Koophuis buren al lang niet bewoond, gevaarlijke situatie

23-12-2009 17:38 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Mijn buren zijn ingetrokken bij een familielid. Hun huis staat al meer dan een jaar leeg, is niet te koop. Ze willen het verhuren maar hebben nog steeds geen huurder gevonden. (Over de zin/onzin hiervan wil ik het maar niet hebben).

Al die tijd is er dus niks aan onderhoud gedaan. De tuin is een rimboe en het is duidelijk te zien dat er niemand woont. De voordeur is voorzien van 2 glazen ramen. 1 van die ramen (dubbelglas) is onlangs kapot gegaan maar er zat nog wel glas. Nu zit er sinds vandaag echt een flink gat.

Ik heb de buren eerder al gemeld dat het raam kapot was, geen actie. Ik ga nu bellen dat er dus echt een gat zit en dat het vuurwerkgooiers/ brandstichters/ kwaadwillenden zo wel heel makkelijk wordt gemaakt. Ik ben bang dat het ze geen **** interesseert. Vriend heeft al gezegd er een plaat voor te schroeven als ze zelf geen actie ondernemen. Onze veiligheid is in gevaar, als er brand uitbreekt terwijl wij liggen te slapen...

Enfin, heeft iemand nog goeie ideeen, zijn er mogelijkheden om buren te "dwingen" iets te doen? Als ik mijn eigen woning t.z.t. wil gaan verkopen is het huis van de buren ook niet echt een pluspunt en iik zie echt niet dat de situatie gaat veranderen.

Hellup!!
Antikraak, misschien ken je iemand in je omgeving die een woning nodig heeft.
Een belletje naar de gemeente of je wijkagent?
Jeetje wat een gekke situatie... Geen idee hoe ik dat zou aanpakken. Is er niet iets van een vereniging of steunpunt voor huiseigenaren? Misschien hebben zij tips.

En de gemeente... ik mag toch hopen dat zij niet zulke 'vervallen' woningen willen in hun gemeente... Misschien kunnen zij actie ondernemen?
Eens met nieuwenick en agentL.

Volgens mij heb je wel een soort verplichting als huiseigenaar.

Voor hetzelfde geld kraakt iemand het dadelijk.
Nee, dat kraken zit er niet meer in sinds 1 januari.

Wel heeft de gemeente meer mogelijkheden gekregen voor bijvoorbeeld antikraak. Leg het probleem dus bij de gemeente neer, wijs op verloedering en brandgevaar en vraag ze om mee te denken of een oplossing.
Biedt de leegstandswet geen handvaten?
Koop 10 platen pliewood en schroef die op de kozijnen !!
Aliquando et insanire lucundum est
Ik zou de wijkagent bellen en je zorgen kenbaar maken.
Ja de wijkagent inschakelen.

Het is echt niet mijn bedoeling, om je bang te maken, maar jaaaren geleden is Loes Luca haar hele etage compleet uitgebrandt. Oudejaarsavond, 1 verloren vuurpijl.

Maak er maar mooi werk van. Succes.
Age is mind over matter, if you don\'t mind is doesn\'t matter
quote:binkie14 schreef op 23 december 2009 @ 18:58:

Ja de wijkagent inschakelen.

Het is echt niet mijn bedoeling, om je bang te maken, maar jaaaren geleden is Loes Luca haar hele etage compleet uitgebrandt. Oudejaarsavond, 1 verloren vuurpijl.

Maak er maar mooi werk van. Succes.

Uh, wat heeft Loes Luca haar etage er mee te maken? Die vuurpijl kan ook verloren zijn als er buren zijn hoor.

Een eigenaar heeft nog steeds verplichtingen en dient daar dus ook naar te handelen.

Informeer eens bij Vereniging Eigen Huis (ik neem aan dat je daar lid van bent) naar wat je rechten hierin zijn.
Idd wijkagent oid, en zelf een rookmelder installeren voor de zekerheid
Allemaal bedankt voor jullie reacties en tips!

Op mijn sms aan de buren heb ik (nog) geen antwoord gekregen. Ik ga in ieder geval alvast contact opnemen met de wijkagent morgen, en als dat niets oplevert gaat vriend maar aan de slag met een paar flinke planken om de boel dicht te zetten....
quote:nonick schreef op 23 december 2009 @ 20:37:

Allemaal bedankt voor jullie reacties en tips!

Op mijn sms aan de buren heb ik (nog) geen antwoord gekregen. Ik ga in ieder geval alvast contact opnemen met de wijkagent morgen, en als dat niets oplevert gaat vriend maar aan de slag met een paar flinke planken om de boel dicht te zetten....Ik zou het dichtzetten met planken wel in overleg doen met de wijkagent. Je mag natuurlijk niet zomaar iets aan een huis van een ander doen. Niet op eigen houtje.
Ja, pas op met die planken, dadelijk heb jij er een probleem bij.
Is toch het probleem van je buren dat zij hypotheek betalen voor een woning waar ze geen gebruik van maken?

Misschien willen ze het huis wel niet verhuren ook al zeggen ze van wel om jullie tevreden te houden.

Verhuren van een huis geeft ook geen garanties trouwens.

Ik heb zelf 2 jaar in het buitenland gewoond en in die tijd mn huis verhuurd.

En het waren huurders from hell!!!

Overlast in de hele buurt, wanbetalen, het huis uitwonen.

En weet je wat het mooie dan is van ons Nederlandse rechtssysteem?

Je kan ze er niet eens uitgooien, dat moet via het kantongerecht. Ik ben dus meer dan een jaar bezig geweest om die gasten eruit te krijgen. Uiteindelijk is mn huis ontruimd en zijn ze uitgezet. Die ontruiming @ 2000 euri's mocht ik gaan betalen om mn eigen huis weer in te kunnen.

Of eigenlijk kon je het niet eens meer een huis noemen, het was een groot stinkend rattennest en we hebben werkelijk alles moeten vervangen om de tent weer bewoonbaar te krijgen. Een verbouwing van 8 maanden!!!

En naar mn centen kan ik ook fluiten, die gasten hebben overal schulden dus daar valt niks te halen.

Ik kan me dus heel goed voorstellen dat jou buren hun huis niet willen verhuren, het staat niet te koop dus waarschijnlijk willen ze er op termijn toch weer in denk ik zo. En mijn verhaal komt vaker voor dan jij denkt. Ook als er goede contracten zijn kun je dus helemaal niets als huurders kwaad willen. Ik vind het alleen maar verstandig van je buren dat ze mijn fout niet hebben gemaakt. En misschien ziet het er allemaal niet meer netjes uit, je hebt iig ook geen overlast.

Dat ze de boel niet meer opknappen kan ook oorzaken hebben zoals misschien geldproblemen?

Misschien zitten ze daarom nu wel bij dat familielid. Als je gas, water, licht ea abonnementen op je huis opzegt bespaar je een hoop geld. Geld dat ze misschien nu nodig hebben om schuldeisers af te betalen?? Of misschien zijn ze hun baan kwijt en komen ze terug als ze weer een baan hebben?

Dat soort zaken hangen mensen niet aan de grote klok maar het zou toch wel alles verklaren toch?

Als je je niet veilig voelt kan je altijd de wijkagent inlichten en vragen of hij de boel een beetje in de gaten houdt.
Er zal best een verklaring zijn voor het feit dat ze de woning niet onderhouden maar ontslaat dat de buren van het onderhouden van de woning en zorgen dat deze brandveilig is? Het zou mij niets verbazen als de verzekering weinig gaat ondernemen als er brand uitbreekt en er niemand in de woning blijkt te wonen, ramen kapot zijn, slecht onderhoud, etc..

Uit de voorwaarden van Univé(en dit is bij meer maatschappijen):

Bij 5.2 Van de verzekering is uitgesloten:

...schade die is ontstaan gedurende de tijd dat het woonhuis langer dan drie maanden leeg staat dan wel onbewoond is;...

Wat mij betreft heel snel de politie inschakelen en misschien kunnen zij contact opnemen met de buren.
Maar waarom zou de woning dan niet meer brandveilig zijn nu ze er niet wonen? Er wordt immers niets gebruikt, ook geen electriciteit of gas. Ik denk dat er meer gevaar voor brand is als de bewoners er wel zouden wonen. Denk aan brandende kaarsen, een wasdroger die aanstaat, kids die met lucifers spelen, standby staande apparatuur, slechte kwaliteit kerstverlichting en ga zo maar door. Allemaal bekende brandveroorzakers die nu niet van toepassing zijn omdat er niemand is. Het enige wat brand zou kunnen veroorzaken zouden vandalen zijn die de tent dan in de fik zouden steken. Ik denk persoonlijk dat de kans dat dat gebeurt kleiner is dan de loterij winnen.
quote:Schimmelteentje schreef op 24 december 2009 @ 00:04:

Maar waarom zou de woning dan niet meer brandveilig zijn nu ze er niet wonen? Er wordt immers niets gebruikt, ook geen electriciteit of gas. Ik denk dat er meer gevaar voor brand is als de bewoners er wel zouden wonen. Denk aan brandende kaarsen, een wasdroger die aanstaat, kids die met lucifers spelen, standby staande apparatuur, slechte kwaliteit kerstverlichting en ga zo maar door. Allemaal bekende brandveroorzakers die nu niet van toepassing zijn omdat er niemand is. Het enige wat brand zou kunnen veroorzaken zouden vandalen zijn die de tent dan in de fik zouden steken. Ik denk persoonlijk dat de kans dat dat gebeurt kleiner is dan de loterij winnen.

Nou ik woon in een niet al te beste buurt met flink wat opgeschoten hangjeugd dus ik acht de kans dat er vuurwerk naar binnen wordt gegooid redelijk groot..

Ik ben er niet met de jaarwisseling dus ik maak me daar eigenlijk het meest zorgen om. Ik heb dit ook in mijn sms laten weten. Als ik voor oud en nieuw geen reactie van de buren heb en de wijkagent ook niks kan doen, gaan er planken op die deur. Als dat problemen oplevert, jammer dan. Dat liever dan dat mijn huis ook affikt omdat mijn buren zelf geen actie ondernemen...
quote:Schimmelteentje schreef op 23 december 2009 @ 22:46:

Is toch het probleem van je buren dat zij hypotheek betalen voor een woning waar ze geen gebruik van maken?

Misschien willen ze het huis wel niet verhuren ook al zeggen ze van wel om jullie tevreden te houden.

Dat ze de boel niet meer opknappen kan ook oorzaken hebben zoals misschien geldproblemen?

.Dat is ook geen probleem, ik vind het niet erg dat de woning leegstaat en als zij jarenlang hypotheek willen betalen voor dat huis zonder er te wonen ook prima. Ik heb voorheen redelijk contact met ze gehad en weet zeker dat ze niet van plan zijn weer in het huis te trekken. Aangezien ik nu nog niet van plan ben mijn huis te gaan verkopen maak ik me ook nog niet druk om de voortuin, die er ook niet uitziet, wat duidelijk zichtbaar is vanaf de straatkant. Dat is een zorg voor later. Ik verwacht alleen van ze dat ze het glas in de voordeur repareren, desnoods met een plank hout ervoor. Buurman heeft gewoon een baan, buurvrouw ook en ik weet 100 % zeker dat ze best een plank hout kunnen betalen en dat buurman ook over het gereedschap beschikt om die plank erop te zetten....
quote:nonick schreef op 24 december 2009 @ 07:32:

[...]

Dat is ook geen probleem, ik vind het niet erg dat de woning leegstaat en als zij jarenlang hypotheek willen betalen voor dat huis zonder er te wonen ook prima. Dat is dus wel een probleem, komt neer op verloedering. Bij een huurhuis van de sociale woningbouw kan je om leegstand uit je huis worden gezet. Bij een koopwoning heeft de gemeente (als het goed is hadden ze dat ook al) per 1 januari meer opties om je te onteigenen of antikraak in te zetten om ervoor te zorgen dat het geen problemen oplevert.
quote:nonick schreef op 24 december 2009 @ 07:23:

[...]

Nou ik woon in een niet al te beste buurt met flink wat opgeschoten hangjeugd dus ik acht de kans dat er vuurwerk naar binnen wordt gegooid redelijk groot..

Dit idee kreeg ik al door je berichten Nonick vandaar dat ik meen dat de buren niet zorgen voor een brandveilige woning.
Kan mij wel iets voorstellen van jou angst. Hier in de buurt stond ook n blok van ca. 9 woningen. Een daarvan stond leeg, maar niet te koop. Bewoonster was gewoon vertrokken. Toen n buurvrouw zag dat het raam van de achterdeur kapot was waarschuwde zij de exman van de bewoonster. Helaas deed die er niets mee en wist die ook niet waar zijn ex verbleef. 12 Uur later ontstond juist in die woning brand met als gevolg dat er 5 Huizen tot op de grond zijn afgebrand. Is destijds ook nog op het landelijk nieuws geweest. Was dus ook sprake van brandstichting....

Zou idd contact opnemen met wijkagent/gemeente en kijken wat de mogelijkheden zijn!
quote:Helenita2 schreef op 23 december 2009 @ 17:57:

Biedt de leegstandswet geen handvaten?De volgende categoriën woonruimte kunnen op grond van de Leegstandwet tijdelijk worden verhuurd:

Woonruimte in een gebouw;

Woonruimte in een voor de verkoop bestemde woning (particuliere koopwoning), als de woning:

Nog nooit bewoond is geweest (nieuwbouwwoning);

In de twaalf maanden voordat de woning leeg kwam te staan door de eigenaar bewoond is geweest;

Of in de tien jaar voordat de woning leeg kwam te staan slechts drie jaar (geheel of gedeeltelijk) verhuurd is geweest;

Woonruimte in een voor sloop of renovatie bestemde huurwoning; de (te verwachten) renovatie of sloop moet ingrijpend zijn en binnen een redelijke termijn plaatsvinden.

Bron: www,minvrom.nl
Goei tip van die leegstandswet! Ik heb nog steeds niks op mijn sms teruggehoord. Morgen ga ik de wijkagent eerst maar eens bellen. Kijken of ik daar verder mee kom. Daarna de gemeente. Ik hou jullie op de hoogte.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven