Opruimchallenge

03-09-2026 18:14 178 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb jaren geleden al eens een zelfde topic geopend en dat was toen heel leuk maar ik heb nog steeds teveel troep. En nu het september is en niet meer zo blafheet, krijg ik weer zin om op te ruimen.

Het idee: vijf dingen per dag wegdoen (meer mag natuurlijk ook). Verkopen, weggooien, weggeven, alles telt. Kleine moeite, maar uiteindelijk toch een groot resultaat.

Ik ben vandaag begonnen. Ik heb 14 kookboeken opgeruimd. Of nou ja, ik heb er drie verkocht (dat ging heel snel via Vinted) en de rest ligt nog op een stapel te wachten tot ze weg gaan. Volgende week is man jarig en dan ga ik proberen er nog wat te slijten.

Wie doet er mee?
Het is toch ook veel uitnodigender als je 1 knutselproject hebt of nog 20 boeken of recepten die je wil lezen dan wanneer er 50 knutselprojecten liggen of nog 400 boeken om te lezen. Ik ben wel graag omringd met veel boeken dus op zich stoort het teveel aan boeken in een kast me niet, ook niet als het de komende 15 jaar nog ongelezen blijft, maar dan richt ik me liever op mijn nieuwst aangeschafte boeken waar ik hopelijk wél de tijd voro neem om te lezen.

Ik moet nog mijn kledingkast en het badkamerkastje en dan ben ik, wat betreft mijn eigen spullen in huis, wel weer even bij.
Ik kom spullen tegen die ik 3 jaar niet heb aangeraakt, of zelfs al 9 jaar (sinds onze verhuizing) andere keren bewaarde ik dat soort dingen met de gedachte, oh dat vond ik destijds zo leuk, zonde om nu weg te doen. Nu lukt het me makkelijker om te denken, oh dat vond ik destijds zo leuk, maar die periode is voorbij. Dat ruimt lekker op!
Vandaag een rondje kringloop gedaan. 12 stuks, waaronder heel klein spul (stuiterballen, jojo's).

Hebben jullie kinderen ook zoveel sleutelhangers? En dan bedoel ik niet zelf voor kind aangeschaft maar gekregen bij open dagen, activiteiten, yoghurt... en oorsprong onbekend. Vandaag 3 weggedaan 1 weggegooid, en ze liggen overal, ik schat zeker 20 :O
framboise-t schreef:
09-09-2026 23:32
Vandaag een rondje kringloop gedaan. 12 stuks, waaronder heel klein spul (stuiterballen, jojo's).

Hebben jullie kinderen ook zoveel sleutelhangers? En dan bedoel ik niet zelf voor kind aangeschaft maar gekregen bij open dagen, activiteiten, yoghurt... en oorsprong onbekend. Vandaag 3 weggedaan 1 weggegooid, en ze liggen overal, ik schat zeker 20 :O
Ja, en kind koopt ze ook op vakantie. De zelfgekochte hangen aan fietssleutel en schooltas, dus die worden wel gebruikt.

Ik heb hier ook een bak met keycords. Die komen dan vooeal van mij.
Zizo schreef:
08-09-2026 13:58
Vandaag grieperig, dus geen opruimactie, maar in bed liggen.
Knap je al een beetje op? Beterschap!
framboise-t schreef:
09-09-2026 23:32

Nee, geen sleutelhangers. Maar drinkflessen die lijken hier wel per pallet het huis in te komen. Mischien ook omdat mijn kinderen ouder zijn. Het begon met Doppers en de laatste tijd zijn het thermos dingen. Bij ieder buitenschools studieding zijn op de opleidingen die ze volgen bedrijven betrokken waar the sky the limit is en duurzaamheid hoog in het vandaal staat. ERG goed nieuws voor onze kringloop want die hebben een steady influx van mooie spullen, maar super zonde natuurlijk.
sinpermiso wijzigde dit bericht op 10-09-2026 16:08
0.31% gewijzigd
Ik zag de winkels hier alweer ontploffen van schattige, knusse herfstaccesoires en na alle hitte kijk ik ook echt reikhalzend uit naar alles dat oranje/groen/bruin/geel is en de illusie van rust geeft. En toen dacht ik aan een van mijn favoriete content creaters; een vrouw die met haar uitleg over lezen en marketing je al je impulsaankopen leert torpederen.

Hoewel ik zelf ooit in marketing heb gezeten blijf ik natuurlijk ook gewoon een beïnvloedbare consument. Vóór het weggooihoofdstuk heb ik eerst mijn aanschaf issue opgelost en daar hielp haar nuchterheid me lekker bij.

Dit is insta maar ze heeft vast ook tiktok: https://www.instagram.com/reel/DdG6Mewo ... E4bnkxaHBi
Bovenop wat je zelf koopt, komt er tegenwoordig ook nog zóveel binnen wat je niet zelf hebt aangeschaft. Marketinggadgets, promoties, bedrukte drinkflessen, T-shirts, tapasplanken.

Net als met eten moet je best stevig in je schoenen staan om steeds weer te denken: nee, dat heb ik niet nodig.
En dan voel je je ook nog onaardig als je iets weigert aan te pakken.
Vroeger was niet alles beter, maar je kreeg wel veel minder shit :lol:
SinPermiso schreef:
10-09-2026 15:44
Ik zag de winkels hier alweer ontploffen van schattige, knusse herfstaccesoires en na alle hitte kijk ik ook echt reikhalzend uit naar alles dat oranje/groen/bruin/geel is en de illusie van rust geeft. En toen dacht ik aan een van mijn favoriete content creaters; een vrouw die met haar uitleg over lezen en marketing je al je impulsaankopen leert torpederen.

Hoewel ik zelf ooit in marketing heb gezeten blijf ik natuurlijk ook gewoon een beïnvloedbare consument. Vóór het weggooihoofdstuk heb ik eerst mijn aanschaf issue opgelost en daar hielp haar nuchterheid me lekker bij.

Dit is insta maar ze heeft vast ook tiktok: https://www.instagram.com/reel/DdG6Mewo ... E4bnkxaHBi
Helpt het om op een andere manier met de herfst aan de slag te gaan?

- een boswandeling maken
- thee drinken met een herfst smaakje (bv caramelised pear, autumn storm, kaneel)
- kaarsjes aansteken
- muziek luisteren
- recepten uitproberen (koekjes, stoofpotjes, stoofperen, Franse uiensoep)

En ik houd bv erg van die kleurboeken voor volwassenen. Ik heb al heel lang het boek Enchanted Forest maar is nog niet vol en dan lekker met de bruin, geel en oranje tinten

Misschien iets handwerken? Lezen? Puzzel maken?

Zo kun je aan de slag met het prachtige seizoen zonder dat je er (veel) extra voor hoeft te kopen of dat het weer een opbergplek vergt. En misschien juist wel dingen waar je graag aan toe zou willen komen. In plaats van de zoveelste paddenstoel of pompoen bij de Intratuin aan te schaffen omdat ze zo leuk decoreren (ik noem maar wat hoor)
Oh, wat een lieve post, dankjewel. Ik deelde het omdat ik die knoop er bij mezelf inmiddels uit heb en dacht dat iemand anders er misschien iets aan had.

In mijn woning staan inmiddels drie "seizoensdozen": herfst, winter en voorjaar/zomer. Dus ik winkel heerlijk bij mezelf zodra het weer omslaat. Ik hoef geen pompoen meer aan te schaffen en in de zomer zijn alle kandelaars uit het zicht.
Ik ben maar weer even advocaat van de duivel denk ik.. maar wat moet een mens eigenlijk met herfst dan wel lente/zomer/ winter accesoires?

In de herfst stormt het, of regent. Is het vroeg donker, heb je frisse wangen, ruik je afgevallen blad, zie je de bomen verkleuren en het gevallen blad waaien.
Is dat niet prachtig genoeg? Wat voegt een plastic pompoen of een bruin kussentje daaraan toe?
Oh ik ben ook wel enigszins gevoelig voor wat leuke decoratie hoor. Mijn guilty pleasure: servetten. Die gaan uiterlijk wel op maar heel milieuvriendelijk is het niet om ze steeds te kopen. Geen plastic pompoen maar wel aardewerk bijv (of een paddenstoeltje). En kussentjes wissel ik idd in de lente naar roze en lichtgroen en in de herfst naar oranje en bruin.

Maar je hebt wel gelijk ambra, we mogen er allemaal best eens kritischer naar kijken en vandaar dus ook mijn tips over wandelen, kleuren en stoofpeertjes maken.
cognac schreef:
10-09-2026 17:42
Oh ik ben ook wel enigszins gevoelig voor wat leuke decoratie hoor. Mijn guilty pleasure: servetten. Die gaan uiterlijk wel op maar heel milieuvriendelijk is het niet om ze steeds te kopen. Geen plastic pompoen maar wel aardewerk bijv (of een paddenstoeltje). En kussentjes wissel ik idd in de lente naar roze en lichtgroen en in de herfst naar oranje en bruin.

Maar je hebt wel gelijk ambra, we mogen er allemaal best eens kritischer naar kijken en vandaar dus ook mijn tips over wandelen, kleuren en stoofpeertjes maken.
Ja jouw tips komen zeker overeen met mijn ideeën.
Het heeft m.i. echt te maken met beleving daar laten waar het hoort, en voor beleven van het seizoen kan dat buiten zijn.
Als je beleving niet je huis in haalt, scheelt dat enorm in de troep.
En juist het hebben van die seizoensdoos helpt misschien ook wel om minder te kopen.

Net als mijn kleding. Alle zomerkleding op enkele t-shirts en een rok na liggen op de bovenste plank in mijn kast. Alle najaarskleding hangt weer een verdieping lager en elk seizoen als ik weer wissel denk ik dan: ooooh ja, die velours broek had ik ook nog.

Alleen wat wollen jasjes en blazers heb ik gedurende het hele jaar in het zicht omdat die aan de roede met de hangende kleding hangen omdat ik ze niet zo geschikt vind om op te vouwen en op een plank te leggen.

Maar het een beetje vergeten van een kledingstuk vind ik heel leuk want dan voelt het weer nieuw, ook al heb ik het al een paar jaar.
ambra schreef:
10-09-2026 17:21
Ik ben maar weer even advocaat van de duivel denk ik.. maar wat moet een mens eigenlijk met herfst dan wel lente/zomer/ winter accesoires?

In mijn geval omdat ik het warme kleed waar ik in de herfst en winter onder zit niet nodig heb in de andere seizoenen en omdat ik in de zomer geen kandelaars gebruik maar wel vazen. En de kussens van mijn buitenbank zouden veel te snel verslijten als ik ze in de winter buiten laat liggen. Zo vreemd is het toch niet om seizoensgebonden spullen te hebben?

Ik vind het heel fijn en ook heel belangrijk om zuinig te zijn op mijn spullen. Een groot deel van mijn kerstballen zijn nog van mijn oma geweest. Die is volgend jaar alweer dertig jaar dood. Ieder jaar weer een feest om ze uit te pakken, maar ik hoef ze niet 365 dagen in mijn woonkamer te hebben.
SinPermiso schreef:
10-09-2026 18:10
In mijn geval omdat ik het warme kleed waar ik in de herfst en winter onder zit niet nodig heb in de andere seizoenen en omdat ik in de zomer geen kandelaars gebruik maar wel vazen. En de kussens van mijn buitenbank zouden veel te snel verslijten als ik ze in de winter buiten laat liggen. Zo vreemd is het toch niet om seizoensgebonden spullen te hebben?

Ik vind het heel fijn en ook heel belangrijk om zuinig te zijn op mijn spullen. Een groot deel van mijn kerstballen zijn nog van mijn oma geweest. Die is volgend jaar alweer dertig jaar dood. Ieder jaar weer een feest om ze uit te pakken, maar ik hoef ze niet 365 dagen in mijn woonkamer te hebben.
Ik ga zeker met je mee dat de buitenkussens naar binnen moeten.
Maar dat zijn kussens waar je op zit.
Ik bedoel meer de " nutteloze" accessoires zoals nep pompoenen en weet ik veel wat er nog meer in omloop is. Die je neerzet en er verder niks mee doet.
Het warme kleed is dus in mijn ogen geen nutteloos ding want het geeft je warmte.

En kerstballen van oma hoef je echt wat mij betreft niet weg te doen.
Maar ik vind wel iets van " ieder jaar een nieuwe kleur ballen etc "..
Ik zeg niet dat jij dat doet he.

Maar in het kader van de opruimchallenge vraag ik me dan toch steeds af: hoe is het ooit je huis ingekomen en hoe kun je dat nu voorkomen.. anders blijft die challenge toch voortbestaan?
ambra schreef:
10-09-2026 19:06
Ik ga zeker met je mee dat de buitenkussens naar binnen moeten.
Maar dat zijn kussens waar je op zit.
Ik bedoel meer de " nutteloze" accessoires zoals nep pompoenen en weet ik veel wat er nog meer in omloop is. Die je neerzet en er verder niks mee doet.
Het warme kleed is dus in mijn ogen geen nutteloos ding want het geeft je warmte.

En kerstballen van oma hoef je echt wat mij betreft niet weg te doen.
Maar ik vind wel iets van " ieder jaar een nieuwe kleur ballen etc "..
Ik zeg niet dat jij dat doet he.

Maar in het kader van de opruimchallenge vraag ik me dan toch steeds af: hoe is het ooit je huis ingekomen en hoe kun je dat nu voorkomen.. anders blijft die challenge toch voortbestaan?
Vind ik een hele goeie om bij stil te staan op het moment dat je op het punt staat iets nieuws aan te schaffen. Of het nou een kledingstuk, iets decoratiefs of een boek of eigenlijk wat dan ook is. Daarin veel bewuster worden is denk ik de kunst. Door bijv te denken: zou dit iets kunnen zijn waarover ik over 3 jaar denk bij een opruimen challenge, dit gaat weg...
Mij heeft het enorm geholpen om bij te houden wat ik koop. Is wel makkelijker als je je meeste uitgaven online doet uiteraard, dan kun je dat prima maandelijks bijhouden via je bank app en mail. Het was niet zozeer uit financiële overwegingen (hoewel dat wel mee weegt natuurlijk) maar om minder gedachteloos te kopen. Ik besteedde niet per se grote bedragen, maar kocht soms wel dingen die ik een maand later alweer vergeten was. Zonde, ook vanuit milieuoogpunt.

Ik probeer me nu de vraag te stellen: ben ik over een jaar nog steeds blij dat ik dit heb gekocht? Of ligt het dan stof te happen, heb ik het alweer vervangen of ben ik vergeten dat ik het heb? Dat heeft enorm geholpen tegen impulsaankopen.

Ik haat winkelen, met uitzondering van een paar specifieke winkels (zoals boekhandels, tuincentra, creatieve winkels). Dat scheelt wel, maar ook online kun je nog even wat extra dingen in je mandje gooien, lekker een avondje struinen op Etsy, etc. Dat doe ik nu veel minder, en dat geeft veel rust in huis, nog los van de voordelen voor milieu e.d.

Dus ik ben nu wel aan te opruimen, maar dat is vooral omdat ik gewoon een rommelig type ben, niet omdat ik zoveel gekocht heb. Ik koop nog steeds wel iets waarvan ik achteraf denk "moest dat nou echt?" maar ja, nobody's perfect.
Tjezus, wat vals
Doe ik idd ook. Bijhouden wat ik koop. Alleen wat ik online koop trouwens of wat ik per pin heb betaald iig. Van gekregen geld waar dan parfum, wijn, een boek of plant van wordt gekocht houd ik geen administratie bij. Dat gaat over het algemeen ook wel echt naar iets waar ik heel blij van word.

Het gaat de laatste jaren sowieso wel beter naar mijn idee hoor, maar zeker met kinderen die steeds veranderen en andere interesses hebben wil het toch nog wel eens nodig zijn de knutseldingen en spellen enzo nog eens na te lopen.

En nu ik dat met die boeken, cd's en dvds ook heb gedaan ben ik denk ik wel aardig bij.

Ik ben gelukkig niet impulsief mbt kleding kopen. Alles wat ik koop wordt gedragen en gebruikt tot het op is en heel vaak gedragen. Hier nooit kledingstukken die zo goed als nieuw zijn of nog het kaartje eraan. Schoenen ook niet, maar ik heb een moeilijke voet en moet die ook heel zorgvuldig kopen. Liever niet te vaak dus.
ambra schreef:
10-09-2026 19:06

Dat zal voor iedereen weer anders zijn denk ik. Hier zijn er in de afgelopen jaren (delen van) drie inboedels naar binnen gereden. Twee omdat familie ging emigreren en één omdat een familielid overleed en de spullen snel ergens heen moesten omdat, je raad het al, de directe nabestaanden in het buitenland woonden. Voor hen was daarmee de kous af en ik vond het jaren lang respectloos om dingen die niet echt van mij waren weg te gooien.

En ik dacht niet dat je het over mij had met ieder jaar een nieuwe kleur kerstballen hoor, want ik heb dus al dertig jaar dezelfde ballen (100% gewenst, die zijn geen onderdeel van de naar binnen geschoven inboedels)

Maar nu ben ik er dus klaar mee. En met zoveel spullen kan ik nog weken vooruit met vijf dingen per dag.

(Ik heb uiteraard ook dingen gekocht waar ik niet goed genoeg over heb nagedacht en ik heb kinderen die inmiddels volwassen zijn die ook duizend-en-één dingen het huis in gesleept hebben)
MevrouwJack schreef:
10-09-2026 19:48
Mij heeft het enorm geholpen om bij te houden wat ik koop. Is wel makkelijker als je je meeste uitgaven online doet uiteraard, dan kun je dat prima maandelijks bijhouden via je bank app en mail. Het was niet zozeer uit financiële overwegingen (hoewel dat wel mee weegt natuurlijk) maar om minder gedachteloos te kopen. Ik besteedde niet per se grote bedragen, maar kocht soms wel dingen die ik een maand later alweer vergeten was. Zonde, ook vanuit milieuoogpunt.

Ik probeer me nu de vraag te stellen: ben ik over een jaar nog steeds blij dat ik dit heb gekocht? Of ligt het dan stof te happen, heb ik het alweer vervangen of ben ik vergeten dat ik het heb? Dat heeft enorm geholpen tegen impulsaankopen.

Ik haat winkelen, met uitzondering van een paar specifieke winkels (zoals boekhandels, tuincentra, creatieve winkels). Dat scheelt wel, maar ook online kun je nog even wat extra dingen in je mandje gooien, lekker een avondje struinen op Etsy, etc. Dat doe ik nu veel minder, en dat geeft veel rust in huis, nog los van de voordelen voor milieu e.d.

Dus ik ben nu wel aan te opruimen, maar dat is vooral omdat ik gewoon een rommelig type ben, niet omdat ik zoveel gekocht heb. Ik koop nog steeds wel iets waarvan ik achteraf denk "moest dat nou echt?" maar ja, nobody's perfect.
Achteraf opschrijven geeft zeker inzicht.

Ik heb een lijstje waar dingen op staan die ik aan wil schaffen. Dat gaat van een nieuwe contactlens tot een dure brandblusser die geschikt is voor de moderne branden van opladers ed.
Ik koop alleen dingen van dat lijstje. Nooit impulsaankopen.
Als ik in het Kruidvat ben, kom ik dus alleen voor die ene crème. En ik neem niks anders mee want dat staat niet op het lijstje.

Ik denk er niet eens over na, mijn blik dwaalt niet over het assortiment. Ik ben op weg naar die ene crème. Heel rustgevend.
SinPermiso schreef:
10-09-2026 20:15
Dat zal voor iedereen weer anders zijn denk ik. Hier zijn er in de afgelopen jaren (delen van) drie inboedels naar binnen gereden. Twee omdat familie ging emigreren en één omdat een familielid overleed en de spullen snel ergens heen moesten omdat, je raad het al, de directe nabestaanden in het buitenland woonden. Voor hen was daarmee de kous af en ik vond het jaren lang respectloos om dingen die niet echt van mij waren weg te gooien.

En ik dacht niet dat je het over mij had met ieder jaar een nieuwe kleur kerstballen hoor, want ik heb dus al dertig jaar dezelfde ballen (100% gewenst, die zijn geen onderdeel van de naar binnen geschoven inboedels)

Maar nu ben ik er dus klaar mee. En met zoveel spullen kan ik nog weken vooruit met vijf dingen per dag.

(Ik heb uiteraard ook dingen gekocht waar ik niet goed genoeg over heb nagedacht en ik heb kinderen die inmiddels volwassen zijn die ook duizend-en-één dingen het huis in gesleept hebben)
Herkenbaar, van die drie inboedels, hier ook.
Drie overlijdens van dierbaren. En inderdaad, je doet heel veel die spullen niet zomaar weg. Ben heel kritisch geweest met wat er hier binnen kwam, en ben nu nog steeds bezig om dingen op Marktplaats te zetten of het op een andere manier op te ruimen ( de fotoalbums van mijn ouders en de spulletjes van mijn overleden zusje bv.. heel lastig)
Om heel eerlijk te zijn speelt dat ook wel mee in mijn achterhoofd. Ik ben mijn moeder een half jaar geleden verloren. Ik kan het nu pas opschrijven, heb wel meegeschreven in een topic toen iemand anders hetzelfde met een ouder meemaakte maar ik kreeg het niet opgeschreven.. en gelúkkig heb ik mijn vader nog maar het doet me wel realiseren dat ik tzt ook spullen ga krijgen die ik van hen wil bewaren en een plek in mijn huis wil geven. Ik woon een heel stuk kleiner. Mijn zusje woont heel ruim maar heeft ook veeeel meer spullen. En om een beetje ruimte te maken denk ik vast kritisch na over de spullen uit mn eigen huis die wel weg mogen.
Jefavorietecollega schreef:
10-09-2026 16:01
Vroeger was niet alles beter, maar je kreeg wel veel minder shit :lol:
Nou echt he. De gratis dopper is idd ook naar de kringloop. Heb me er even schuldig over gevoeld, maar ik heb toch echt geen zin om bij elke slok het logo van m'n werkgever te zien.
Gecondoleerd Cognac.

Mijn ouders leven nog, ik had wel spullen van opa's en oma's.... en toen realiseerde ik me dat ik dan zat te kijken naar spulletjes waar zij gelukkig van werden en ik niet. Veel alsnog weggedaan.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven