Heeft iemand ervaring met EMDR?

19-09-2007 11:03 110 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Misschien kunnen jullie me helpen.

Door een moeilijke jeugd met oa een manisch depressieve vader, loop ik mijn hele leven al met depressieve gevoelens.

Al veel gesprekken met therapeuten en andere hulpverleners heb ik gevoerd, maar tot op heden heeft me dat helaas niet geholpen om van het bijna altijd aanwezige sombere gevoel af te komen.

De laatste tijd lees en hoor ik vaker over EMDR. Een therapie die gericht zou zijn op trauma's. De verhalen die ik op internet lees over de therapie en voor wie deze zouden kunnen helpen, lijken toch ook wel in mijn 'plaatje' te passen. Misschien ben ik niet depressief, maar zou het gevoel beter omschreven kunnen worden als een stress-stoornis?

Zoals altijd met het zoeken van hulp, weet je nooit precies waar je goed aan doet. Het aanbod is immers zo enorm groot.

Ik ben daarom benieuwd of er hier mensen zijn die ervaring hebben met EMDR.

Misschien helpt me dat om weer een stapje in de hopelijk goede richting te komen.

Bedankt alvast.

Dance
Hallo, zelf nooit EMDR gehad, sterker ben nog nooit naar een psych geweest...Maar als je op Youtube EMDR intikt, kan je voorbeeldsessies online zien. Zeer verhelderend. Verder weet ik niet of het werkt.

Uitleg EMDREMDR

Dit is een lichtere variant op EMDRNLP Eye Movement Inegraton
Ah, dank je wel! Morgen ga ik kijken.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Ik wil mijn ervaring met EMDR met jullie delen.

Op dit moment zit ik er nog middenin.

Ik kon de dingen die er in mijn huwelijk waren gebeurt niet loslaten. Lag 's nachts vaak wakker en te piekeren. Heeeeeel veel verdriet gehad. En dat kwam na twee jaar telkens weer zo hevig terug dat ik door de huisarts ben doorgestuurd naar een psychologe. Zij stelde eigenlijk meteen EMDR voor. Eerste behandeling duurde anderhalf uur en ik was daarna bekaf. Maar het heeft me echt geholpen. Mijn verleden heeft nu een plekje gekregen. Ik zeg nu: mijn verleden is er nog wel maar ik heb er geen gevoel meer bij. Ben dus enorm blij met deze behandeling! Moet er wel bij zeggen dat de dingen waar ik nu mee moet "handelen" heftiger naar voren komen. Maar dat is opzich wel logisch want dat heb ik al die tijd allemaal weggestopt! Maar goed, daar ben ik nu nog mee bezig en ben ervan overtuigd dat dat allemaal op zijn pootjes terecht komt. Ik ben ook veel positiever na de behandeling.
Hoi Dance,

Toen ik jouw verhaal las, herkende ik wel het een en ander. Ik weet niet of EMDR de meest aangewezen therapie voor je is. Misschien wel. Het wordt gebruikt bij trauma s waar mensen heel veel last van hebben, een post traumatische stress stoornis.

Dan heb je last van bijv. herbelevingen, nachtmerries, afvlakking van je gevoel, prikkelbaarheid, schrikreacties, onreddering en somberheid als gevolg van schokkende gebeurtenissen.

Wat jij beschrijft is een jeugd waarin hele nare dingen zijn gebeurd en waarin de ontwikkeling van jou als persoon in het gedrang is gekomen.

Bij mij was sprake van een hele nare jeugd én een trauma w.b. seksueel misbruik. Dat laaste vond niet eenmalig maar gedurende langere tijd plaats.

Ik heb psychotherapie gehad om mijn persoonlijkheid weer tot ontwikkeling te laten komen. Daarnaast heb ik op een gegeven moment EMDR gehad, bij een andere behandelaar.

De EMDR bestond voor mij uit zo n 10 sessies waarbij ik een koptelefoon ophad met klikjes. Terwijl ik die klikjes hoorde zette ik mezelf middenin het trauma, in een specifieke gebeurtenis. Een soort innerlijke dia met alle emoties en gedachten van toen. Elke keer gedurende een minuut of 2. Tussendoor kon ik dan even op adem komen en vertellen wat het me deed. En gaf ik een cijfer hoe intens ik de emotie/gebeurtenis ervoer. Na verloop van tijd zakte dat cijfer inderdaad.

Ik vond het minder zwaar dan ik gedacht had. Je moet in de tijd dat je die sessies hebt wel wat meer rekening met jezelf houden. Ik ging naderhand naar bed om een uurtje te slapen. Ik voelde me dan heel moe en mijn hoofd had het nodig om alle indrukken te verwerken. Ook kwam ik wat gedesorienteerd uit de sessie en was het voor mij beter om met openbaar vervoer te reizen.

Herbelevingen kende ik wel en ik wist hoeveel energie die vreten. Ik stelde me op zo n soort periode in en zodoende viel het mee. Het besef dat komt omdat je door het verwerken de gebeurtenis met de ogen van een volwassene gaat bekijken is zwaar en bevrijdend tegelijk. Zo kwam ik erachter dat ik de situatie zo goed als menselijk mogelijk is had aangepakt en dat ik eigenlijk heel sterk en dapper ben geweest.

Na een sessie of 10 lag er geen angst of enge lading meer. Ik had nog steeds verdriet over het misbruik maar het regeerde mijn dagelijks leven niet meer. Ik kon het achter me laten. Dat is een enorme bevrijding geweest waar ik nog elke dag de vruchten van pluk.

Ik hoop dat ik je voldoende heb geinformeerd. Als je nog vragen hebt, ik hoor het graag.
Ik kan me volledig bij Hanke aansluiten. Ik had niet zo'n erg trauma, maar erg genoeg om mij in het dagelijks leven vast te laten lopen. Je kan er ook voor kiezen om je juist niet in 1 bepaalde traumatische ervaring te zetten, maar er omheen te gaan en dan helpt het ook. Vaak heeft 1 of meerdere trauma's hetzelfde effect op je en door dat effect aan te pakken, kana je je trauma ook "herzien".

Positieve ervaring hier dus,
@ Dance, als je bij youtube emdr opzoekt krijg je korte filmpjes van deze therapie.

Misschien krijg je er zo een beter beeld van wat het is en of het jou kan helpen.

sterkte!
Die filmpjes heb ik intussen gezien, zelf heb ik het nog steeds niet ervaren. Eerlijk gezegd kan ik me bijna niet voorstellen dat dit werkt, als ik die filmpjes zie..

Maar jullie zeggen het, dus het zal wel!
Mijn vader is ook manisch depressief, en schizofreen.

Heb daardoor veel meegemaakt vroeger.

Praat nu met een psycholoog en begin volgende week met EMDR, vind het best eng.
hoi,

ik heb ook EMDR gehad voor het verwerken van bepaalde trauma's en angsten.

ik vond het moeilijk, steeds een vraag je iets voor te stellen, dan zeggen wat je gevoel erbij is op een schaal van 1 tot 10, en dan links rechts links rechts enz de beweging van de hand van de psycholoog volgen.

na die tijd was ik dan een hele tijd super wazig in mijn hoofd.

ik heb wel gemerkt dat het kan helpen, maar ben er toch niet mee door gegaan, omdat ik het echt heel vervelend vond..
Straks eerste EMDR-sessie. Ik heb dus nog even dit topic doorgelezen. Ik zie er erg tegenop! Heel slecht geslapen, raar gedroomd, misselijk.

Hoe gaat het nu met degenen die hier eerder schreven?
Hoi allemaal,

Ik heb er nog geen ervaring mee maar sta op de wachtlijst bij een psych die het doet. Ik weet niet of het al gezegd is hier, maar er is een site emdr.nl. Daar kun je kijken of je therapeut aangesloten is. Of ze eventueel mailen met die vraag. Ze raden ten sterkste af om het te laten doen wanneer dit niet zo is.

Succes Elmervrouw, ik zal mijn ervaringen tzt posten!
Ik heb ook EMDR therapie gehad en bij mij heeft het enorm geholpen.
Het kan alleen helpen wanneer je een trauma hebt. Wanneer je bijv. 'gewoon' iets heel eng vind, werkt het geloof ik niet.

Hier staat uitleg: klik

En er waren nog wel meer topics over, misschien heb je daar iets aan, hier een paar (gewoon via dat zoeken gevonden):

Stephanietje in "Emetofoob en zieke kinderen..."

Lang geleden verkracht, nooit behandeld, wel last

Wat heeft jou geholpen bij verwerking sexueel misbruik

Ik ben wel benieuwd hoe iedereen het ervaren heeft en hoe je er nu op terug kijkt.

Elmervrouw, veel succes! En probeer even te regelen dat je na die sessie niets hoeft (je zult waars. moe of wat verward zijn).
Dat was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?!
Ik heb heb twee keer een aantal EMDR-sessies gehad, voor ptss door seksueel misbruik. De eerste keer heeft het me niet geholpen, omdat ik teveel de gebeurtenis werd ingezogen. Ik bleef erin hangen zeg maar. De tweede serie sessies was een jaar of twee later. Toen heeft het me heel erg goed geholpen. Ik had last van nachtmerries en zag ook vaak overdag de beelden van het seksueel misbruik als een soort film in mijn hoofd en ik kon die beelden niet tegenhouden. Dankzij de EMDR heb ik daar nu geen last meer van.

@ Elmervrouw: hoe was je eerste sessie? Ik hoop echt dat het jou ook helpt!
Ja, moe, wazig, warrig. Vreemd gevoel in mijn hele lijf ook.

Blij dat ik vanavond niets meer hoef.

Het is echt zo vaag wat er eigenlijk gebeurt! Ik kan me nog niet echt voorstellen dat het werkelijk iets verandert. Maar zij vond dat er heel veel gebeurd was, dus dan zal het wel goed gegaan zijn. Voor mij was het toch heel heftig, want je zit toch half 'in' die gebeurtenis, ook al herinnerde ze me steeds aan het hier en nu.
Ik heb vanmorgen een sessie gehad! In het kader van mijn studie en voor het wegwerken van een klein trauma. Binnen een half uurtje was het gepiept, en ik heb nu echt het gevoel dat ik van dat kleine trauma verlost ben.

Ik geloof best dat je, als je meerdere sessies ondergaat, je van een (groot) trauma een heel goed leefbare gebeurtenis kan maken. en dat dat blijvend is.
.
Nee, juist helemaal niet. Niets zweverigs aan, juist heel concreet. Maar het is moeilijk na te vertellen wat er precies gebeurt.
Het gaat om een herbeleving van de gebeurtenis, maar dan word je afgeleid (door handbewegingen of klikjes) en daar concentreer je dan meer op. Je maakt het dan nog een keer mee, maar je hersenen slaan het anders op, zonder de pijnlijke of emotionele lading.

Maar daarna kun je wel verward en heel moe zijn. Dat is normaal. Hier staat het best duidelijk beschreven!

Elmervrouw, wanneer heb je weer een sessie?
Rendiertje, je hoeft je echt niet zoveel zorgen te maken hoor, er gebeurt niets engs, niets raars en je raakt niet jezelf kwijt in allerlei flashbacks ofzo.

De psycholoog zal je vragen terug te gaan naar een gebeurtenis, je die weer voor de geest te halen en je gevoel terug te halen bij die gebeurtenis. Dat wordt dan 'hergeprogrammeerd' zeg maar, en de toestand waarin je neurologisch het beste ontvankelijk bent voor herprogrammering wordt tot stand gebracht door de oogbewegingen. Helemaal niets zweverigs aan. Je raakt niet in trance, komt niet in een hypnose-toestand, en als het goed is heeft de psycholoog een 'vluchtstrook' voor je; die gaan jullie eerst doornemen. Als je je dan niet prettig voelt dan kun je terug naar je goede gevoel via die vluchtstrook.
Janna, volgende week woensdag heb ik weer een sessie. Dat is dan de tweede keer. Ik merk trouwens nog steeds dat er allerlei herinneringen (over vanalles en nog wat) naar boven komen.
Bedankt voor de aanvullende informatie, Whopper. Fijn om te weten dat er een weg terug is, als ik het niet trek.

Die herinneringen heb ik ook, Elmervrouw. En dan ben ik nog niet eens begonnen:) . Door het idee alleen al komen er dingen boven die ik juist zo diep had opgeborgen.

Succes in ieder geval woensdag!
Elmervrouw, dat kun je aangeven voordat je start met de volgende sessie. Dan kan hij/zij er rekening mee houden. Maar ik geloof wel dat dat 'normaal' is. Alleen 'moet' de lading/emotie/pijn erbij minder heftig worden. Je moet straks gewoon terug kunnen denken aan die gebeurtenissen zonder nare bijkomsten.
Ik heb inmiddels ook mijn eerste emdr-sessie gehad. Poeh wat was dat heftig zeg! Ik heb hem vrijdag gehad en ik heb er vandaag (maandag) nog last van. Ik ben erg depri, heb veel flashbacks, droom heel veel en voel me erg moe en futloos.

Is dat normaal??
Ik hoop het niet! Ik moet vanmiddag!

DareNepho, in welke zin vond je hem heftig? En heb je gisteren wel kunnen werken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven