iMac hulp gezocht!
zondag 22 augustus 2010 om 09:11
Ik kom net beneden en wil mijn computer uit sluimerstand halen, als ik door heb dat hij niet reageert. Even opnieuw opstarten dacht ik. Zo gezegd, zo gedaan. Computer start op en op het beeldscherm is geen mooi opstartscherm te zien, maar een pixelig geheel. De melding die na een halve minuut verschijnt: restart your computer... Ik doe dit opnieuw, maar kom niet meer verder dan dit scherm!
Paniek slaat nu langzaamaan toe, want ik heb geen back-up... Ik kan wel janken...
Kent iemand dit of heeft iemand dit ook wel eens gehad? Als ik het nu even laat, werkt het dan straks wel weer? Wat is er kapot?
I know, niemand heeft een glazen bol, maar misschien is het bovenstaande herkenbaar.
Alvast bedankt!
Paniek slaat nu langzaamaan toe, want ik heb geen back-up... Ik kan wel janken...
Kent iemand dit of heeft iemand dit ook wel eens gehad? Als ik het nu even laat, werkt het dan straks wel weer? Wat is er kapot?
I know, niemand heeft een glazen bol, maar misschien is het bovenstaande herkenbaar.
Alvast bedankt!
zondag 22 augustus 2010 om 09:23
Ik heb zelf ook een iMac maar dit heb ik nog niet meegemaakt... Heb je hier misschien iets aan? http://docs.info.apple.co ... h=Mac/10.4/en/mh2238.html
zondag 22 augustus 2010 om 09:29
zondag 22 augustus 2010 om 09:33
De Option key is hetzelfde als de ALT key dus ze bedoelen, CMD + ALT + P + R key ingedrukt houden tijdens het opstarten (zelf nog nooit gedaan eigenlijk, geen idee wat je dan te zien krijgt
)
Maar daarboven staat ook een stukje over de X ingedrukt houden tijdens het opstarten, heb je dat al geprobeerd?

Maar daarboven staat ook een stukje over de X ingedrukt houden tijdens het opstarten, heb je dat al geprobeerd?
zondag 22 augustus 2010 om 09:37
Hier staat trouwens iets meer uitleg over het resetten van de PRAM:
PRAM en NVRAM resetten
1. Schakel de computer uit.
2. Zoek de volgende toetsen op het toetsenbord: Command, Option, P en R. U dient deze toetsen tegelijk ingedrukt te houden in stap 4.
3. Schakel de computer in.
4. Houd de toetsen Command, Option, P en R tegelijk ingedrukt. U moet deze toetsencombinatie indrukken voordat het grijze scherm verschijnt.
5. Houd de toetsen ingedrukt totdat de computer opnieuw opstart en u het opstartgeluid de tweede keer hoort.
6.Laat de toetsen los.
Het PRAM en NVRAM van uw computer worden gereset naar de standaardwaarden. Het kan zijn dat de klokinstellingen op sommige modellen worden gereset naar een standaarddatum.
http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=nl_NL
PRAM en NVRAM resetten
1. Schakel de computer uit.
2. Zoek de volgende toetsen op het toetsenbord: Command, Option, P en R. U dient deze toetsen tegelijk ingedrukt te houden in stap 4.
3. Schakel de computer in.
4. Houd de toetsen Command, Option, P en R tegelijk ingedrukt. U moet deze toetsencombinatie indrukken voordat het grijze scherm verschijnt.
5. Houd de toetsen ingedrukt totdat de computer opnieuw opstart en u het opstartgeluid de tweede keer hoort.
6.Laat de toetsen los.
Het PRAM en NVRAM van uw computer worden gereset naar de standaardwaarden. Het kan zijn dat de klokinstellingen op sommige modellen worden gereset naar een standaarddatum.
http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=nl_NL
zondag 22 augustus 2010 om 10:19
Ik kom in het blauwe scherm. Het balkje begint ook voor een deel vol te lopen, maar dan slaat het weer vast. Heb het nu een paar keer gedaan, maar daar kom ik nu dus ook niet meer. Wat een klotezooi. Ook geprobeerd met shift op te starten. Dat zou de safe/modus zijn, maar dat lukt ook niet. Dan blijft die reset dus misschien de enige optie.
Of ik laat het nu even zo en ga morgen huilen in de macstore
Of ik laat het nu even zo en ga morgen huilen in de macstore
zondag 22 augustus 2010 om 10:34
zondag 22 augustus 2010 om 10:44
Als het weer gelukt is om erin te komen, klik je 1x op je Mac harddisk icoontje en doet cmd-I. Dan zie je de capaciteit en de ruimte die nog beschikbaar is. Als er heel weinig ruimte over is wordt je Mac veel trager.
Kijk hier even voor tips om op te schonen.
Geen paniek. Hij is opgestart. Je harddisk is dus waarschijnlijk niet kapot. Zeker met de opstart CD zou het moeten lukken om bij je bestanden te komen.
Kijk hier even voor tips om op te schonen.
Geen paniek. Hij is opgestart. Je harddisk is dus waarschijnlijk niet kapot. Zeker met de opstart CD zou het moeten lukken om bij je bestanden te komen.
zondag 22 augustus 2010 om 10:54
Ik kom nu niet meer in m'n computer. Hij komt nieteens meer voorbij het grijze scherm. Ik heb denk ik geprobeerd te snel die backup te doen en is hij daarom weer vastgelopen.
Ik heb helaas geen cd van deze mac. Heb hem overgenomen van een oud collega ruim 2 jaar terug en heb geen contact meer met deze persoon.
Dat resetten zoals hier boven staat kon zeker maar 1 keer
Ik heb helaas geen cd van deze mac. Heb hem overgenomen van een oud collega ruim 2 jaar terug en heb geen contact meer met deze persoon.
Dat resetten zoals hier boven staat kon zeker maar 1 keer