van CMYK naar Pantone

17-11-2010 13:46 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Snelle vraag, en ik hoop op een snel antwoord

Ik heb als knutselprinses een logo gemaakt in CMYK kleuren, ik heb hiermee een wedstrijd gewonnen en dit logo in jpg en pdf aangeleverd, maar nu heeft diegene voor wie het logo is dit naar de drukker gestuurd, en deze mailt mij het volgende : we hebben een versie nodig (bij voorkeur eps of ai) die bestaat uit zwart met pantone groen.

Geeeeeeen idee hoe ik dit nu moet doen! het logo is voor een deel in photoshop, en voor een deel in illustrator gemaakt...

ik zou natuurlijk ook de drukker even kunnen mailen, maar denk dat zij wel wat beters te doen hebben dan beunhazen helpen

Kan iemand me duidelijk vertellen hoe ik dit aanpak?

Alvast een knuffel voor de moeite!
Vreemd, CMYK zou ook gewoon moeten kunnen...
.
.
Als de druk 2-kleurig wordt dan moet je dus 'n duotone aanmaken in photoshop. Je kunt dan naast zwart een pantonekleur kiezen voor jouw soort groen.
Ik zou je drukker bellen, die kunnen het je precies vertellen. Van pantone naar CMYK is een stuk makkelijker dan andersom.
Dankjulliewel voor de snelle reacties! Via Google kwam ik er niet uit, en snapte ook niet waarom ze idd niets met een cmyk pfd file zouden kunnen, maargoed ik bel straks de drukker even!

Thanks!
quote:viva1973 schreef op 17 november 2010 @ 13:54:

Vreemd, CMYK zou ook gewoon moeten kunnen...

Maar misschien drukken ze alles maar in 2 kleuren (is goedkoper soms).

Het makkelijkste is toch in Illustrator de kleuren aanpassen. Omdat ze dus vragen om een eps of ai.

Het is sowieso niet handig als een logo in Photoshop is gemaakt. Dit omdat een logo is opgebouwd in pixels in plaats van vectoren.

Als je het logo alleen maar klein gebruikt, is dat niet zo erg maar als het een keer 2 bij 2 meter moet worden, dan kun je met een Photoshop logo niks. Heb je veel bewerkingen gedaan in Photoshop? (is niet bedoeld als kritiek hoor, meer wat extra informatie, ik vind het alleen maar super dat je hebt gewonnen!)

Ik vind het moeilijk om je te zeggen wat je moet doen zonder voorbeeld erbij.
Stressed is just desserts spelled backwards
Ik heb de losse elementen (1vloeiende lijn) in illustrator gemaakt, de tekst ( i know, kan beter in indesign) in Photoshop omdat het logo dus altijd klein gebruikt zal worden. Voorbeeld zet ik liever niet neer omdat het logo voor een dorpscommissie is, vrij herkenbaar dus

Maleficent, kun je me uitleggen hoe ik in illustrator de kleuren aanpas? Want ik ben zover gekomen dat ik het pantonepallet bij m'n swatches heb, maar dan???
Zo kom je bij het goede menu (in CS4):

Ik pak altijd Solid Coated, dat is voor papier waar glans op zit.

Als ik weet dat het mat moet worden, dan pak ik Solid Uncoated.

Je klikt in Illustrator het deel aan wat een andere kleur moet krijgen en dan selecteer je de kleur in je palet.
Hmm, ik lees even mee... Het is altijd makkelijker om een logo in zijn geheel in Illustrator (vectoren te maken. Ook tekst. De reden dat de drukker van jou de PMS kleuren wil weten is omdat de standaard enorm kan afwijken van de kleur die je voor ogen had. Het oog van de ontwerper bepaalt uiteindelijk. Dan nog is het relatief, aangezien je niet op de kleuren van je scherm af kunt gaan als het niet gekalibreerd is. Eigenlijk zou je een PMS waaier moeten hebben om de door jou gewenste kleur te bepalen. Naja, hoop grafisch geneuzel... Als je wilt kan ik het wel omzetten voor je, laat maar even weten!

Oeps, mosterd. Wat Maleficent zegt dus
Ja, dat klopt wat Vivadebbs zegt. Ik heb 1 keer een huisstijl moeten maken waarbij het logo was ontworpen door iemand anders. Het was ook nog nooit gedrukt, alleen gebruikt op internet (dit wist ik overigens niet, ik ging er vanuit dat het goed was > stom!). Het was oranje. Maar toen het gedrukt was, was het echt vies poepbruin. Toen pakte ik mijn waaier erbij, ja dat klopte wel, maar op het beeldscherm zag het er echt oranje uit.
haha, dankjullie wel, ik ga het nu even proberen voor elkaar te krijgen :-)

Ik heb tijdens dat jaartje grafisch vormgeven niet heel erg opgelet, terwijl ik het nu toch wel erg leuk vind, en er steeds meer mee doe, voordehobby, je weettoch maar ik merk dat ik qua praktische kennis hopeloos achter de feiten aanhobbel. Ik kan leuke dingen maken maar perfect aanleveren...zucht..

*gaat even proberen*
pff..nu krijg ik alleen de tekstkleur veranderd...op een of andere duistere reden krijg ik de elementen (2) die ik in illustrator gemaakt heb niet veranderd...wel "aangeklikt" maar als ik dan de kleur aanklik in het pantonepalet veranderd alleen dat kleine kleurpalletje linkonderin het menu..
Je kan ook 1 element aanklikken en dan zeggen bij select dat je alles wat die kleur heeft, geselecteerd moet worden.

En dan daarna die PMS aanklikken.

(lastig helpen zonder beeld erbij zeg)
Volgens mij is het gelukt!

Dankjullie allemaal!
Graag gedaanski!
Ik dacht even dat je op reis wilde naar Pantone...vanaf vliegveld CMYK.

tsss....computer-nitwit die ik ben
quote:viennas schreef op 17 november 2010 @ 17:20:

Ik dacht even dat je op reis wilde naar Pantone...vanaf vliegveld CMYK.

Eigenlijk vind ik dit bijna poëtisch klinken! Reizen naar een wereld vol heldere kleuren...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven