Tuintroubles

15-06-2010 14:56 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Haai Ladies...

Ik heb ideeen nodig!! Ik heb een voortuin waarin alleen zand ligt met planten erin en een voetpad naar dde voordeur...De vorige bewoners hebben er eerder gras in gehad en dit verwijderd, echter dit hebben ze niet goed gedaan, waardoor er nog steeds half gras groeit..Daarbij staan er allemaal eiken bij ons in de straat, waardoor er ook veel onkruid in mijn tuin groeit, kleine eikeboompjes.....Arrgghhhh....

Als ik in de tuin bezig ben geweest en al het onkruid/gras is weg dan is het echt maximaal vijf dagen en dan kan ik weer van voor af aan beginnen...Om gek van te worden! Ik mag het graag netjes hebben, maar dit is echt geen doen....

Hebben jullie goede ideeen wat ik met de tuin kan doen wat niet meteen kapitalen kost?
Hoe groot is je tuin?

Je kunt er grind in doen, en dan op een paar plekken planten.
Ja hoor, das mijn werk!

Kom maar met de afmetingen van je tuin en ik heb wel wat voor je! Grondsoort is ook wel handig + richtingen waaruit de zon komt!
Flo, kun je er niet wat buksus langs het pas planten en daarnaast mooie grote planten waar je gemakkelijk tussen kunt schoffelen? Hortensia's ofzo? En als je zand hebt iets van een rodondendron?

Dat het gras telkens terugkomt kan toch ook komen doordat het u het bloeiseizoen is en er dus steeds nieuwe zaadjes worden everplaatst? Of het komt uit de voederbollen.

oh, marielle, ik zoek nog iemand die me wil helpen met mijn beplantingsplan voor de achtertuin. Geen idee waar of met wie te beginnen. Heb jij ideeën daarover?
Ja hoor! Als ik de afmetingen + grondsoort + zonrichting heb.... Dan kan ik vrijwel alles.

Misschien een beetje jouw smaak zou ook wel handig zijn!
Vaste planten. Is het 1e jaar nog wel veel werk, maar het 2e jaar zijn ze al zo gegroeid dat onkruid veel minder kans krijgt.

Op grind heb je nog steeds onkruid. Ik heb ook grote eikenbomen en worteldoek onder het grind, maar eikels ontkiemen gewoon. Ook ander onkruid groeit gewoon tussen het grind.

Spuiten tegen onkruid werkt ook goed, goed opletten dat je niet op je planten spuit. Maar dit is ook slechts een tijdelijke oplossing.
Het gedeelte van de tuin waar het over gaat is zo'n 5 bij 6 meter. Er staat trouwens al een buxushaag omheen van zo'n halve meter hoog. Het is gewoon zwart zand (of bedoel je nu iets anders?) En de achtertuin is op het zuiden, dus de voortuin op het noorden?? Of ben ik nu heel blond...

Ik heb idd ook al aan grind gedacht, maar ik heb ook altijd last van heeeeel veel bladeren van de bomen, dan is dat misschien ook weer lastig, komt er veel troep tussen het grind....
Bij ons ligt er ook veel blad op het grind. Met een bladerzuiger is dit goed te verwijderen. Maar het ontkiemen tussen het grind gaat gewoon door en dus nog steeds onkruid. Hier kan geen worteldoek tegenop.
Ik vind gewoon tegels ook prima, maar dit kost altijd meteen zoveel...Ik weet het ook altijd te presteren om de duurste dingen het mooist te vinden...:-s
quote:Dahlia74 schreef op 15 juni 2010 @ 15:07:

Vaste planten. Is het 1e jaar nog wel veel werk, maar het 2e jaar zijn ze al zo gegroeid dat onkruid veel minder kans krijgt.

.

Ook mijn idee.

Nog een tip om het een beetje goedkoop vol te krijgen; marktplaats. Er zijn veel mensen die hun tuin veranderen en hun (volwassen) planten gratis of voor weinig geld afstaan
@ TO bodembedekkende plantjes? Sedum bijvoorbeeld?

Spot ik daar zomaar iemand die verstand heeft van beplantingsplannen? Mag ik ook ff?

Wij gaan binnenkort de achtertuin herinrichten aanleggen, zo'n 50 m2 in een L-vorm. De tuin ligt op het noord-oosten en de grondsoort is denk ik nogal zanderig. (Zeker geen klei) We willen wat smalle borders langs de randen van de tuin en een rondom de wat groot uitgevallen boom in het midden van de tuin. In de allerdonkerste hoek (eigenlijk alleen maar schaduw, misschien 'smorgens heel vroeg een paar straaltjes) wil ik graag een paar struiken bamboe neerzetten (in ingegraven potten) en daarvoor wat Hortensia's. Verdere tips en ideen?
op donkere plekken is het ook mooi om planten met witte bloemen neer te zetten die goed tegen schaduw kunnen. Dat geft een fantastisch effekt, bijna alsof de bloemen licht geven. De japanse wasbloem kan heel goed. En ik zou bonte hosta en bamboe doen. Er zijn ook niet woekerende bamboes die je niet persee in een pot hoeft te zetten
@Marielle1410: onze tuin is op het zuidwesten en heeft (vanuit huis gezien) links een smalle border met appelboom, die in open verbinding staat met de buren. Hierin willen we schuin twee van die smalle betonstalen hekwerken zetten om "iets" tegenop te laten groeien, zodat we, als we rechts achterin de tuin zitten, niet bij de buren op hun bord kijken. Rechts is een brede border die we wat hoger maken. Deze border is achterin 3m breed en loopt met organische slinger af naar 4m dichter bij het huis en een breedte van 1,5m. Hierin willen we in ieder geval een olijfboom zetten. Ik ben niet zo'n tuinier en zou dus graag vaste planten willen hebben, die simpel te onder houden zijn. Ik vind lavendel prachtig en ben sowieso wel een fan van het Zuid-Franse uiterlijk. Ik zou in de smalle border links bijvoorbeeld kruiden willen hebben.

Ohja, de totale tuin is 11x5,5m, zo'n heerlijk nieuwbouwwijk geval. Achterin is een "achterom" en een schuur van 2x3m.

Het is een heel verhaal in het topic van iemand anders. Maar misschien kun je me anders even mailen op ingmagh@gmail.com, vriendenverzoekjes doen het namelijk niet. Bovendien zou ik het lullig vinden als je dit zomaar "gratis" zou doen. Ik hoor graag van je!
Vind ik juist leuk!

Jullie tuin klinkt als die van ons inclusief appelboom!

Ik zal je even mailen! Want het is misschien wel handig als je gewoon even een tekening opstuurt!
quote:Mevrouwdekees schreef op 15 juni 2010 @ 16:07:

@ TO bodembedekkende plantjes? Sedum bijvoorbeeld?

Spot ik daar zomaar iemand die verstand heeft van beplantingsplannen? Mag ik ook ff?

Wij gaan binnenkort de achtertuin herinrichten aanleggen, zo'n 50 m2 in een L-vorm. De tuin ligt op het noord-oosten en de grondsoort is denk ik nogal zanderig. (Zeker geen klei) We willen wat smalle borders langs de randen van de tuin en een rondom de wat groot uitgevallen boom in het midden van de tuin. In de allerdonkerste hoek (eigenlijk alleen maar schaduw, misschien 'smorgens heel vroeg een paar straaltjes) wil ik graag een paar struiken bamboe neerzetten (in ingegraven potten) en daarvoor wat Hortensia's. Verdere tips en ideen?

Goede schaduwplanten zijn:

Akelei, Boshyacinthen, Elfenbloemen, Steenbreek, Ooievaarsbek, Vingerhoedskruid, Vergeet me nietjes, Schuimkaars en vele andere. Kun je mooie combi's mee maken.

Goede bodembedekker voor schaduw: Mansoor. Blijft ook in de winter groen.

Voor je borders kun je 1001 planten gebruiken. Dat is maar net wat je smaak is! Ik ben zelf behoorlijk fan van hortensia's, salvia en lavendel, ridderspoor, stokrozen en vingerhoedskruid. Tegen de schutting een mooie clematis (mijn favoriet: Guernsey Cream)

Haha ik heb een behoorlijk Engelse Inslag haha!
Eikjes groeien niet zo snel hoor.....misschien zijn 't esdoorns?

Gras omringd door buxus = gewoon maaien.

Grind is idd lastig vegen, en je moet gif spuiten of handmatig alle onkruid verwijderen. Met anti-worteldoek er onder loopt grind veel minder prettig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven