Middelbare school Zoetermeer
woensdag 20 januari 2010 om 14:36
Als leerkracht kan je de deur niet om 15.00uur achter je dicht trekken. Zou het soms wel makkelijker maken
Nu gaat een leerling van mij verhuizen, ze zal groep 8 bij mij afmaken en dan naar de middelbare school in haar nieuwe woonplaats: Zoetermeer. Ouder is door begrijpelijke omstandigheden nu niet in staat om zelf op zoek te gaan en heeft mijn hulp ingeroepen.
Zelf kom ik niet uit deze regio en ben allang blij dat ik in de Haaglanden eindelijk de middelbare scholen leer kennen.. en dan krijgen we Zoetermeer!
Wie kan mij verder helpen?
Ik wil ALLES horen, positief, negatief... de hele klerebende.
Natuurlijk kan ik googlen, maar ik wil ervaringen horen om enigszins een beeld te krijgen waar zij het beste op dr plaats zal zijn.
Typering leerling:
Zachtaardig, klein maar erg zelfstandig en perfectionistisch. Ze leert nu van zich af te bijten. Advies is VWO
Wat zijn de mogelijkheden?
Nu gaat een leerling van mij verhuizen, ze zal groep 8 bij mij afmaken en dan naar de middelbare school in haar nieuwe woonplaats: Zoetermeer. Ouder is door begrijpelijke omstandigheden nu niet in staat om zelf op zoek te gaan en heeft mijn hulp ingeroepen.
Zelf kom ik niet uit deze regio en ben allang blij dat ik in de Haaglanden eindelijk de middelbare scholen leer kennen.. en dan krijgen we Zoetermeer!
Wie kan mij verder helpen?
Ik wil ALLES horen, positief, negatief... de hele klerebende.
Natuurlijk kan ik googlen, maar ik wil ervaringen horen om enigszins een beeld te krijgen waar zij het beste op dr plaats zal zijn.
Typering leerling:
Zachtaardig, klein maar erg zelfstandig en perfectionistisch. Ze leert nu van zich af te bijten. Advies is VWO
Wat zijn de mogelijkheden?
donderdag 3 februari 2011 om 20:43
maandag 12 december 2016 om 19:34
Ik zelf zit momenteel op het ONC Parkdreef, en zat in de eerste en tweede op het Alfrink op het TVWO. Op het Alfrink heb ik echt een van de ergste tijden van mijn tot nu toe nog niet erg lange leven gehad, en eerlijk gezegd raad ik niet veel mensen aan om daarnaartoe te gaan. Er zijn wel degelijk een aantal fijne docenten daar, maar overal geeft de school meer om de cijfers dan om de leerling zelf. Daardoor is het academisch gezien wel een hele goede school. Helaas wordt dat weer tenietgedaan door de stress die ze veroorzaken bij mensen zoals ik zelf die al perfectionistisch zijn met lichte faalangst. Zo is er ook een docent die gewoon hardop in de klas heeft gezegd dat ik zoals ik toendertijd stond het niet ging redden om naar 3TVWO te gaan, omdat ik gemiddeld lager dan een 7 stond, terwijl ik daarvoor meerdere weken ziek was geweest. De docent dat ik me aanstelde, omdat ze niet precies had gezegd voor welk vak ik welk cijfer had. Alsof dat hielp. Een kennis van mij stond ook niet goed, en ze dachten erover na om hem niet over te laten gaan. Ze hebben hem toch over laten gaan, maar later bleek dat ze dat eigenlijk alleen maar deden zodat ze er zelf beter uitzagen. Die kennis heeft daar uiteindelijk veel last van gekregen.
Dus nee, Alfrink raad ik niet aan. ONC Parkdreef daarentegen geeft heel erg om de leerling zelf. Ik moet toegeven dat het academisch gezien gemiddeld iets lager zit dan het Alfrink, maar het is nog steeds een best goede school.
En om even terug te komen op wat iemand anders eerder heeft gezegd over dat bruggers op het Alfrink alleen gelaten worden door grotere kinderen, dat is ongeveer precies hetzelfde op veel andere scholen. Wij "grote" kinderen gaan echt niet de hele tijd brugmug naar je zitten roepen en je in kluisjes stoppen. Ja, het gebeurt, maar het is echt meer de uitzondering dan de regel. Veel liever negeren we jullie, hoewel er ook veel vriendschappen worden gemaakt tussen "grote" kinderen en bruggers.
Uiteindelijk moet je toch zelf beslissen wat je nou echt belangrijk vindt. Geluk, of academische prestaties. (Ik heb op het ONC trouwens veel meer academische kansen gehad dan op het Alfrink, dat je het weet.)
Dus nee, Alfrink raad ik niet aan. ONC Parkdreef daarentegen geeft heel erg om de leerling zelf. Ik moet toegeven dat het academisch gezien gemiddeld iets lager zit dan het Alfrink, maar het is nog steeds een best goede school.
En om even terug te komen op wat iemand anders eerder heeft gezegd over dat bruggers op het Alfrink alleen gelaten worden door grotere kinderen, dat is ongeveer precies hetzelfde op veel andere scholen. Wij "grote" kinderen gaan echt niet de hele tijd brugmug naar je zitten roepen en je in kluisjes stoppen. Ja, het gebeurt, maar het is echt meer de uitzondering dan de regel. Veel liever negeren we jullie, hoewel er ook veel vriendschappen worden gemaakt tussen "grote" kinderen en bruggers.
Uiteindelijk moet je toch zelf beslissen wat je nou echt belangrijk vindt. Geluk, of academische prestaties. (Ik heb op het ONC trouwens veel meer academische kansen gehad dan op het Alfrink, dat je het weet.)
dinsdag 22 januari 2019 om 18:19
Mijn dochter heeft een havo-advies en is de enige van de klas. Vanuit de school is er niet veel inlevingsvermogen en advies bij het kiezen van een school. Het is vooral: je gaat naar Atrium, Stedelijk of ONC (Clauslaan).
Wij zijn nu nog aan het twijfelen tussen Picasso en ONC (Parkdreef).
Als ik de berichten op internet af ga, valt mij op dat over het Picasso bijna alleen lof is. Ik heb een goed gevoel bij de school, maar de berichten zijn allemaal van jaren geleden.
Hoe is de school nu?
Dochter twijfelt dus ook nog over ONC. Het gaat om de locatie aan het Parkdreef.
Helaas is er over deze school weinig te vinden. Wat we vinden is vooral over de Clauslaan, het vmbo, waar mijn dochter dus niks mee te maken krijgt.
We hebben gezien dat er sprake is geweest van een bedreiging en slechte examenresultaten, maar dat is ook van een aantal jaar geleden.
Hoe is de school nu?
Dochter vindt vooral het flex-onderwijs aantrekkelijk maar ze vindt ook het Picasso geweldig en kan nu nog niet kiezen.
Alfrink is afgekeurd door mijn dochter, dus deze hebben wij van de drie scholen waar ze uit mag kiezen al afgevinkt. De andere scholen in de omgeving hebben wij als ouders al eerder zelf afgevinkt (te ver, type onderwijs etc.) dus we twijfelen nog tussen deze twee.
Hopelijk is er iemand die dit leest en meer kan vertellen over het Picasso en het ONC Parkdreef?
(Misschien nog wel handig ter informatie: dochter is een goede leerling op school, maar heeft wel baat bij een rustige omgeving. Er zou wel meer uit haar gehaald kunnen worden, wij vinden vooral een school waar naar de behoefte van het kind wordt gekeken belangrijk. Een wat "saaie" school zou voor haar zo slecht nog niet zijn, er is geen behoefte aan extra activiteiten zoals een toneelklas.)
Wij zijn nu nog aan het twijfelen tussen Picasso en ONC (Parkdreef).
Als ik de berichten op internet af ga, valt mij op dat over het Picasso bijna alleen lof is. Ik heb een goed gevoel bij de school, maar de berichten zijn allemaal van jaren geleden.
Hoe is de school nu?
Dochter twijfelt dus ook nog over ONC. Het gaat om de locatie aan het Parkdreef.
Helaas is er over deze school weinig te vinden. Wat we vinden is vooral over de Clauslaan, het vmbo, waar mijn dochter dus niks mee te maken krijgt.
We hebben gezien dat er sprake is geweest van een bedreiging en slechte examenresultaten, maar dat is ook van een aantal jaar geleden.
Hoe is de school nu?
Dochter vindt vooral het flex-onderwijs aantrekkelijk maar ze vindt ook het Picasso geweldig en kan nu nog niet kiezen.
Alfrink is afgekeurd door mijn dochter, dus deze hebben wij van de drie scholen waar ze uit mag kiezen al afgevinkt. De andere scholen in de omgeving hebben wij als ouders al eerder zelf afgevinkt (te ver, type onderwijs etc.) dus we twijfelen nog tussen deze twee.
Hopelijk is er iemand die dit leest en meer kan vertellen over het Picasso en het ONC Parkdreef?
(Misschien nog wel handig ter informatie: dochter is een goede leerling op school, maar heeft wel baat bij een rustige omgeving. Er zou wel meer uit haar gehaald kunnen worden, wij vinden vooral een school waar naar de behoefte van het kind wordt gekeken belangrijk. Een wat "saaie" school zou voor haar zo slecht nog niet zijn, er is geen behoefte aan extra activiteiten zoals een toneelklas.)
dinsdag 22 januari 2019 om 18:28
Een van de weinige recente reacties, helaas heb ik eroverheen gelezen.Cookie21 schreef: ↑12-12-2016 19:34Ik zelf zit momenteel op het ONC Parkdreef, en zat in de eerste en tweede op het Alfrink op het TVWO. Op het Alfrink heb ik echt een van de ergste tijden van mijn tot nu toe nog niet erg lange leven gehad, en eerlijk gezegd raad ik niet veel mensen aan om daarnaartoe te gaan. Er zijn wel degelijk een aantal fijne docenten daar, maar overal geeft de school meer om de cijfers dan om de leerling zelf. Daardoor is het academisch gezien wel een hele goede school. Helaas wordt dat weer tenietgedaan door de stress die ze veroorzaken bij mensen zoals ik zelf die al perfectionistisch zijn met lichte faalangst. Zo is er ook een docent die gewoon hardop in de klas heeft gezegd dat ik zoals ik toendertijd stond het niet ging redden om naar 3TVWO te gaan, omdat ik gemiddeld lager dan een 7 stond, terwijl ik daarvoor meerdere weken ziek was geweest. De docent dat ik me aanstelde, omdat ze niet precies had gezegd voor welk vak ik welk cijfer had. Alsof dat hielp. Een kennis van mij stond ook niet goed, en ze dachten erover na om hem niet over te laten gaan. Ze hebben hem toch over laten gaan, maar later bleek dat ze dat eigenlijk alleen maar deden zodat ze er zelf beter uitzagen. Die kennis heeft daar uiteindelijk veel last van gekregen.
Zit je nog steeds op het ONC of heb je broers/zussen die daar nog zitten? Mijn dochter, nu groep 8, wil niet naar het Alfrink omdat de school voor haar als "altijd hoog moeten presteren" aanvoelt wat ze niet prettig vindt. Ze twijfelt nu nog tussen ONC Parkdreef en Picasso.
Hoe ervaar je de begeleiding die je hebt/had vanuit het ONC? En hoe is de sfeer op de school zelf? Kan je daar over hoe het op dit moment is wat over vertellen?
woensdag 23 januari 2019 om 09:55
woensdag 23 januari 2019 om 23:43
Inderdaad een oud topic. Maar de inbreng van 2016 is wel nuttig. Het Alfrink staat onder inspectietoezicht omdat ondanks goede examenresultaten er veel leerlingen blijven zitten of afstromen naar een lager niveau.
De school staat ook in de omgeving bekend als erg prestatiegericht, maar niet in het voordeel van de leerlingen.
Helaas is het met de reactie van 2016 toch wel duidelijk dat de problemen die er nu zijn een voorgeschiedenis hebben en dus al een tijd spelen. Jammer dat er niet eerder op die school ingegrepen is.
De school staat ook in de omgeving bekend als erg prestatiegericht, maar niet in het voordeel van de leerlingen.
Helaas is het met de reactie van 2016 toch wel duidelijk dat de problemen die er nu zijn een voorgeschiedenis hebben en dus al een tijd spelen. Jammer dat er niet eerder op die school ingegrepen is.