Eieren één dag over de datum: eetbaar?
vrijdag 21 mei 2010 om 09:05
vrijdag 21 mei 2010 om 09:08
vrijdag 21 mei 2010 om 09:11
Weet je dat ik nog nooit op de datum van eieren heb gelet. Ik bewaar ze ook nooit in het doosje, maar gaan in het vakje van de koelkast, dus weet ook niet of ze over de datum zijn.
Maar zolang je ze verhit hebt, (kook of bak) kan het volgens mij niet zo heel veel kwaad.
Vaak is die datum de uiterste verkoop datum, maar is het daarna ook nog gewoon goed te eten
Maar zolang je ze verhit hebt, (kook of bak) kan het volgens mij niet zo heel veel kwaad.
Vaak is die datum de uiterste verkoop datum, maar is het daarna ook nog gewoon goed te eten
"ik ben het, Barbabelladingdong"
vrijdag 21 mei 2010 om 09:11
Owww goeie tip, ga het meteen toepassen.
Ja eens goeie salmonellavergiftiging opgelopen, dus ben een beetje weary wat betreft eieren en aanverwante ranzigheden. Maar er zijn er iig al twee niet reutelend dood aan gegaan. Ik heb wel een maagprobleem (zweren etcetera) dus het is voor mij wel een extra risico maar ik ren al naar de keuken om een pan te vullen en tegen het ei 'zink, zínk!' te roepen.
Ja eens goeie salmonellavergiftiging opgelopen, dus ben een beetje weary wat betreft eieren en aanverwante ranzigheden. Maar er zijn er iig al twee niet reutelend dood aan gegaan. Ik heb wel een maagprobleem (zweren etcetera) dus het is voor mij wel een extra risico maar ik ren al naar de keuken om een pan te vullen en tegen het ei 'zink, zínk!' te roepen.
vrijdag 21 mei 2010 om 09:15
Ik ben zelf heel erg van de datums, als iets over datum is eet ik het liever niet meer.
Ik maak daar wel eens een uitzondering mee als ik bijvoorbeeld iets heb gekocht met een t.h.t. datum.
Ik kan me dan niet voorstellen dat het dan in één dag in een keer bedorven raakt..
Maar als ik het zelf niet meer vertrouw... eet ik het niet meer...
Ik maak daar wel eens een uitzondering mee als ik bijvoorbeeld iets heb gekocht met een t.h.t. datum.
Ik kan me dan niet voorstellen dat het dan in één dag in een keer bedorven raakt..
Maar als ik het zelf niet meer vertrouw... eet ik het niet meer...
vrijdag 21 mei 2010 om 09:28
Ik test eieren altijd even. Ook als ze nog niet over de datum zijn. Soms zit er gewoon een slechte tussen, bijvoorbeeld door een haarscheurtje. En ook ik weet helaas uit ervaring hoe beroerd je daarvan kan worden. In gerechten waar rauw ei doorheen moet of waarin de eieren mogelijk niet helemaal gaar worden (merengues en pasta carbonara bijvoorbeeld), gebruik ik alleen eieren die meteen plat op de bodem zinken.
Internetquoot:
- een ei van een à twee dagen, zakt languit naar de bodem
- een ei van drie weken oud, gaat op de punt staan
- een ei van circa zes weken oud gaat 'hangen'.
- een ei dat blijft drijven kan beter niet meer worden gegeten.
Bij het ouder worden verliest het ei namelijk vocht. Dit vocht wordt vervangen door gas. Hierdoor drijft het ei. Hoe ouder een ei des te hoger drijft het ei in het water.
Internetquoot:
- een ei van een à twee dagen, zakt languit naar de bodem
- een ei van drie weken oud, gaat op de punt staan
- een ei van circa zes weken oud gaat 'hangen'.
- een ei dat blijft drijven kan beter niet meer worden gegeten.
Bij het ouder worden verliest het ei namelijk vocht. Dit vocht wordt vervangen door gas. Hierdoor drijft het ei. Hoe ouder een ei des te hoger drijft het ei in het water.
vrijdag 21 mei 2010 om 09:36
Ik eet gerust eieren als ze volgens de doos al 3 weken over de datum zijn. Loop zo`n vaart niet hoor. Je ruikt vanzelf als het niet meer kan.
Je kunt het ook aan de eidooier zien: Als deze na het breken mooi heel blijft in een mooie bol is het een vers ei, als de eidooier gelijk uiloopt is het ene oud ei, maar ook dan kan je het opeten hoor, ik heb er nog nooit iets van gehad.
Je kunt het ook aan de eidooier zien: Als deze na het breken mooi heel blijft in een mooie bol is het een vers ei, als de eidooier gelijk uiloopt is het ene oud ei, maar ook dan kan je het opeten hoor, ik heb er nog nooit iets van gehad.
vrijdag 21 mei 2010 om 09:58
vrijdag 21 mei 2010 om 10:15