Emigreren naar Spanje
woensdag 6 mei 2026 om 14:57
Hoi
Na het afgelopen jaar veel gereisd te hebben en in het buitenland te wonen ben ik van plan om dit najaar naar Spanje te verhuizen en me daar te vestigen. Ik heb al een NIE nummer aangevraagd en ben van plan om binnenkort op zoek te gaan naar accommodatie. Het grootste struikelblok is daar werk vinden. Ik heb veel stress dat ik daar geen baan zal vinden. Plan is om sowieso eerst iets te huren voor 4 à 5 maanden en zowel voor mijn verhuis als daar ter plekke te solliciteren. Maar toch ... weet dat de werkloosheid daar hoog is. vind het moeilijk om rust te krijgen in mn hoofd zolang ik geen baan heb, maar nu is het toch nog te vroeg om ergens te solliciteren. krijg overal de reactie dat ze niks kunnen doen aangezien ik nog niet in het land zelf ben.
andere dingen zoals telefoonnummer, banknummer, empadronamiento, ... regel ik wel allemaal ter plekke daar.
Zijn er nog dingen die belangrijk zijn en ik misschien nog niet aan heb gedacht?
Heeft er iemand ervaring met verhuizen naar spanje of een ander land? tips, ervaringen , etc.. !! alvast bedankt
Na het afgelopen jaar veel gereisd te hebben en in het buitenland te wonen ben ik van plan om dit najaar naar Spanje te verhuizen en me daar te vestigen. Ik heb al een NIE nummer aangevraagd en ben van plan om binnenkort op zoek te gaan naar accommodatie. Het grootste struikelblok is daar werk vinden. Ik heb veel stress dat ik daar geen baan zal vinden. Plan is om sowieso eerst iets te huren voor 4 à 5 maanden en zowel voor mijn verhuis als daar ter plekke te solliciteren. Maar toch ... weet dat de werkloosheid daar hoog is. vind het moeilijk om rust te krijgen in mn hoofd zolang ik geen baan heb, maar nu is het toch nog te vroeg om ergens te solliciteren. krijg overal de reactie dat ze niks kunnen doen aangezien ik nog niet in het land zelf ben.
andere dingen zoals telefoonnummer, banknummer, empadronamiento, ... regel ik wel allemaal ter plekke daar.
Zijn er nog dingen die belangrijk zijn en ik misschien nog niet aan heb gedacht?
Heeft er iemand ervaring met verhuizen naar spanje of een ander land? tips, ervaringen , etc.. !! alvast bedankt
woensdag 6 mei 2026 om 15:14
Er is in bepaalde sectoren echt wel werk. Bouw, horeca, telemarketing. Maar je verdient geen Nederlands salaris hier. Mercadona vraagt ook mensen. Meertaligheid aan de kust is een pre. Huren zijn hier ook fors tov je Spaanse salaris.
Najaar zijn de huren wel wat lager vaak dan in het hoogseizoen. Lange termijn huur is niet makkelijk te vinden. Tenzij binnenland. Aan de Costas en grote steden is net als in Nederland een woning tekort.
Najaar zijn de huren wel wat lager vaak dan in het hoogseizoen. Lange termijn huur is niet makkelijk te vinden. Tenzij binnenland. Aan de Costas en grote steden is net als in Nederland een woning tekort.
woensdag 6 mei 2026 om 15:43
Ik leer nu al een jaar spaans en zit ergens rond b2 niveau denk ik. Ik begrijp veel maar spreken is moeilijk, want kan dat moeilijk oefenen zolang ik nog niet in spanje ben. Maar ga er van uit dat m’n niveau misschien te laag is voor een baan daar. Ik zoek trouwens iets in de toerisme / hospitality sector.
Ik ben van plan om naar barcelona te gaan. ik heb genoeg spaargeld maar wil eigenlijk liever niet te veel van mijn spaargeld gebruiken voor dit avontuur. daarom heeft een baan vinden vooraf wel de voorkeur
woensdag 6 mei 2026 om 15:46
Het plan is om de eerste maanden een kamer te huren en dus met roommates samen te wonen. En dan wanneer ik een baan heb zou ik wel graag iets voor mezelf kunnen huren natuurlijk.
Ik kan wel altijd naar huis want ik woon nog bij m’n ouders maar ik zie geen toekomst hier. Dus zet al m’n hoop op spanje momenteel.
een (seizoens)baan op de eilanden of ergens zuidelijker aan de kust spreekt me ook aan en is misschien makkelijker om te vinden, maar wil liefst naar barcelona
woensdag 6 mei 2026 om 15:55
Barcelona is wel een van de duurste regio’s. En ‘iets in het toerisme of hospitality’, dat is een ruim begrip. Met proppen voor een nachtclub (ofzo) zal je werken op commissie en met schoonmaken in een hotel kun je waarschijnlijk geen eigen woning bekostigen.
Heb je al gekeken naar de ‘kamer te huur’ markt? Is er genoeg te huur?
En je ‘leert al een jaar Spaans’ Via Duolingo of zoiets? Want als je klassikaal les hebt leer je het toch ook spreken?
En je ‘leert al een jaar Spaans’ Via Duolingo of zoiets? Want als je klassikaal les hebt leer je het toch ook spreken?
himalaya wijzigde dit bericht op 06-05-2026 15:58
15.97% gewijzigd
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
woensdag 6 mei 2026 om 15:58
Wegrennen naar Spanje om jezelf te ontvluchten zal niet gaan werken.
Je klinkt jong. Ik zou kijken naar programma's voor jongeren, wellicht met vrijwilligerswerk erbij.
Als je echt wilt emigreren heb je een wat meer solide plan nodig en een berg geld om het een half jaar uit te houden zonder te werken. En een gedegen taalcursus is ook geen overbodige luxe.
Je klinkt jong. Ik zou kijken naar programma's voor jongeren, wellicht met vrijwilligerswerk erbij.
Als je echt wilt emigreren heb je een wat meer solide plan nodig en een berg geld om het een half jaar uit te houden zonder te werken. En een gedegen taalcursus is ook geen overbodige luxe.
woensdag 6 mei 2026 om 16:02
@ben 23
Ik sta eventueel ook wel nog open voor andere steden, maar weet niet welke. voor mij is een grote stad aan de kust belangrijk, valencia leek me ook nog een optie maar ben daar nog nooit geweest dus geen idee. Lijkt me misschien net wat te rustig ofzo? vind het belangrijk dat er veel te doen is zodat ik makkelijk mensen leer kennen. helaas is huur in barcelona idd wel duur. Ik had een budget van 500 in gedachten voor een kamer, maar zelfs voor die prijs vind je niet veel. nouja, vind er wel maar dan zijn het kleine kamers, etc
wilde heel graag iets met een balkon maar ja, zou dan mn budget moeten verhogen hahahaa En liever wil ik gewoon meteen een studio maar ja.
wanneer begin ik best met zoeken naar een accommodatie? iemand ervaring mee?
Ja ik heb nu wel gesolliciteerd bij hotels, maar ik vrees er een beetje voor dat ik niet aangenomen word door m'n spaans
Ik sta eventueel ook wel nog open voor andere steden, maar weet niet welke. voor mij is een grote stad aan de kust belangrijk, valencia leek me ook nog een optie maar ben daar nog nooit geweest dus geen idee. Lijkt me misschien net wat te rustig ofzo? vind het belangrijk dat er veel te doen is zodat ik makkelijk mensen leer kennen. helaas is huur in barcelona idd wel duur. Ik had een budget van 500 in gedachten voor een kamer, maar zelfs voor die prijs vind je niet veel. nouja, vind er wel maar dan zijn het kleine kamers, etc
wilde heel graag iets met een balkon maar ja, zou dan mn budget moeten verhogen hahahaa En liever wil ik gewoon meteen een studio maar ja.
Ja ik heb nu wel gesolliciteerd bij hotels, maar ik vrees er een beetje voor dat ik niet aangenomen word door m'n spaans
woensdag 6 mei 2026 om 16:05
Vorig jaar een halfjaar in spanje gewoond dus toen beetje beginnen leren en daarna bij gehouden door online te leren via youtube, chatgpt, cursussen, ...himalaya schreef: ↑06-05-2026 15:55Barcelona is wel een van de duurste regio’s. En ‘iets in het toerisme of hospitality’, dat is een ruim begrip. Met proppen voor een nachtclub (ofzo) zal je werken op commissie en met schoonmaken in een hotel kun je waarschijnlijk geen eigen woning bekostigen.
woensdag 6 mei 2026 om 16:05
Als je nu al veel stress hebt over het daar wel/niet krijgen van een baan, is dit dan wel de juiste keuze? Want een emigratie staat nu eenmaal meestal wel garant voor een aantal onzekerheden en dingen die anders lopen dan gepland. Trek je dat dan wel? Geen toekomst hier zien en al je hoop op Spanje vestigen, klinkt ook als een vlucht. Een emigratie klinkt leuk, ergens opnieuw beginnen enzo, maar je neemt jezelf wel gewoon mee naar dat andere land.
woensdag 6 mei 2026 om 16:06
Wat hoop je te bereiken? Dit klinkt kritischer dan hoe ik het bedoel, maar wat wil je, waar hoop je op?
Het schijnt dat bijv. veel mensen die een B&B in het buitenland willen gaan beginnen eigenlijk vooral mensen zijn die zelf heel erg veel behoefte hebben aan een (lange) vakantie, zon op hun gezicht en in de watten gelegd worden.
En dat zoiets dan heel gauw tegenvalt en aanpoten is.
Wat ligt er achter jouw droom van je emigratie?
Hier thuis is het ook wel ooit ter sprake gekomen (niet heel serieus verder, ook een ander land dan Spanje) maar eigenlijk willen wij volgens mij een instant vakantie gevoel. Even geduld nog...
Het schijnt dat bijv. veel mensen die een B&B in het buitenland willen gaan beginnen eigenlijk vooral mensen zijn die zelf heel erg veel behoefte hebben aan een (lange) vakantie, zon op hun gezicht en in de watten gelegd worden.
Hier thuis is het ook wel ooit ter sprake gekomen (niet heel serieus verder, ook een ander land dan Spanje) maar eigenlijk willen wij volgens mij een instant vakantie gevoel. Even geduld nog...
woensdag 6 mei 2026 om 16:06
Ik lees op internet:
Blijf je langer dan drie maanden in Spanje? Dan moet je een verblijfsvergunning (residencia) aanvragen. Dit document geeft je de officiële status als inwoner van Spanje. Hiervoor heb je het volgende nodig:
- Een geldig paspoort.
- Bewijs van voldoende inkomen of een arbeidscontract.
- Een Spaanse zorgverzekering.
En:
In Spanje is een zorgverzekering verplicht. Hierbij heb je de tussen publieke en private gezondheidszorg.
Publieke zorg: Dit is vaak goedkoper, maar heeft soms langere wachttijden. je hebt wel een werkcontract of pensioen nodig om hiervoor in aanmerking te komen.
Dus je moet zsm daar na aankomst een baan vinden. In het najaar zal het toerisme (en hospitality) misschien al laagseizoen zijn?
Blijf je langer dan drie maanden in Spanje? Dan moet je een verblijfsvergunning (residencia) aanvragen. Dit document geeft je de officiële status als inwoner van Spanje. Hiervoor heb je het volgende nodig:
- Een geldig paspoort.
- Bewijs van voldoende inkomen of een arbeidscontract.
- Een Spaanse zorgverzekering.
En:
In Spanje is een zorgverzekering verplicht. Hierbij heb je de tussen publieke en private gezondheidszorg.
Publieke zorg: Dit is vaak goedkoper, maar heeft soms langere wachttijden. je hebt wel een werkcontract of pensioen nodig om hiervoor in aanmerking te komen.
Dus je moet zsm daar na aankomst een baan vinden. In het najaar zal het toerisme (en hospitality) misschien al laagseizoen zijn?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
woensdag 6 mei 2026 om 16:12
augustus1609ab schreef: ↑06-05-2026 14:57Het grootste struikelblok is daar werk vinden. Ik heb veel stress dat ik daar geen baan zal vinden. Plan is om sowieso eerst iets te huren voor 4 à 5 maanden en zowel voor mijn verhuis als daar ter plekke te solliciteren. Maar toch ... weet dat de werkloosheid daar hoog is. vind het moeilijk om rust te krijgen in mn hoofd zolang ik geen baan heb
Begrijpelijk dat je geen rust in je hoofd krijgt als je niet weet hoe je jezelf moet gaan onderhouden. Heb je wel een opleiding waar je iets mee kunt in Spanje?
Kun je heel goed tegen hitte? Het is namelijk wel nogal een overgang, van wonen in Lapland naar je vestigen in Spanje. Wat maakt dat specifiek Spanje het land is waar je al je hoop op gevestigd hebt? En wat maakt België voor jou een land waar je geen toekomst ziet?
Als je genoeg spaargeld hebt én weer terug naar het veilige nest van je ouders in België kunt als het niet lukt dan heb je eigenlijk weinig te vrezen, enkel dat dit avontuur mogelijk niet het succes wordt wat je ervan hoopt en je dan iets anders moet bedenken. Ik hoop dat het je lukt om jezelf die druk niet op te leggen en je niet zo vast te leggen op het idee dat Spanje je 'redding' gaat worden.
woensdag 6 mei 2026 om 16:17
Ik heb er vorig jaar al gewoond (tijdelijk) en kom ook net terug van een seizoen in het buitenland te werken (wel in een ander land) en ik ben 100x gelukkiger in het buitenlandcognac schreef: ↑06-05-2026 16:06Wat hoop je te bereiken? Dit klinkt kritischer dan hoe ik het bedoel, maar wat wil je, waar hoop je op?
Natuurlijk kan het uiteindelijk toch allemaal tegenvallen,, maar lijkt me dat het niet erger kan dan hier in belgië (ja sorry voel me hier echt niet op mn plek)
@ik heb een opleiding in toerisme management trouwens
augustus1609ab wijzigde dit bericht op 06-05-2026 16:19
1.94% gewijzigd
woensdag 6 mei 2026 om 16:19
augustus1609ab schreef: ↑06-05-2026 16:02@ben 23
Ja ik heb nu wel gesolliciteerd bij hotels, maar ik vrees er een beetje voor dat ik niet aangenomen word door m'n spaans![]()
augustus1609ab schreef: ↑06-05-2026 16:05Vorig jaar een halfjaar in spanje gewoond dus toen beetje beginnen leren en daarna bij gehouden door online te leren via youtube, chatgpt, cursussen, ...
Waarom dan niet nu investeren in een stoomcursus Spaans? Je hebt er budget voor dus ga lekker hard aan de slag op een plek waar ze je in een paar weken een heel eind verder helpen met de taal en waar je het ook echt leert spreken. Anders maak je het jezelf wel erg lastig.
woensdag 6 mei 2026 om 16:23
Je moet gaan als je wil. je bent nog jong, hebt geen kinderen of partner neem ik aan, dus wat houdt je tegen? Zolang je altijd maar de mogelijkheid hebt om op je schreden terug te kunnen keren.augustus1609ab schreef: ↑06-05-2026 16:17
Natuurlijk kan het uiteindelijk toch allemaal tegenvallen,, maar lijkt me dat het niet erger kan dan hier in belgië (ja sorry voel me hier echt niet op mn plek)
Ik word getriggerd door je opmerking hierboven. Wat is er dan zo vreselijk aan het leven in Belgie? Wat wil je achter je laten?
woensdag 6 mei 2026 om 16:25
augustus1609ab schreef: ↑06-05-2026 16:17Ik heb er vorig jaar al gewoond (tijdelijk) en kom ook net terug van een seizoen in het buitenland te werken (wel in een ander land) en ik ben 100x gelukkiger in het buitenland, vooral in spanje. De mooie natuur, stranden, het klimaat, de mentaliteit, de taal, ... Het is al jaren een droom van me om in het buitenland te wonen en nu ik een tijdje in spanje heb kunnen wonen weet ik dat dit land past bij me. vandaar dat ik ook al een jaar bezig ben met de taal te leren , is niet zomaar een snelle beslissing om belgië te ontvluchten.
@ik heb een opleiding in toerisme management trouwens
Dat gaat dan meer over vluchten of een manier van leven (steeds weer onderweg, nieuwe avonturen, nieuwe contacten, nieuw begin) dan om de mentaliteit of het klimaat van een land. Want 'het' buitenland bestaat niet, er zijn 195 landen en dan zou nét alleen België je ongelukkig maken en de verkeerde mentaliteit hebben en alle 194 andere landen je 100x gelukkiger maken. Dat is dan meer een vlucht, weg van je eerdere leven (of jezelf).
Mooi dat je een opleiding hebt in toerisme, dat klinkt heel passend bij je wensen qua werk dus nu nog even flink investeren in de taal en je kunt op naar je nieuwe avontuur.
woensdag 6 mei 2026 om 16:28
Dit vind ik wel een goede. Dan heb je een baan en huisvesting.Eenbeetjevanditendat schreef: ↑06-05-2026 16:10Is reisleidster een idee? Bij organisaties als Tui, Prijsvrij, ect.
Cum non tum age
woensdag 6 mei 2026 om 16:42
Dit zou ik ook doen. Of daarmee beginnen als je in het najaar naar Spanje gaat.S-Groot schreef: ↑06-05-2026 16:19Waarom dan niet nu investeren in een stoomcursus Spaans? Je hebt er budget voor dus ga lekker hard aan de slag op een plek waar ze je in een paar weken een heel eind verder helpen met de taal en waar je het ook echt leert spreken. Anders maak je het jezelf wel erg lastig.
woensdag 6 mei 2026 om 16:47
Stel deze vragen eens in de vershcillende Facebookgroepen; Wereldvrouwen, Nederlanders in het Buitenland, Emigreren naar Spanje, etc etc. Daar is vaak heel waardevolle informatie te vinden.
Spanje wordt ook steeds lastiger om een baan te vinden, betaalbare woonruimte te vinden, en ze zijn niet altijd even buitenlanders vriendelijk. Klink bekent .......
Je kan ook kijken of dat je eerst werk kan vinden via Work Away of house / pet sitting.
Realiseer je ook dat je lijfelijk wel naar een ander land kan emigreren, maar je stress en problemen wat in je zit neem je meestal ook mee.
PS Wat ga je doen met je AOW opbouw? Elk jaar dat je buiten NL bent, wordt je 2% gekort op je AOW. Je kan er ook voor kiezen om je premie vrijwillig door te betalen. Zeker wanneer je geen pensioen opbouw, kan je in financiële problemen komen op latere leeftijd. Het pensioen in Spanje is zeker geen vetpot. Denk daar nu al over na, en niet pas wanneer je 60 jaar oud bent.
Spanje wordt ook steeds lastiger om een baan te vinden, betaalbare woonruimte te vinden, en ze zijn niet altijd even buitenlanders vriendelijk. Klink bekent .......
Je kan ook kijken of dat je eerst werk kan vinden via Work Away of house / pet sitting.
Realiseer je ook dat je lijfelijk wel naar een ander land kan emigreren, maar je stress en problemen wat in je zit neem je meestal ook mee.
PS Wat ga je doen met je AOW opbouw? Elk jaar dat je buiten NL bent, wordt je 2% gekort op je AOW. Je kan er ook voor kiezen om je premie vrijwillig door te betalen. Zeker wanneer je geen pensioen opbouw, kan je in financiële problemen komen op latere leeftijd. Het pensioen in Spanje is zeker geen vetpot. Denk daar nu al over na, en niet pas wanneer je 60 jaar oud bent.
woensdag 6 mei 2026 om 16:47
En even een correctie. Je padron aanvragen is binnen 3 maanden. Residencia na 183 dagen wonen in Spanje per jaar. Al dan niet aaneengesloten. Je bent dan ook hier belastingplichtig. De eisen verschillen per regio aan wat je nodig hebt. Voor je padron in iedergeval een huurovereenkomst, bewijs van betaling van minimaal water of elektra, geldig identiteitsbewijs.
Residencia aanvraag is strenger.
Verder let op. Bij uitschrijving in België ben je niet meer verzekerd. Regel dat dus voor je jezelf uit laat schrijven. Bij geen werk zul je jezelf dus eerst particulier moeten verzekeren.
Residencia aanvraag is strenger.
Verder let op. Bij uitschrijving in België ben je niet meer verzekerd. Regel dat dus voor je jezelf uit laat schrijven. Bij geen werk zul je jezelf dus eerst particulier moeten verzekeren.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in