Verveling
dinsdag 19 mei 2026 om 17:08
Mijn kind verveelt zich vaak de laatste tijd. Hij is bijna 9, dus het echt speels spelen is er een beetje af. Hij gaat niet naar de bso, is thuis smiddags meestal alleen met mij en sport twee keer per week een uurtje. Hij speelt meestal ook een of 2 keer per week na school.
Maar dan blijft er dus best veel tijd over. Schermtijd houden we beperkt, er zijn nauwelijks kinderen in de buurt en zijn sibling is vaak pas later thuis.
Beetje vervelen is natuurlijk prima, maar wil hem ook niet te weinig uitdagen. Op school loopt hij ver voor, dus thuis wel fijn als hij tot iets komt. En met het oog op een zes weken durende vakantie straks...
Mijn gezondheid is wat matig, dus kan ook niet elke dag op pad.
Benieuwd waar jullie 9-jarigen zich mee vermaken of dat jullie andere ideeën hebben.
Maar dan blijft er dus best veel tijd over. Schermtijd houden we beperkt, er zijn nauwelijks kinderen in de buurt en zijn sibling is vaak pas later thuis.
Beetje vervelen is natuurlijk prima, maar wil hem ook niet te weinig uitdagen. Op school loopt hij ver voor, dus thuis wel fijn als hij tot iets komt. En met het oog op een zes weken durende vakantie straks...
Mijn gezondheid is wat matig, dus kan ook niet elke dag op pad.
Benieuwd waar jullie 9-jarigen zich mee vermaken of dat jullie andere ideeën hebben.
dinsdag 19 mei 2026 om 22:52
woensdag 20 mei 2026 om 00:01
Mijn 9-jarige verveelt zich nooit, dus ik ben gezegend. Die houdt zich thuis het meest bezig met lezen of iets maken. Dus helpen in huis of in de tuin of zelf iets maken. We hebben wel veel mogelijkheden, materiaal en gereedschap. Dus wat je ook wilt maken en waarmee, het is hier waarschijnlijk wel in huis. Tegenwoordig vind ik 'zelfstandig' bakken ook een goede optie. Ik moet 500 vragen beantwoorden en vooral niet in de valkuil stappen om alsnog te helpen. Maar dat is voor mij ook leerzaam. Of helpen in de tuin als je die hebt, eigen stukje grond geven of een paar kweekpotjes met zaadjes. Maar spelen ook echt nog wel veel gelukkig. En spelletjes, die doen we dan samen.
We zorgen ervoor dat er altijd voldoende boeken zijn, een tijdschriften abonnement, en genoeg materiaal om mee te knutselen/ontwerpen/bouwen/tekenen. Rommelen mag, fouten maken ook, vies worden ook. Af en toe neem ik eens een stickerboek mee, doet het ook nog wel eens goed, of een keer een anders-dan-anders tijdschrift.
We zorgen ervoor dat er altijd voldoende boeken zijn, een tijdschriften abonnement, en genoeg materiaal om mee te knutselen/ontwerpen/bouwen/tekenen. Rommelen mag, fouten maken ook, vies worden ook. Af en toe neem ik eens een stickerboek mee, doet het ook nog wel eens goed, of een keer een anders-dan-anders tijdschrift.
woensdag 20 mei 2026 om 00:14
Misschien is goochelen iets voor hem?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
woensdag 20 mei 2026 om 05:46
Mijn dochters vinden op die leeftijd gravitrax echt geweldig (een soort knikkerbaan), maar ook hun tiptoi (weet niet of dat nog bestaat).
Ik weet niet of je een tuin hebt, maar een strookje aan hem geven en er iets makkelijks op zaaien (bloemzaad of iets anders wat in de volle grond kan). Piano spelen.
Ik weet niet of je een tuin hebt, maar een strookje aan hem geven en er iets makkelijks op zaaien (bloemzaad of iets anders wat in de volle grond kan). Piano spelen.
Si abra la puerta hay lobos.
woensdag 20 mei 2026 om 06:21
Voor de zomervakantie kun je kijken naar een kamp aansluitend op zijn interesses. Er zijn ook zomerkampen met alleen een dagprogramma en dan dus thuis eten en slapen. Mad science heeft dat bijvoorbeeld. Dochter heeft ook wel een Engels gedaan. Dit jaar (brugklasser) gaat ze naar zo'n kamp voor haar sport, dus lekker trainen, sporten en gezelligheid. Dit is dus niet van haar eigen club, maar voor kinderen van alle clubs in de provincie.
woensdag 20 mei 2026 om 09:32
Met 9 jaar kunnen sommige met het juiste kookboek al zelfstandig bakken. Wij hebben de kinderkookboeken van Laura's bakery en dat lukt onze 9-jarige overwegend alleen.
Eventueel zelf ingrediënten laten gaan halen?
You can only succeed when there is room to fail.
woensdag 20 mei 2026 om 10:08
Dankjulliewel, heb een heleboel dingen opgeschreven en ga het met hem door. Heel veel dingen doen we al of hebben we al eerder geprobeerd. Merk ook gewoon aan hem dat hij het meest belang bij een tweelingbroer/buurjongen zou hebben, maar ja, die tover je niet zomaar uit de hoge hoed. Daarom wel een goed idee om zijn zelfstandige speelradius uit te breiden. Heb nu deze lijst:
Puzzels, ook grote puzzels van 1000 stukjes
Smart Games / IQ-games
Gravitrax
Tiptoi
Goochelen
Scoubidou
Strijkkralen
Ontwerpen / bouwen / maken met materiaal en gereedschap
Flipperkast maken van hout
Insectenhotel maken
Met hout werken: zagen, schuren, verven, onder begeleiding
Blaaspijpen maken
Proefjes doen
Mierenboerderij
Terrarium maken
Kikkerdril scheppen
Zelf brood bakken
Zelf cake bakken Laura's Bakery
Zelf koken met aanwijzingen
Zelfstandig naar schoolplein of speeltuin
Magneetvissen
Groente- of fruitplantjes zaaien en verzorgen
Moestuintje aanleggen
Hondje uit de buurt uitlaten
Muziekles
Kookles
Mad Science-kamp
Schermtijd iets uitbreiden met games
Leerzame programma’s kijken, zoals TopDoks
Een klein baantje zoeken, zoals een wijkblad/krantenwijk samen lopen
Puzzels, ook grote puzzels van 1000 stukjes
Smart Games / IQ-games
Gravitrax
Tiptoi
Goochelen
Scoubidou
Strijkkralen
Ontwerpen / bouwen / maken met materiaal en gereedschap
Flipperkast maken van hout
Insectenhotel maken
Met hout werken: zagen, schuren, verven, onder begeleiding
Blaaspijpen maken
Proefjes doen
Mierenboerderij
Terrarium maken
Kikkerdril scheppen
Zelf brood bakken
Zelf cake bakken Laura's Bakery
Zelf koken met aanwijzingen
Zelfstandig naar schoolplein of speeltuin
Magneetvissen
Groente- of fruitplantjes zaaien en verzorgen
Moestuintje aanleggen
Hondje uit de buurt uitlaten
Muziekles
Kookles
Mad Science-kamp
Schermtijd iets uitbreiden met games
Leerzame programma’s kijken, zoals TopDoks
Een klein baantje zoeken, zoals een wijkblad/krantenwijk samen lopen
woensdag 20 mei 2026 om 10:49
Bij ons helpt meer verantwoordelijkheid/ruimte geven. Hij vindt het avondeten vaak niet lekker, dus gaat nu (met mijn geld) zelf naar de supermarkt en verzorgt op de dagen dat hij vrij is (en zin heeft) het avondeten. Koken gaat redelijk, maar samen met zijn zusje komt ie een heel eind.
Moet toegeven dat ik niet echt lekker relaxed zit te werken in de andere kamer, maar al met al is het best een aardige oplossing.
Moet toegeven dat ik niet echt lekker relaxed zit te werken in de andere kamer, maar al met al is het best een aardige oplossing.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
woensdag 20 mei 2026 om 12:25
Ja hier dacht ik ook aan.Wintertime16 schreef: ↑20-05-2026 10:21In de bieb hebben ze bij ons ook leuke activiteiten, programmeren met lego, 3d printen,creatieve dingen, tekenworkshops. Jongerenwerk ook, chillmiddagen, filmavond, boys/girls-middagen.
En woon je in de buurt van Wageningen of enschede?
Ik weer dat ze daar pre-university programma's hebben. Mijn dochter is een paar keer in Enschede geweest. Hele middag over dna en oogkleur enzo.
Wageningen is (natuurlijk) meer plantgericht.
En ik gok dat er wel meer hbo/uni's zijn met zulke middagen.
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
woensdag 20 mei 2026 om 12:48
Meeste universiteiten hebben dit soort programmas. Google op wetenschapsknooppunt.Apatura2 schreef: ↑20-05-2026 12:25Ja hier dacht ik ook aan.
En woon je in de buurt van Wageningen of enschede?
Ik weer dat ze daar pre-university programma's hebben. Mijn dochter is een paar keer in Enschede geweest. Hele middag over dna en oogkleur enzo.
Wageningen is (natuurlijk) meer plantgericht.
En ik gok dat er wel meer hbo/uni's zijn met zulke middagen.
Veel gemeentes hebben een kinderburgemeester soms ook met kinderwethouders. Vaak kinderen uit groep 7 en 8. Selectie in het voorjaar en start in September. Dochter heeft leuke en leerzame dingen gedaan: hoe werkt de gemeente, includieve speeltuin ontwerpen, dodenherdenking, intocht sinterklaas etcetera.
Soms zijn er ook andere organisaties die kinderen zoeken om mee te denken (bijv madurodam, dierentuin, speelpark). Vaak wel veel aanmeldingen daarvoor.
woensdag 20 mei 2026 om 15:41
Wat je ook kunt doen, wij hebben dit tijdens de zomervakantie en coronatijd wel eens gedaan, is een lootjes-pot maken voor tijdens het "verveel-uur". Dan werden al die dingen, vergelijkbaar met jouw lijstje, op een lootje geschreven en dat werd dan in een pot gedaan en dan werd er zo'n lootje uit getrokken en dat gingen we dan doen.
Bij slecht weer werd er dan ook wel eens een lootje geruild en volgens mij hadden ze ook elk een troefkaart bij écht geen zin, maar over het algemeen vonden ze dit een leuke manier om met de activiteit akkoord te gaan. Terwijl bijvoorbeeld een puzzel maken of spelletje doen op mijn eigen voorstel nooit heel enthousiast werd ontvangen.
Bij slecht weer werd er dan ook wel eens een lootje geruild en volgens mij hadden ze ook elk een troefkaart bij écht geen zin, maar over het algemeen vonden ze dit een leuke manier om met de activiteit akkoord te gaan. Terwijl bijvoorbeeld een puzzel maken of spelletje doen op mijn eigen voorstel nooit heel enthousiast werd ontvangen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in