Minder vlees eten

05-03-2026 12:39 243 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is de 'week zonder vlees', maar die heet vanwege negatieve reacties (gedram! zonder vlees heb ik niet gegeten!) niet meer zo. Daarom is de slogan nu 'wissel eens wat', want dat is een positievere insteek.
Ik had totaal geen problemen met de term week zonder vlees, en vind het echt onzin dat het gedram zou zijn en dat we zelf wel bepalen etc. Het zou goed zijn als we allemaal wat minder vlees eten, en de een heeft wat aanmoediging nodig met zo'n bewustwordingsweek, de ander doet probeert dat het jaar door. Ik hoor zelf bij die laatste groep, maar ik merk dat ik het lastig vind vanwege het gezin. Man en kinderen eten graag vlees. Ik heb meerdere lekkere vega-recepten die ik rouleer, maar dat zijn zeker niet de maaltijden waar ze het enthousiast over zijn. Gister maakte ik een couscous met allerlei lekkers erin, maar ik had er al op geanticipeerd dat ze de couscous vooral lekker vinden als ik er ook pittige kip bij serveer. Ik kop hem zelf maar even in: omdat ik hier de kok ben is het mijn eigen schuld, want als ik het gewoon niet maak hebben ze pech. Maar ik ben er gevoelig voor. In mijn eentje zou ik denk ik minstens de helft van de week gerechten zonder vlees maken. Op brood eet ik ook voornamelijk vega, maar kinderen zijn gek op grillworst etc. Met soep enzo gaat het trouwens wel makkelijker (hoewel er nog standaard gevraagd wordt of er balletjes in de tomatensoep zitten, maar daar begin ik niet meer aan). Hoe doen jullie dat?
OhMellie schreef:
07-05-2026 14:08
Ik zou daar ook slecht op gaan als ze veganspul gaan pushen. Tenzij de normale vlees/kaas variant nog wel aangeboden wordt. Was ook ooit ergens waar de bruine fruitschaal vega/n was, dat proefde ik meteen want de structuur was korrelig ipv smeuig dus ik denk iets van kikkererwt als basis.
:confused: Dit kan je niet bedoelen maak ik kan de typo niet vinden?
En hoe zo noem je vlees / kaas 'normaal' en vega niet? Mijn wortelen en kikkererwten hebben geen psychiater of psycholoog nodig, die zitten hartstikke lekker in hun velletjes. Ik kom wekelijks minimaal 3 keer op bijeenkomsten/events/borrels voor mijn werk en vind het heel normaal dat je iets serveert wat zowat iedereen kan en mag eten. En dat het steeds vaker alleen vega of vegan is, maakt mij daarbij echt niet uit. Als ik een broodje tonijnslag wil, dan koop ik dat zelf wel.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
OlleGrieze schreef:
07-05-2026 16:35
:confused: Dit kan je niet bedoelen maak ik kan de typo niet vinden?
En hoe zo noem je vlees / kaas 'normaal' en vega niet? Mijn wortelen en kikkererwten hebben geen psychiater of psycholoog nodig, die zitten hartstikke lekker in hun velletjes. Ik kom wekelijks minimaal 3 keer op bijeenkomsten/events/borrels voor mijn werk en vind het heel normaal dat je iets serveert wat zowat iedereen kan en mag eten. En dat het steeds vaker alleen vega of vegan is, maakt mij daarbij echt niet uit. Als ik een broodje tonijnslag wil, dan koop ik dat zelf wel.
Ik vind het dus niet normaal voor een klein clubje activisten de hele catering om te gooien. Dus niet gewoon een apart hapje aanbieden voor de vegan maar de guilty pleasure van de grote meerderheid omwisselen voor een minder lekker alternatief. Als ik weet dat bij een borrel alleen vegan geserveerd wordt dan ga ik niet. Dan gaan we wel ergens naartoe waar we wel iets naar ons zin kunnen bestellen.
OhMellie schreef:
07-05-2026 16:56
Ik vind het dus niet normaal voor een klein clubje activisten de hele catering om te gooien. Dus niet gewoon een apart hapje aanbieden voor de vegan maar de guilty pleasure van de grote meerderheid omwisselen voor een minder lekker alternatief. Als ik weet dat bij een borrel alleen vegan geserveerd wordt dan ga ik niet. Dan gaan we wel ergens naartoe waar we wel iets naar ons zin kunnen bestellen.
:rofl:

Maar gelijk heb je hoor, blijf jij maar lekker thuis. Zo ongezellig als er tijdens een feestelijke aangelegenheid iemand alleen maar zit te pruilen omdat ie een keertje geen dooie varkens naar binnen kan werken.
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
07-05-2026 17:04
:rofl:

Maar gelijk heb je hoor, blijf jij maar lekker thuis. Zo ongezellig als er tijdens een feestelijke aangelegenheid iemand alleen maar zit te pruilen omdat ie een keertje geen dooie varkens naar binnen kan werken.
Ik werk nooit dode varkensvlees naar binnen. Boycotten die mensen dan maar? Laat iedereen gewoon drinken en eten waar ze zin in hebben.
Redhead70* schreef:
07-05-2026 17:15
Ik werk nooit dode varkensvlees naar binnen. Boycotten die mensen dan maar? Laat iedereen gewoon drinken en eten waar ze zin in hebben.
Wie moet ik boycotten? Ik boycot niemand hoor, om wat ie eet. Hell, mijn man en zoon eten wel dooie beesten en ik maak het zelfs voor ze klaar.
Zure zeikers, die zou ik wel liefst boycotten maar dat gaat ook niet altijd.
Graftak!
Mijn fout LV ik had mellie voor ogen. Sorry. Van jou weet ik dat jij vegetarisch bent en een deel gezin niet.
Redhead70* schreef:
07-05-2026 17:15
Ja dat is preciés wat LV schrijft :applause:
Star⁴ schreef:
07-05-2026 17:24
Ja dat is preciés wat LV schrijft :applause:
Ik was verkeerd met quoten. Sorry.
OhMellie schreef:
07-05-2026 14:08
Ik zou daar ook slecht op gaan als ze veganspul gaan pushen. Tenzij de normale vlees/kaas variant nog wel aangeboden wordt. Was ook ooit ergens waar de bruine fruitschaal vega/n was, dat proefde ik meteen want de structuur was korrelig ipv smeuig dus ik denk iets van kikkererwt als basis.
je weet dat kaaskroketten vega zijn?
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
07-05-2026 17:41
Hangt ervan af hoe de kaas gestremd is. Verreweg de meeste kaas is tegenwoordig vegetarisch gestremd, maar er zijn natuurlijk nog altijd fossielen die stremsel gebruiken dat verkregen wordt uit de lebmaag van kalfjes. Maar daar kan Ohmellie je vast veel meer over vertellen, want zij proeft het verschil natuurlijk precies.
Graftak!
rosanna08 schreef:
07-05-2026 17:41
Ja en die lust ik absoluut ook graag.
Maar een bitterbal moet een bitterbal blijven qua smaak maar zeker qua structuur.

En ik vind dat culinair erfgoed een beschermde status moet krijgen. Dus geen vegan poffertjes (efteling) met margarine, maar gewoon het origineel met een flinke klodder roomboter!
Lady*Voldemort schreef:
07-05-2026 17:46
Hangt ervan af hoe de kaas gestremd is. Verreweg de meeste kaas is tegenwoordig vegetarisch gestremd, maar er zijn natuurlijk nog altijd fossielen die stremsel gebruiken dat verkregen wordt uit de lebmaag van kalfjes. Maar daar kan Ohmellie je vast veel meer over vertellen, want zij proeft het verschil natuurlijk precies.
Ik zou serieus niet weten of dat verschil te proeven is. Zolang het maar van melk gemaakt is is het wat mij betreft kaas.
OhMellie schreef:
07-05-2026 17:47
Ja en die lust ik absoluut ook graag.
Maar een bitterbal moet een bitterbal blijven qua smaak maar zeker qua structuur.

Ik weet zeker dat als jij een bitterbal van Cas&kas eet je niet door hebt dat die vega is.

https://casenkas.nl/
Maakt het uit? Je kunt en mag als restaurant toch gewoon zelf bepalen wat je je gasten voorschotelt? Dat de ene keer een vleesbitterbal zijn en de andere keer een vega bitterbal. Ik hou heel erg van vleesbitterballen, maar in het eetcafé dat van die dunne Mora-ballen gebruikt ipv de dikke krokant van Van Dobben sla ik ze over. De structuur tussen die twee verschilt meer dan tussen de Mora-versie en we vega-bal. Binnen de vegaballen vind ik de bietenversie heerlijk, de champignonversie niet.

Maar om daar allerlei principes van ‘het moet zus of zo’ aan te hangen vind ik heel gek. Niets is zo aan verandering en trends onderhevig als voedsel. Kijk maar naar de evolutie van de bitterbal
Nou heb ik me toch een partij trek in bitterballen. O_o

Als er in de supermarkt een goeie vega versie te vinden is die in de airfryer kan wil ik die best eens proeven.
Ik ben dol op kroketten en had laatst p/o een vegetarische variant en die vond ik wel echt heel lekker en smeuïg. Weet alleen niet meer welk merk dat was. Man proefde wel verschil maar vond hem ook lekker.
Ik had 'm uit de oven.
Isabellaa schreef:
08-05-2026 12:10
Ik weet zeker dat als jij een bitterbal van Cas&kas eet je niet door hebt dat die vega is.

https://casenkas.nl/
Ik zou dat best willen proeven en testen. Jammer dat ze geen proefstandjes meer in supermarkten hebben. Wel een héle lange lijst ingrediënten maar géén kikkererwt dus dat is wel positief.
Ugli schreef:
08-05-2026 12:36
Nou heb ik me toch een partij trek in bitterballen. O_o

Als er in de supermarkt een goeie vega versie te vinden is die in de airfryer kan wil ik die best eens proeven.
LaTrappe Isi'dor kaasbitterballen vind ik erg lekker

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven