Minder onkruid, meer groen in de tuin voor een klein budget?
vrijdag 17 juli 2026 om 15:27
De situatie is als volgt: ik huur een woning, maar ik hoop binnen één à twee jaar te verhuizen. In de tussentijd zoek ik echter een oplossing voor mijn verschrikkelijke tegelparadijs dat mijn voortuin heet. Ik heb het idee dat ik alleen maar onkruid aan het weghalen ben, en dat vind ik best zonde van mijn tijd. Daarnaast is het ook gewoon een ongezellig geheel.
Omdat ik van plan ben hier niet al te lang te wonen, wil ik er niet te veel geld aan uitgeven. Bovendien ben ik soms een paar maanden in het buitenland, dus het moet qua onderhoud ook niet te veel gedoe zijn.
Heeft iemand tips om de tuin te vergroenen, of een andere manier om hem gezelliger én met minder onkruid te maken?
Omdat ik van plan ben hier niet al te lang te wonen, wil ik er niet te veel geld aan uitgeven. Bovendien ben ik soms een paar maanden in het buitenland, dus het moet qua onderhoud ook niet te veel gedoe zijn.
Heeft iemand tips om de tuin te vergroenen, of een andere manier om hem gezelliger én met minder onkruid te maken?
vrijdag 17 juli 2026 om 18:56
Sorry, ik werk zelf in de tuinsector en ga even kritisch zijn op een aantal suggesties die zijn gegeven.
Het is al eerder gezegd, maar sowieso nooit met gif spuiten!!! Dat kan echt niet meer tegenwoordig, nu we weten hoe schadelijk het is voor het bodemleven en dus voor alle andere vormen van leven. Bovendien komen de planten die je onkruid noemt daarna gewoon weer terug. Worteldoek zou ik ook niet aanraden. Is weer extra plastic zooi en het helpt echt niet tegen ongewenste wilde planten. Die groeien er gewoon doorheen, of ze komen van bovenaf aanwaaien.
Lelietjes-van-dalen, ook eerder genoemd, niet doen in een tuin op het zuiden. Het zijn schaduwplanten, die gaan het nooit redden. Idem voor hortensia's. Die inderdaad ook nog eens veel extra water nodig hebben in droge tijden, niet handig als je langer afwezig bent. Toscaanse jasmijn, kamperfoelie, clematis en passiebloem zijn klimplanten dus daar heb je niets aan als je 40m2 tuin te vullen hebt en niets om ze tegenaan te laten klimmen.
Het nadeel van veel bodembedekkers is dat het planten zijn die het best gedijen in de (half)schaduw. Vaak hebben ze blad dat verbrandt in de zon. Bodembedekkende planten die het wel goed doen in de volle zon zijn o.a. kruiptijm (ruikt ook lekker), scheefmelk en bepaalde soorten geraniums, o.a. 'Rozanne'. Verder zijn er heel veel andere, niet-bodembedekkende tuinplanten die van veel zon houden. Mijn favorieten, die ook geschikt zijn voor 'beginners', zijn salvia, vrouwenmantel en kattenkruid. En om te zaaien goudsbloemen en papavers, gaat altijd goed.
Tegels wippen is altijd een goed idee en feitelijk de basis van alles. Je kunt een recht randje doen maar ik persoonlijk vind het leuker om ze te laten verspringen of er een speels patroon in te brengen. Her en der wat tegels wippen en de gaten vullen met leuke planten, soort van eilandjes. Een aanrader is het boek "Van tegeltuin naar jungle" van Katja Staring. Wel meer bedoeld voor mensen die echt aan de slag willen met hun tuin maar hee, misschien raak je nog enthousiast
Na het tegelwippen trouwens geen potgrond strooien hoor. Potgrond is duur en gemaakt om luchtig te blijven in een afgesloten pot of bak maar in de tuin droogt het de aarde te veel uit. In plaats daarvan kun je beter tuinaarde en/of compost aanbrengen. Liefst zonder turf, want dat is heel slecht voor het milieu en het klimaat.
Veel succes!
Het is al eerder gezegd, maar sowieso nooit met gif spuiten!!! Dat kan echt niet meer tegenwoordig, nu we weten hoe schadelijk het is voor het bodemleven en dus voor alle andere vormen van leven. Bovendien komen de planten die je onkruid noemt daarna gewoon weer terug. Worteldoek zou ik ook niet aanraden. Is weer extra plastic zooi en het helpt echt niet tegen ongewenste wilde planten. Die groeien er gewoon doorheen, of ze komen van bovenaf aanwaaien.
Lelietjes-van-dalen, ook eerder genoemd, niet doen in een tuin op het zuiden. Het zijn schaduwplanten, die gaan het nooit redden. Idem voor hortensia's. Die inderdaad ook nog eens veel extra water nodig hebben in droge tijden, niet handig als je langer afwezig bent. Toscaanse jasmijn, kamperfoelie, clematis en passiebloem zijn klimplanten dus daar heb je niets aan als je 40m2 tuin te vullen hebt en niets om ze tegenaan te laten klimmen.
Het nadeel van veel bodembedekkers is dat het planten zijn die het best gedijen in de (half)schaduw. Vaak hebben ze blad dat verbrandt in de zon. Bodembedekkende planten die het wel goed doen in de volle zon zijn o.a. kruiptijm (ruikt ook lekker), scheefmelk en bepaalde soorten geraniums, o.a. 'Rozanne'. Verder zijn er heel veel andere, niet-bodembedekkende tuinplanten die van veel zon houden. Mijn favorieten, die ook geschikt zijn voor 'beginners', zijn salvia, vrouwenmantel en kattenkruid. En om te zaaien goudsbloemen en papavers, gaat altijd goed.
Tegels wippen is altijd een goed idee en feitelijk de basis van alles. Je kunt een recht randje doen maar ik persoonlijk vind het leuker om ze te laten verspringen of er een speels patroon in te brengen. Her en der wat tegels wippen en de gaten vullen met leuke planten, soort van eilandjes. Een aanrader is het boek "Van tegeltuin naar jungle" van Katja Staring. Wel meer bedoeld voor mensen die echt aan de slag willen met hun tuin maar hee, misschien raak je nog enthousiast
Na het tegelwippen trouwens geen potgrond strooien hoor. Potgrond is duur en gemaakt om luchtig te blijven in een afgesloten pot of bak maar in de tuin droogt het de aarde te veel uit. In plaats daarvan kun je beter tuinaarde en/of compost aanbrengen. Liefst zonder turf, want dat is heel slecht voor het milieu en het klimaat.
Veel succes!
vrijdag 17 juli 2026 om 19:55
Ik heb in mijn voortuin op zuid-west vier perkjes van 1 x 1 m. Als je die vult met lavendel of Spaanse margrieten, heb je er geen omkijken naar. Mijn voortuintje is maar 25 m2 dus wel wat kleiner. Wellicht kun je na het weghalen van het onkruid de voegen nog vullen met onkruidwerend zand. Dat heeft hier wel een paar jaar gewerkt. Nu groeit er wel weer van alles tussen de tegels.
vrijdag 17 juli 2026 om 21:51
Ik heb de mijne dit jaar vrij laat gesnoeid maar hij is toch alweer anderhalve meter hoog. Echt een topstruik. Hij bloeit lang en trekt heel veel vlinders en bijen aan.Sterrenstof74 schreef: ↑17-07-2026 20:41Wilde marjolein, koninginnekruid, grote ereprijs en nepata doen het hier goed op droge grond en zon.
Als je een (zeer) snelgroeiende struik wilt, zou je een vlinderstruik kunnen overwegen, maar zou die toch in het voorjaar snoeien.
vrijdag 17 juli 2026 om 22:41
Tegels wippen. Subsidie vragen bij de gemeente. Aanhanger gratis compost halen bij de gemeente. Streektuin zaadjes kopen bij Cruydthoeck.
https://www.cruydthoeck.nl/streektuinen
En daarna genieten van het leven in je tuin.
https://www.cruydthoeck.nl/streektuinen
En daarna genieten van het leven in je tuin.
vrijdag 17 juli 2026 om 23:30
Sterrenstof74 schreef: ↑17-07-2026 18:58Qua budget zijn plantjes van Aldi en cs erg vriendelijk, maar dat zijn ze helaas niet voor de insecten![]()
Oh
Waar zit hem dat dan nog in? Want ze zijn altijd zo ontzettend klein dat er bijna geen blad aan zit. Wat er eventueel wel aan zit knip ik voor 90% weg en ik haal ook al de grond van de kluit en spoel wat ik overhoud heel grondig af. Daarna houdt ik de plant twee weken binnen in een pot voor ik hem buiten aanplant. Ik dacht eerlijk gezegd dat je dan qua gif wel klaar was. Balen als dat niet zo is zeg.
zaterdag 18 juli 2026 om 07:52
Er staan in tuinen en in het wild behoorlijk wat giftige planten.Lila-Linda schreef: ↑17-07-2026 15:59Die zijn echt gruwelijk giftig. Zou ik niet promoten als tuinplant
Het aantal gevallen dat iemand overleed door planten is miniem en meestal gaat het dan om verwisseling of gebruik van verkeerde plantendelen.
Ik zou het er niet om laten in ieder geval.
zaterdag 18 juli 2026 om 11:51
Hier trekt koninginnekruid (inheems) heel veel bijen, hommels en vlinders aan. Wordt groot (afhankelijk van welke soort je kiest) en struikachtig, bloeit heel lang en heeft tot ver in het najaar/begin winter nog sierwaarde. Doet het 't beste in de volle zon.
Een dag niemand afgezeken is een dag niet geleefd.
zaterdag 18 juli 2026 om 11:51
Ligt het in de zon? Kruiptijm. Tegels eruit, heb je veel geel zand dan scheppen in een big bag en gratis af te halen op Marktplaats zetten. Heb je weinig geel zand onder de tegels (bij mij waren ze zuinig) dan lekker met de donkere aarde mengen. In september zaaien. Goedkoop, bodembedekkend, wintergroen, inheems, kan goed tegen de droogte.
zaterdag 18 juli 2026 om 11:56
Weet ik, daarom heb ik één hele grote al verwijderd, maar als je er eentje hebt en daarnaast veel inheems, zie ik er niet veel kwaad in.
zaterdag 18 juli 2026 om 12:05
https://www.verspreidingsatlas.nl/proje ... nderstruik Misschien heb je hier wat aan.
zaterdag 18 juli 2026 om 12:07
Maar het zou toch jammer als ze nu nog nieuw worden aangeplant, terwijl er prima alternatieven zijn!Sterrenstof74 schreef: ↑18-07-2026 11:56Weet ik, daarom heb ik één hele grote al verwijderd, maar als je er eentje hebt en daarnaast veel inheems, zie ik er niet veel kwaad in.
zaterdag 18 juli 2026 om 13:27
Dank je. Ik ga op mijn gemak eens kijken, voorwaarde is namelijk ook dat ze niet giftig zijn voor konijn en hond.thistle schreef: ↑18-07-2026 12:05https://www.verspreidingsatlas.nl/proje ... nderstruik Misschien heb je hier wat aan.
zaterdag 18 juli 2026 om 13:31
Het uitzoeken waard: kijken of Stichting Straatboer actief is in je regio. Die nemen het (gratis!) helemaal van je over, als je een tegeltuin hebt. Wippen de tegels, verwijderen het zand (en voeren het af), vullen met grond en planten gedoneerde stekken. Geven advies over hoe te onderhouden. Prachtig inititatief!
katinke wijzigde dit bericht op 18-07-2026 13:32
Reden: aanvulling
Reden: aanvulling
4.32% gewijzigd
zaterdag 18 juli 2026 om 13:38
Wat een prachtige stichting! Ze zijn niet in mijn regio actief en ik ben zelf fysiek ook niet heel erg in staat te helpen, maar vind zoiets altijd wel heel leuk om in de gaten houden voor kleine donaties.katinke schreef: ↑18-07-2026 13:31Het uitzoeken waard: kijken of Stichting Straatboer actief is in je regio. Die nemen het (gratis!) helemaal van je over, als je een tegeltuin hebt. Wippen de tegels, verwijderen het zand (en voeren het af), vullen met grond en planten gedoneerde stekken. Geven advies over hoe te onderhouden. Prachtig inititatief!
zaterdag 18 juli 2026 om 13:50
NogsteedsSlekire schreef: ↑17-07-2026 22:04De Welkoop heeft vaak voordelige planten en die zijn allemaal gifvrij gekweekt dus goed voor de insecten!
De Welkoop staat juist heel erg slecht bekend om hun tuinplanten. Daar zou ik dus echt niet naartoe gaan.
https://nos.nl/artikel/2564201-tuinplan ... pesticiden
Voor een plek met zon zou ik gaan voor
- wilde marjolein
- smeerwortel
- lange ereprijs
- veldsalie
- Gele walstro
Een goede bodembedekker is inderdaad kruiptijm.
Verder zou ik vooral googelen op biologische inheemse planten.
Helaas kun je ze vooral bij online shops vinden en niet bij "gewone winkels". Tenzij je de mazzel hebt om vlakbij een biologische kweker te wonen.
Hier = 136 km ten noorden van Zelhem. Hemelsbreed.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in