Bol.com 2e hands verkoop. Ervaringen ?

12-12-2009 15:01 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel zegt het al... wie heeft er ervaringen met de verkoop van 2e hands boeken via bol.com.

Ik heb een enorme stapel met hele diverse boeken die ik wil verkopen (boekenkast puilt uit). Ik denk dat bol de handigste manier is, maar twijfel nog een beetje.

Een deel gaat naar bol zag ik en je krijgt via bol.com binnen 2 weken je geld.

Ervaringen zijn meer dan welkom.....

Of eventueel andere sites om te verkopen. Ik zag al dat marktplaats iets minder uitgebreid is hiervoor.
quote:hompeltjepompeltje schreef op 12 december 2009 @ 20:14:

[...]

Vaak is het verzenden van het boek wel duurder dan de 1,95 dan jij betaald. Die kosten komen dan voor de verkoper. Bovendien als je meerdere boeken bij bol.com nieuw koopt betaal je ook meer verzendkosten van 1,95 hoor. Dus maakt niet eens zoveel uit.Je hele bestelling aan nieuwe dingen bij bol.com is altijd 1,95 verzendkosten. Ook al bestel je 30 kilo boeken, het is maar 1,95. Als je tweedehands boeken koopt op bol.com is het 1,95 per boek.
Ik zou het niet doen, heb er slechte ervaringen mee. Ik heb een dvd-box verkocht en verzonden, ik zou 75 euro ontvangen, ruim 1,5 maand later heeft de koper nog steeds niet betaald en heb ik alleen mijn garantiebedrag (van 35 euro) ontvangen. Ik doe het niet snel nog een keer. Een volgende keer zou ik via marktplaats verkopen en bij mij thuis op laten halen zodat je meteen handje contantje je geld hebt.
Garantiebedrag? Daar heb ik nog nooit van gehoord? Hoe werkt dat dan? Loop je risico om je spullen onbetaald kwijt te zijn?
Van de site van bol.com:

Wat wordt er bedoeld met garantiebedrag?

Het garantiebedrag is een bedrag dat u als verkoper van bol.com krijgt als een koper niet betaalt of als een zending niet aankomt op de plaats van bestemming. De hoogte van dit bedrag hangt af van het aantal succesvolle transacties dat u via de site van bol.com heeft afgerond. U bouwt het garantiebedrag zelf op.

Zodra een bestelling niet meer binnen het garantiebedrag valt dan wordt dat aangegeven als u de betreffende bestelling bevestigt. De kans dat u een bedrag misloopt is echter bijzonder klein. Meer dan 97% van alle transacties bij bol.com wordt probleemloos betaald. Daarnaast starten we voor u een incassotraject in het geval van een niet betalende koper.

Waarom heb ik nog geen betaling ontvangen van bol.com?

U krijgt het volledige bedrag uitbetaald wanneer de koper van uw artikel aan de verplichtingen heeft voldaan en dus aan bol.com betaald heeft. Als de koper na drie weken nog niet betaald heeft wordt u door bol.com uitbetaald uit uw garantiebedrag. Het garantiebedrag dekt in veel gevallen het volledige bedrag, maar niet altijd; u ontvangt een nabetaling wanneer de koper alsnog betaald heeft.

Het aanbieden van een 2ehands artikel op onze site is gratis. Wanneer u een artikel verkoopt, rekenen wij standaard ¤ 0,99 per verkocht artikel + 15% van de verkoopprijs van het artikel. Voor console games rekenen wij ¤ 2,99 + 15% van de verkoopprijs.

De kosten voor verzending zijn voor rekening voor u als verkoper.

Okee, dus je wordt gewaarschuwd als een bestelling buiten het garantiebedrag valt? Dat heb ik zelf namelijk nog nooit gezien, die waarschuwing. Ik heb tot nu toe een stuk of zes boeken verkocht voor prijzen tussen de 10 en de 40 euro.
Hallo!

Ik probeer nu studieboeken te verkopen via Bol.com. Ik had wel een paar vraagjes over de verzending van de boeken.

Hoe doen jullie dat?? Wat kleinere studieboeken (met name boeken met paperback) in een passende envelop stoppen, voldoende frankeren en dan op de bus doen??

En wat grotere boeken (lees: pakketpost) versturen jullie die allemaal inderdaad als pakketpost? (dus 6,75 portokosten) Ik heb de neiging om de boek gewoon in een speciale "bubble envelop" te versturen. Volgens mij beschermt zo'n envelop het boek voldoende.

Wat vinden jullie hiervan? Kan ik dat "maken"?
Ik heb in de afgelopen weken ook boeken verkocht via bol.com en vind het prima werken! Vooral fijn dat je toch de prijzen in de hand kunt houden. Inderdaad wel opletten dat je op zijn minst de verzendkosten eruit haalt natuurlijk Ik ben al lang blij dat ik 3 tot 7 euro nog krijg voor een boek, hier staan ze toch maar te verstoffen.

Boeken die het tot nu toe goed doen bij mij: bekende titels a la Jill Mansell, Sophie Kinsella, Saskia Noort e.d.
Als een boek door de brievenbus past, uiteraard GEEN pakketpost! Veel te duur.

Verstuur de boeken in een gewone envelop en dan goed intapen (en zorgen dat de envelop er strak om zit en er geen ruimte voor het boek is voor verschuiven)

Ik plak ook lang niet altijd het bedrag erop wat moet. (laat het nooit wegen bij postkantoor dus).... meestal plak ik er minder op, er wordt zeer weinig op gecontroleerd.
Oh, dank je wel voor je reactie Zoet snoepje!

Jij doet het dus altijd in een envelop en goed dichttapen??

Doe jij dat alleen bij boeken die door de brievenbus passen of die ook officieel met pakketpost moeten?? Ipv een mooie (maar dure doos) die je kan kopen bij het postkantoor??
Ik zie nu dit topic, dus post hier nog even mijn vraag die ik ook al op een marktplaats topic had gezet, maar hier lijkt hij me meer op z'n plaats:

Nou, ik heb nu toch een boek via Bol.com verkocht. Nu vraag ik me af, kan ik een boek opengevouwen versturen zodat het wel door de brievenbus past en dus verzendkosten bespaart? Of is dat not done?

Het is een mijn eerste boek via bol, en als ik het als pakket moet versturen houd ik slechts 0,30 cent over...niet helemaal goed nagedacht over mijn prijsstelling!
Ik heb wel goede ervaring met het verkopen van boeken bij bol.com, maar er gaat inderdaad vrij veel geld naar bol toe. 1,95 per boek (maar dat staat hier boven al) PLUS 10% van de verkoopprijs en dan moet je dus ook zelf je verzendkosten nog betalen. Het is dus vooral zinvol voor wat duurdere boeken (boven de zes euro in elk geval) omdat je anders moet toeleggen, maar het is wel heel gemakkelijk. Je hoeft alleen het isbn nummer maar in te voeren en dan zorgt bol voor het plaatje en dat het boek 6 weken lang 'oppopt' als iemand het zoekt. Dus niet zoals bij marktplaats elke keer opnieuw omhoog plaatsen
@ladyphoxy ik vind dat je een boek wel opengevouwen kunt versturen als je het niet (qua hoe het eruitziet) als 'zo goed alsnieuw' of 'goed' gelabeld hebt. Want als je dat laatste gedaan hebt dan geef je eigenlijk aan dat het boek eruit ziet alsof het niet gelezen is. En dat kun je niet waarmaken als je het opengevouwen verstuurt. Maar anders kan het best vind ik.

Je brengt me trouwens op een idee. Als ik heel dikke boeken heb ga ik er in de aantekeningen bij zetten dat er wel een 'knik' in de rug van de buitenkaft komt ivm het opengevouwen versturen
Tja, ik heb goed gezegd, want het ziet er verder perfect uit. Maar inderdaad, als ik het opengevouwen verstuur komt er wel een knik in de rug. Ik denk dat het ik dan maar via DHL verstuur, wel als pakket, maar iets lagere verzendkosten.
Ik vind dat als je een boek opengevouwen verstuurt,je het wel aan moet geven bij van te voren(bijv in het kopje"conditie" bij het invoeren van de gegevens)
Slim, dat zal ik bij de rest van de boeken gaan doen!
Doe dat,het zal je goede recensies opleveren denk ik!

Ik heb laatst weer een hele stapel aangevoerd,het is nu st-klaas tijd en het gaat hard ook,deze week al 3 verkocht.

Niet zo zeer om het geld te doen maar ik lees een boek één keer en daarna niet meer.Wat ik verkoop besteed ik weer aan(vaak 2e hands) 'nieuwe'boeken.Lekker een boekenmarkt afstruinen
Idd wel melden, want zoals ik ander topic zei: de koper heeft er in feite natuurlijk geen boodschap aan dat het jou verzendkosten scheelt.
Ik ben weleens gebeld door iemand die een boek had gekocht,ze zei dat ik het beter plat(opengeslagen) had kunnen verzenden zodat het porto gescheeld had. Ik heb haar uitgelegd dat het me niet om het geld te doen was. Het was helaas aan dovemansoren gericht,ze was al geirriteerd omdat ik de factuur in een envelop had gedaan en op het pakket geplakt,dat had in het boek gemoeten.Soit
quote:Simoneviva schreef op 26 november 2010 @ 20:51:

Ik heb wel goede ervaring met het verkopen van boeken bij bol.com, maar er gaat inderdaad vrij veel geld naar bol toe. 1,95 per boek (maar dat staat hier boven al) PLUS 10% van de verkoopprijs en dan moet je dus ook zelf je verzendkosten nog betalen. Het is dus vooral zinvol voor wat duurdere boeken (boven de zes euro in elk geval) omdat je anders moet toeleggen, maar het is wel heel gemakkelijk. Je hoeft alleen het isbn nummer maar in te voeren en dan zorgt bol voor het plaatje en dat het boek 6 weken lang 'oppopt' als iemand het zoekt. Dus niet zoals bij marktplaats elke keer opnieuw omhoog plaatsen

Het is 0,99 cent per boek + 15 % van de verkoopprijs. Bovendien betaalt de koper 1.95 verzendkosten die ook naar Bol gaan, want de verzendkosten komen voor rekening van de verkoper.

Ik verkoop graag boeken via Bol, maar hou er bij het bepalen van mijn verkoopprijs wel rekening mee, want ik heb me al een keer in de vingers gesneden. Ik had ook een keer een boek dat niet door de brievenbus paste en waar ik geen pakketbijdrage voor kreeg. Ik heb er een klacht over ingediend bij Bol, maar kreeg geen pakketbijdrage. Uiteindelijk heb ik daar dus geld op toe moeten leggen, dus als ik nu boeken te koop zet, kijk ik eerst of ze wel echt door de brievenbus passen.
Ik vind het ook irritant dat je geen contact met de koper op kunt nemen. Had graag even overlegd.... Maar goed, les voor de volgende keer!
Layla: Bol.com vraagt standaard 1,95 bemiddelingskosten aan koper EN verkoper. Die 99 cent+15% klopt dus niet helemaal.

Zoals vast al wel een aantal keren is geschreven (niet helemaal gelezen) is het pas de moeite waard boeken te verkopen boven de 5 euro. Ik heb laatst zelf een boek verkocht voor 4 euro, waar dus nog 1,95 aan bol.com, 1,76 verzendkosten en 15 cent voor de envelop afging.... Had dus 16 cent verdiend aan 't boek....

Heb mijn boeken er nu maar afgehaald, dan geef ik ze liever weg aan iemand die ze graag wil lezen!

Wat mij trouwens ook opvalt is dat er regelmatig 2e hands boeken op bol.com staan die duurder zijn dan een nieuw boek.. beetje dom!
En ik lees nu pas, dat de koper ook nog het boek retour kan sturen. Dan krijg je dus geen geld, maar heb je wel de verzendkosten betaald, helemaal fijn.

Ik blijf het wel hier op het prikbord proberen, en anders gaan ze als ze me echt in de weg staan, wel naar een goed doel.
Hier ook goede ervaringen met verkopen via Bol.com, maar inderdaad wel voor de duurdere boeken. Bol vangt toch een behoorlijke commissie.

Van die garantie krijg je een melding op het moment dat je boeken verkoopt. Daar zit je in het begin vrij snel aan als je meerdere of duurdere boeken aanbiedt, want de verkoop gaat ook best snel in het begin is mijn ervaring. Zelf heb ik daar nooit problemen mee gehad, altijd mijn geld gekregen al duurde het ook wel eens 4 weken (terwijl je op de factuur van de koper ziet dat er met iDeal betaald is en Bol het geld dus allang heeft).

Mijn ervaring is ook dat je je boeken in 6 weken wel verkoopt. Wat dan overblijft raak ik niet kwijt, ook niet als ik de prijzen aanpas.

Als koper van 2e hands boeken betaal je ook 1,95 bemiddelingskosten, ook als je meerdere boeken bij één verkoper koopt. Dat laatste vind ik een beetje jammer / onnodig. Om die reden vind ik het ook jammer dat je niet meerdere boeken in één koop aan kunt bieden (tekstboek + werkboek).
quote:LadyPhoxy schreef op 26 november 2010 @ 23:06:

Ik vind het ook irritant dat je geen contact met de koper op kunt nemen. Had graag even overlegd.... Maar goed, les voor de volgende keer!Je kan toch de pakbon uitdraaien,de bewuste persoon in de telefoongids zoeken en opbellen,als diegene tenminste een vast nummer heeft.
Zou ik ook niet blij van worden.

Koper koopt een boek op Bol, gaat ervan uit dat het fatsoenlijk verzonden wordt en dat heb je als verkoper gewoon te doen. Punt. Goede les voor volgende keer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven