cognac schreef:
08-04-2026 08:54
Zou een kort lontje of tolerant en liberaal zijn niet met andere dingen te maken hebben dan met de dichtheid van de bevolking op landelijk of regionaal gebied?

Ik denk dat het hem veel meer zit in zaken als hoe veilig voel je je, hoe zit het met je gezondheid, hoeveel mogelijkheden zie je voor jezelf om te kunnen exploreren, om weg te kunnen als je dat zou willen, financiële zekerheid.

Als je op al die punten positief scoort dan zul je denk ik minder gauw een kort lontje hebben, of je nou in de stad woont of in de regio. In een dichtbevolkt land of een dunbevolkt land.

Scoor je toch op al die punten positief maar ben je enorm intolerant dan vermoed ik dat diegene bewust of onbewust op een hele eenzijdige manier leeft of is opgevoed. Sterk op identiteit gericht is of in groepsidentiteit denkt. En dat kan ook weer met de geschiedenis van een land, stad of regio te maken hebben. Zelfs propaganda zijn etc.
Sociale cohesie is key. Dat is er niet meer in grootstedelijk gebied.
Paradise schreef:
08-04-2026 08:23
Ook voor jou: kun je dat onderbouwen?

Een ander interessant voorbeeld: in grote steden is het druk. Maar daar worden veel minder asielzoekerscentra in de fik gestoken.

In die grote steden blijkt men vaak toch wat liberaler.
Maar er is weer meer uitgaansgeweld.
En of men liberaler is in grote steden? Op basis van de verkiezingsuitslagen zou je dat wel denken, maar er wonen ook meer allochtonen dan in landelijke omgevingen, en die stemmen niet op pvv, fvd en andere extreem rechtse partijen.
Amsterdam is eerder progressief sociaal dan liberaal. Gelukkig (in mijn ogen).
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
WoonWens schreef:
08-04-2026 09:58
Amsterdam is eerder progressief sociaal dan liberaal. Gelukkig (in mijn ogen).
Maar zou je in zekere zin een stem op PRO (of Volt of PvdD) niet ook als een vorm van identiteitspolitiek kunnen beschouwen, zoals een PVV'er of FVD'er ook identiteitspolitiek is in mijn ogen?

Zou het niet ook zo kunnen zijn dat het type persoon dat professief stemt vaker in een grote stad woont (wil wonen ook) en dat het type persoon dat conservatief stemt ondervertegenwoordigd is in Amsterdam of andere steden?

Of stemt zelfs exact dezelfde vergelijkingsgroep anders? Bv twee hoogopgeleide vrouwen, goed betaalde baan, vegetarisch etend, gay. De een in Amsterdam en de ander in de regio.
Of twee witte mannen, uitkering, laagopgeleid, sociale huur.

Of komt het verschil in stemgedrag ook omdat de ene doelgroep nou vaker in studentensteden zit en de andere doelgroep in provinciestadjes en -dorpjes.

Ik denk dat je het namelijk niet helemaal eerlijk kunt vergelijken. De doelgroepen zijn anders. De positie waarin iemand zichzelf ziet etc.
Moiren schreef:
08-04-2026 08:46
Ik moet voor de vuilniszak al een paar straten lopen. Groenbakken bestaan hier niet eens.
Hier ook niet, denk ik. Nooit van gehoord in elk geval.
Paradise schreef:
08-04-2026 08:20
Omdat om overbevolking tegen te gaan, minder kinderen krijgen in Nederland de oplossing niet is. Er bevindt zich geen groei in Europa. Ook in de VS gaat wat bevolkingsgroei dit jaar al krimp plaatsvinden. Of in Rusland. China krimpt. Japan ook. Etc.

Groei bevindt zich op plekken waar de omstandigheden slecht zijn. Er is een verband tussen deze slechte omstandigheden heden en bevolkingsgroei. Dus wil je wat doen aan bevolkingsgroei, dan moet je je richten op omstandigheden elders op de planeet.

Daarnaast: om de wereld qua milieu te redden, kunnen we niet wachten op minder bevolking. Er is nu al actie nodig.
We krijgen in Nederland al nauwelijks kinderen meer, 1,4 kinderen per vrouw nog maar, de groei komt alleen door massale immigratie. Je hebt minimaal 2,1 nodig voor het gelijk houden van de bevolking en je ziet dit cijfer niet alleen in Nederland dalen maar in de hele wereld. In landen waar de sociale vangnetten nauwelijks bestaan tot landen waarbij mannen en vrouwen een jaar lang ouderschapsverlof hebben. Het maakt blijkbaar niet uit, wij vrouwen krijgen steeds later kinderen en per saldo daarom steeds minder.

We groeien wereldwijd nog maximaal 50 jaar tot iets van 10 miljard mensen en daarna wordt de daling ingezet.

Dat milieu gaan we niet redden tenzij we massaal echt teruggaan naar een heel andere levenswijze maar dat moet dan met heel veel dwang worden opgelegd van boven en in de meeste landen gaat dit nooit gebeuren want economische groei enzo.
Dat groeimodel dat door de bevolkingskrimp sowieso structureel voorbij gaat zijn en met al die bizarre staatsschulden gaan we dan nog hele rare dingen meemaken.

Tot die tijd wel goed je afval blijven scheiden.
OhMellie schreef:
08-04-2026 09:51
Sociale cohesie is key. Dat is er niet meer in grootstedelijk gebied.
In veel buurten/straten wel hoor. Vast niet overal maar in mijn straat is er veel onderlinge betrokkenheid en kennen we elkaar. Er worden straatfeesten gegeven (dat gebeurt op grote schaal in de stad, hoor het vaak) om nieuwkomers te leren kennen en om bij te praten. We groeten elkaar allemaal en met veel buren heb ik echt een band. Er wordt ook op straat geborreld en vaak schuiven mensen bij elkaar aan. Ik denk dat de sociale cohesie (en controle) in de stad op veel plekken groter is dan in kleinere steden en dorpen, waar nieuwkomers soms hard moeten werken om geaccepteerd te worden.
Claire45 schreef:
08-04-2026 10:33
In veel buurten/straten wel hoor. Vast niet overal maar in mijn straat is er veel onderlinge betrokkenheid en kennen we elkaar. Er worden straatfeesten gegeven (dat gebeurt op grote schaal in de stad, hoor het vaak) om nieuwkomers te leren kennen en om bij te praten. We groeten elkaar allemaal en met veel buren heb ik echt een band. Er wordt ook op straat geborreld en vaak schuiven mensen bij elkaar aan. Ik denk dat de sociale cohesie (en controle) in de stad op veel plekken groter is dan in kleinere steden en dorpen, waar nieuwkomers soms hard moeten werken om geaccepteerd te worden.
Kan soms zelfs zo erg zijn:
In mijn vorige woonplaats hadden we bij de school van de kinderen ooit zo'n feest. Sta ik te praten met een vader die aan mij hoorde dat ik er niet vandaan kwam. Hij zelf ook niet zei hij. Ik vroeg waar hij vandaan kwam. Toen noemde hij een dorp 6 kilometer verder...
Ik ben er niet superbewust mee bezig, maar ook niet de grootste vervuiler denk ik.

Wij scheiden afval, ik rijd elektrisch, vlieg zo min mogelijk en ik ben me redelijk bewust van mijn verbruik. De thermostaat staat niet erg hoog en ik probeer niet te lang te douchen.
Daarentegen hebben wij (nog) geen zonnepanelen, wij zitten nog op het gas, we eten vlees, we gaan met de camper op diesel op vakantie, man rijdt een 'gewone' benzine-auto en gemak gaat vaak voor groen.

In onze gemeente gaan trouwens de geluiden dat de afvalscheiding weer zal worden weggehaald bij de huishoudens en terug gaat naar de gemeente. Blijkbaar doen zoveel huishoudens het niet goed (genoeg) dat het inmiddels meer geld kost om dat te herstellen dan wanneer alles op 1 hoop gaat en dit achteraf wordt gescheiden.
Claire45 schreef:
08-04-2026 10:20
Hier ook niet, denk ik. Nooit van gehoord in elk geval.
Groenbakken zijn er in het Centrum weinig inderdaad, erbuiten al wat meer. Ook dit heeft gedeeltelijk te maken met het feit dat er in allerlei groenafval alken dingen worden gegooid die er niet thuishoren, dat kan ook het ‘juiste’ groen weer aantasten. Dat die bakken er weinig of niet zijn, wil niet zeggen dat er slecht gesorteerd of niet miieubewust gewerkt wordt.

Overigens kun je hier alle soorten afvalinzamelingsmogelijkheden zien in de gehele stad.

https://kaart.amsterdam.nl/afvalcontain ... 97,13698//
Where is my mind?
cognac schreef:
08-04-2026 10:39
Kan soms zelfs zo erg zijn:
In mijn vorige woonplaats hadden we bij de school van de kinderen ooit zo'n feest. Sta ik te praten met een vader die aan mij hoorde dat ik er niet vandaan kwam. Hij zelf ook niet zei hij. Ik vroeg waar hij vandaan kwam. Toen noemde hij een dorp 6 kilometer verder...
Hahaha bizar!
Pioen00 schreef:
08-04-2026 10:21
We krijgen in Nederland al nauwelijks kinderen meer, 1,4 kinderen per vrouw nog maar, de groei komt alleen door massale immigratie. Je hebt minimaal 2,1 nodig voor het gelijk houden van de bevolking en je ziet dit cijfer niet alleen in Nederland dalen maar in de hele wereld. In landen waar de sociale vangnetten nauwelijks bestaan tot landen waarbij mannen en vrouwen een jaar lang ouderschapsverlof hebben. Het maakt blijkbaar niet uit, wij vrouwen krijgen steeds later kinderen en per saldo daarom steeds minder.

We groeien wereldwijd nog maximaal 50 jaar tot iets van 10 miljard mensen en daarna wordt de daling ingezet.

Dat milieu gaan we niet redden tenzij we massaal echt teruggaan naar een heel andere levenswijze maar dat moet dan met heel veel dwang worden opgelegd van boven en in de meeste landen gaat dit nooit gebeuren want economische groei enzo.
Dat groeimodel dat door de bevolkingskrimp sowieso structureel voorbij gaat zijn en met al die bizarre staatsschulden gaan we dan nog hele rare dingen meemaken.

Tot die tijd wel goed je afval blijven scheiden.
Ha, kun je weer ff lekker los?
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven