Help! Excel vraag

09-09-2010 22:18 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Kan iemand mij helpen a.u.b.? Ik wil graag alle getallen in mijn bestand delen door vier maar als ik er bij een formule in zet en ik trek die door komt overal hetzelfde getal. Tis iets heel simpels, vorige keer is het ook gelukt maar weet echt niet meer hoe ik het heb gedaan! Zit met een deadline.

Hoe doe ik dit?
De formule in de 1e cel zetten en dan niet delen door 4 maar delen door $4, daarna de formule doortrekken.
Lukt het zo?
Dat snap ik niet. Als ik dat doe dan deelt hij overal keurig door vier.

Als je overal dezelfde uitkomst krijgt, heb je dan misschien in je formule voor alle cel verwijzingen dollar tekens staan?

Dus bijvoorbeeld: $A$1/4 ?

Dan pakt die formule overal de waarde in dezelfde cel (A1), waar je hem ook neerzet in je spreadsheet. In dat geval moet je die dollar tekens even weghalen.
Je moet waarschijnlijk even op vernieuwen drukken (F5 of F9, weet niet zeker welke van de twee het is in Excel)
Er staan geen dollartekens en als ik er een bij zet geeft hij een foutmelding dat de formule niet klopt.
ooww ik word hier gek van, snap niet dat het niet werkt, misschien ligt hetook wel aan mijn excel-versie ofzo hoor
Welke formule heb je precies in die cel getikt? En dat 'doortrekken', hoe doe je dat precies?
Als je in de cellen dit hebt staan

20

30

10

Kun je niet de eerste cel veranderen in

20/4

en dat doortrekken naar beneden.

Je moet de berekening in een andere cel doen. Of begrijp ik je verkeerd?
ik heb heel veel waardes met twee cijfers achter de komma, bij celeigenschappen staan de waardes op 'standaard'.

Als ik op een cel ga staan doe ik bijvoorbeeld bij de waarde 50,52

=50,52/4

Dan krijg ik een vierde en dan trek ik hem door met de rechtermuis naar een cel eronder of ernaast. Dan neemt hij steeds als uitgangspunt die 50,52 en krijg ik dus overal dezelfde uitkomst. Weet dat er iets simpels moet worden aangepast waardoor dat niet meer gebeurt, geloof niet iets met een dollarteken maar kom er gewoon echt niet meer uit!
Wat gebeurt er als je ctrl+s doet - is het dan ineens wel veranderd? Zo ja dan moet je automatic calculation even aanklikken, onder tools - options
Ja, dat doe je dus fout.

Je kunt niet de formule in de cel zelf zetten, waar het getal staat. Je moet in de cel ernaast (bv of op een andere plek) verwijzen naar de cel die je bedoelt en dan delen door 4.

Dus bv =A1/4 (als je data in A1 begint).

Dan kun je die formule doortrekken naar beneden.
quote:curlygurly schreef op 09 september 2010 @ 23:04:

ik heb heel veel waardes met twee cijfers achter de komma, bij celeigenschappen staan de waardes op 'standaard'.

Als ik op een cel ga staan doe ik bijvoorbeeld bij de waarde 50,52

=50,52/4

Dan krijg ik een vierde en dan trek ik hem door met de rechtermuis naar een cel eronder of ernaast. Dan neemt hij steeds als uitgangspunt die 50,52 en krijg ik dus overal dezelfde uitkomst. Weet dat er iets simpels moet worden aangepast waardoor dat niet meer gebeurt, geloof niet iets met een dollarteken maar kom er gewoon echt niet meer uit!linkermuis!! rechtermuis kopieert
En inderdaad wat Panta zegt, de formula komt in de cel ernaast
Je moet niet de waarde in de cel aanpassen maar je moet een extra kolom maken voor de waarde gedeeld door 4.

Dus, stel dat de 52,.. In cel 1A staat, dan zet je in cel 1B: =1A/4
Stel, je data zit in A1, A2 en A3.

Dan tik je in B1 in: =A1/4

Vervolgens kun je met het vlakje rechtsonder aan de cel met de formule naar beneden slepen, en dan verschijnen de juiste formules in B2 en B3.
pfff... Altijd mosterd met dat mobiele forummen!
@pantalaimon

Maar dan moet je wel het dollarteken toevoegen, toch? Anders krijg je in de eerste rij /4, de volgende /5, enz.
Ik zou bijna zeggen: je bent nummerzoveel met dat advies

(grapje zul je vast al vaker gehoord hebben )
Nee, dat dollarteken gebruik je alleen voor celadressen. Dus als je cellen gaat slepen met daarin een adres (=A1/4) en je bedoelt ten allen tijde A1, dan maak je daar =$A$1/4 van.

Van die 4 in zo'n formule wordt bij slepen geen 5 gemaakt.

Dat doet Excel alleen bij losse getallen.
quote:nummerzoveel schreef op 09 september 2010 @ 23:10:

@pantalaimon

Maar dan moet je wel het dollarteken toevoegen, toch? Anders krijg je in de eerste rij /4, de volgende /5, enz.Nee hoor, niet nodig in een formule, da's alleen als je puur een getal "doortrekt"
Oh god, ik ben weg,Panta heeft 't onder controle
Maar de waardes kunnen toch wel in dezelfde cel blijven staan?

Nu zou ik dus alle nieuwe waardes in een andere cel moeten zetten?
Ah, thanks ladies!
Volgens mij moet je niet in de cel zelf delen, maar in een andere cel. Dus ga in de cel ernaast staan, type =, dan een pijltje naar links (de waarde die je wil delen) en dan /4. Er staat dan zoiets als =A1/4. Dit kan je dan naar beneden copieren. Dan deel je iedere keer de waarde van de cel ernaast door 4.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven