Tekst recht onder elkaar zetten in Word

08-09-2010 13:09 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een verslag aan het typen in Word. Nu vraag ik me af hoe ik tekst goed recht onder elkaar kan krijgen. Als ik bijv. een opsomming heb gemaakt van a, b, c, d etc. merk ik dat de tekst erachter toch scheef/rommelig staat. Hoe krijg ik deze in 1 rechte horizontale lijn. Heb al wel gegoogled en wat over tabs gelezen, maar het is me niet echt duidelijk hoe ik dit moet doen. Wie weet het antwoord?
Gaat automatisch als je nummering aanzet lijkt me?
Je moet juist niet je tabs gebruiken, maar alleen de bullets of nummering, dan doet Word de tabs voor je.
1 rechte Horizontale lijn? Ik neem aan dat je regels gewoon recht horizontaal zijn. Bedoel je niet Verticaal, dat de inspringing gelijk is?
Nummering aanzetten of met tab werken.
Dat kan inderdaad met tabs.

Via opmaak/tabs kan je een tab zetten op de plaats waar je je tekst wilt hebben. Als je dan je tekst schrijft, typ je:

Letter dan tab (de toets dus) en dan de tekst.

Als je tekst langer dan 1 regel is, moet je via opmaak/alinea inspringen instellen. Bij het vakje speciaal selecteer je "verkeerd om" en het vakje "met" zet je op dezelfde afstand als je tab.

Snappie?
grrr.. ik snap je word frustratie. Ik denk dat Ainne gelijk heeft.

Andere vraag: Weet iemand hoe het kan dat de index verwijzingen steeds niet allemaal terug komen bij de inhoudsopgave? Ik merk ze als kop 1, kop2, kop3 etc, maar soms pakt ie er een paar ineens niet..
quote:Boertje037 schreef op 08 september 2010 @ 13:17:

Andere vraag: Weet iemand hoe het kan dat de index verwijzingen steeds niet allemaal terug komen bij de inhoudsopgave? Ik merk ze als kop 1, kop2, kop3 etc, maar soms pakt ie er een paar ineens niet..

Waardeloos programma is het ook soms hè. Ik werk er oko al jaren mee, en nóg zit ik te klooien met dit soort dingen, of verspringende tabs.

Kan je niet helpen met deze vraag, but I feel your pain
Haha.. ja inderdaad waardeloos.Soms kan ik echt mijn laptop wel uit het raam gooien!

Dan maar handmatig alles verwijzen, zijn maar zo'n 100 pagina's (zucht..)

Andere vraag: Weet iemand hoe het kan dat de index verwijzingen steeds niet allemaal terug komen bij de inhoudsopgave? Ik merk ze als kop 1, kop2, kop3 etc, maar soms pakt ie er een paar ineens niet..Geen idee, het blijft een mysterie ook na tig papers. Het lukt mij ook niet om het lettertype van de inhoudsopgave blijvend te veranderen, ik stel bijvoorbeeld verdana 10 bij opmaakprofiel wijzigen, maar het blijft na het bijwerken terugschieten naar times new roman 12.
Als Word niet automatisch een opsomming maakt, die ontstaat nadat je op enter hebt gedrukt na je eerste regel van je opsomming, dan zou ik eerst een tab doen a. dan weer een tab en dan mijn tekst.
Hallo mede-digibeten!!

Toevallig! Ongeveer een half uur geleden had ik exact hetzelfde probleem. Teksten knippen en plakken en weg was mijn mooie rechte kantlijn. Ik al helemaal boos, drukt ABoy op 3 knoppen en het staat weer recht!!!

Eerst ctrl-a (tegelijk indrukken, hiermee selecteer je je hele tekst) dan even met de muis op het 'zandlopertje' links in het 'lineaal' bovenaan klikken en voila!

Succes!
quote:borderwalk schreef op 08 september 2010 @ 13:27:

[...]

Geen idee, het blijft een mysterie ook na tig papers. Het lukt mij ook niet om het lettertype van de inhoudsopgave blijvend te veranderen, ik stel bijvoorbeeld verdana 10 bij opmaakprofiel wijzigen, maar het blijft na het bijwerken terugschieten naar times new roman 12.Als je op het vierkantje waar Kop 1 staat, met je rechter muisknop en dan wijzigen, kan je daar het lettertype aanpassen en de kleur etc.

Andere vraag: Weet iemand hoe het kan dat de index verwijzingen steeds niet allemaal terug komen bij de inhoudsopgave? Ik merk ze als kop 1, kop2, kop3 etc, maar soms pakt ie er een paar ineens niet..Dat komt doordat ze niet het goede opmaakprofiel hebben. Misschien zien ze er wel uit als kop 1, kop 2 etc, maar hebben ze toch net een iets andere opmaak. Dan ziet word het als een ander profiel. Je kan dit controleren door op de tekst te klikken. Dan kan je bovenin je werkbalk controleren welk profiel het is en het corrigeren in het profiel dat je wilt hebben.
En tabs is echt een mega verschrikkelijke oplossing om te gebruiken in je tekst. Ik vind dat de tab verboden moet worden. Het verspringt dan echt aan alle kanten. Je kunt beter gebruik maken van de lineaal. Daar zie je blokjes en zwarte hoekjes die je kunt verschuiven. Even mee experimenteren hoe het werkt (lastig uitleggen zo). Vervolgens met het vegertje je gewenste opmaak kopiëren op de rest van je opsomming. Dan staat alles netjes onder elkaar.
Tekst in een tabel zetten kan ook en vervolgens de lijnen onzichtbaar maken. Werkt prima, geen onverwachte verschuivingen en verspringingen.
Dat doe ik inderdaad ook vaak bengal, werkt perfect.

Maar voor een gewone simpele nummering is dat een beetje overdreven.
Ik hoop dat je niet de koppen nummert, zoals je nu zegt. Alle koppen van bijv. hoofdstukken zijn kop 1. Dan de koppen van paragrafen zijn kop 2. etc.

In de aanmaak van de inhoudsopgave kan je aangeven tot welk niveau (alleen koppen 1, of ook 2, 3, etc) in de inhoudsopgave moeten komen. Misschien dat daar iets mis is gegaan?
En hoe doen jullie dat bij een CV? Eerst alle data/jaren links vermelden en dan de werkervaring rechts. Moet je met de tab voor de 'werkervaring' steeds naar rechts met als gevolg dat de rechtse helft scheef onder elkaar staat. GRRR. Er moeten makkelijker oplossingen voor zijn. Wat is een acceptabele opmaak zodat je dit probleem kunt omzeilen?
Voor een CV kun je perfect met een tabel werken en dan de lijntjes weghalen
Met een tabel werken is inderdaad een goede tip waar ik nog niet aan gedacht had. Bedankt Ainne! Ik ga maar eens puzzelen. Met een straffe bak koffie erbij voor als er weer allerlei dingen gaan verspringen
quote:flower123 schreef op 08 september 2010 @ 14:37:

En hoe doen jullie dat bij een CV? Eerst alle data/jaren links vermelden en dan de werkervaring rechts. Moet je met de tab voor de 'werkervaring' steeds naar rechts met als gevolg dat de rechtse helft scheef onder elkaar staat. GRRR. Er moeten makkelijker oplossingen voor zijn. Wat is een acceptabele opmaak zodat je dit probleem kunt omzeilen?In plaats van tabs gebruik je dan "inspringen vergroten" (of "inspringen verkleinen" als je te vaak op "inspringen vergroten" geklikt hebt). Dan heb je niet het probleem dat je hebt met "Tab" dat je zin daarboven ook vanzelf begint mee te "springen".
quote:Honingvogel schreef op 08 september 2010 @ 13:41:

En tabs is echt een mega verschrikkelijke oplossing om te gebruiken in je tekst. Ik vind dat de tab verboden moet worden. Het verspringt dan echt aan alle kanten. Je kunt beter gebruik maken van de lineaal. Daar zie je blokjes en zwarte hoekjes die je kunt verschuiven. Even mee experimenteren hoe het werkt (lastig uitleggen zo). Vervolgens met het vegertje je gewenste opmaak kopiëren op de rest van je opsomming. Dan staat alles netjes onder elkaar.Op de liniaal zie je toch ook gewoon de tabs die je ingesteld hebt?
quote:borderwalk schreef op 08 september 2010 @ 13:27:

[...]

Geen idee, het blijft een mysterie ook na tig papers. Het lukt mij ook niet om het lettertype van de inhoudsopgave blijvend te veranderen, ik stel bijvoorbeeld verdana 10 bij opmaakprofiel wijzigen, maar het blijft na het bijwerken terugschieten naar times new roman 12.

Ja, die ken ik ook. Die vond ik zo gruwelijk irritant dat ik er net zo lang naar gezocht heb totdat ik het had gevonden.

Als je voor de inhoudsopgave hetzelfde lettertype wilt als in de rest van je document dan dien je dat in te stellen in het "opmaakprofiel" of het "sjabloon" dat je voor je inhoudsopgave gebruikt hebt. Dat doe je als volgt (ik heb Office 2007):

Open de tab "Verwijzingen".Klik op "Inhoudsopgave".Kies voor "Inhoudsopgave invoegen" (ook als je al een inhoudsopgave hebt ingevoegd!).Klik in het menu dat verschijnt in het tabblad "Inhoudsopgave" rechtsonder op de knop "Wijzigen".Kies in het menu dat verschijnt het opmaakprofiel/sjabloon dat je gebruikt hebt of gaat gebruiken. Bijvoorbeeld "Inhoudsopgave1".Klik rechtsonder, naast het lettertype op "Wijzigen".In het scherm "Opmaakprofiel wijzigen" klik je linksonder op de knop "Opmaak", daar selecteer je in het menu dat verschijnt "Lettertype".In het scherm dat dan verschijnt kies je het lettertype en eventuele andere opmaak. Klik daarna op "Ok".Je bent dan terug in het scherm "Opmaakprofiel wijzigen", daar kun je onderin aangeven of je die opmaak voor al je toekomstige documenten wilt gebruiken. Daarvoor zet je een vinkje vóór 'Nieuwe documenten op basis van deze sjabloon'. Deze functie is heel handig als je in al je documenten dezelfde opmaak wilt gebruiken, bijvoorbeeld zakelijk steeds dezelfde huisstijl/lettertype.Sluit nu alle schermen af door op "Ok" te klikken.Op het laatst krijg je de vraag: "Wilt u de opmaakprofielen in de inhoudsopgave vervangen?". Als je "Ja" kiest dan overschrijf je de oude opmaak in je document, in je inhoudsopgave die je er al hebt staan. Die vraag krijg je uiteraard niet als je nog geen inhoudsopgave hebt ingevoegd.

Het is even puzzelen en even werk. Maar dan ben je voorgoed van je frustraties af dat je iedere keer de opmaak moet veranderen als je de inhoudsopgave hebt bijgewerkt.

Succes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven