Opruimchallenge

03-09-2026 18:14 169 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb jaren geleden al eens een zelfde topic geopend en dat was toen heel leuk maar ik heb nog steeds teveel troep. En nu het september is en niet meer zo blafheet, krijg ik weer zin om op te ruimen.

Het idee: vijf dingen per dag wegdoen (meer mag natuurlijk ook). Verkopen, weggooien, weggeven, alles telt. Kleine moeite, maar uiteindelijk toch een groot resultaat.

Ik ben vandaag begonnen. Ik heb 14 kookboeken opgeruimd. Of nou ja, ik heb er drie verkocht (dat ging heel snel via Vinted) en de rest ligt nog op een stapel te wachten tot ze weg gaan. Volgende week is man jarig en dan ga ik proberen er nog wat te slijten.

Wie doet er mee?
Ik wil binnen nu en vijf jaar graag verhuizen. Dan is het handig niet te veel zooi te hebben. Maar ik heb dus dat voorraadprobleem. Zo heb ik ongeveer veertig tubes tandpasta, 30 flessen shampoo, tien dekbedsets nog in het plastic, 30 paar sokken op reserve en veertig blokken heerlijk ruikende handzeep. Helaas kan ik al ruim twee jaar niets meer ruiken, dat is een beetje jammer.
Afgelopen week heb ik het aanrecht aangepakt, deze week doe ik de slaapkamer, hopelijk. Eigenlijk is dat uitstellen van het grote probleem (de bergingen met eten), maar ik hoop dat ik deze week nog wat maaltijden samenstel uit die voorraad, dat scheelt ook weer een beetje.
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara misschien helpt het. Wij eten en gebruiken onze voorraad vanaf september inclusief potten eten. En vullen dat aan rond februari. Voorheen moest ik best wat weggooien. Ik vind het nog steeds ongemakkelijk om mijn kasten en vriezer leeg te zien gaan. Maar het werkt wel.
Rabarbara schreef:
06-09-2026 22:41
Dan is het handig niet te veel zooi te hebben.
Heb je voor alles een vaste plek? Dus de tandpasta bij de tandpasta, shampoo bij de shampoo, etc.? Het liefst op een zichtbare plek zodat je iedere dag ziet hoeveel je nog hebt staan. Niet meer zomaar kopen als het in een aanbieding is maar wachten tot je er hooguit nog 1 of 2 op voorraad hebt.
Of laten thuisbezorgen als je in de winkel te veel verleiding hebt?
Ik heb een tas vol cd's en dvd's en ook nog cassettebandjes en videobanden weggedaan. Lichtelijk met pijn in mijn hart, maar met Spotify en Netflix etc kijk en luister ik er toch nooit meer naar.
Wel heb ik nog cdroms met foto's en ook videobanden en van die kleine video8(?) bandjes met foto's en filmpjes. Eigenlijk zou ik iets moeten hebben om te kijken of ik die filmpjes kan omzetten naar een usb-stick of zo. En die foto's toch selecteren en afdrukken in een fotoboek? Maar wat een monnikenwerk is dat...
Redhead70* schreef:
06-09-2026 22:47
Rabarbara misschien helpt het. Wij eten en gebruiken onze voorraad vanaf september inclusief potten eten. En vullen dat aan rond februari. Voorheen moest ik best wat weggooien. Ik vind het nog steeds ongemakkelijk om mijn kasten en vriezer leeg te zien gaan. Maar het werkt wel.
Ja dit doe ik ook, ook in diezelfde periode. Zodat ik ook weet dat een pastasaus die ik heb ingevroren en een etiket met 20/6 ofzo van dit jaar is en er niet al sinds 2022 in ligt.

Wij hebben ook best een grote voorraad tandpasta, shampoo en dat soort dingen. Nah ja, ik dus mijn kaarsen en verder moet ik zeggen dat het toch ook wel veel kinderspul is dat hier de meeste ruimte in beslag neemt. Wordt wel minder maar het meeste dat we hier in huis hebben is toch wel speelgoed, spellen, kinderboeken, dozen vol knutsel- en schoolwerk.

Omdat ik twijfel of ik hen echt ooit blij ga maken met foto-albums weet ik niet eens zeker of ik de foto's in van die Albelli albums wil gaan laten afdrukken. We hebben voor beide kinderen van hun eerste levensjaar een boek laten afdrukken, de rest moet allllemaal nog gedaan worden. Maar wie weet maken we ze over tig jaar wel veel blijer met een usb stick met foto's.
Vandaag weer bezig geweest met 3 lades.

Blijkbaar had ik maar liefst 5 (!!) pannendeksels die nergens op passen. Waarschijnlijk pan al weggegooid en niet bij stilgestaan dat er een deksel bij hoort. Voor de overgebleven deksels koop ik bij de IKEA een dekselhouder, hopelijk zorgt dat voor meer rust in de lade.
Ik heb een drukke week maar vandaag tijdens het schoonmaken van de badkamer wel wat dingen uit de kast daar weggedaan. Ik moet er nog eens uitgebreider doorheen gaan maar wat ik zeg, drukke week dus ik doe maar wat nu wel lukt.

Vanmiddag in de Kruidvat zag ik iets leuks en na even twijfelen dacht ik resoluut: nee, heb ik niet nodig, en ben doorgelopen. Overwinning!
Vandaag weinig tijd dus een klein klusje: de Paas- kerst- en feestartikelen opgeruimd, een paar kastplanken bij elkaar. Weinig weggedaan, wel de boel wat beter georganiseerd.
Tjezus, wat vals
Vandaag een aantal boeken uit mijn boekenkast op Vinted gezet. Zo heb ik de afgelopen tijd al veel boeken weggedaan. Ze staan op zich niet in de weg, maar ik vind het ook wel weer fijn als er een plank vrij komt omdat ik meerdere boeken heb verkocht. En zolang ik ze nog niet verkocht heb, staan ze me niet in de weg.
Ik merk dat veel boeken na verloop van tijd vergelen en vlekken krijgen. Ook al staan ze netjes in de kast. Daarom heb ik er niet echt meer moeite mee om ze weg te doen.
De boeken die in januari nog op Vinted staan, ga ik dan naar de kringloop brengen.
Drackie schreef:
07-09-2026 22:08
Vanmiddag in de Kruidvat zag ik iets leuks en na even twijfelen dacht ik resoluut: nee, heb ik niet nodig, en ben doorgelopen. Overwinning!
Goed gedaan!
Wat er niet in komt, hoeft er ook niet meer uit!
MevrouwJack schreef:
07-09-2026 22:12
Vandaag weinig tijd dus een klein klusje: de Paas- kerst- en feestartikelen opgeruimd, een paar kastplanken bij elkaar. Weinig weggedaan, wel de boel wat beter georganiseerd.
Goed bezig!
Opruimen is niet alleen weggooien. Ordenen en overzicht brengen is ook een vorm van opruimen! :high5:
Zizo schreef:
07-09-2026 22:31
Vandaag een aantal boeken uit mijn boekenkast op Vinted gezet. Zo heb ik de afgelopen tijd al veel boeken weggedaan. Ze staan op zich niet in de weg, maar ik vind het ook wel weer fijn als er een plank vrij komt omdat ik meerdere boeken heb verkocht. En zolang ik ze nog niet verkocht heb, staan ze me niet in de weg.
Ik merk dat veel boeken na verloop van tijd vergelen en vlekken krijgen. Ook al staan ze netjes in de kast. Daarom heb ik er niet echt meer moeite mee om ze weg te doen.
De boeken die in januari nog op Vinted staan, ga ik dan naar de kringloop brengen.
Leuk, ik heb het toevallig deze week net zo gedaan met een aantal (tamelijk dikke) boeken. Ik laat ze in mijn kast en ze staan niet in de weg maar ik vind het ook fijn als er ruimte komt voor nieuwe boeken die ik op mijn wensenlijst heb.
cognac schreef:
07-09-2026 22:38
Leuk, ik heb het toevallig deze week net zo gedaan met een aantal (tamelijk dikke) boeken. Ik laat ze in mijn kast en ze staan niet in de weg maar ik vind het ook fijn als er ruimte komt voor nieuwe boeken die ik op mijn wensenlijst heb.
Ja precies! En het geeft toch een bepaald opruim-gevoel. 😃
Gisteren heb ik alleen de gewone huishoudelijke opruimklusjes gedaan en 1 vinted pakketje weggebracht. Vandaag de hele dag werken dus tenzij ik nog wat verkoop, wordt er vandaag helaas niet verder opgeruimd.
Als je boeken wilt opruimen, kun je ook de app van boekenbalie gebruiken. Zij kopen tweedehands boeken in. Je kunt de streepjescode scannen en dat geeft de app aan of ze dat boek willen en wat hun bod is.
Door veel hoofdpijn helaas niet zoveel kunnen doen de afgelopen dagen, maar toch steeds een beetje. Fijn als afleiding van de hoofdpijn. De verkopen via Vinted gaan ineens weer snel, dus vanmorgen 4 pakketjes weggebracht.

De kinderen willen hun lego verkopen, maar dat blijkt nog een hele klus. Het verkoopt wel maar oef wat een werk om de setjes helemaal compleet te krijgen. Ik wil het best verkopen voor ze maar ik waag me niet aan het stukjes zoeken ;)
Vandaag grieperig, dus geen opruimactie, maar in bed liggen.
Mijn kant van de slaapkamer opgeruimd. Dus alle shampoo en douchegel die op de kast met verzorgingsartikelen stond in het berghok gezet, maar goed, het ziet er beter uit. Ik heb alleen weel ongeveer 80 supermarkttijdschriften (Boodschappen, Allerhande) die ik natuurlijk allemaal eerst moet lezen van mijn calvinistische brein voor ik ze bij het oud papier mag mikken.
Rabarbara schreef:
08-09-2026 18:02
Mijn kant van de slaapkamer opgeruimd. Dus alle shampoo en douchegel die op de kast met verzorgingsartikelen stond in het berghok gezet, maar goed, het ziet er beter uit. Ik heb alleen weel ongeveer 80 supermarkttijdschriften (Boodschappen, Allerhande) die ik natuurlijk allemaal eerst moet lezen van mijn calvinistische brein voor ik ze bij het oud papier mag mikken.
Haha, herkenbaar tot een paar maanden geleden. Ik zou het nu allemaal weggooien. Alleen de nieuwste bewaren, dan kun je die lezen. Als je de rest weggooit, is dat misschien een opluchting voor je brein (dat je dat niet allemaal nog moet lezen). Misschien krijf je dan ook meer rust in je hoofd?
Rabarbara schreef:

ALLE recepten staan op internet! Ik loop hier ook tegenaan hoor, dus het is een beetje de lamme helpt de blinde. Maar bij mij werkt het dus in bijna de helft van dit soort gevallen (er is een laagdrempelige back up en ik weet eigenlijk stiekem wel dat ik echt niet al de recepten uit die tijdschriften ga maken) om heel streng aan mezelf te vragen of ik meer houd van mijn calvinisme of meer van mezelf. En het gevoel van die lege 50cm2 is ZO LEKKER. Geef het jezelf cadeau, ik check na tig jaar nog steeds de AH website voor de basis van hun rendang die ooit in een allerhande stond, staat er gewoon nog op.
Rabarbara schreef:
Dit is zo herkenbaar. Ik moet het lezen/ bekijken en daarom krant abonnement maar opgezegd . Scheelt ontzettend veel tijd hoop ik :-D
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Ik vind het echt heel fijn om te lezen dat ik niet de enige malle Eppie ben met de Kerstallerhande van 2024 nog ongelezen :proud:
En jullie hebben natuurlijk gelijk.
Nog even eten en dan ben ik de rest van de avond alleen. Muziek hard en hup, lekker dingen weggooien!

De stand tot nu toe is oude kaarten die ik ooit heb ontvangen in de vuilniszak en een boekenlegger in de doneertas. Heel summier nog dus.
Wat ik met oude Allerhandes doe ik doorbladeren en wat me lekker lijkt én echt denk te gaan maken die recepten scheur ik eruit. Dus ik heb een map waar ik af en toe doorheen ga, met alleen maar dingen die me lekker lijken.
Ik weet dat alle recepten online staan, maar dan vergeet ik toch soms wat ik had gezien en ik hoef ook eigenlijk niet nog meer tijd op mijn telefoon te zitten. Gewoon bladeren en wat in de planning zetten bij geen inspiratie. Ja dan heb je een map, maar wel 20 Allerhandes de deur uit.
Ik heb zoveel weggegooid dat ik een nieuw knutselproject mocht kopen! En het is nu IN mijn huis en het voelt niet meer als teveel projecten.

Nu snel weer nog vijf dingen verzamelen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven