Wat te verwachten qua huishouding dochter van 17

woensdag 21 juli 2010 om 22:32

Ik verwacht binnenkort naar een eigen plek te verhuizen samen met dochter van 17 ivm scheiding.
Ik ben zelf nooit zo'n putsfrau geweest maar ben ook niet zon persoon wat gauw dingen uit handen geeft omdat ik de domme gedachte heb dat als ik het doe het toch wel beter zal gaan.
Maar straks als ik we met zijn 2en helemaal opnieuw beginnen wil ik toch dat ze meer gaat doen in de huishouding.
Laat ik een ding voorop stellen dat mijn dochter niet te beroerd is om iets te doen. Als ik iets vraag wordt het ook wel gedaan, soms niet gelijk maar het gebeurt wel.
Denk dat het herkenbaar is, het feit om te beginnen...........dat is moeilijk maar als ze eenmaal is begonnen gaat ze ook als een speer. Ik heb het zelf idem dito.
Maar wat mijn vraag is, wat is de grens wat je van een meid van 17 kan vragen om te doen in het huishouden. Nogmaals ik vind het heel moeilijk om iets uit handen te geven.
Wat me wel voldoening geeft is om samen iets te doen, bijvoorbeeld ramen lappen, ik de voorkant en mijn dochter de achterkant.
Muziekje erbij en keihard meezingen.
Wat zijn de taakverdelingen qua huishouding wb de kinderen??
Alle tips zijn welkom
                    Ik ben zelf nooit zo'n putsfrau geweest maar ben ook niet zon persoon wat gauw dingen uit handen geeft omdat ik de domme gedachte heb dat als ik het doe het toch wel beter zal gaan.
Maar straks als ik we met zijn 2en helemaal opnieuw beginnen wil ik toch dat ze meer gaat doen in de huishouding.
Laat ik een ding voorop stellen dat mijn dochter niet te beroerd is om iets te doen. Als ik iets vraag wordt het ook wel gedaan, soms niet gelijk maar het gebeurt wel.
Denk dat het herkenbaar is, het feit om te beginnen...........dat is moeilijk maar als ze eenmaal is begonnen gaat ze ook als een speer. Ik heb het zelf idem dito.
Maar wat mijn vraag is, wat is de grens wat je van een meid van 17 kan vragen om te doen in het huishouden. Nogmaals ik vind het heel moeilijk om iets uit handen te geven.
Wat me wel voldoening geeft is om samen iets te doen, bijvoorbeeld ramen lappen, ik de voorkant en mijn dochter de achterkant.
Muziekje erbij en keihard meezingen.
Wat zijn de taakverdelingen qua huishouding wb de kinderen??
Alle tips zijn welkom

woensdag 21 juli 2010 om 22:43

Wat doet ze nu al? 
Ikzelf hoefde nooit zo veel te doen, afwassen bijv. hoefde niet als ik dan maar aan mijn huiswerk ging. Eigen kamer, veel voorkomende dingen als tafeldekken, even iets opruimen, soplapje erover etc zou ik laten doen, niet zo gauw de badkamer/toilet. Zelf bepalen wat er gegeten wordt, boodschappen doen en koken vond ik toen ik die leeftijd had leuk om te doen.
                    Ikzelf hoefde nooit zo veel te doen, afwassen bijv. hoefde niet als ik dan maar aan mijn huiswerk ging. Eigen kamer, veel voorkomende dingen als tafeldekken, even iets opruimen, soplapje erover etc zou ik laten doen, niet zo gauw de badkamer/toilet. Zelf bepalen wat er gegeten wordt, boodschappen doen en koken vond ik toen ik die leeftijd had leuk om te doen.

De was doet mijn dochter van 14 zelf (alleen haar eigen was natuurlijk). Verder stofzuigt ze op verzoek, verzorgt ze een aantal huisdieren (ze kan niet wachten tot ze dood zijn). En daarnaast klusjes als af en toe koken, de vaatwasser uitruimen, haar eigen kamer netjes houden.
Volgens mij kan je een 17-jarige prima van alles laten doen, want voor hetzelfde geld woont ze over een jaar (hoop het niet voor TO denk ik) op zichzelf en mag ze het ook doen.
                    Volgens mij kan je een 17-jarige prima van alles laten doen, want voor hetzelfde geld woont ze over een jaar (hoop het niet voor TO denk ik) op zichzelf en mag ze het ook doen.
                                    Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!

Troep achter de kont opruimen en haar kamer netjes.
Maak een takenlijstje wat ze per dag kan doen:
Bijv:
iedere dag:
vaatwasser uitruimen
spullen op hun plaats
eenmaal per week:
stofzuigen
dweilen
stoffen
badkamer en toilet: wasbak, douchekabine en de pot dus niet de hele badkamer
En dan doe jij het eenmaal per week ook, goed dan
                    Maak een takenlijstje wat ze per dag kan doen:
Bijv:
iedere dag:
vaatwasser uitruimen
spullen op hun plaats
eenmaal per week:
stofzuigen
dweilen
stoffen
badkamer en toilet: wasbak, douchekabine en de pot dus niet de hele badkamer
En dan doe jij het eenmaal per week ook, goed dan

woensdag 21 juli 2010 om 22:44

quote:vlinder72 schreef op 21 juli 2010 @ 22:40:
Als eerste vind ik het alleen maar goed dat je je dochter van 17 taken wilt geven in huis. Snap alleen ff niet waarom je daar nu pas meebegint, wat maakt het nu anders dan voorheen?Omdat ik besef dat ik niet alles alleen hoef te doen wat ik in het verleden wel heb gedaan en ze geeft zelf ook aan dat ik straks in het nieuwe huis niet alles alleen hoef te doen. Ik ben zo'n muts wat de stofzuiger voor haar klaar zet en als ze klaar is de stofzuiger ook weer voor haar opruim
                    Als eerste vind ik het alleen maar goed dat je je dochter van 17 taken wilt geven in huis. Snap alleen ff niet waarom je daar nu pas meebegint, wat maakt het nu anders dan voorheen?Omdat ik besef dat ik niet alles alleen hoef te doen wat ik in het verleden wel heb gedaan en ze geeft zelf ook aan dat ik straks in het nieuwe huis niet alles alleen hoef te doen. Ik ben zo'n muts wat de stofzuiger voor haar klaar zet en als ze klaar is de stofzuiger ook weer voor haar opruim

woensdag 21 juli 2010 om 22:47

1x per week koken, 1x per maand de ramen wassen en 1x per maan de de badkamer schoonmaken en dweilen, elke week eigen kamer opruimen, soppen en zuigen en eigen was bijhouden. Dit deed ik toen ik 14+ was thuis.
Nou had ik nog een broer en een zus die ook wat deden. Maar je kan haar ook 1 vaste taak per week geven.
                    Nou had ik nog een broer en een zus die ook wat deden. Maar je kan haar ook 1 vaste taak per week geven.

Op mijn 16e ( ging met 17 uit huis ) draaide ik naast school en bijbaantje volledig mee in het huishouden. Elke dag "moesten" we iets in het huishouden doen, van de was tot koken tot zuigen en dweilen. Mijn ouders maakten een briefje voor als mijn broer en ik uit school kwamen en daar stonden 4 dingen op , voor elk gezinslid dus 1 ding. We mochten zelf kiezen wat we wilden doen van die lijst. 
ik heb heel veel gemopperd en gebokt , maar acher af ben ik blij dat ik het allemaal heb moeten doen. Het maakt je uiteindelijk zelfstandig en verantwoordelijk.
                    ik heb heel veel gemopperd en gebokt , maar acher af ben ik blij dat ik het allemaal heb moeten doen. Het maakt je uiteindelijk zelfstandig en verantwoordelijk.
                                    Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....

quote:Fame schreef op 21 juli 2010 @ 22:43:
De was doet mijn dochter van 14 zelf (alleen haar eigen was natuurlijk).Hebben jullie echt gescheiden wassen? Dat de wasmachine alleen voor haar kleding draait, en apart voor jou, wat je dan zelf ook in de wasmachine gooit en ophangt/opvouwt?
                    De was doet mijn dochter van 14 zelf (alleen haar eigen was natuurlijk).Hebben jullie echt gescheiden wassen? Dat de wasmachine alleen voor haar kleding draait, en apart voor jou, wat je dan zelf ook in de wasmachine gooit en ophangt/opvouwt?
                                    Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje

woensdag 21 juli 2010 om 22:49

woensdag 21 juli 2010 om 22:51

Ik woonde op mijn 17e ook alleen met mijn moeder..
Moeders werkte 40 uur in de week..
Ik stofzuigde en dweilde om de dag..
Haalde elke dag even een doekje door de woonkamer..
Spuitje bleek in de wc..
Deed de afwas als die er 's middags stond..
En kookte 4 avonden in de week...
Doordeweeks deed ik de kleine boodschappen..
Mijn moeder deed in het weekend:
De "grote" boodschappen..
Koken..
De badkamer..
Sowieso even het hele huis grondig..
Xx
                    Moeders werkte 40 uur in de week..
Ik stofzuigde en dweilde om de dag..
Haalde elke dag even een doekje door de woonkamer..
Spuitje bleek in de wc..
Deed de afwas als die er 's middags stond..
En kookte 4 avonden in de week...
Doordeweeks deed ik de kleine boodschappen..
Mijn moeder deed in het weekend:
De "grote" boodschappen..
Koken..
De badkamer..
Sowieso even het hele huis grondig..
Xx

woensdag 21 juli 2010 om 22:52

quote:himalaya schreef op 21 juli 2010 @ 22:47:
[...]
Hebben jullie echt gescheiden wassen? Dat de wasmachine alleen voor haar kleding draait, en apart voor jou, wat je dan zelf ook in de wasmachine gooit en ophangt/opvouwt?Nee, maar ze vind de was van haar broer (heel terecht overigens) goor en stopt haar was dus ook niet in hun wasmand, maar in haar kamer in haar eigen aangeschafte wasmand. Ze is wel zo sociaal om te vragen of ik ook nog was heb (broeken ofzo) die er dan bij gaat. En ze mag alleen wassen als ze een volle machine kan draaien. We zijn overigens met 4.
                    [...]
Hebben jullie echt gescheiden wassen? Dat de wasmachine alleen voor haar kleding draait, en apart voor jou, wat je dan zelf ook in de wasmachine gooit en ophangt/opvouwt?Nee, maar ze vind de was van haar broer (heel terecht overigens) goor en stopt haar was dus ook niet in hun wasmand, maar in haar kamer in haar eigen aangeschafte wasmand. Ze is wel zo sociaal om te vragen of ik ook nog was heb (broeken ofzo) die er dan bij gaat. En ze mag alleen wassen als ze een volle machine kan draaien. We zijn overigens met 4.
                                    Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!

woensdag 21 juli 2010 om 22:54

Ik moest om de week afwassen (ok eigenlijk samen met broer, maar dat werd elke keer oorlog, dus om de week).
Eigen kamer schoonhouden (ehm puber dus nooit eigenlijk)
Ik kookte als mijn moeder tot 18 uur moest werken
En als mijn moeder veel moest werken dan haalde ik de stofzuiger door het huis, stofte af, dweilde net wat er gedaan moest worden. Strijken deed ik vaak voor mijn moeder.
Zeker toen ik 17 was deed ik vrij veel uit mezelf voor mam.
Sterker nog als ik nu een weekend met mijn kind en/of man bij mijn ouders ben kan het maar zo zijn dat ik ff de stofzuiger door het huis haal of de was aanzet en ophang ofzo. (ben nu 32)
                    Eigen kamer schoonhouden (ehm puber dus nooit eigenlijk)
Ik kookte als mijn moeder tot 18 uur moest werken
En als mijn moeder veel moest werken dan haalde ik de stofzuiger door het huis, stofte af, dweilde net wat er gedaan moest worden. Strijken deed ik vaak voor mijn moeder.
Zeker toen ik 17 was deed ik vrij veel uit mezelf voor mam.
Sterker nog als ik nu een weekend met mijn kind en/of man bij mijn ouders ben kan het maar zo zijn dat ik ff de stofzuiger door het huis haal of de was aanzet en ophang ofzo. (ben nu 32)

woensdag 21 juli 2010 om 22:55

Koken kan ze (nog) niet maar daar komt verandering in. Als ze graag iets aan wil en het is nog niet gestreken doet ze het ook zelf.................maar het zou dan heel leuk zijn als ze mijn blousje dan ook gelijk even strijkt, toch??
Maar daar denkt ze dan even niet over na. Ze hoeft dan niet gelijk het hele strijkwerk weg te werken maar toch
                    Maar daar denkt ze dan even niet over na. Ze hoeft dan niet gelijk het hele strijkwerk weg te werken maar toch

woensdag 21 juli 2010 om 23:02

Edit: De stofzuiger voor haar pakken en weer opruimen vind ik eigenlijk absurd..
Aangezien je minder werkt dan mijn moeder, hoeft ze lang zo veel niet te doen.. Maar wat ze doet, mag ze wel volledig zelf doen...
Koop anders een whiteboard met magneetjes!
Schrijf je daar de klusjes op.. En dagen van de week..
En dan zijn jouw magneetjes geel en die van haar roze!
Zo heb je de taakverdeling lekker duidelijk en kun je ook met haar overleggen (als jij bv liever stofzuigt dan dweilt.. en zij liever dweilt dan stofzuigt)..
Als je je klusje gedaan hebt haal je het magneetje uit et hokkie en zet je dr een kruis neer! = LEUK
ff een zelfgemaakt voorbeeldje (Waarom? omdat het kan )

Aangezien je minder werkt dan mijn moeder, hoeft ze lang zo veel niet te doen.. Maar wat ze doet, mag ze wel volledig zelf doen...
Koop anders een whiteboard met magneetjes!
Schrijf je daar de klusjes op.. En dagen van de week..
En dan zijn jouw magneetjes geel en die van haar roze!
Zo heb je de taakverdeling lekker duidelijk en kun je ook met haar overleggen (als jij bv liever stofzuigt dan dweilt.. en zij liever dweilt dan stofzuigt)..
Als je je klusje gedaan hebt haal je het magneetje uit et hokkie en zet je dr een kruis neer! = LEUK
ff een zelfgemaakt voorbeeldje (Waarom? omdat het kan )