Gedoe

14-04-2026 11:51 34 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ex en ik zijn gescheiden sinds 1,5 jaar, mijn initiatief. Ik weet niet hoe ik moet omgaan met hoe mijn dochter al voor de tweede keer te snel wordt betrokken in zijn liefdesrelaties.

Ex is is direct een dag na ons opbreken met iemand gaan daten en nam dochter mee op de eerste date. Op zijn dating app allemaal foto’s van hem met onze dochter (herkenbaar!), kreeg ik van een single vriendin screenshots van doorgestuurd. Zo begon het al. Hij is meerdere keren met dochter op dates geweest.

Op een gegeven moment had hij een soort situationship, en kreeg ik van dochter te horen dat ze elke dag bij hen thuis is. Conform afspraak ouderschapsplan hoor ik daar eerst over geïnformeerd te worden en ontmoeten we elkaars partner voor de introductie met kind.

Geprobeerd om te praten en te wijzen op deze afspraak en gevraagd om rustiger aan te doen omwille van dochter. En lekker te daten in de week dat dochter bij mij is voorlopig tot het bestendiger was. Daar had hij geen zin in, want dingen alleen doen met dochter ‘vind ik niet leuk en handig’. Toen ik vroeg of het serieus was zei hij van niet en dat hij niet klaar was voor een vaste relatie, dat had ik voor hem kapot gemaakt met de scheiding. Ik wist toen al dat dit ging escaleren en dat gebeurde ook in de vorm van een dramatische knipperlicht relatie. Ik heb altijd gehoopt dat de relatie stand hield omdat ze heel lief was voor dochter en daar een goede band mee had. Echter wil ex zich niet serieus binden en heeft hij het daarom meerde keren afgebroken.

Nu is die knipperlichtrelatie uit na ongeveer een jaartje, en een maand later komt dochter thuis met verhalen over een vrouw die met haar leuke dingen is gaan doen en die bleef eten de hele week. Weer niks gehoord eerst van ex. Heb het even gelaten, en een week later kreeg ik een mailtje van hem dat hij sinds 4 dagen een nieuwe partner heeft en dat hij eraan denkt om dochter voor te stellen (een leugen want ze was al voorgesteld…) Heb hem gezegd dat ik dat al wist van dochter, en dat ik omwille van dochter hoop dat ze wat rustiger aan doen voor dochter weer intensief in de nieuwe relatie wordt betrokken.

Dochter heeft namelijk veel verdriet geuit over dat vrouw nummer 1 uit beeld is verdwenen. Veel vragen en ook huilen dat ze nooit meer mocht langskomen en waarom dan niet.

Het is nu 1,5 week later na die mail over de relatie en ik krijg een mail, dat ze gaan samenwonen. Wat ze volgens mij al doen want dochter kwam weer thuis met verhalen over haar en dat ze bleef slapen enz. Ze was lief en had met haar gespeeld dus dat is wel een opluchting om te horen. Maar ik ben oprecht in shock. Ik zeg en vraag er verder ook niks over naar dochter, maar ik maak me weer zo’n zorgen over een dramatisch verloop… dat extreem snelle samenwonen is natuurlijk een enorme rode vlag.

En ik weet gewoon niet wat ik moet doen. Ik heb de mediator gebeld en die zegt dat er in principe niks tegen gedaan kan worden, behalve dat ik kan wijzen op de afspraak van het ouderschapsplan. Met andere woorden, dat plan is een soort van wassen neus. Ik moet het accepteren en dat weet ik, maar ik maak me zorgen over de gevolgen voor dochter.

Wat wil ik met dit topic? Van me afschrijven en hopelijk tips hoe ik de stabiele factor voor mijn dochter kan zijn… en horen of ik me teveel zorgen maak of niet. Ex geeft mij het gevoel dat ik een enorme moeilijkerd ben mbt ons kind.
Helaas heb ik dit ook meegemaakt met de vader van mijn zoon daar zat elk weekend weer een andere vrouw op de bank vaak ook nog eens met haar kinderen.

Reed mijn ex een anderhalf uur naar een date toe om haar op te halen en weer terug en besteedde dan liever zijn geld aan benzine dan aan eten aan mijn zoon en mijn zoon moest ook nog eens meerijden.

Ik kon af en toe ingrijpen nadat het weer eens escaleerde doordat hij hem niet naar school bracht of hem geen eten gaf omdat hij liever in bed lag met weer een nieuw liefje en mijn zoon mij dit dan vertelde of ik weer door school werd gebeld. Dan ging hij een tijd niet naar zijn vader toe totdat meneer weer beterschap beloofde en mijn zoon hem (terecht) weer wilde zien.

Mijn zoon werd ouder en de situatie begon te veranderen omdat hij zich tegen zijn vader begon te keren (was ook een nare periode). Hij is nu volwassen en gelukkig is het wel goed gekomen tussen hem en zijn vader maar eigenlijk pas toen zijn vader stopte met serial daten en nu alleen is. Toen pas kon de relatie tussen hem en onze zoon groeien.

Maar ik begrijp je frustratie zo ontzettend goed!
MEFunny schreef:
17-04-2026 08:36
Het is echt eikel. Helaas word je daar nog steeds mee geconfronteerd.

Als hij zo charmant is voor de buitenwereld zal deze nieuwe vriendin daar ook voor zijn gevallen. Je zou haar bijna willen waarschuwen.
Want eens dit gaat ook geheid mis.

Misschien ook niet zo gek idee eens hulp voor jezelf te zoeken met alles wat je hebt meegemaakt.
Ja, ik denk ook dat zijn nieuwe vriendin van een koude kermis thuis gaat komen. Ze is ook zoveel jonger en dat heeft hij (weer) slim aangepakt. Ik was destijds ook net 18 (hij is ouder).

En hulp voor mezelf. Tja ik heb geen geld en geen tijd voor therapie. Ik vind het al een wonder dat ik alles rond krijg in mn eentje, ook al is het co ouderschap. Ik moet 40 uur werken en kom maar net aan mijn uren, op ‘mijn’ dagen heb ik ook niet alles opvang. Helaas ook geen netwerk in de buurt verder.

Ik zou best graag alle dingen tussen mijn ex en ik waarvan ik dacht dat het ‘normaal’ was, willen verwerken. Onze dynamiek was zó intens en pas toen ik meer volwassen werd en zelf persoonlijk groeide ben ik dat gaan merken. Nu ik ervan verlost ben voor mezelf merk ik pas de rust die dit me mentaal brengt. En ook het geluk. En achteraf vind ik mezelf zo’n enorme sukkel met wat ik heb laten gebeuren zonder hem te verlaten. Maar ‘helaas’ kom ik niet geheel van hem af.
Gesprekjes bij de POH zijn gratis. Of eens bij Bedrijfsmaatschappelijk werk aankloppen?

En veel werkgevers geven ook ruimte om dit soort ‘dingen’ aan te pakken ter voorkoming van (langdurig) verzuim.

Het is erg knap dat het je is gelukt om bij hem weg te gaan. Het is niet jouw schuld. Hij had met zijn poten van je af moeten blijven.
:hug:
dreuvel schreef:
17-04-2026 09:22
Maar kun je dan de afspraken afdwingen?
Als partner belooft voor het kind te zorgen, en het de hele dag voor de tv zet bijvoorbeeld?
Of nooit de kleren wast?
(ik verzin maar)
Dat hangt af van wat je hebt afgesproken. In theorie kan dat. Maar het lijkt me wel lastig. Je moet naar de rechter stappen dan. Tegen die tijd is deze vader al drie vriendinnen verder.

Ik weet niet of een rechter afspraken die niet reëel zijn ook bekrachtigt en of je daar iets aan hebt. Maar afspraken in een ouderschapsplan hebben wel degelijk een status.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
MEFunny schreef:
18-04-2026 09:33
Gesprekjes bij de POH zijn gratis. Of eens bij Bedrijfsmaatschappelijk werk aankloppen?

En veel werkgevers geven ook ruimte om dit soort ‘dingen’ aan te pakken ter voorkoming van (langdurig) verzuim.

Het is erg knap dat het je is gelukt om bij hem weg te gaan. Het is niet jouw schuld. Hij had met zijn poten van je af moeten blijven.
Dat heb ik rondom de scheiding wel gedaan maar eerlijk gezegd vond ik het vooral ‘gedoe’ om daar ook weer tijd voor te maken. Een extra belasting. Suf he, eigenlijk?

En over je laatste opmerking, het was niet zo dat dat vaak gebeurde hoor. Gelukkig na die ene keer in de kraamweek niet meer fysiek. Maar ja, wat daar is gebeurd is onvergeeflijk. En los daarvan, vooral op mentaal vlak ben ik heel vaak in de steek gelaten toen ik hem het hardst nodig had.
Hexopbezemsteel schreef:
19-04-2026 10:51
Dat hangt af van wat je hebt afgesproken. In theorie kan dat. Maar het lijkt me wel lastig. Je moet naar de rechter stappen dan. Tegen die tijd is deze vader al drie vriendinnen verder.

Ik weet niet of een rechter afspraken die niet reëel zijn ook bekrachtigt en of je daar iets aan hebt. Maar afspraken in een ouderschapsplan hebben wel degelijk een status.
Nou, talk about mentale belasting, dat moet je toch ook niet willen om elke keer maar naar een rechter te stappen? Tijdrovend, duur, en voelt echt als trekken aan een dood paard bij iemand die zo zijn eigen plan trekt altijd.

In de praktijk denk ik dat je niks doet aan continue eventuele nieuwe partners. Ik vraag me af of een rechter hier uberhaupt ooit een zaak van heeft gehad…
MEFunny schreef:
18-04-2026 09:33

Dankjewel trouwens. Heel lief en fijn!
Hexopbezemsteel schreef:
19-04-2026 10:51

Wat doe je als afgesproken is om in de buurt van de school te wonen, en de partner toch 50 km verderop verhuist?
Je kunt moeilijk iemand dwingen terug te verhuizen.

Wat doe je als de afspraak was om het eerste jaar geen nieuwe partner te introduceren?
Of als vader te beroerd is om kinderen naar muziekles te brengen?
Of in huis rookt?

Ik denk dat een ouderschapsplan meestal een goed idee, maar dan moeten beide partners wel hun best doen zich eraan te houden.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
dreuvel schreef:
19-04-2026 11:29
Wat doe je als afgesproken is om in de buurt van de school te wonen, en de partner toch 50 km verderop verhuist?
Je kunt moeilijk iemand dwingen terug te verhuizen.

Wat doe je als de afspraak was om het eerste jaar geen nieuwe partner te introduceren?
Of als vader te beroerd is om kinderen naar muziekles te brengen?
Of in huis rookt?

Ik denk dat een ouderschapsplan meestal een goed idee, maar dan moeten beide partners wel hun best doen zich eraan te houden.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik reageerde op iemand die zei dat het ouderschapsplan verder geen formele status heeft. Dat is niet waar.

Maar niet alles wat je afspreekt kan je handhaven, vrees ik. En je hebt weinig of geen controle over je ex partner.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven