Prinsjesdag 2026
woensdag 16 september 2026 om 08:05
woensdag 16 september 2026 om 08:19
Ik lees dat er door de vakbonden een stevige looneis neergelegd is voor werknemers, maar ook de discussie omtrent de betaalbaarheid van het sociale vangnet en het ondernemersklimaat.
Natuurlijk zet een vakbond hoog in om waarschijnlijk op 4% loonsverhoging uit te komen, maar de werkgeverslasten stijgen toch al behoorlijk. Niet alleen de brutolonen maar ook de Aof en Whk premies bijvoorbeeld.
Voor kleine bedrijven daalt de zelfstandigenaftrek van 1200 euro naar 900 euro (was al wel bekend) en komt de startersaftrek in zijn geheel te vervallen.
Ondertussen willen vakbonden en partijen niets doen aan gestegen kosten van WIA of het verkorten van de WW, waardoor (met deze instroom) de kosten voor deze uitkeringen enorm toenemen. (Bijzonder wel omdat er meer dan genoeg geld in die kas zit waardoor bezuinigingen en premie verhogingen eigenlijk helemaal niet nodig zijn.)
Het inkomen voor de hoogste belastingschijf is naar beneden gesteld, wat meer inkomsten uit loonbelasting betekent. Daar kan ik me op zich wel in vinden. Maar ook het maximum jaarloon voor werkgeverslasten is verlaagd, waardoor werkgevers ook hier veel meer premie gaan betalen over het loon van werknemers.
Ik zie dat de koopkracht vooral daalt bij middeninkomens zonder kinderen, en voor zelfstandigen zonder kinderen met middeninkomen dan het meest. Jammer dat die groep eigenlijk wederom het hardst wordt getroffen.
Geen accijnsverlaging op de peperdure brandstof, die continue nog blijft schommelen op een heel hoog tarief aan de pomp. Samen met de invoering van de pseudo eindheffing toch ook wel een dingetje vind ik.
Al met al sta ik niet geheel positief in de plannen, met name vrees ik een verdere achteruitgang in het ondernemersvertrouwen waarmee de nodige investeringen uit kunnen blijven. Zeker omdat de KIA ook versoberd wordt.
Ik zie geen duidelijke kant die het kabinet op wil, over rechts of over linksm het lijkt een beetje geen vleesch geen visch in mijn ogen.
Natuurlijk zet een vakbond hoog in om waarschijnlijk op 4% loonsverhoging uit te komen, maar de werkgeverslasten stijgen toch al behoorlijk. Niet alleen de brutolonen maar ook de Aof en Whk premies bijvoorbeeld.
Voor kleine bedrijven daalt de zelfstandigenaftrek van 1200 euro naar 900 euro (was al wel bekend) en komt de startersaftrek in zijn geheel te vervallen.
Ondertussen willen vakbonden en partijen niets doen aan gestegen kosten van WIA of het verkorten van de WW, waardoor (met deze instroom) de kosten voor deze uitkeringen enorm toenemen. (Bijzonder wel omdat er meer dan genoeg geld in die kas zit waardoor bezuinigingen en premie verhogingen eigenlijk helemaal niet nodig zijn.)
Het inkomen voor de hoogste belastingschijf is naar beneden gesteld, wat meer inkomsten uit loonbelasting betekent. Daar kan ik me op zich wel in vinden. Maar ook het maximum jaarloon voor werkgeverslasten is verlaagd, waardoor werkgevers ook hier veel meer premie gaan betalen over het loon van werknemers.
Ik zie dat de koopkracht vooral daalt bij middeninkomens zonder kinderen, en voor zelfstandigen zonder kinderen met middeninkomen dan het meest. Jammer dat die groep eigenlijk wederom het hardst wordt getroffen.
Geen accijnsverlaging op de peperdure brandstof, die continue nog blijft schommelen op een heel hoog tarief aan de pomp. Samen met de invoering van de pseudo eindheffing toch ook wel een dingetje vind ik.
Al met al sta ik niet geheel positief in de plannen, met name vrees ik een verdere achteruitgang in het ondernemersvertrouwen waarmee de nodige investeringen uit kunnen blijven. Zeker omdat de KIA ook versoberd wordt.
Ik zie geen duidelijke kant die het kabinet op wil, over rechts of over linksm het lijkt een beetje geen vleesch geen visch in mijn ogen.
woensdag 16 september 2026 om 09:26
margreetder schreef: ↑16-09-2026 09:08Ik vind het bijzonder dat de belastingdruk over het extra loon (b.v. CAO verhoging) omhoog gaat behalve als je meer dan € 90.000 als loont ontvangt.
Ja dat is ronduit stom. Want extra werken moet lonen en niet meer geld kosten. De hoogste salarissen zouden dan juist meer belast moeten worden...
Ik ben echt benieuwd naar de debatten vandaag en morgen, ik ben nog met vakantie dus kan het alleen een beetje via het nieuws volgen.
woensdag 16 september 2026 om 15:16
Het stoort mij dat de VVD (Brekelmans) blijft benoemen dat werken moet lonen en dat mensen meer uren of dagen moeten maken. En dat ze tegelijk al jaren niks doen met het toeslagenstelsel. Prima dat mensen uit eigen keuze minder uren werken, maar dan moeten ze dat wel zelf kunnen bedruipen en niet doordat ze op de toeslagen leunen.
Nu hoor je nog te vaak: Ik wil wel meer uren werken, maar dan hou ik netto minder over. Daar moeten we vanaf.
Nu hoor je nog te vaak: Ik wil wel meer uren werken, maar dan hou ik netto minder over. Daar moeten we vanaf.
Grief is just love with nowhere to go
woensdag 16 september 2026 om 15:21
Maleficent schreef: ↑16-09-2026 15:16Het stoort mij dat de VVD (Brekelmans) blijft benoemen dat werken moet lonen en dat mensen meer uren of dagen moeten maken. En dat ze tegelijk al jaren niks doen met het toeslagenstelsel. Prima dat mensen uit eigen keuze minder uren werken, maar dan moeten ze dat wel zelf kunnen bedruipen en niet doordat ze op de toeslagen leunen.
Ja dat is zeker een doorn in het oog voor velen. Ik geloof wel dat ze er iets mee wilden doen, maar las alleen iets over kinderbijslag en KGB samenvoegen.
Je zou denken dat je overuren bijvoorbeeld minder zwaar belast? Of hoe meer uren je werkt hoe minder belasting je betaald?
En de werkgeverslasten mss verlagen zodat de lonen op die manier verhoogd kunnen worden en toeslagen minder nodig zijn.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in