Kan ik dit vragen?

23-07-2010 10:44 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

ik weet niet of ik in de juiste pijler zit maar ik zou graag wat meningen willen horen over het volgende:

Ik woon in een kleine studio (nadruk op klein) in de randstad en alles in 1 ruimte. Nu komen er wel eens vrienden van me logeren uit het buitenland. Ik vind dat geen enkel probleem want ik vind het leuk en ben blij als ik iets voor ze kan doen. Zij hoeven verder niet schoon te maken of eten te kopen, daar zorg ik voor.

Maar nu is er een vriendin die een half jaar in NL gaat studeren. Zij is op dit moment in NL voor drie weken (vandaag vliegt ze weer terug). Ik heb haar aangeboden om bij mij te 'logeren' want ze heeft weinig geld. Over een maand komt ze terug en in het begin zal ze weer bij mij blijven totdat ze iets heeft gevonden. Ik verwacht dat dit nog wel even 4 a 5 weken zal gaan duren. Wij doen gewoon onze eigen boodschappen want ik heb echt geen geld om een tweede persoon te onderhouden voor langer dan een weekje, maar als ze iets nodig heeft kan ze het gewoon van me pakken, geen probleem.

Ik ben erg vaak weg zoals in het weekend, maar er wordt op dit moment dan toch doorgeleefd. Afgelopen weekend ging ik op vakantie. Er kwam ook een vriendin van haar uit Belgie dus die mocht wel in mijn studio logeren. Zoiets vind ik geen probleem.

Maar goed, er wordt dus wel door iemand (of 2) doorgeleefd en dingen worden dus smerig. Ik heb gevraagd of ze de douche even schoon kan maken als ik weg ben, de rest zou ik allemaal wel doen. Ze zei ja, maar heeft dit niet gedaan. Toen heb ik het nog een keer gevraagd en zei ze weer ja, maar wederom niet (dus uiteindelijk heb ik het zelf maar gedaan toen ik er tijd voor had)

Maar kan ik dit wel vragen? Ben ik nu niet gewoon een tang van een gastvrouw of slechte vriendin als ik dit aan haar vraag en eigenlijk verwacht dat ze af en toe eens wat schoon maakt, of tenminste mee helpt als ik er niet ben?

Of kan ik er gewoon wat van zeggen?

Alvast bedankt.
ik zou even duidelijke afspraken maken voor een periode van 4 - 5 weken. Ook wat betreft de kosten.

Ook gas water licht zal even behoorlijk veel meer geld gaan kosten dan als er een persoon extra dit gebruikt.

En als jij het verwacht en zij het niet weet, kan je er eigenlijk niets van zeggen.
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Wat slecht van die vriendin. Het minste wat ze kan doen is gewoon helpen schoonmaken. Niet alleen de douche maar ook de afwas enzo.

Wat ondankbaar zeg. Ben je gek natuurlijk kan je dit vragen. Je kan het zelfs als voorwaarde stellen. Ik vind je enorm lief dat ze dit al allemaal mag doen. Is toch een inbreuk op je privé.
Mijn gasten blijven over het algemeen geen week of 6. De gast die wel voor een aantal weken bleef hielp ook gewoon mee met huishoudelijke dingen.
Ik vind dat je gelijk hebt.

Het is toch niet meer dan normaal om, wanneer je ergens logeert, een beetje te helpen in het huishouden.

En het was alleen de badkamer.

Kleine moeite lijkt me.
Ja hoor, je kan dat zeker vragen. Je bent erg gastvrij.
Ze slapen gratis, mogen dingen van jou gebruiken, hoeven niets te betalen voor water/electra etc en zijn dan ook nog te beroerd om iets terug te doen? Zelfs als je dat vraagt?

Ik vind dat niet echt van verstand of respect getuigen naar de gastvrouw toe. Hoe oud zijn je 'logés'?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Natuurlijk kun je dit vragen. Ik neem aan dat je met de douche schoonmaken bedoelt: haren uit putje, eventueel het water het putje invegen, handdoeken in de mand of wasmachine? Als je bedoelt de hele douche met antikal te lijf gaan, dan vind ik je wel te ver gaan.

Zeker als iemand langere tijd bij jou mag inwonen kun je dit gewoon vragen hoor, ik zou het zelf al doen denk ik zo.
Ligt eraan hoe je dit hebt afgesproken. Is zij een logee, of woont ze tijdelijk mee tot ze iets anders heeft? Hebben jullie de wederzijdse verwachtingen goed besproken?

Maar af en toe meehelpen lijkt me geen probleem, die vriendin mag al blij zijn dat ze een dak boven haar hoofd heeft.
Ja hoor, daar kan je zeker wel wat van zeggen. Sterker nog, lijkt me een heel goed idee, als ze nog zeker een maand zou blijven. Beter nu wat zeggen, dan dat de vriendschap straks met een grote ruzie eindigt.

Even diep ademhalen en aankondingen dat je even met haar wil praten en haar vriendelijk, maar wel duidelijk, vertellen dat je verwacht dat ze ook af en toe even een lapje rondzwaait in je appartement.
Gasten en vis blijven drie dagen fris.

Trek je conclusies.
Nou, als ik eerlijk ben vindt ik je nog redelijk, ik vindt namelijk dat als iemand gebruik van je huis maakt, je er eigenlijk vanuit mag gaan dat als je dan terug komt het huis gewoon netjes en in orde is, niet dat je dan zelf nog eens de boel schoon kan maken?

3 weken vindt ik eigenlijk ook geen gewoon logeer partijtje. Een logeerpartij is een weekend of een weekje.

Ik vindt dus dat je er gewoon wat van kan zeggen, en misschien als ze straks wat langer komt dat je dan gewoon een schema opstelt samen met har zodat ieder weet waar hij/zij aan toe is
Vind het van haar eigenlijk vrij respectloos.. Je hebt behoorlijk wat voor haar over. Ze blijft 2 maanden in je huis en vrienden van haar ook.. Ze kan op z'n minst even een keer de douche schoonmaken als je dat vraagt (2 keer notabene).

En eigenlijk vind ik dat nog weinig. Ze zou wel meer mogen meehelpen met schoonmaken en voor je mogen koken of je toch iets aan geld geven of wat dan ook...
Tuurlijk kan je wel met haar overleggen en een aantal afspraken maken over schoonmaken, soort van roostertje lijkt me zelfs niet echt overbodig voor 5 weken. Heb je ook afgesproken dat vriendin echt keihard op zoek gaan naar een kamer, dat je wel verwacht dat ze na zes weken iets heeft en niet wat halfslachtig zoekt want ze woont zo goedkoop en gemakkelijk bij jou?
Tuurlijk kan je dat vragen! Ik vind het erg nonchalant van je vriendin. Ze mag een paar weken in je studio verblijven,zelfs nog een vriendin van haar ook, dan mag er ook van haar verwacht worden dat ze iets in het huishouden doet. En nee, je bent helemaal geen slechte gastvrouw.

Zij moet zich schamen.
Het is al belachelijk dat je het moet vragen. Ik 'logeer' regelmatig in het vakantiehuis van mijn ouders. En ik weet dat mijn moeder het niet erg zou vinden als ik gewoon de deur achter me dichttrek. Maar toch zorg ik er altijd voor dat ik het minimaal net zo schoon achterlaat als dat ik er inkwam. De boel 'vies' achterlaten is naar mijn mening wel de meest ultieme manier om je (on)dankbaarheid te tonen...
Ronduit asociaal van je logée. Na gebruik de douche schoonmaken is toch de normaalste zaak van de wereld?

4 of 5 weken? Dat zal me een ergernis worden. Ik zou de logeerpartij afzeggen.
Ik vind je ook erg gastvrij hoor.

Ik zou wel goede afspraken maken, want het lijkt er idd een beetje op dat ze misbruik van je maakt. Lijkt me logisch dat jullie (helemaal straks als ze langer logeert) de taken verdelen en dat ze wellicht een kleine bijdrage betaald. Je bent geen filantropische instelling (zou mijn moeder zeggen ) en je zegt zelf dat je het ook niet zo breed hebt. Ik zou ook overwegen afspraken te maken over de maximale lengte van haar logeerpartij straks (een maand of zo), want in zo een kleine studio ga je op een gegeven moment wel "op elkaars lip zitten"en het zou zonde zijn als jullie vriendschap onder druk zou komen te staan.
quote:wuiles schreef op 23 juli 2010 @ 10:50:

Gasten en vis blijven drie dagen fris. Zeer mee eens!
Pffff, lastig hoor. Zelf vind ik dat wanneer iemand zo lang bij je komt logeren dat je dan gewoon kan meedraaien in het huishouden. Maar misschien is de badkamer schoonmaken niet echt haar ding? Vraag anders welke huishoudelijke taken ze leuk vind om te doen? Zuigen, afwassen dweilen? Doet zij die dingen en jij de andere dingen.

Wel heel goed afspraken maken wat er gaat gebeuren als ze na x-weken nog geen woonruimte heeft anders kom je nooit meer van haar af. Zelf namelijk een keer meegemaakt en betreffende vriendin nooit meer terug gezien nadat ik haar duidelijk had gemaakt dat de logeerpartij na 3 maanden echt over was. (er speelde meer maar dan wordt het een lang verhaal)
Helemaal met Robin eens. Verschil is wel dat ik zeker weet dat mijn moeder het wel erg zou vinden en terecht in mijn ogen.

Als iemand een keer een dag of drie bij mij zou logeren dan zou hij/zij niets hoeven doen. Als diegene vaker komt logeren of langer dan vind ik het niet meer normaal dat je gewoon meedraait, niet volledig maar wel enigszins. Iemand die langer dan een paar dagen bij je verblijft is niet meer een logetje maar meer een tijdelijke huisgenoot namelijk.

Met een huisgenoot kun je gewoon afspraken maken, maar misschien moet je dan eerst duidelijk maken dat je het niet als logeerpartijtje ziet maar echt als het delen van je huis.
Zij heeft een paar weken onderdak zonder huurkosten, het minste wat ze dan kan doen is ook meehelpen in het huishouden. Komop zeg, als ze ergens wil wonen zonder te hoeven schoonmaken moet ze maar in een hotel gaan zitten en flink betalen. Als ze strakjes een eigen plekje heeft zal ze toch ook moeten poetsen???

Lijkt me verstandig om hier even duidelijk afspraken over te maken. Gewoon taken verdelen. Wil ze dat niet, dan zou het bij mij snel klaar zijn. Of dan meebetalen aan de huur, of vertrekken.
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
Logees die niet uit zichzelf mee schoonmaken / boodschappen doen / koken / wil ik niet langer dan drie dagen in huis hebben. (Want in gesprekken als "je moet meebetalen" heb ik ook geen zin).

Visite en vis blijven drie dagen fris.
Helemaal mee eens!

Keer het eens om "kan zei dit wel allemaal van jou vragen?"
By the way, als ik bij vrienden logeer (heb een vriendin in Zweden wonen) help ik óók mee met poetsen, al blijf ik er maar een paar dagen. Is toch niet zo gek als je ff je handen uit de mouwen steekt?
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven