Afantasie
maandag 27 juli 2026 om 00:46
Dag allemaal,
Ik heb laatst ontdekt dat ik afantasie heb. Ik kan geen mentale voorstelling van dingen maken in mijn hoofd. Ik kan ook geen dingen horen of ruiken als ik er aan denk. Ik droom wel in beelden.
Ik had hier nog nooit van gehoord. Mijn hele leven dacht ik dat iedereen zo denkt als ik en dat blijkt niet zo te zijn.
Raar dat mensen het niet hebben over hoe ze denken en dat blijkbaar heel logisch vinden.
Er bestaan ook mensen met hyperfantasie. Die kunnen heel goed mentale voorstellingen maken.
Hoe is dat bij jou? Had je hier wel eens over gehoord?
Bij deze een link:
https://www.psychologie.nl/artikel/zie-je-het-voor-je/
Ik heb laatst ontdekt dat ik afantasie heb. Ik kan geen mentale voorstelling van dingen maken in mijn hoofd. Ik kan ook geen dingen horen of ruiken als ik er aan denk. Ik droom wel in beelden.
Ik had hier nog nooit van gehoord. Mijn hele leven dacht ik dat iedereen zo denkt als ik en dat blijkt niet zo te zijn.
Raar dat mensen het niet hebben over hoe ze denken en dat blijkbaar heel logisch vinden.
Er bestaan ook mensen met hyperfantasie. Die kunnen heel goed mentale voorstellingen maken.
Hoe is dat bij jou? Had je hier wel eens over gehoord?
Bij deze een link:
https://www.psychologie.nl/artikel/zie-je-het-voor-je/
maandag 27 juli 2026 om 23:35
Je hoeft niet alleen maar te denken in taal, je kan ook denken in gevoel en ervaringen. Zo kun je ook prima dagdromen als je niet in beelden denkt. Maar ik kan de dromen dus niet letterlijk voor me zien.
Ik herken prima mensen, ook als ik ze één keer heb gezien. Maar vraag me niet om de kaasboer die in wekelijks zie te beschrijven, dat kan ik wel globaal, maar zeker niet in detail. Laat staan de kaas-kraam zelf. Hoe hoog, welke kleuren, wel of geen luifel, wat voor vitrines of planken of wat dan ook? Geen idee. Maar als ik hem zie herken ik hem wel meteen.
Voor mij heeft het veel te maken met weten. Ik weet hoe een boek/appel/fiets eruit ziet. Maar ik kan hem niet voor me zien als ik er aan denk. Maar goed, ik zie ook niet 'niets'. Er komt wel vaag wat beeld door, maar niet samenhangend, niet volledig, niet in details en het blijft ook zeker niet stilstaan.
dinsdag 28 juli 2026 om 00:13
Ik kwam laatst bij de bakker op de markt en dacht ‘hé de mueslibollen liggen op een andere plek’. Vervolgens wilde ik pinnen dus ik stond te wachten tot hij het mobiele apparaat zou geven. Bleek dus dat ze een hele nieuwe kraan hadden, inclusief minstens vier pinapparaat prominent op de toonbank. Ik heb dus niet echt oog voor details, zeg maarFiorah schreef: ↑27-07-2026 23:35Je hoeft niet alleen maar te denken in taal, je kan ook denken in gevoel en ervaringen. Zo kun je ook prima dagdromen als je niet in beelden denkt. Maar ik kan de dromen dus niet letterlijk voor me zien.
Ik herken prima mensen, ook als ik ze één keer heb gezien. Maar vraag me niet om de kaasboer die in wekelijks zie te beschrijven, dat kan ik wel globaal, maar zeker niet in detail. Laat staan de kaas-kraam zelf. Hoe hoog, welke kleuren, wel of geen luifel, wat voor vitrines of planken of wat dan ook? Geen idee. Maar als ik hem zie herken ik hem wel meteen.
Voor mij heeft het veel te maken met weten. Ik weet hoe een boek/appel/fiets eruit ziet. Maar ik kan hem niet voor me zien als ik er aan denk. Maar goed, ik zie ook niet 'niets'. Er komt wel vaag wat beeld door, maar niet samenhangend, niet volledig, niet in details en het blijft ook zeker niet stilstaan.
Maar die bakker zelf zou ik wel herkennen in een line up.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in