Rondreis Cornwall
woensdag 9 september 2026 om 07:39
In juli 2027 willen wij naar Cornwall. We vertrekken op vrijdag en een week later op zondag willen we weer thuis zijn. Vrijdag en zondag zijn dus minimaal reisdagen, dan blijven er nog maximaal 8 dagen over. Uiteraard heb ik al wat afgezocht op internet, maar het is me nog niet gelukt de ultieme reisroute vast te stellen. We zouden het liefst niet elke nacht ergens anders slapen, maar ik ben ook bang mij te vergissen in de reisafstanden.
Nu op het lijstje:
- Looe
- Polperro
- The lost Gardens of Heligan
- Lizard point (wandeling naar Kynance Cove)
- Sint Michael's Mount
- Minack Theatre
- Land's End
- St Ives
- Tintagel Castle
- Clovelly
Waarschijnlijk zitten hier wel Cornwall fans (ik ben er al één aan het worden van alleen het uitzoeken, dus kan mij voorstellen dat als je er eenmaal bent geweest, je weer terug wilt). Is mijn lijstje een beetje compleet of zeggen jullie, dit moet je schrappen en/of dit moet je echt doen?
Weet iemand de ultieme reisroute en wat zijn de leukste/beste plekken om te overnachten? We willen graag een combinatie van huisjes/appartementen (zelf koken) en hotels. We hadden nu gepland om met de eigen auto te gaan, maar vliegen en een auto huren is ook een optie.
Nu op het lijstje:
- Looe
- Polperro
- The lost Gardens of Heligan
- Lizard point (wandeling naar Kynance Cove)
- Sint Michael's Mount
- Minack Theatre
- Land's End
- St Ives
- Tintagel Castle
- Clovelly
Waarschijnlijk zitten hier wel Cornwall fans (ik ben er al één aan het worden van alleen het uitzoeken, dus kan mij voorstellen dat als je er eenmaal bent geweest, je weer terug wilt). Is mijn lijstje een beetje compleet of zeggen jullie, dit moet je schrappen en/of dit moet je echt doen?
Weet iemand de ultieme reisroute en wat zijn de leukste/beste plekken om te overnachten? We willen graag een combinatie van huisjes/appartementen (zelf koken) en hotels. We hadden nu gepland om met de eigen auto te gaan, maar vliegen en een auto huren is ook een optie.
woensdag 9 september 2026 om 21:45
donderdag 10 september 2026 om 12:44
Land's End heb ik op de lijst met gezet voor als we tijd over hebben en de film het Zouttpad ga ik checken.TheQuickBrownFox schreef: ↑09-09-2026 12:54Als ik 1 ding zou schrappen is het Land's End! Dat is een echte tourist trap, vond het verschrikkelijk en de kust even verderop is net zo mooi en een stuk minder toeristich.
Kijk even op de website van de Lost Garden of Helligan. Soms kan je er ook in de avond naar toe. Hebben wij gedaan, een theater gezelschap speelde toen Hans en Grietje op verschillende plekken, lichtjes langs het pad. Was sprookjesachtig mooi.
Clovelly is schilderachtig, net als het stuk van de South West Coast Path Clovelly - Hartlandpoint. Dat stuk is te zien in de film Het Zouttpad.
St. Ives is een leuk kunstenaarsdorpje.
Tintagel zelf door omstandigheden niet geweest (door weersomstandigheden te gevaarlijk om het stuk SWCP te lopen, we moeten dus terug) maar in het dorpje heb je wel het King Arthur genootschap. Over de top Engels, denk aan Midsummer Murders en het zou er zo maar plaats kunnen vinden.
Op verschillende plekken heb je zogenoemde tidal pools, bijvoorbeeld in Bude. Die zijn heerlijk. Ook kan je op verschillende plekken goed Belly boarden
De tidal pool in Bude vind ik een top tip, dit vind een deel van het gezelschap leuk. Is Bude ook een goede plek voor een overnachting?
donderdag 10 september 2026 om 12:46
Ik heb nu op basis van jullie advies de volgende planning:
Vrijdag: NL naar Looe/Fowey, overnachten Looe/Fowey
Nog lichte twijfel of dit niet te lang is, maar aan de andere kant bespaart het ons reisdagen, dan beter maar een dagje doorbijten
Zaterdag: Overnachten Looe/Fowey
Looe en Polperro
Zondag: Looe naar Penzance, overnachten (omgeving) Penzance
Met onderweg stop bij Heligan The Lost Gardens, iemand nog andere tips voor onderweg?
Maandag, dinsdag, woensdag: Nog vrij in te delen, slapen in (omgeving) Penzance
Lizard Point (wandelen naar Kynance Cove), St Michael's Mount, Minack Theatre, St Ives en misschien Land's End
Donderdag: Penzance naar (omgeving) Bude, overnachten (omgeving) Bude
Tintagel, Boscastle, mogelijk high tea bij Cowslip Workshops
Vrijdag: overnachten in (omgeving) Bude
Clovelly en tidal pool
Zaterdag:
Eerste stuk richting Dover. Iemand een leuk idee voor een stop?
Zondag:
Naar huis
Ik mis hier nog wel Bodmin moor, maar daar moet ik nog even op verder puzzelen.
Nog lichte twijfel of dit niet te lang is, maar aan de andere kant bespaart het ons reisdagen, dan beter maar een dagje doorbijten
Looe en Polperro
Met onderweg stop bij Heligan The Lost Gardens, iemand nog andere tips voor onderweg?
Lizard Point (wandelen naar Kynance Cove), St Michael's Mount, Minack Theatre, St Ives en misschien Land's End
Clovelly en tidal pool
Zaterdag:
Zondag:
Naar huis
donderdag 10 september 2026 om 13:52
Ga je in 1x van Dover naar Looe? Dat is best een eind hoor. Ga maar uit van een uur of 7.Lisa99 schreef: ↑10-09-2026 12:46Ik heb nu op basis van jullie advies de volgende planning:
Looe en Polperro
Clovelly en tidal pool
Zaterdag:
Zondag:
Naar huis
En je hebt ook al je reistijd op continent tot aan de Tunnel
Wat wil je van je overnachting op de terugweg? Iets te doen? of gewoon een mooie plek?
Je kunt denken aan Stonehenge, maar misschien wil je gewoon een mooi dorp dichtbij de snelweg?
donderdag 10 september 2026 om 19:00
Is vliegen vanaf Dusseldorf een optie voor jullie?
donderdag 10 september 2026 om 20:40
Ik heb lang niet alles van jouw plan gezien, maar ik vond Luxulyan Valley met Treffry viaduct (in de buurt van St Austel) een hele bijzondere plek, mocht je daar nog tijd hebben dan zou ik dat meepakken.
Wij zijn vorig jaar met de trein naar Londen gegaan. Daarna trein naar Newquay, duurde ongeveer 5 uur, maar wel een prima, directe verbinding. Vervolgens van Padstow helemaal langs de kust naar St Austel gefietst en toen via Bodmin door het binnenland terug naar Padstow. Ik vond de omgeving van Newquay en Penzance landschappelijk het meest bijzonder. Prachtige kust, wel heel veel hoogtemeters gemaakt, want het gaat continu op en neer. Maar Cornwal is fantastisch, dus je gaat vast een prachtige reis maken! Heel veel plezier alvast!
Wij zijn vorig jaar met de trein naar Londen gegaan. Daarna trein naar Newquay, duurde ongeveer 5 uur, maar wel een prima, directe verbinding. Vervolgens van Padstow helemaal langs de kust naar St Austel gefietst en toen via Bodmin door het binnenland terug naar Padstow. Ik vond de omgeving van Newquay en Penzance landschappelijk het meest bijzonder. Prachtige kust, wel heel veel hoogtemeters gemaakt, want het gaat continu op en neer. Maar Cornwal is fantastisch, dus je gaat vast een prachtige reis maken! Heel veel plezier alvast!
vrijdag 11 september 2026 om 14:41
Dat is een goed punt! Ik had in mijn overzicht 4 uur rijden staan, dat was nog op basis van het idee om ergens onderweg te overnachten. Vanaf Dover nog 7 uur door is te lang. Ik schuif mijn planning een dag op.Lila-Linda schreef: ↑10-09-2026 13:52Ga je in 1x van Dover naar Looe? Dat is best een eind hoor. Ga maar uit van een uur of 7.
En je hebt ook al je reistijd op continent tot aan de Tunnel
Wat wil je van je overnachting op de terugweg? Iets te doen? of gewoon een mooie plek?
Je kunt denken aan Stonehenge, maar misschien wil je gewoon een mooi dorp dichtbij de snelweg?
Iets doen is onderweg wel leuk, maar gewoon een prima overnachtingsplek waar nog wel een rondje door een dorpje (in de buurt) kunt lopen, is ook goed!
vrijdag 11 september 2026 om 14:46
Bedankt voor je tips! Leuk!aikidoka schreef: ↑10-09-2026 20:40Ik heb lang niet alles van jouw plan gezien, maar ik vond Luxulyan Valley met Treffry viaduct (in de buurt van St Austel) een hele bijzondere plek, mocht je daar nog tijd hebben dan zou ik dat meepakken.
dinsdag 15 september 2026 om 12:10
Ik wil jullie allemaal bedanken voor de input!
Dit gaat hem worden:
Vrijdag: NL naar Salisbury, overnachten Salibury
Zaterdag: rijden naar Looe/Fowey, overnachten Looe/Fowey
Zondag: Looe en Polperro verkennen, overnachten Looe/Fowey
Maandag: Rijden van Looe naar Penzance, onderweg in ieder geval een stop bij Heligan The Lost Gardens, overnachten (omgeving) Penzance.
Dinsdag, woensdag: Nog vrij in te delen: Lizard Point (wandelen naar Kynance Cove), St Michael's Mount, Minack Theatre, St Ives en misschien Land's End. Overnachten (omgeving) Penzance.
Donderdag: Penzance naar (omgeving) Bude, onderweg mogelijke stops: Tintagel, Boscastle, mogelijk high tea bij Cowslip Workshops. Overnachten (omgeving) Bude
Vrijdag: Clovelly en tidal pool, overnachten in (omgeving) Bude
Zaterdag: Naar Hampshire, overnachten Hampshire.
Zondag: Naar huis
Bodmin Moor bewaar ik voor een volgende vakantie (op basis van wat ik nu zie, gaat die er zeker komen
).
Qua boekingsites voor de overnachtingen kom ik niet verder dan Booking.com en AirBnB. Zijn er nog andere aanbieders die goede overnachtingsadressen aanbieden in Engeland/Cornwall?
Dit gaat hem worden:
Vrijdag: NL naar Salisbury, overnachten Salibury
Zaterdag: rijden naar Looe/Fowey, overnachten Looe/Fowey
Zondag: Looe en Polperro verkennen, overnachten Looe/Fowey
Maandag: Rijden van Looe naar Penzance, onderweg in ieder geval een stop bij Heligan The Lost Gardens, overnachten (omgeving) Penzance.
Dinsdag, woensdag: Nog vrij in te delen: Lizard Point (wandelen naar Kynance Cove), St Michael's Mount, Minack Theatre, St Ives en misschien Land's End. Overnachten (omgeving) Penzance.
Donderdag: Penzance naar (omgeving) Bude, onderweg mogelijke stops: Tintagel, Boscastle, mogelijk high tea bij Cowslip Workshops. Overnachten (omgeving) Bude
Vrijdag: Clovelly en tidal pool, overnachten in (omgeving) Bude
Zaterdag: Naar Hampshire, overnachten Hampshire.
Zondag: Naar huis
Bodmin Moor bewaar ik voor een volgende vakantie (op basis van wat ik nu zie, gaat die er zeker komen
Qua boekingsites voor de overnachtingen kom ik niet verder dan Booking.com en AirBnB. Zijn er nog andere aanbieders die goede overnachtingsadressen aanbieden in Engeland/Cornwall?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in