ervaringen psychoanalyse

22-08-2010 10:09 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een meelezer, nu maar een topic.

Wie heeft er ervaringen met de klassieke psychoanalyse?

Wat er is daadwerkelijk veranderd in je leven en in welke zin?

Ben erg benieuwd, ik heb er veel over gelezen en ik ga binnenkort in behandeling.
Echt ? wow...das een lange weg. Super interessant.

sorrie geen ervaring. Wel vriendin (psychiater) die bezig is met de psycho analyse opleiding.
once upon a time called.....right now
Bedankt voor je reactie, het is een hele lange weg, en ik vind het (werkgerelateerd) ook interessant om mijn gevoelsleven te analyseren maar ook eng.

Ik ga in analyse bij iemand die de opleiding doet dus nog geen analythicus is, hoe doet je vriendin dat met het uitzoeken van haar patienten? En aan welke criteria moeten ze voldoen?
Kun je een beetje vertellen wat het betekend psychoanalyse? Klink wel interresant!
Ik kom dan iedere werkdag, 5 dagen in de week bij de analythicus en ga dan liggen op de sofa.

Hij zit erachter dus ik zie hem niet, en dan is de bedoeling dat ik vrij associeer.

Ik vertel dan zo open mogelijk hoe ik me voel en wat er is gebeurt.

Ook fantasieën en dromen komen aan bod.

Hij kan na verloop van de therapie dan vanuit mijn onderbewuste ontcijferen waar de eventuele problemen zitten of waar ik nog aan kan werken.

Het is een lange en ingewikkelde studie, en ook de analysant moet een lange adem hebben want proces het kan jaren duren.
Psychoanalyse maakt dat je meer begrip en mildheid hebt naar jezelf toe, en daardoor ook naar anderen. Je krijgt meer inzicht in hoe je funktioneert, emotioneel, in relaties. Door psychoanalyse ga je dingen verwerken die je anders je leven lang verdrongen zou hebben, maar die wel een deel van je levensvreugde zouden overschaduwen. ( onverklaarbare angsten, irritaties, ongewilde reakties van boosheid of verdriet- bijvoorbeeld). Dit klinkt heel positief maar er zijn zeker ook andere manieren om dit te bereiken. In 5 uur per week kun je veel andere dingen doen waar je je ook psychisch beter van gaat voelen. Je kunt gaan hardlopen ( werkt uitstekend tegen depressie), vrijwilligerswerk gaan doen ( wordt je blij van), mediteren ( heel goed voor je concentratievermogen, afweer, en psychische weerbaarheid) ach ja en yoga,een dagboek schrijven, een leuke cursus doen....Vijf dagen per week in therapie, ga er maar aanstaan, ik vind het moedig van je!!
Gelukkig wordt het niet meer vergoed door de verzekering. Wat een onzin zeg, en een verspilde moeite en tijd.

En analyticus schrijf je gewoon zonder h, want waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
5 dagen per week???????????????????????????

En dan ook nog eens langdurig, dus jarenlang? Hoeveel kost dat wel niet? En waar haal je de tijd vandaan?

En vrij associëren,. dat doe ik wel gratis tegen mijn vriend of mijn kat (als ik er een zou hebben....) En ik hou een art-journal bij, dat is echt meer dan voldoende voor een navelstaarder als ik.
Het lijkt me een uitstekende methode om problemen te creëren.
Het lijkt me superinteressant om dat te doen, maar heb er geen aanleiding of tijd/energie voor.

Ik denk dat er ook andere methodes zijn die wellicht sneller werken. Maar vind het wel fascinerend, hoor.
Jammer van het niveau hier, ik had ervaringsverhalen verwacht.
quote:belinda schreef op 23 augustus 2010 @ 21:38:

Jammer van het niveau hier, ik had ervaringsverhalen verwacht.

Ehm, niemand heeft je uit lopen schelden of beledigen hoor.

Het is gewoon een therapievorm die vrijwel uitgestorven is in de manier waarop jij het gaat volgen. Er zijn niet veel mensen die dit jarenlang dagelijks doen, met goede redenen hiervoor. Dus ervaringsverhalen zijn denk ik wat dun gezaaid.
Dagelijks? Jarenlang? OMG!

Als je al die tijd in anderen zou investeren, en niet jezelf helemaal tot op het bot zou willen uitpluizen - zou je anderen en daarmee jezelf een stuk gelukkiger kunnen maken!

Ik had gehoopt iets te kunnen met dit topic.

Mijn werk is uiteraard in de hulpverlening (anderen proberen gelukkig te maken) waarom zou ik anders in mezelf investeren?

Mijn mening is ook dat er een hoop mensen met hun angsten en frustraties blijven leven (zie sommige reactie`s op het forum)

i.p.v. hulp te vragen aan een deskundige en zo hun eigen gedrag begrijpen.
quote:belinda schreef op 24 augustus 2010 @ 06:46:

Mijn mening is ook dat er een hoop mensen met hun angsten en frustraties blijven leven (zie sommige reactie`s op het forum)

i.p.v. hulp te vragen aan een deskundige en zo hun eigen gedrag begrijpen.klopt. maar er zijn ook mensen die een andere vorm van therapie aan gaan. ik denk niet dat je zo veel mensen zal vinden die ervaring hebben met de psychoanalyse die jij gaat beginnen. ik bedoel daar niets lulligs mee (gaf al aan dat ik het interessant vond) trouwens.
Ik heb inderdaad begrepen dat er niet zo vaak gebruik van word gemaakt, en het is inderdaad een flinke investering. (jammer dat het uit het basispakket is!)

De tijd die ik ervoor reserveer: vroeg in de morgen, tussen de middag of na het werk `s avonds. Het is maar 45 minuten per dag.....

Jammer dat er niemand is die mij iets kan vertellen, want buiten het feit dat ik vind dat het nodig is vind ik het ook spannend!

Andere vormen van therapie volgen zijn mij bekent maar niet is zo diepgaand als een gehele analyse.

(Die renoveren maar net de keuken, ik wil vanaf de zolder tot het onderhuis )
belinda, ik denk dat je hier gewoon verkeerd zit. ik neem aan dat er ook wel forums bestaan waar mensen ervaringen uitwisselen met verschillende therapieen. dit forum is veel algemener.

hoe dan ook, ik wens je veel succes er mee.
Ja, dat denk ik ook bittermoon.

Aangezien ik binnenkort begin, duik ik er maar gewoon in.

Bedankt voor je succes wens!
Gewoon een algemene reactie op deze topic. Ik vind het op zich wel interessant, psychoanalyse... Het is enkel zo dat ik vrees dat het niet efficiënt is tenzij je echt ergens een groot trauma in het achterhoofd hebt zitten.

Zo niet.. het leven zit vol van tegenvallers en frustraties. Bewuste en onderbewuste. De manier om ermee om te gaan is te focussen op wat wel goed gaat. Zo simpel is het. Althans dat is mijn mening.
Helaas is het ook een groot trauma, en daardoor hechtingsstoornissen.

Ik kan mezelf gelukkig focussen op positieve dingen, deze psychoanalyse beginnen vind ik vrij positief namelijk.

Toch wel zin om me ooit te hechten aan mensen,

en ik wil wel een relatie wat nu nog niet gelukt is op een `normale` manier, liefst met een `normale` man.
Hi, Nu hier een bericht van iemand die al meer dan 2 jaar in psychoanalyse zit. Phoe waar te beginnen... Het is pittig, intensief, maar ik ben steeds beter in staat om mijn gevoelens en angsten beter onder ogen te zien. Soms voelt alles als los zand onder mijn voeten, maar ik voel ook dat ik sterker en onafhankelijker en vooral authentieker wordt. Ik zie steeds meer de sterke en mooie kanten van mezelf en kom meer los van de negatieve invloed die mijn ouders op me hebben gehad. Ik was en ben erg onzeker en angstig, terwijl dat altijd in een dapper, maar onbereikbaar, niet te kwetsen pantser gehuld is geweest. Ik kom dichter bij mezelf en laat anderen dichter bij mezelf komen,,,,meer later. Veel succes, het is een lange weg, maar het uitzicht wordt steeds mooier.
De opmerkingen dom en geld verspilling vind ik belachelijk.

Verdiep je er eerst in zodat je weet waar je over praat.

Het komt wellicht over als een ouderwetse vorm van therapie

maar ik (als vaktherapeut) sta er volledig achter.

Tegenwoordig willen we onze problemen oplossen in korte coachingsprojecten

en andere vormen van kortdurende therapie.

Maar gedrag en/of problemen/trauma's die je al een heel leven meedraagt

veranderen niet zomaar. Dat kost tijd om te verankeren en te beklijven.

Dan heeft t ook t meeste nut.

Daarom duren de echte therpieen ook altijd wat langer.

Ik vindd t erg jammer dat t uit pakket gaat omdat t een gedegen analyse is

ik hoop dat B. nog komt vertellen hoe ze t ervaart.
Ikzelf heb er geen ervaring mee, maar ik heb wel eens Adriaan van Dis horen vertellen (op tv) dat hij jarenlang in psychoanalyse is geweest en er veel aan gehad heeft.

Hij ging naar een praktijk in Amsterdam Zuid.
Hallo medeforummers, de psychoanalyse is nog niet begonnen, half oktober waarschijnlijk. Er gaat veel aan vooraf, onderzoeken en testen en uiteraard onderhandeling over de financiële kwestie, wat een boel geld gaat dat kosten zeg!

Ben blij met de serieuze reacties hier op het forum. Puppestuf, sterkte en ik hoor graag hoe het verder gaat.

Groetjes Belinda.
Hallo Belinda,

Spannend dat nu bijna begint...hoop dat jij je ervaringen wil delen ben erg benieuwd. Snap zelf niet helemaal hoe het werkt?

Misschien is het wel errug duur allemaal en daar kan je je vraagtekens bij hebben. Ik ben wel bang dat financiën een steeds belangrijke factor aan het worden is binnen de gehele gezondheidszorg en kwaliteit een steeds minder belangrijke.

Dit is even mijn vrije associatie...

succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven