Gasfornuis "ontkoppelen"
vrijdag 18 juni 2010 om 15:43
Beetje maffe/domme vraag misschien maar ik wil mijn gasfornuis loskoppelen om even goed eromheen schoon te maken en ik weet niet hoe dat precies moet en waarmee. Een tijdje terug heb ik een nieuwe keuken in mijn (huurwoning) gekregen en er is geen ruimte meer om het fornuis te verschuiven zonder het los te koppelen.
Ik weet dat eerst de gaskraan dicht moet, en dan?
Waterpomptang?
Hi hi ik hoop dat iemand me kan helpen.
Ik weet dat eerst de gaskraan dicht moet, en dan?
Waterpomptang?
Hi hi ik hoop dat iemand me kan helpen.
vrijdag 18 juni 2010 om 16:00
Eerst de gaskraan dicht! En dan met de waterpomptang losdraaien. bij vastdraaien inderdaad teflontape strak op het schroefdraad wikkelen, paar keer er omheen en weer goed vastdraaien met de waterpomptang. Vervolgens de gaskraan weer open en goed snuffelen of je geen gas ruikt. Er kan overigens nog een klein beetje in de slang zitten waardoor je het eerst wel een beetje ruikt. Maar dat zou wel snel moeten wegtrekken.
vrijdag 18 juni 2010 om 16:06
@Sarah Scott Ja dat lijkt me inderdaad een beter plan, ik kan dan ook gelijk even vragen om die special tape.
@kipkerrie bedankt! Is het voldoende de gaskraan bij het fornuis dicht te draaien of moet de hoofdgaskraan ook dicht?
Zie inderdaad het tape zitten, kan ik daar een nieuwe laag overheen plakken of moet dat er eerst af?
Ik zal zéker voorzichtig zijn. Misschien toch eerst even een langere slang kopen. Heb een piepklein keukentje dus moet dan wel kijken in hoeverre die slang er nog achter gaat. Probleem is nu dat het fornuis niet naar voren kan worden geschoven omdat die slang zo kort is en er rondom het fornuis wel ruimte is, er valt zo af en toe wat naast of achter. Misschien toch tijd om er ook een plankje of iets dergelijks naast te maken.
@kipkerrie bedankt! Is het voldoende de gaskraan bij het fornuis dicht te draaien of moet de hoofdgaskraan ook dicht?
Zie inderdaad het tape zitten, kan ik daar een nieuwe laag overheen plakken of moet dat er eerst af?
Ik zal zéker voorzichtig zijn. Misschien toch eerst even een langere slang kopen. Heb een piepklein keukentje dus moet dan wel kijken in hoeverre die slang er nog achter gaat. Probleem is nu dat het fornuis niet naar voren kan worden geschoven omdat die slang zo kort is en er rondom het fornuis wel ruimte is, er valt zo af en toe wat naast of achter. Misschien toch tijd om er ook een plankje of iets dergelijks naast te maken.
vrijdag 18 juni 2010 om 16:10
Als je zeker weet dat de kraan in de keuken goed afsluit, is dat voldoende. Als die niet goed afsluit, dan moet de verhuurder daar iets aan doen!!
Als je de slang weer gaat aansluiten, dan eerst het oude teflontape eraf halen en nieuwe tape er onheen wikkelen. Als je voorzichtig bent en goed blijft ruiken, kan er niet zoveel gebeuren. Wel regelmatig even checken nadat je het weer hebt aangesloten. Verder is het niet moeilijk. Een langere slang is inderdaad misschien wel handig voor in de toekomst...
Als je de slang weer gaat aansluiten, dan eerst het oude teflontape eraf halen en nieuwe tape er onheen wikkelen. Als je voorzichtig bent en goed blijft ruiken, kan er niet zoveel gebeuren. Wel regelmatig even checken nadat je het weer hebt aangesloten. Verder is het niet moeilijk. Een langere slang is inderdaad misschien wel handig voor in de toekomst...
vrijdag 18 juni 2010 om 16:17
@twompie Ja ik twijfel ook een beetje omdat ik het niet eerder heb gedaan. Ben wel een enthousiaste klusser maar met gas vind ik het toch een beetje eng idd.
@kipkerrie dank! Ik denk dat ik toch ook even de verhuurder bel. De slang is namelijk ingekort toen de nieuwe keuken werd geplaatst (werd door een bedrijf gedaan in opdracht van huurvereniging), wellicht dat ze wel hiervoor komen. En anders een handige buurman en zelf goed opletten voor een volgende keer.
@kipkerrie dank! Ik denk dat ik toch ook even de verhuurder bel. De slang is namelijk ingekort toen de nieuwe keuken werd geplaatst (werd door een bedrijf gedaan in opdracht van huurvereniging), wellicht dat ze wel hiervoor komen. En anders een handige buurman en zelf goed opletten voor een volgende keer.
vrijdag 18 juni 2010 om 16:19
Als je het zelf doet: even wat aangelengde dreft op de verbinding doen voor je de kraan opendraait om te zien of er iets bubbelt (en natuurlijk goed ruiken of je een gaslucht ruikt en checken of het huis niet onploft ) De tape moet er wel op een bepaalde manier op (met de draairichting mee uit mijn hoofd), dus ik zou de buurman erbij vragen als hij hier ervaring mee heeft en goed kijken zodat je het de volgende keer zelf kunt!
Dat zeg ik....
vrijdag 18 juni 2010 om 16:34
quote:Sarah Scott schreef op 18 juni 2010 @ 16:00:
Misschien kan je dan beter een langere slang kopen en die ertussen zetten (idd met van die witte tape - gastec/teflon) zodat je je fornuis gewoon wél naar voren kan schuiven?Precies. Koop gewoon een flexibele buis van een meter of wat langer. Op die manier kun je voortaan gewoon je gasfornuis naar voren schuiven wanneer je erachter wilt schoonmaken.
Misschien kan je dan beter een langere slang kopen en die ertussen zetten (idd met van die witte tape - gastec/teflon) zodat je je fornuis gewoon wél naar voren kan schuiven?Precies. Koop gewoon een flexibele buis van een meter of wat langer. Op die manier kun je voortaan gewoon je gasfornuis naar voren schuiven wanneer je erachter wilt schoonmaken.
Poelepoelepoelepoes!
vrijdag 18 juni 2010 om 16:41
quote:websje schreef op 18 juni 2010 @ 16:19:
Als je het zelf doet: even wat aangelengde dreft op de verbinding doen voor je de kraan opendraait om te zien of er iets bubbelt Dat wilde ik ook adviseren. Altijd controleren met wat zeepsop om te zien of er bellen komen! Alleen ruiken is niet voldoende, is mij altijd verteld.
Als je het zelf doet: even wat aangelengde dreft op de verbinding doen voor je de kraan opendraait om te zien of er iets bubbelt Dat wilde ik ook adviseren. Altijd controleren met wat zeepsop om te zien of er bellen komen! Alleen ruiken is niet voldoende, is mij altijd verteld.
vrijdag 18 juni 2010 om 17:53
je kunt het alleen maar leren door het te doen, maar dit is wel echt een goede tip (al zeg ik het zelf ) Ik heb het de eerste keer ook heel koppig zelf gedaan, maar kwam er door het afwasmiddel tot drie keer toe achter dat ik het toch niet zo goed had gedaan. De buurman die ik toen ook om hulp vroeg wilde maar wat graag helpen toen hij de resultaten van mijn skills zag en waarschijnlijk in het achterhoofd hield dat een explosie bij mij voor hem ook wel wat lastig zou zijn
Dat zeg ik....
vrijdag 18 juni 2010 om 18:47