Farewell Facebook

03-11-2010 09:49 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net de docu Farewell Facebook gekeken. De korte docu is gemaakt door een paar studenten van het NFTA. Ik vond hem heel herkenbaar en wat mij betreft is het een aanrader.

Zelf heb ik me ooit aangemeld op Hyves en heb mezelf binnen een maand virtueel laten verdwijnen. Op Facebook heb ik mezelf nooit geregistreerd. Af en toe kijk ik weleens rond op beide netwerksites, ik blijf dus wel een beetje op de hoogte van wat er allemaal zo'n beetje speelt. Maar voor mij hoeft het dus niet. Ik heb geen zin om 'gevonden' te worden door allemaal mensen uit het verleden en heden en mijn handel en wandel bloot te geven.

Welke overwegingen hebben jullie om wel of niet mee te doen aan netwerksites en hoe herkenbaar is voor jullie deze docu?
Nou, niet de kant waarmee je in deze tijd in hemelsnaam níet te googlen bent. Ik ben geen publiek figuur, kom ook niet in de media, en toch is het zo te vinden wat ik doe.
misspoez schreef op 03 november 2010 @ 11:06:quote:[...]

Het valt me op dat er ook wel erg krampachtig gedaan wordt rondom die dingen, soms. Wat heb je dan te verbergen? Vraag ik me af dan, he, ik beschuldig niemand ofzo.Cateautje reageerder hierop op 03 november 2010 @ 11:12:quote:Wat heeft dat er nou mee te maken, alsof je automatisch iets te verbergen zou hebben omdat je niet op dat gedoe zit te wachten.Dat zeg ik niet, lieve schat, ik benadrukte zelfs nog dat ik dat dan denk, niet dat jij iets te verberegen hebt. Ik ga gewoon uit van ieders gezonde verstand. Als jouw gezonde verstand je ingeeft niets op het net te zetten, prima toch? Van mij mag je. En ik mag daarvan denken wat ik wil.
quote:Cateautje schreef op 03 november 2010 @ 11:10:

[...]

Wat heeft dat er nou mee te maken, alsof je automatisch iets te verbergen zou hebben omdat je niet op dat gedoe zit te wachten.

Ik vind , vooral de laatste 10 jaar dat velen maar al te gemakkelijk hun privé in de media gooien, ik heb daar gewoon geen behoefte aan. Mijn zoon is ITer en vindt het alleen maar verstandig van me, dat ik zo zuinig met informatie over mezelf omspring op het internet en hij zal toch wel weten waar hij het over heeft.En je zoon die ITer is, is hij ook niet te vinden door bijvoorbeeld te googelen?
quote:Hemera schreef op 03 november 2010 @ 12:24:

[...]

En je zoon die ITer is, is hij ook niet te vinden door bijvoorbeeld te googelen?Door zijn werk is hij wel te vinden, dat is allemaal werkgerelateerd, maar hij is er toch niet gecharmeerd van. Sommige mensen hebben geen andere keuze.
Mijn vriend is ook IT´er, en die ziet geen probleem in FB, hyves ed. Zolang je dus geen domme dingen ermee doet.

Voorbeeld van dom: collega zie "ziek" was deed een status update: ´Lekker rose drinken met vriendinnen´

Ja, dat is dus dom.
quote:Ruza schreef op 03 november 2010 @ 12:36:

Mijn vriend is ook IT´er, en die ziet geen probleem in FB, hyves ed. Zolang je dus geen domme dingen ermee doet.

Voorbeeld van dom: collega zie "ziek" was deed een status update: ´Lekker rose drinken met vriendinnen´

Ja, dat is dus dom.Dat soort domme dingen worden snel gedaan en dat kan wel degelijk nadelige gevolgen hebben. Typisch dat mensen zo snel vergeten dat ze niet privé bezig zijn.
Ik heb al jaren facebook, dat gebruik ik eigenlijk vrij intensief (elke dag). Ik vind het leuk om op die manier in contact te blijven met mensen die ik jaren geleden heb ontmoet en waar ik goed contact mee had, maar die inmiddels weer 100-en of 1000-en kilometers weg wonen. Zelfs als je elkaar geen berichtjes stuurt, blijf je een klein beetje op de hoogte van wat er allemaal speelt in hun leven en zij van de mijne.

Hyves heb ik ook al jaren...en doe er ook al jaren niets mee. Heb het nog niet verwijdert, maar dat is ook meer laksigheid dan iets anders.

Ik merk wel dat facebook in Nederland steeds meer leden krijgt en dat het de functie van hyves een beetje gaat overnemen.

Daarmee bedoel ik dat er steeds meer mensen bij komen die geen verre contacten zijn, maar bij mij in de straat/stad/buurt wonen.

Mijn baas etc. zou ik nooit op facebook toevoegen, facebook hoort voor mij bij mijn prive leven en dat wil ik niet mengen met mijn zakelijke leven. Heb wel enkele collega's op facebook, maar met hen ga ik prive ook geregeld om. Mensen die geen vrienden van mij zijn, kunnen niks over mij zien (behalve naam en profielfoto)

Linked-in heb ik juist voor de zakelijke relaties.
Ook hier iemand zonder accounts op Hyves, Facebook, Twitter, Linked-in, enzovoort. Ook ik heb totaal geen behoefte om met de wereld te delen hoe ik mijn leven leef. De sociale contacten die ik heb onderhoud ik wel één op één. En daarnaast heb ik ook geen zin om op internet achterhaald te worden door mensen van vroeger.

Vanwege buitenlandse vrienden speel ik wel al een tijd met de gedachte om een Facebook-account aan te maken. En nu ik in dit topic heb geleerd dat Facebook zo af te schermen is dat je niet vindbaar bent via Google, heb ik zojuist besloten dat dan ook maar eens te gaan doen...
quote:bloemetje11282 schreef op 03 november 2010 @ 12:00:

Docu is wel ok. Ben het niet met hem eens. Ben te nieuwsgierig naar andere mensen en vind het inderdaad leuk om berichtjes te krijgen.Wordt er ook vrolijk van....Volgens mij is het geen kwestie van eens of niet eens. In de docu wordt verwoord/verbeeld hoe het op hem over komt. Het is geen mening, het is de beschrijving van een ervaring. Verder word er ook nog een meisje aan het woord gelaten die het net zo ervaart als jij.
Ik heb Facebook, omdat het internationaal is en ik veel mensen ken verspreid over de hele wereld. FB is een makkelijke manier van het met elkaar in contact blijven.

Ik heb er een klein netwerkje aan bekenden en ben trouwens ook niet traceerbaar.
Ik wil die docu wel gaan zien. Ik ben zelf echt een beetje een facebookjunkie. Ik merk dat ik er soms wel 2 uur achter elkaar achter zit, zelfs als ik niemand spreek. Verder vind ik het wel superhandig voor foto's en om internationale contacten te onderhouden.
Docu ga ik later vandaag nog even kijken, maar mijn motivatie om op hyves te gaan is juist vanwége mijn privacy. Ik had er totaal geen behoefte aan, maar merkte toevallig een keer dat anderen blijkbaar wel behoefte hadden om mij te vinden. En dat -omdat ik er niet op zat- een familielid benaderd werd met de vraag hoe het met mij ging. Waarop diegene met naam en toenaam in een openbare krabbel ging vertellen over mijn wel en wee.

Ik wist niet hoe snel ik een eigen hyve aan moest maken en heb me direct bij alle scholen en verenigingen van vroeger aangemeld.
Als je op mijn naam googlet vind je naamgenoten met allerlei beroepen, die allerlei sporten doen en als bestuurs- of redactielid van allerlei clubjes genoemd worden. Dus dat er ook wat pagina's (Facebook, Linkedin) van mij tussen staan, soit. Is misschien juist alleen maar goed om zelf ook te vinden te zijn, anders denkt 'n werkgever wellicht dat ik een van die anderen ben met totaal onrelevante werkervaring.

Ik heb maar van 1 actie spijt: heb ooit redelijk pittig gereageerd onder m'n eigen naam in een discussie. Dat is dus tot in lengte van dagen op internet te vinden. Gelukkig moet je echt tot de achtste pagina van zoekresultaten gaan om die nog tegen te komen.
Ik heb vorige week mijn Hyves verwijderd. Deed er niets meer mee, Voel absoluut niet de behoefte om dingen te delen met vage bekenden. Als men iets wil weten dan kunnen ze contact met me opnemen. Is dat teveel moeite, dan hoeven ze het van mij ook niet eens te weten. Ik ergerde me ook aan die enorme meedeeldrang die iedereen ineens schijnt te hebben. Kwak die WieWatWaar maar vol in 6 zinnen over hoe je je dag gaat doorbrengen. However, ieder z'n ding. Ik hoef het niet. FB idem.
Ik heb ook geen Hyves en FB. Boeit me sowieso niet of iemand bv. bij de kapper zit of wat hij die dag nog meer gaat doen. Ik ben ook een beetje huiverig dat de jongeren die nu opgroeien straks niet eens meer fatsoenlijk een gesprek met iemand kunnen voeren. Alles gaat via de computer of sms (andere discussie).

En inderdaad... die onverzadigbare meedeeldrang... voor mij voegt het niets toe. Ik spreek liever gewoon met iemand IRL af.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven