Welke digitale spiegelreflex camera?

25-07-2010 16:56 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Na het zien van mijn vakantiefoto's van dit jaar wil ik graag een veel betere camera kopen. Foto's zijn wel ok geworden maar soms deed de camera niet wat ik wilde, zoals op het verkeerde onderwerp inzoomen enz.

Wat ik graag wil;

Heldere kleuren

Stabilisator (vriend heeft last van trillende handen)

Een macro-stand

Een goede zoom i.v.m. met fotografen van wilde dieren

En zelf op het onderwerp kunnen inzoomen

Wat voor een camera kan ik als beginner het beste kopen?
Ik ben zelf erg fan van een canon.

Wij hebben een canon 7D en zijn begonnen met een 400D

Canon 400D / 450D / 500D zijn erg mooie toestellen om mee te beginnen.
Ik heb een SLR camera, de fujifilm finepix HS10 met 30 keer zoom. Perfecte camera!
Ligt er echt aan wat je er mee wilt doen natuurlijk. Je hebt ook hele goede compact camera's.

Zelf heb ik Canon 50D en ben begonnen met een Sony A200. Ik vind het persoonlijk zelf zonde, en ik wil je niets opdringen, dat je een hoop geld uit gaat geven voor een camera en dan alleen op de automatische standen zou fotograferen.

Persoonlijk zou ik eerst een goedkoper instapmodel kopen om te kijken en te ervaren wat je er mee wilt gaan doen en wat je leuk vind. Dan kan je daarna altijd nog wisselen.

Je kan bij de KameraExpress of Konijnenberg ook goede occasions kopen met garantie.

Is misschien ook een tip die ik je kan mee geven.

Veel succes met de aanschaf
Goh, die Fujifilm finepix HS 10 is eigenlijk helemaal niet zo duur.

Wat is eigenlijk het verschil tussen de Canon 400D en de Fujifilm finepix HS 10? Ligt het prijsverschil aan de lens?

Ik had trouwens een budget van rond de ¤ 500 in gedachten, maar goedkoper is natuurlijk ook mooi.

Waar kopen jullie de camera's trouwens?
Ik zweer bij Nikon, maar Canon is vergelijkbaar van kwaliteit. Ga 'ns camera's vasthouden bij 'n camerazaak en kijk wat voor jezelf 't lekkerst in de hand ligt.
Ik wil in ieder geval niet met de automatische stand fotograferen. Op vakantie liep ik de hele tijd te mopperen omdat mijn camera te traag was om snel foto's achter elkaar te maken en hij zoomde in op dingen waar ik niet op in wilde zoomen.

Dit jaar ben ik op vakantie in Canada geweest en och, wat had ik toch graag mooiere foto's willen maken.

Ik zat inderdaad ook aan een tweedehandse camera te denken.
anoniem_3044 wijzigde dit bericht op 25-07-2010 17:36
Reden: woordje 'niet' vergeten
% gewijzigd
quote:Earthshrine schreef op 25 juli 2010 @ 16:56:

Hoi allemaal,

Na het zien van mijn vakantiefoto's van dit jaar wil ik graag een veel betere camera kopen. Foto's zijn wel ok geworden maar soms deed de camera niet wat ik wilde, zoals op het verkeerde onderwerp inzoomen enz.

Wat ik graag wil;

Heldere kleuren

Stabilisator (vriend heeft last van trillende handen)

Een macro-stand

Een goede zoom i.v.m. met fotografen van wilde dieren

En zelf op het onderwerp kunnen inzoomen

Wat voor een camera kan ik als beginner het beste kopen?

TO, weet je dat een spiegelreflexcamera met losse lenzen werkt en je dus moet inzoomen met de lens om goed te kunnen zoomen? Dus dat het niet een vaste lens is met zoveelkeer zoom?

Een stabilisator zit bij sommige camera's in de bodies en bij sommige camera's in de lens. Een macro-stand heb je wel, maar voor goede, scherpe foto's van dichtbij kan je beter een macrolens gebruiken.

Als je bovenstaande niet erg vindt, dan zou je voor een camera met een 18-200 lens kunnen gaan en dan bijvoorbeeld een 450D of 1000D van Canon kunnen kopen. Maar als ik bovenstaande lees, is een bridge camera misschien een betere optie? Die heeft geen losse-lenzen, maar "zoveel keer zoom" en kan toch veel instellen!
Ik heb om dezelfde reden een digitale spiegelreflex camera gekocht, een Pentax K200. Ben er heel blij mee maar ik heb ook pas een compact camera gekocht, die neem je toch net even makkelijker mee.
De fujifilm finepix HS10 is geen spiegelreflexcamera, maar een uitgebreide compactcamera. Zelf heb ik een Canon 1000D. Leuke spiegelreflexcamera om mee te beginnen. Maar Nikon is ook een goede optie. Kijk vooral naar wat je zelf prettig vindt (instellingen op de camera of in een menu aanpassen bijv.) en welke camera lekker in de hand ligt.
Als je alleen maar automatisch wil fotograferen is 'n bridge wellicht wel 'n optie. Hoef je geen lenzen te wisselen e.d.

Hoe snel bridge camera's zijn weet ik overigens niet. Compactjes vind ik vreselijk traag in vergelijk met 'n dslr. De snelheid zit overigens niet alleen in je camera, maar ook in je objectief én in de snelheid van je geheugenkaartje.
Bij mij op het werk hebben we een Canon powershot G9 waar ik af en toe foto's mee maak.

Bij deze gebruik ik eigenlijk de automatische stand om je vaak even snel een foto moet maken.

Het valt me op dat deze foto's veel helderder zijn dan van mijn compacte digitale camera.
Voor 500 euro koop je een toestel waar je voor de vakantie meer dan genoeg aan heb. Nikon is binnen iets beter en buiten kom je voor kleuren met Canon beter uit. Zoals je zelf al zegt heb je een budget dus stel niet TE hoge eisen. Wacht de aanbiedingen gewoon nog even af en desnoods spaar je nog even door. Ben je net toe aan een nieuw abo voor je telefoon. Kijk dan een op van de mobile aanbieders hun site.. Typhone of gsm.nl hebben vaak leuke combi aanbiedingen en daar zit misschien wel een SLR bij...
Lenzen wisselen voor betere zoom dat weet ik. Ben alleen bang dat dat nog te technisch, ingewikkeld is. Wil eerst een basis hebben waar ik mee om kan gaan.

Bij Konijnenberg hebben ze een Canon EOS 450D Body occasion voor ¤ 389. Is dat een beetje een normale prijs voor een occasion?
Ben je erg kritisch op je foto's? Ben zelf nl. begonnen met een simpele compact, vervolgens een fotocursus gaan volgen met een 'bridgecamera' en halverwege de cursus heb ik een spiegelreflex gekocht omdat ik (in vergelijking tot de foto's die met een DSLR waren gemaakt) mijn foto's nog steeds niet denderend vond qua kwaliteit (kleur, scherpte enz.).
Mopsie, ik ben best kristisch op foto's. Helemaal als het op scherpte en diepte aankomt.

Wat jij beschrijft eerst compact, dan cursus met een andere camera, toch niet helemaal blij met de kwaliteit en vervolgens toch maar een goede aanschaffen. Daar ben ik dus een beetje bang voor. Wil gewoon gelijk een fijne camera die mooie foto's maakt.
Nikon D5000! Heel erg blij mee.
Ik had hetzelfde 'probleem' en heb bewust niet gekozen voor een spiegelreflex. Gewoon omdat ik deze te groot vind om mee te nemen op vakantie en het gepiel met losse lenzen is niks voor mij. Ik heb nu de canon powershot s90, een geweldig ding. Compact, RAW, bracketing, handmatige instellingen, alleen maar 3x zoom. Maar ach, vaak hebben die megazoom ook snel last van ruis. Ik ben mijn canon nog aan het ontdekken, maar ik weet nu al dat ik in oktober op vakantie mooie foto's ga maken
@Earthshrine: Gelukkig had ik die bridgecamera geleend omdat ik dus zelf ook al twijfelde tussen zo'n camera of een DSLR. En of ik het wel leuk genoeg zou vinden. Ben dan ook erg blij dat ik eerst een cursus heb gedaan. In het voorjaar heb ik de camera meegenomen op vakantie en dat was echt geweldig! En als ik het even zat was om met een grotere camera rond te lopen, nam ik m'n kleine compact een dagje mee.

Overigens had ik alleen een 18-55mm lens mee en een 50mm 1.8. Ging prima.
Mopsie, fijn dat je die camera kon lenen! Helaas ken ik niemand met een spiegelreflex of een bridgecamera zodat ik er thuis mee kan oefenen. Moet dus gelijk de verstandige aankoop doen .

Vriend en ik wandelen altijd heel veel op vakanties en vriend wil nog weleens tijdens een rustpauze ergens naar afdwalen waar ik niet zo graag heen wil (riviertjes oversteken om eiland te bekijken, van het pad af richting dal een hele steile helling naar beneden) en meestal ga ik dan fotograferen. Het lijkt me dan gewoon gaaf om eens mooie foto's te kunnen maken in plaats van ik vloekend omdat dat 'ding' weer eens niet doet wat ik wil.
anoniem_3044 wijzigde dit bericht op 25-07-2010 21:10
Reden: en weer een spelfout :)
% gewijzigd
Wat betreft je vriend: Je kan lenzen kopen bij de canon waar een IS in zit. (Image Stabilisation). Zou ik dan wel aanraden. Ik heb het zelf niet, maar ik heb ook wel een vaste hand.
Stressed is just desserts spelled backwards
@Earthshrine: Ook met een spiegelreflex zul je nog regelmatig vloeken omdat iets niet wil. Vooral als je er net mee begint te fotograferen. Heb dat tijdens mijn vakantie ook gemerkt. Je moet vooral met de camera op pad gaan en veel met je instellingen gaan spelen.

@Maleficent: Heb zelf een 18-55 IS lens bij mijn 1000D. Bevalt prima. Wel jammer dat deze camera alleen nog maar met een 18-55 zonder IS wordt verkocht. Die schijnt een stuk minder te zijn.
mopsie, kijk dan op MP of ze een 18-55 mét IS verkopen?! Wat raar eigenlijk, dat de 1000D zonder IS 18-55 verkocht wordt. bizar.. dacht dat die vervangen was door mét IS
Ik heb nog een oude 400D met een standaard lens zonder IS. Mijn zwager heeft de 450D en daar zit wel IS op de lens. Dat is wel fijner hoor. Ook al heb ik het niet echt nodig.

Voor mijn telelens die ik wil hebben, wil ik wel graag IS erop.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik heb sindskort de Nikon D5000 en ben er erg blij mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven