Even vragen?
zondag 13 september 2026 om 18:14
Ik verbaas mij over hoe vrij sommige mensen (onbekenden) zich voelen wanneer ze bij je thuis komen om een klus te doen.
Er was vandaag iemand een kast bij mij in elkaar aan het zetten. Hij wilde ruimte maken en liep vervolgens met spullen die daar lagen naar de woonkamer om ze daar neer te zetten. Zonder even te vragen of mij erbij te roepen. Ik dacht, wat doe jij nu?? Het zijn mijn spullen en mijn huis, dus waarom bepaal jij zomaar waar iets komt te liggen?
Ik merk het ook weleens bij andere klusjesmannen of mensen die iets komen repareren. Ze lopen ergens heen, pakken iets wat ze nodig hebben of zitten ergens aan zonder eerst te vragen.
Vinden jullie het ook normaal dat iemand die bij jou thuis komt voor een klus eerst even vraagt voordat hij spullen verplaatst, een andere ruimte in gaat of ergens aan zit?
Er was vandaag iemand een kast bij mij in elkaar aan het zetten. Hij wilde ruimte maken en liep vervolgens met spullen die daar lagen naar de woonkamer om ze daar neer te zetten. Zonder even te vragen of mij erbij te roepen. Ik dacht, wat doe jij nu?? Het zijn mijn spullen en mijn huis, dus waarom bepaal jij zomaar waar iets komt te liggen?
Ik merk het ook weleens bij andere klusjesmannen of mensen die iets komen repareren. Ze lopen ergens heen, pakken iets wat ze nodig hebben of zitten ergens aan zonder eerst te vragen.
Vinden jullie het ook normaal dat iemand die bij jou thuis komt voor een klus eerst even vraagt voordat hij spullen verplaatst, een andere ruimte in gaat of ergens aan zit?
♥
maandag 14 september 2026 om 19:57
Ze zei zelfs dat ze geïrriteerd reageerde nadat die (het was niet deze uit de OP) man een vuilzak vroeg waarna hij er zelf een zocht.Lilith schreef: ↑14-09-2026 15:02Ergens staat dat hij haar riep en dat ze aangaf dat ze er zo aan zou komen.
Als hij steeds op haar moet wachten kan ik me ook nog voorstellen dat hij het dan maar zelf gaat pakken.
Dat gezegd hebbende, bij kasten etc bied ik ook aan of ik even moet helpen. Een kast in je eentje in elkaar zetten is kut dus als ik even iets moet vasthouden, prima.
maandag 14 september 2026 om 22:57
Dat zou ik ook niet zo leuk vinden. Maar bij deze to twijfel ik wel hoe het gegaan is eerlijk gezegd. Ik denk niet dat hij binnen liep de kasten open trok en daarna zei ik zoek een vuilniszak.Aneso schreef: ↑14-09-2026 14:14Het ging in dit geval toch om vuilniszakken? Ik zou het ook niet heel prettig vinden hoor als de keukenkastjes opengetrokken werden op zoek naar zakken. Afwasmiddel, wat vaak op aanrecht zelf staat, of kraanwater pakken vind ik toch anders.
Ik zou er overigens geen halszaak van maken maar ik zou toch echt wel even vreemd opkijken. En dat staat los van elk wissewasje moeten vragen naar mijn idee.
.
maandag 14 september 2026 om 23:41
Bedankt voor alle reacties.
Nu ik er nog eens over nadenk, heb ik klusjesmannen eigenlijk altijd heel naar gevonden. Toen ik in een studentenhuis woonde, kwam er weleens een klusjesman die overal commentaar op had. Hij moest een keer een luxaflex plaatsen en opperde meteen dat hij de kleur ouderwets vond. Moest hij een bed in elkaar zetten, dan was de matras volgens hem veel te dun en moesten we een dikke matras hebben. De waterleidingen moesten volgens hem geschilderd worden, want dat zou mooier zijn. Bemoeial! Respecteer gewoon iemands huis, doe je werk en hou op met je ongevraagde mening te geven.
Ik weet dat er ook nog goedgemanierde klusjesmannen zijn. Jaren geleden had ik er één die ontzettend beleefd was. Hij woonde bij mij in de buurt en omdat ik toen mijn rijbewijs nog niet had, bracht hij me ook weleens ergens naartoe, dus opeens was hij ook soort van mijn privéchauffeur. Daar kreeg zijn vrouw denk ik rare gedachten bij, want op een gegeven moment vertelde hij dat hij van zijn vrouw niet meer bij mij mocht komen.
Sindsdien heb ik nooit meer zo een beleefde klusjesman gehad.
Ik ben in ieder geval blij om hier te lezen dat dit niet voor iedereen normaal is en dat er gelukkig ook mensen zijn die het normaal vinden om van een klusjesman te verwachten dat hij zich netjes gedraagt en je huis en spullen respecteert.
Nu ik er nog eens over nadenk, heb ik klusjesmannen eigenlijk altijd heel naar gevonden. Toen ik in een studentenhuis woonde, kwam er weleens een klusjesman die overal commentaar op had. Hij moest een keer een luxaflex plaatsen en opperde meteen dat hij de kleur ouderwets vond. Moest hij een bed in elkaar zetten, dan was de matras volgens hem veel te dun en moesten we een dikke matras hebben. De waterleidingen moesten volgens hem geschilderd worden, want dat zou mooier zijn. Bemoeial! Respecteer gewoon iemands huis, doe je werk en hou op met je ongevraagde mening te geven.
Ik weet dat er ook nog goedgemanierde klusjesmannen zijn. Jaren geleden had ik er één die ontzettend beleefd was. Hij woonde bij mij in de buurt en omdat ik toen mijn rijbewijs nog niet had, bracht hij me ook weleens ergens naartoe, dus opeens was hij ook soort van mijn privéchauffeur. Daar kreeg zijn vrouw denk ik rare gedachten bij, want op een gegeven moment vertelde hij dat hij van zijn vrouw niet meer bij mij mocht komen.
Ik ben in ieder geval blij om hier te lezen dat dit niet voor iedereen normaal is en dat er gelukkig ook mensen zijn die het normaal vinden om van een klusjesman te verwachten dat hij zich netjes gedraagt en je huis en spullen respecteert.
♥
maandag 14 september 2026 om 23:49
Sisi schreef: ↑14-09-2026 23:41Bedankt voor alle reacties.
Ik weet dat er ook nog goedgemanierde klusjesmannen zijn. Jaren geleden had ik er één die ontzettend beleefd was. Hij woonde bij mij in de buurt en omdat ik toen mijn rijbewijs nog niet had, bracht hij me ook weleens ergens naartoe, dus opeens was hij ook soort van mijn privéchauffeur. Daar kreeg zijn vrouw denk ik rare gedachten bij, want op een gegeven moment vertelde hij dat hij van zijn vrouw niet meer bij mij mocht komen.Sindsdien heb ik nooit meer zo een beleefde klusjesman gehad.
Zit je nu te trollen? Zo nee, stop dan eens met onzinnige topics te openen.
Met je prive chauffeur
dinsdag 15 september 2026 om 00:16
Ik vind het veelzeggend dat dit is wat je uit dit topic haalt.
Ik heb het idee dat je de wereld door een geheel eigen bril ziet, en daardoor overtuigd bent dat jouw ideeën, normen en waarden de enige juiste zijn.
Je bent in je topics niet nieuwsgierig naar hoe een ander het beleeft, maar vooral oordelend dat een ander je niet snapt of 'er verkeerd over denkt'.
In meerdere topics blijkt dat jouw normen en waarden anders zijn dan die van 90% van de forummers.
Dat wat jij 'normaal gedrag' vindt, voor veel forummers juist niet normaal is.
Misschien is het een idee om, in plaats van te vertellen waarom jij gelijk hebt, en de anderen abnormaal zijn, proberen nieuwsgierig te zijn naar wat de ander dan normaal vindt. En waarom.
Eens te proberen door de bril van de ander te kijken.
Jij tekent nu een 6 op de grond.
Roept 6!!! En verklaart de mensen tegenover je voor gek.
Terwijl..
Mensen die tegenover jouw staan die zien jouw 6 op zijn kop. En laat dat nou een 9 zijn!
Er heeft niemand ongelijk.
Het is een 6, maar vanaf de andere kant is het een 9.
Maar zeggen dat 'je niet geloofd dat anderen er zomaar een 9 in zien' of 'dat anderen toch gewoon normaal kunnen zeggen dat het een 6 is', slaat het hele gesprek dood.
Vraag eens wat de ander ziet.
Hoe dat eruit ziet. Probeer eens naast de ander te gaan staan. Het zal je verbazen wat je ziet vanuit een ander perspectief en met oprechte nieuwsgierigheid.
Jij vindt het normaal dat een klusjesman zich enorm onderdanig opstelt. Niets anders doet dan exact die ene klus, en niet uit de ruimte van de klus gaat zonder dat even te vragen of te kloppen oid.
Als je daar vanuit gaat, dan was de klusjesman van vandaag vrijpostig.
Ik ga ervanuit dat de klusjesman geen extra werk verzet, tenzij echt nodig.
Als de beste man met plantjes of prullen gaat sjouwen lagen ze blijkbaar in de weg, of was hij bang dat ze vies zouden worden of beschadigen.
Voor mij is een klusjesman die daar zelf op anticipeert een topper.
Helemaal als hij dat even zelf doet, zodat ik door kan gaan waar ik mee bezig ben.
Maar ik waardeer zelfstandigheid, vooruitdenken, ervaring en probleemoplossend gedrag enorm.
Daarnaast beschouw ik de klusjesman als mijn gelijke, maar dan wel een gelijke met meer kennis en ervaring van hetgene wat gedaan moet worden.
Een gelijke mag in mijn huis gewoon naar de wc, even wat drinken komen halen of vragen, dingen verplaatsen als dat nodig is, de woonkamer inlopen, naar binnen of buiten heen en weer, of mijn stofzuiger uit de kast halen om de gemaakte rommel weg te werken (graag zelfs).
Hij helpt mij door een klus te doen. Ik help hen daarbij door hem zoveel mogelijk ruimte en autonomie te geven zodat hij dat zo snel en goed mogelijk kan doen, zonder dat ik hem van het werk houd.
Andere insteek.
dinsdag 15 september 2026 om 06:56
Sisi schreef: ↑14-09-2026 23:41Bedankt voor alle reacties.
Ik weet dat er ook nog goedgemanierde klusjesmannen zijn. Jaren geleden had ik er één die ontzettend beleefd was. Hij woonde bij mij in de buurt en omdat ik toen mijn rijbewijs nog niet had, bracht hij me ook weleens ergens naartoe, dus opeens was hij ook soort van mijn privéchauffeur. Daar kreeg zijn vrouw denk ik rare gedachten bij, want op een gegeven moment vertelde hij dat hij van zijn vrouw niet meer bij mij mocht komen.Sindsdien heb ik nooit meer zo een beleefde klusjesman gehad.
Je bent nu wel af hoor
There is always something happening, and it's usually right now
dinsdag 15 september 2026 om 08:03
SinPermiso schreef: ↑13-09-2026 19:17Nou, je zal aan alle opmerkingen voor mij al wel duidelijk genoeg merken dat je weinig medestanders hebt. Dus even een andere vraag, gaat het wel goed met je? Je post nog niet zo lang en het klinkt inmiddels alsof het leven voor je voelt als in je nakie door een veld vol boze egels rollen.
Weet je zeker dat dit je echte probleem is of speelt er vanalles op omdat er een groot ding helemaal verkeerd zit?
Héérlijk!
Nog maar 6 pagina’s lachen te gaan.
Waar zouden we zijn zonder beroepsgeheim.
dinsdag 15 september 2026 om 08:21
En wie de meubels in elkaar gezet heeft toen hij kind was. Was daar ook weer een klusjesman voor? En zag hij die als een soort vaderfiguur?
dinsdag 15 september 2026 om 09:58
In hoeverre heeft intergenerationeel trauma invloed op klusjesmannen? Daar denkt TO ook niet over na!!1!1!!jorchugh_jor schreef: ↑15-09-2026 08:21En wie de meubels in elkaar gezet heeft toen hij kind was. Was daar ook weer een klusjesman voor? En zag hij die als een soort vaderfiguur?
Si abra la puerta hay lobos.
dinsdag 15 september 2026 om 11:39
dinsdag 15 september 2026 om 15:27
Maar als je een klusjesman zou hebben, welke kleur zou je luxaflex dan zijn?
Si abra la puerta hay lobos.
dinsdag 15 september 2026 om 16:27
Met wie moet je dan klussen!
dinsdag 15 september 2026 om 16:38
Maar wel een chauffeur! Je kan niet alles hebben.
dinsdag 15 september 2026 om 16:47
Mss liggen je verwachtingen te hoog.
dinsdag 15 september 2026 om 16:54
Vraag of ie in plaats van je chauffeur je klusjesman wil worden. Die hoeft niet persé beleefd te zijn. Als ie maar met z'n fikken overal afblijft en z'n plek weet.
Moet je wel weer op zoek naar een andere chauffeur. Dat dan weer wel.
There is always something happening, and it's usually right now
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in