Ontmoediging nodig!

17-02-2010 16:21 41 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo allemaal,

Ik heb even jullie heldere blik en overtuigende ontmoediging nodig!

Situatieschets: Mjn vriend en ik hebben al ruim 4 jaar een relatie, hebben ooit een half jaartje samengewoond maar omdat ik toen nog in de horeca werkte leefden we volledig langs elkaar heen en ben ik weer bij mijnouders gaan wonen. We konden toch niet helemaal zonder elkaar en zijn wel samen gebleven.

Ik heb mijn eigen appartement gevonden waar ik nu een jaar woon.

Inmiddels werk ik op kantoor en zijn we, als we allebei niets beters te doen hebben, elke avond samen (dit klinkt slecht, maar ik bedoel als we niet sporten, individueel met vrienden afspreken of in het buitenland zijn voor werk) We eten samen, hangen op de bank maar doen ook nog leuke dingen, het gaat dus helemaal goed en voelt net alsof we samen wonen, maar dan in 2 huizen.

We hebben het er over gehad, en willen wel graag weer samen gaan wonen, maar samen iets kopen zijn we niet aan toe, mijn huur appartement vinden we te klein, en zijn huis is om andere redenen niet handig. Probleem dus. want een leuk huurhuis komt niet zomaar uit de lucht vallen.

En nu waarom ik jullie ontmoediging nodig heb: Ik heb een GEWELDIG koophuis gezien, met zijn 2en kunnen we het betalen, mooie locatie (ook ivm werk ed), karakteristiek (iets wat we allebei heel belangrijk vinden), wat we nog op kunnen knappen (vriend is heel handig, echt 2 rechter handen).. zucht... het is perfect, ik zie ons daar al helemaal samen wonen!

Maarja.. we zijn er niet aan toe, ik ben nog hartstikke jong, er komt zo veel bij kijken! Kunnen jullie me even ontmoedigen?
Hoe oud ben je dan?
En zo is het toevallig ook nog eens een keer
Waarom ben je er niet aan toe? Vind je dat zelf, of zeggen anderen dat?
quote:Dejavu schreef op 17 februari 2010 @ 16:22:

Hoe oud ben je dan?Ik ben nu 22
Waarom zou je niet kopen als je dat kunt? Je relatie is zo goed dat je wel samen zou willen wonen, dus wat let je. En het is nou niet zo dat jullie elkaar nog maar twee maanden kennen.
Dat zijn toch echt keuzes die jullie samen moeten maken.

22 vind ik niet te jong hoor
Meid, doe het niet

Ik ga nu je topic lezen
Okee, gelezen, waarom zou je het niet doen? Niet waar je om vraagt maar als je een stabiele relatie hebt,de financieën hebt, waarom dan wachten?
Ik zie het verschil tussen het kopen en huren van een huis niet zo, trouwens. Tja, je loopt meer financieel risico als je een huis koopt, maar als je het mooi weet op te knappen, zou je – als de relatie mis loopt en je weg wilt – het weer voor een mooie prijs kunnen verkopen.
Ik ben een beetje onzeker wat dat betreft, vind mezelf nog zo jong om zo'n (in mijn ogen) grote stap te zetten.

Wat ik vergeten was te melden in de OP is dat ik het niet helemaal naar mijn zin heb op mijn werk, wil eventueel een (deeltijd) opleiding gaan doen, en dan gaat mijn salaris natuurlijk weer een beetje achteruit. Dan zullen we het met dit koophuis wel heel krap krijgen.
1 tip.. koop NOOIT een huis op volledig 2 lonen!
Wat bedoel je in vredesnaam met 'niet aan toe'?
quote:Goudappel schreef op 17 februari 2010 @ 16:27:

Ik ben een beetje onzeker wat dat betreft, vind mezelf nog zo jong om zo'n (in mijn ogen) grote stap te zetten.

Wat ik vergeten was te melden in de OP is dat ik het niet helemaal naar mijn zin heb op mijn werk, wil eventueel een (deeltijd) opleiding gaan doen, en dan gaat mijn salaris natuurlijk weer een beetje achteruit. Dan zullen we het met dit koophuis wel heel krap krijgen.dus je hebt de financiën eigenlijk niet. Dan zou ik het risico zeer zeker niet nemen.
O, mosterd, je vindt het een te grote stap nu. Tja, dat kan een ander niet voor je bepalen.

Verder eens met Wolletje.
Ik wil je best ontmoedigen hoor: de huizenmarkt is slecht, je bent nog piepjong, je hebt een stomme baan, je relatie kan elk moment uitgaan, het huis zal een moneypit blijken, je krijgt het nooit meer verkocht en de buren zijn fervente aanhangers van country. Wil je daar echt de komende 10 jaar aan vast zitten?

Helpt het?
quote:AlettaJacobs schreef op 17 februari 2010 @ 16:31:

Ik wil je best ontmoedigen hoor: de huizenmarkt is slecht, je bent nog piepjong, je hebt een stomme baan, je relatie kan elk moment uitgaan, het huis zal een moneypit blijken, je krijgt het nooit meer verkocht en de buren zijn fervente aanhangers van country. Wil je daar echt de komende 10 jaar aan vast zitten?

Helpt het? Ja! heel fijn, zet mij met beide benen op de grond, overtuig me dat het inderdaad geen goed idee is
quote:Goudappel schreef op 17 februari 2010 @ 16:27:

Wat ik vergeten was te melden in de OP is dat ik het niet helemaal naar mijn zin heb op mijn werk, wil eventueel een (deeltijd) opleiding gaan doen, en dan gaat mijn salaris natuurlijk weer een beetje achteruit. Dan zullen we het met dit koophuis wel heel krap krijgen.Dit zou voor mij een zwaarwegende factor zijn. Sowieso denk ik, als je toch besluit te willen kopen, dat je beter geen hypotheek kunt nemen die berekend is op twee inkomens. Mocht je relatie plotseling op de klippen lopen zit je tenminste niet met een veel te hoge hypotheek die je in je uppie helemaal niet kunt betalen.
Ow... mosterd dus

Nou ja, ik zou het dus niet doen.
quote:renezel schreef op 17 februari 2010 @ 16:29:

Wat bedoel je in vredesnaam met 'niet aan toe'?Tja, dat is inderdaad een lekker vaag begrip. Daar bedoel ik mee dat ik/wij nog zo jong zijn, ik soms denk dat ik iets langer op mezelf zou moeten wonen (onafhankelijk zijn, op je eigen benen staan is belangrijk voor je eigenwaarde, zelfvertrouwen, independant woman etc.)
Als je nog nooit succesvol samen hebt gewoond een huis kopen op zo'n jonge leeftijd op twee salarissen... dat zou ik niet doen. Maar als het huis niet te duur is om met een salaris op te brengen, dan is het wel weer een optie.

Je bent pas 22, misschien ga je nog (opnieuw) studeren de komende jaren... als je door de hypotheekkosten je dat niet kunt veroorloven, is dat klote op lange termijn natuurlijk. Ook heb je bij ontslag ed nog de zekerheid dat de ander de hypotheek kan betalen. En als je uit elkaar gaat, levert het een stuk minder stress op, als je het huis kan blijven betalen tot de verkoop..... Dus ga alsjeblieft niet een hypotheek op allebei jullie volledige salaris aan. Als er ook maar iets verandert in je situatie, ben je de lul namelijk.

Ik zou je sowieso aanraden om toch een tijdje "proef" samen te gaan wonen, als je in een studentenkamer kunt samen wonen, lukt het op een grotere oppervlakte ook wel namelijk.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
quote:Goudappel schreef op 17 februari 2010 @ 16:35:

[...]

Tja, dat is inderdaad een lekker vaag begrip. Daar bedoel ik mee dat ik/wij nog zo jong zijn, ik soms denk dat ik iets langer op mezelf zou moeten wonen (onafhankelijk zijn, op je eigen benen staan is belangrijk voor je eigenwaarde, zelfvertrouwen, independant woman etc.)Ja, dat is ook belangrijk. En dat is ook een heel geldige reden om langer apart te blijven wonen.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Voel je je nu dan geen independant woman? Denk je dat je nog langer alleen 'hoort' te leven, of vind je ook echt dat jij nog niet echt op eigen benen kunt staan?

Ik hoop dat je je niet laat tegenhouden door vage gedachtes over hoe het hoort. Gewoon je eigen weg kiezen werkt beter.

Ter ontmoediging: niet op twee salarissen kopen!
quote:Goudappel schreef op 17 februari 2010 @ 16:35:

[...]

Tja, dat is inderdaad een lekker vaag begrip. Daar bedoel ik mee dat ik/wij nog zo jong zijn, ik soms denk dat ik iets langer op mezelf zou moeten wonen (onafhankelijk zijn, op je eigen benen staan is belangrijk voor je eigenwaarde, zelfvertrouwen, independant woman etc.)

Dat lijken mij heel erg goede redenen, zo niet de beste ooit gehoord, om het niet te doen.

Er komt zeker nog wel een (veel mooier/leuker) huis voorbij in je leven!
Oh ja, wat ik wel heb geleerd van lang naar funda kijken.... er zijn vele droomhuizen. Is je huidige verkocht, dan komt zoiets over een paar maanden of een jaar wel weer voorbij. Pin je niet vast op een bepaald huis...
Ik kan me wel iets voorstellen bij wat Goudappel schrijft over dat 'niet aan toe' zijn. Ik ben nu 27 en tot een paar jaar geleden bezorgde alleen al het IDEE om een huis te kopen me hartkloppingen!

OK, je kunt altijd weer weg en verkopen en zo, maar als je een huis koopt zeg je toch: "hier wil ik tenminste een deel van mijn leven doorbrengen". Ik was veel in het buitenland, had echt geen idee waar ik me ooit wilde settelen en had daar verder ook hoegenaamd geen behoefte aan.

heb intussen wel een koophuis met een tuintje, dus lekker burgerlijk :-). Maar het is een stap die je niet moet zetten als je je er nog niet klaar voor voelt, volgens mij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven