Minder onkruid, meer groen in de tuin voor een klein budget?

17-07-2026 15:27 87 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
De situatie is als volgt: ik huur een woning, maar ik hoop binnen één à twee jaar te verhuizen. In de tussentijd zoek ik echter een oplossing voor mijn verschrikkelijke tegelparadijs dat mijn voortuin heet. Ik heb het idee dat ik alleen maar onkruid aan het weghalen ben, en dat vind ik best zonde van mijn tijd. Daarnaast is het ook gewoon een ongezellig geheel.

Omdat ik van plan ben hier niet al te lang te wonen, wil ik er niet te veel geld aan uitgeven. Bovendien ben ik soms een paar maanden in het buitenland, dus het moet qua onderhoud ook niet te veel gedoe zijn.

Heeft iemand tips om de tuin te vergroenen, of een andere manier om hem gezelliger én met minder onkruid te maken?
Onkruid dood spuiten en dan een paar mooie grote plantenpotten vullen met seizoensbloeiers en/of vaste wintergroene planten als olijfboompjes. Die kun je later meenemen naar je volgende huis.
Lelietjes van Dalen: je hoeft er maar 1 of 2 te planten en ze verspreiden zich vanzelf. Als je in de buurt woont (zuidoost van NL) mag je er paar komen halen :-)
Dan zou ik denk ik een rijtje tegels verwijderen ( of gebruiken om opstaand randje mee te maken) en er dan carex inzetten. Die heeft weinig onderhoud nodig en blijft groen in de winter. Voor de rest wat grote plantenbakken met groenblijvende planten ( bv helleborus) en vaste planten erin voor wat kleur in de zomer? Evt een hoger boompje ook in een grote bak of ook een tegel verwijderen ? Om wat meer hoogte verschillen te creeeren. Plantenbakken kan je dan incl planten mee verhuizen. Hortensia’s kan ook maar hebben wel water nodig in de zomer ( weet niet wanneer je dus maanden weg bent) maar kunnen wel lekker groot worden, zijn niet duur en zijn uitbundig qua bloei. Maar hebben wel beetje onderhoud nodig met snoeien en dus water in de zomer.
love2dance wijzigde dit bericht op 17-07-2026 15:37
1.14% gewijzigd
OhMellie schreef:
17-07-2026 15:30
Onkruid dood spuiten en dan een paar mooie grote plantenpotten vullen met seizoensbloeiers en/of vaste wintergroene planten als olijfboompjes. Die kun je later meenemen naar je volgende huis.
Potten hebben veel water nodig, lastig als je steeds lang van huis bent.

Paar tegels wippen en via FB oid gratis planten scoren.
Everything is possible for the one who believes.
Nou, het onkruid heb ik nu netjes weggehaald, alleen ik zoek een oplossing zodat het niet of minder makkelijk/snel terug komt.

Of blijft het goed weg al je met gif spuit? Ik doe het nu met de hand/onkruid brander.

Potten en planten meenemen bij een verhuizing is helaas geen optie.
SandraVL schreef:
17-07-2026 15:38
Nou, het onkruid heb ik nu netjes weggehaald, alleen ik zoek een oplossing zodat het niet of minder makkelijk/snel terug komt.

Of blijft het goed weg al je met gif spuit? Ik doe het nu met de hand/onkruid brander.

Potten en planten meenemen bij een verhuizing is helaas geen optie.
Geen gif zeg!
Brander ook niet.

Vaker doen, ben je er minder lang mee bezig.
Aardappelschilmesje en een schildersdriejoek en je bent zo klaar.
Mocht je in de achterhoek wonen dan heb ik nog wel plantjes voor je.
Hier in de regio zijn ook via deelkastjes enz wel stekjes te krijgen.
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
Onkruid tussen tegels grondig weghalen en voegen opnieuw invoegen met brekerzand.
#dat noemen wij niet raar, dat vinden wij alleen maar heel bijzonder
Ik vind het idee van tegels eruit wel heel fijn, alleen geen ervaring mee. Dus dit is misschien een beetje een domme vraag, maar als je tegels gaat wippen moet je daarna eerst het zand weghalen toch? En daar dan (pot) grond plaatsen en hoeveel zand moet er dan weg? De tuin is zo'n 40m2 en ligt op het zuiden dus dat moeten de plantjes dan ook leuk vinden
Een paar tegels wippen maar ook een rijtje extra. In het ontstane gat leg je worteldoek, en waar planten moeten komen snij je een kruis. Vervolgens in dat kruis aanplanten en het kruis zoveel mogelijk weer dichtleggen. Vervolgens de randen van de worteldoek weer afdekken met het rijtje tegels wat je extra eruit hebt gehaald, zodat het doek goed blijft liggen en er niet aan alle randen alsnog veel plantengroei is. Vervolgens grind of schors op het worteldoek strooien.

Gebruik of waterdoorlatend worteldoek of extra opletten dat je de planten bij de stam water geeft.

Of idd met bakken werken, dat kan ook
SandraVL schreef:
17-07-2026 15:48
Ik vind het idee van tegels eruit wel heel fijn, alleen geen ervaring mee. Dus dit is misschien een beetje een domme vraag, maar als je tegels gaat wippen moet je daarna eerst het zand weghalen toch? En daar dan (pot) grond plaatsen en hoeveel zand moet er dan weg? De tuin is zo'n 40m2 en ligt op het zuiden dus dat moeten de plantjes dan ook leuk vinden
Klopt, dat witte zand moet weg maar is meestal niet zo’n dikke laag dus dat schep je weg tot je gewone aarde ziet. Dan nog een klein beetje doorscheppen en dat laatste geschepte aarde, vermengen met potgrond tuinaarde en teruggooien, of die aarde compleet vervangen door potgrond, dan is de aarde mooi los en voedzaam daar.

Goede tip is ook om planten te kiezen die weinig eisen hebben, dan komt het allemaal wat minder precies.
anoniem_6a7b0d51e7e46 wijzigde dit bericht op 17-07-2026 23:04
4.22% gewijzigd
Je hebt gemeentes die 'tegels wippen' subsidiëren of waar je voor weinig planten kunt ophalen. Heb je dat al eens gecheckt?
Marieke schreef:
17-07-2026 15:32
Lelietjes van Dalen: je hoeft er maar 1 of 2 te planten en ze verspreiden zich vanzelf. Als je in de buurt woont (zuidoost van NL) mag je er paar komen halen :-)
Die zijn echt gruwelijk giftig. Zou ik niet promoten als tuinplant
Marieke schreef:
17-07-2026 15:32
Geen gif hoor!
Lila-Linda schreef:
17-07-2026 15:59
Je eet ze toch niet op?
Hier nog iemand die open staat voor tips.

Sinds een paar maanden heb ik een tuin op het zuiden. Het was woeste braakliggende grond. Distels heb ik er al uit getrokken.

Tips gevraagd dus, voor een groene tuin met weinig onderhoud. Ik ben een tuin nitwit.

Sproeien of gieten doe ik ook niet aan (nou ja vergeet ik en vind ik zonde vh water).
Wieden/bijknippen kan en durf ik wel.

Ik kan enkel dingen op de fiets meenemen of laten bezorgen.
hanke321 wijzigde dit bericht op 17-07-2026 16:17
4.73% gewijzigd
OhMellie schreef:
17-07-2026 16:11
Je eet ze toch niet op?
Een dier of klein kind wat ik contact komt met de plant is al behoorlijk riskant. Dus met de handen eraan en daarna handen in de mond ect. Ik zou het risico niet willen lopen.
Juneberry schreef:
17-07-2026 16:15
Een dier of klein kind wat ik contact komt met de plant is al behoorlijk riskant. Dus met de handen eraan en daarna handen in de mond ect. Ik zou het risico niet willen lopen.
Wij plukten ze als kind altijd voor Moederdag :hihi:
Wat tegels eruit en dan een paar bodembedekkers planten zoals bijvoorbeeld campenula. Groeit snel alles dicht en ziet er leuk uit met weinig onderhoud.
hanke321 schreef:
17-07-2026 16:14
Hier nog iemand die open staat voor tips.

Sinds een paar maanden heb ik een tuin op het zuiden. Het was woeste braakliggende grond. Distels heb ik er al uit getrokken.

Tips gevraagd dus, voor een groene tuin met weinig onderhoud. Ik ben een tuin nitwit.

Sproeien of gieten doe ik ook niet aan (nou ja vergeet ik en vind ik zonde vh water).
Wieden/bijknippen kan en durf ik wel.

Ik kan enkel dingen op de fiets meenemen of laten bezorgen.
Dan zou ik in het najaar planten, dan hebben ze genoeg tijd om goede wortels te krijgen voor het gaat vriezen maar het is een stuk minder droog en hoef je ook minder te sproeien. Als je nieuw aanplant vlak voor mooi weer moet je wel echt flink sproeien de gehele zomer.

Al moet je bij nieuwe aanplant altijd wel sproeien. Er zijn ook allerlei planten die heel goed kunnen tegen hitte en weinig water, dan zou ik vooral die planten.
Moiren schreef:
17-07-2026 16:18
Wij plukten ze als kind altijd voor Moederdag :hihi:
Haha oeps. Maar vroeger was alles ook beter, wellicht ook het lelietje van Dalen 🤣

Mijn moeder had de hele tuin ook vol staan met vingerhoedskruid en klaprozen/slaapbol
anoniem_6a7b0d51e7e46 wijzigde dit bericht op 17-07-2026 16:24
16.76% gewijzigd
Tegels eruit en aarde erin. Hier zie ik op de Nextdoor app regelmatig gratis planten aangeboden worden. Of marktplaats. Ik heb een hele groene tuin en geen onkruid te zien. Alleen langs de randjes van het huis en tussen de tegels af en toe maar dat haal ik met een krabber zo weg. Tien minuutjes per week werk. Potten vind ik bewerkelijk, die moet je steeds water geven. Ik sproei met de hitte twee keer per week vrij lang en heb er verder geen omkijken naar. Ik heb zelf een combinatie van siergrassen, verbena, zonnehoed, diverse soorten ooievaarsbek, salvia, persicaria. Als bodembedekking Vinca. Verder nog clematis en akebia als klimplanten.
Succes!!
Blauwbloemetje schreef:
17-07-2026 16:19
Wat tegels eruit en dan een paar bodembedekkers planten zoals bijvoorbeeld campenula. Groeit snel alles dicht en ziet er leuk uit met weinig onderhoud.

Nou dat groeit inderdaad zó tussen je tegels door en heeft amper water nodig. Ik laat ze altijd maar tussen de tegels groeien tot na de bloei, leuk voor de bijen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven