Burnout?

22-08-2010 00:39 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb altijd gedacht hoe kan je nou overspannen raken/burnout raken als je in een winkel werkt.Stress kende ik niet, tuurlijk hard werken en deadlines halen wel, maar dat vond ik heerlijk,maar ook maakte ik me nooit zo druk, wat vandaag niet afkwam kwam morgen wel, maar eigenlijk kwam alles ( meestal) wel vandaag af.

En nu u ben ik op, gewoon helemaal kapot, slaap slecht , kan me niet concentreren en ben gewoon volledig de draad kwijt.

Ik weet nu niet zo goed wat ik hier mee aan moet.

Even een mijn verhaal in het kort, met niet al te veel details ivm herkenning.

werk al ruim 13 jaar bij dezelfde werkgever, prima naar mijn zin, af en toe wel eens minder leuke tijden, maar toch altijd met veel plezier naar het werk gegaan,

Ik ben heel trouw aan mijn werkgever en wil me eigenlijk niet ziek melden, maar hoe hou ik dit vol? ik ga dinsdag weer een gesprek met mijn leidinggevende aanvragen om dit te vertellen. Ik hoop dat we dan samen een oplossing kunnen vinden en daar ga ik eigenlijk van uit.

Verder zit ik een beetje te dubben of ik naar de huisarts moet gaan. Ik weet het antwoord eigenlijk wel, gewoon gaan dus, maar wat ga ik zeggen? ik moet altijd als ik bel voor een afspraak doorgeven wat er aan de hand is, moet ik dan gewoon zeggen dat ik denk dat ik ee burnout heb? ik ben altijd bang dat mensen dan denken, oh daar heb je er weer een die al weet wat ze heeft.

Sorry dat het misschien een warrig en lang verhaal is, maar ik ben gewoon zo van de kaart ik kan het ook niet helemaal helder deken en formuleren allemaal.

Wie heeft er ook een burnout( gehad) en hoe is het gegaan. En dan bedoel ik voornamelijk hoe is je ziekmelding gegaan en wat heb je gezegd, zowel tegen je leidinggevende als tegen de huisarts?

Als het niet helemaal duidelijk is,laat het maar weten, dan zal ik het proberen duidelijker te maken

groetjes

Ik heb even een deel van mijn post weggehaald, ben bang toch herkend te worden
Hoi allemaal,

ben net thuis, dus even heel kort (kon niet inloggen op mijn mobiel grrrr....)

Mijn gesprek is heel erg goed gegaan, ik hoor morgen middag de uitslag. Ik kom straks weer wel even.
Wat fijn annemie. Ben benieuwd naar je verhaal!
Fijn abc! Veel plezier samen.

Annemie, hoe is het gegaan? Ben erg benieuwd.

Lief, wat kl*te dat je je zo kl*te voelt na het gesprek. Misschien helpt het om even op te schrijven wat je nu zo dwarszit. Dan raakt je hoofd wat leger en misschien helpt het je om het wat op een rijtje te zetten...

Toffe, je had inderdaad heel wat bij te lezen, haha. Twee dagen achter elkaar sporten is volgens mij voor niemand goed... Maar goed, wijze les dus voor de volgende keer.

Hier een goeie dag. Geluncht met mn beste vriendin, daarna even gewinkeld en vanmiddag lekker zitten rommelen in huis. Radio aan, nageltjes lakken, dvdtje kijken, nu even hapje eten maken en dan lekker op de bank met Expeditie Robinson.

Morgen wil ik even gaan sporten en als het lukt 'savonds weer patatje eten in de kantine met mn sportteam. Zaterdag gaan we lekker naar de sauna, met hotelovernachting... en ik mag een lekker Hamam-behandeling van mezelf
Oh ik had mijn scherm te lang open, fijn dat het goed ging Annemie! Benieuwd naar je verhaal én natuurlijk de uitslag. Heb je er een goed gevoel bij?
Hallo allemaal ben ik weer.

Allemaal bedankt voor jullie steun, toen ik zat te wachten vanmorgen heb ik nog aan jullie gedacht, en het deed me erg goed te weten dat jullie met me meeleefden.

Het was echt een fijn gesprek, ik heb duidelijk mijn motivatie toe kunnen lichten. Ik heb niet gezegd dat ik de afgelopen jaren in de zw heb gezeten, maar wel dat het geen makkelijke jaren geweest zijn en dat er wel dingen zijn geweest die me nu gemaakt hebben tot wie ik nu ben. Maar dat ik daardoor juist sterker in mijn schoenen sta, en dus meer geschikt ben voor deze functie.

Ik hoor morgen eind van de middag de uitslag, dus ik wacht het af. Als alles doorgaat ben ik wel heel benieuwd hoe mijn baas gaat reageeren als ik een ontstlagbrief op tafel leg. Maar dat zien we dan weer wel.

Lief; Jammer dat je gesprek met mw zoveel spanning opriep. Ik kan het me wel voorstellen hoor, het is toch iemand van je werk. Ben je wel verplicht om daar naar toe te gaan?

Ik vind het wel een beetje raar dat zelfs je bazen je niet even gedag zeggen, waarom zouden ze van je schrikken?

Is het nog gelukt om je vest mee te krijgen?

Het wantrouwen waar je het over hebt, is voor mij ook wel een bekende hoor, en ik heb er al vaker mensen over gehoord hier. Het is een item waar ik nog niet veel mee gedaan heb, maar wat ik wel graag wil, dus ik kan je er nog niet echt een advies in geven. Misschien aangeven bij je psych dat het een item is?

Abc: Ik ben jaloers op je dat je toch lekker naar de bios bent, en dan ook nog een etentje erbij. Ik hoop zo dat het je goed bevalt. Alsnog veel plezier.

Toffe: Is je huishouden weer een beetje op orde? Ik heb dat ook heel erg hoor, dat het eerst klaar moet voordat ik tijd voormezelf mag nemen. Toch is dat niet goed volgens mijn psych. Toevallig heb ik het er gisteren over gehad, zij zei dat ik dan toch maar tussen de rotzooi een boekje moest gaan lezen. Nou ik zou helemaal flippen.

Als ik dan eenmaal bezig ben dan is het meestal wel zo gebeurd. Laat jij je dochter af en toe ook meehelpen, die van mij moet echt af en toe wel stofzuigen of zo hoor.

Heb je trouwens niet enorme spierpijn van zoveel sporten?

Ak: Gezellig dat je collega even is geweest, probeer je het alleen een beetje los te laten? Zoals je het schrijft lijkt het of jij je plv boos zit te maken dat je collega alles naar zich toe geschoven krijgt, maar dit is niet jou probleem, nu al helemaal even niet.

Wat voor honden heb je trouwens?

Marriss: Wat heerlijk dat je een goede dag hebt, klinkt of je er echt een beetje van kan genieten, en dat is toch echt een positief puntje. Oh wat heerlijk zaterdag sauna, met hamam, ik zou zo met je willen ruilen. Ik ga binnen kort ook weer eens.

Ik heb morgen weer een warrige dag, eerst naar de fysio, dan met dochter naar de tandarts, en dan nog afgesproken met een vriendin. Een voordeel dat gaat de tijd lekker snel, en is het gauw eind van de middag.
Spannend Annemie, ik duim voor je!

Dat huishouden heb ik hetzelfde. Ik zit echt niet rustig op de bank als er vanalles moet gebeuren. Ik probeer het altijd wel op te delen. Eerst even stofzuigen, en dan mag ik even op het forum neuzen. Dan de vaatwasser uitruimen (bijv.) en dan mag ik even de foldertjes doornemen. Dan dweilen en daarna mag ik even een kopje thee drinken. Enz. Enz.

Ik ben BLIJ want heb voor het eerst sinds 4 weken een dag geen hoofdpijn!!! Terwijl ik best veel gedaan heb vandaag... ik hecht er niet teveel waarde aan want weet inmiddels dat het morgen wel weer helemaal anders kan zijn, maar ik ben wel blij dat de hoofdpijn dus niet chronisch is (dacht soms echt dat het nooit over zou gaan)

Ik heb net even lekker gebadderd, hebben een tv in de badkamer dus kon vanuit mn warme bad Expeditie Robinson kijken.. pot thee mee, heerlijk.
goede morgen,

mariss, wat een luxe: tv kijken in bad! Heerlijk! En echt prachtig dat jij gisteren geen hoofdpijn had! Geniet ervan!

abc, was het gezellig gisteravond? En hoe vond je de film?

annemie, ik zal vanmiddag weer aan je denken! Spannend!

Meestal is het een goed teken dat je het een fijn gesprek vondt!

Ik hoop dat je de baan krijgt, zal voor je duimen.

Gisteren had ik ook een goede dag, geen hoofdpijn, fleurig en niet depri gevoelens. Ben alleen wel extreem onzeker, weinig vertrouwen in mijn naasten (zie overal apen en beren). En vindt het zo spannend dat we binnenkort in ons huis kunnen wonen!!

Annemie, volgens mij kun jij goed tussen de regeles door lezen. Had t zelf nog niet zo in de gaten, maar idd ik vindt het heel erg dat mijn cl.m. mijn naaste collega voor t karretje spant zeg maar. En ik waak er zelf enorm voor, dat ik dat straks niet weer zal doen (geen extra taken erbij). Ik weet het , het mag niet (te veel aan werk denken). Ik denk dat een vakantie pas, mij los kan maken van het werk e.d. Maar dat zit er voorlopig niet in natuurlijk (of de postcodeloterij winnen). Gisteren dus een goede dag, merk nu wel dat ik het vandaag rustiger aan moet doen (beetje hoofdpijn op de achtergrond). Wil morgen graag ff te winkelen om shirts e.d. bij de H&M en moet eigenlijk nieuwe bh's hebben (heb er nu nog maar 2 en da's wel weinig).

Oja, iemand vroeg wat voor honden we hebben: jack russels (ik weet het ze zijn klein, maar vinden zichzelf groot namelijk).
ben ik weer: ik kan ook niet luieren, terwijl de boel in huis op z'n kop staat hoor. Vreselijk vindt ik dat. Eerst opruimen, stofzuigen en dan zitten met een bakje thee b.v. op de bank. Dan pas heb ik rust....
Oh nou dan ben ik de uitzondering want ik zit al daaaaagen tussen de rommel. Het moet niet vies zijn, maar een paar stapels met van alles om me heen, daar kun je wel van spreken ja. Ik begin me er nu wel aan te irriteren, dus wie weet, dat vandaag de salontafel leegkomt. Maar ik merk ook dat ik echt nog heel moe ben dus ik wil ook niet "zoveel" doen als jullie, dat zou ik echt niet trekken. Als ik de afwas ga doen, dan maak ik een sopje, zet de afwas erin, en dan moet ik even zitten anders val ik om. Dus om nou te gaan stofzuigen... Nee, dat moet man nog even doen.

Gisteravond even op de koffie geweest bij een vriendin van ons die in een erg moeilijke periode zit. Zo'n mooi mens vind ik haar. Zij heeft ook ooit een burnout gehad en het was fijn om eens IRL met iemand te praten erover. Ze vertelde uit zichzelf dingen en die waren zo heerlijk herkenbaar. Dat het de rotste periode uit haar leven is geweest, maar dat ze het nooit had willen missen omdat ze er veel beter uit is gekomen en nu veel gelukkiger kan zijn. Maar dat ze het ook nooit meer wil laten gebeuren. En dan denk ik: Wauw, je zit zelf in zo'n kuttijd, en dan kun je er nog heel gewoon met mij over praten, mij een duwtje geven dat het wel goedkomt,en ook begrijpen dat ik me rot voel terwijl je er zelf (vind ik dan) veel meer recht op hebt. Als ik zo mag worden na deze ellende, dan teken ik ervoor.

Gisteravond voor het eerst een pilletje geslikt voor het slapen, met melatonine en valeriaan van Valdispert, en ik heb beter geslapen dan de laatste tijd. Heel prettig. Ik kan me niet veel herinneren van vannacht, ben wel een keer wezen plassen, maar van wakker liggen weet ik niet veel meer, en dat is echt een verschil met de laatste tijd hoor. Ik was al bang dat ik annemie achteraan zou gaan en ik nooit meer in slaap zou vallen, dus ook hier goed nieuws.

Oh, dat vest! Ik een email gestuurd naar de enige vrouwelijke collega die ik heb, die ging het regelen, loop ik hier door de kamer, zie ik 'm ineens over een stoel hangen, onder een jas! Gloek. Snel teruggemaild. Dat het maar weer aangeeft dat ik nog niet beter ben, haha.
Annemie,

Fijn dat je gesprek goed ging. Toen ik las dat je vandaag al uitslag krijgt, werd ik spontaan zenuwachtig. Ik blijf nog even voor je door duimen.

Marriss,

Een hoofdpijnloze dag, hoera. Ik kan me nog precies herinneren hoe dat voelt, 's avonds in bed het besef dat je de hele dag geen hoofdpijn hebt gehad. Hier helaas de hele week al weer dagelijks hoofdpijn. Niet constant en niet zo erg als het wel geweest is, maar toch, het is een slecht teken.

Tv kijken vanuit een warm bad lijkt me heerlijk. Ik zet weleens de laptop naast het bad met een dvd erin, maar echt een tv is veel beter. Als ik ooit een huis met een grote badkamer heb, wil ik dat ook.

Ak,

Ook jij een hoofdpijnloze dag, heerlijk. Werk loslaten is heel moeilijk en helemaal als je een beetje betrokken bent bij je werk bijna onmogelijk.

Lief,

Ik doe met je mee in het negeren van rommel hoor. De was en de afwas houd ik redelijk bij, maar verder is het hier een zooi. Stofzuigen laat ik tegenwoordig aan mijn vriend over en hij doet het pas als er echt veel stof ligt. Vooral boven is het hard nodig dat er weer eens iets gedaan wordt.

Echt praten met een ervaringsdeskundige vond ik ook heel fijn. Mensen die dit ook hebben meegemaakt zijn eigenlijk de enige die het echt begrijpen. Een gezond mens kan zich er niks bij voorstellen.

Ik vond mijn uitje gister echt heerlijk. Volgens mijn vriend zat ik echt te stralen in de pizzeria. Pizza was lekker en ik heb zelfs een toetje genomen terwijl ik niet echt en toetjesmens ben (ananas ijs, heerlijk). Film was ook heel leuk, wel jammer dat het een film is die in twee delen uitkomt. Het voelt wel een beetje onaf nu. Einde was trouwens wel op een redelijk natuurlijk moment in het verhaal. Ik ken het boek niet, dus misschien zijn degenen die het boek gelezen hebben het niet met me eens, maar het was niet een heel abrupt einde.

Vanmorgen heb ik weer gewerkt. Het moeilijkste daaraan vind ik nog steeds dat ik na drie uur weer weg moet. Ben uiteraard weer te lang gebleven. Ik heb nog wel steeds veel aan de tip van Annemie om de lunchpauze als einde van mijn werktijd te nemen. Toen mijn collega's gingen lunchen heb ik nog één mail afgemaakt en ben toen naar huis gegaan. Uit een lege kamer weggaan is toch makkelijker dan weggaan terwijl er om me heen nog hard gewerkt wordt. Eén collega maakte zo'n lieve opmerking vanmorgen. Ze zei tegen me dat ze zo blij was dat ze mijn stem weer hoorde op de kamer. Vond ik zo lief dat ze dat zei, vooral ook omdat ik weet dat ze dat echt meent.
YESSSSSSS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

iK BEN AANGENOMEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Whaaaa!!!!!!!!

GEFELICITEERD!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

http://www.youtube.com/watch?v=92cwKCU8Z5c

gefeliciteerd!!!!

later meer nu druk!!
Gefeliciteerd Annemie!!!

Mijn baas belde net. Verplicht nummertje volgens mij. Het duurde 5 minuten geloof ik. Waarin hij zei dat hij hoorde dat ik bij bmw was geweest en of ik daar wat aan had. Waarop ik zei dat het niet werkt als ik met twee mensen in gesprek ben en dat ik niet vrij uit kan praten met iemand van het bedrijf. Dat ik niet meer het achterste van mijn tong wil laten zien op het werk. En ik gaf aan dat ik wel probeer af en toe langs te komen om het contact niet te verliezen.

Waarna hij zei: Nou, sterkte dan. Doeg.
WAUW!!!!!

GEFELICITEERD!!!!!!!!!!!!!!!!!

Geweldig nieuws! Heb je goed gedaan!
Lief, bijna tegelijk gepost...

Wel goed van je dat je hem de waarheid verteld en wat hij er mee doet is een tweede vanzelfs. Maarre, zei ie verder helemaal niets? Zo van: ik kan me voorstellen dat met 2 mensen in gesprek niet echt handig is? Helemaal geen begrip? Mannen...........grrr..........tref je dat ook nog. Ze denken meestal ook heel anders dan vrouwen....
Hij wist totaal niet wat hij met de situatie aanmoest. Daarom vind ik hem ook zo'n omhooggevallen knulletje. Heel goed in inhoudelijk werk, en daarom gepromoveerd tot leidinggevende. Maar mensenkennis......
Ohja, en ik vertelde dat mijn lichaam ook als een plumpudding in elkaar is gestort nu het rust krijgt. Nou, dat was een volslagen verrassing, dat ik ook lichamelijk op was. "Goh, is het zo erg????? Dat had ik niet verwacht."

Nou daar kan ik niks mee. Wat meot ik dan zeggen. Ja sukkel, dat is een burnout hé! Ga even naar wikipedia ofzo. Ik ben ziek, zit me niet aan te stellen ofzo!
Dat 'knulletje' heeft nog nooit een burn-out gehad of in zijn omgeving meegemaakt waarschijnlijk! De allereerste keer had ik dat ook bij een leidinggevende terwijl het ook nog een vrouw was. Er zijn mensen die daar gewoon weg geen gevoel en begrip en inlevingsvermogen voor hebben. Probeer het niet teveel aan trekken (heb ik toendertijd wel gedaan en toen werd het alleen maar erger). En onthoud goed: je stelt je niet aan! Ik weet precies wat je mee maakt.
Lief, soms lijkt het écht alsof wij hetzelfde meemaken, alleen loop ik 3 weken voor op jou... ik was ook enorm teleurgesteld, de eerste keer dat mijn lg belde. (daarna werd het beter, dus hopelijk bij jou ook) En ook veel van wat jij schrijft, denk ik: ja, zo voelde ik het een paar weken terug ook...

Abc, wat fijn dat je zo hebt genoten gister en wat lief van je vriend dat hij zei dat je zat te stralen. Hopelijk volgen er nog vele van zulke momenten!

Ak, nog kunnen shoppen vandaag? Ik heb een shopmiddag met mn moeder gepland, volgende week donderdag. Hoop dat het lukt, maar zoals ik me nu voel, zou het geen probleem moeten zijn.

Toffe, hoe is het vandaag met jou??

*zet fluistertoontje op* Ik durf nog niet te hard te juichen, maar volgens mij gaat het de goede kant op met me. Vandaag dag 2 zonder hoofdpijn, en ik voel me ook echt beter, vrolijker ook. En wat me opviel, vandaag hebben er maar liefst 5 mensen spontaan tegen me gepraat in de sportschool Klinkt wat stom, maar ik denk echt dat ik niet meer zo'n aura om me heen heb van: waag het niet tegen me te praten!! M'n ouders, 2 vriendinnen en schoonmoeder gaven ook aan dat ze me er beter uit vinden zien, en ik klonk ook beter over de telefoon, minder vlak. Maaaar.... ik hou er rekening mee dat deze stijgende lijn net zo goed weer kan dalen, vandaar het fluistertoontje

Gefeliciteerd Annemie!
Marriss,

Fijn dat je je beter voelt. Juist nu moet je oppassen dat je niet te snel gaat, want dan komt het keihard weer terug.

Lief,

Wat een horkerige baas heb jij. Hij mag er dan wel geen ervaring mee hebben, maar juist als leidinggevende moet hij weten hoe hij met zieke werknemers om moet gaan, ongeacht welke ziekte ze hebben.

Ik ben moe, maar wel lekker moe. Gewoon slaperig van twee te korte nachten, niet uitgeput van te veel activiteit. Vriend is vanavond niet thuis, dus ik ga zo lekker in bed naar The Voice of Holland kijken en op tijd slapen.
Ik weet het Abc, maar goed dat je me er nog even op wijst, want dat is inderdaad een grote valkuil. Geniet van je luie avondje!

Ik meld me ook af voor de komende dagen, nu lekker op de bank The Voice kijken, morgen gaan we naar de sauna met hotelovernachting, dus zondagavond weer thuis.

Fijn weekend allemaal.
Zo ben ik weer, Als eerste allemaal bedankt voor jullie felicitaties en medeleven.ik heb het sinds half vier alleen maar druk gehad met iedereen bellen, en bij degene die mij het meest gesteund hebben langs gaan, om het te vertellen.

Ik ben zo verschrikkelijk opgelucht dat ik weer mee mag gaan doen in de maatschappij. Het is zo een enorme boost voor mijn zelfvertrouwen. Ik kan nu even heel de wereld aan. Maar ik realiseer me wel dat het morgen misschien wel heel anders is. En ik ben ook wel heel blij dat ik nog ruim twee maanden heb om me echt goed voor te bereiden, en dat ik bijvoorbeeld de therapie grotendeels af kan ronden.

Ik zit alleen heel erg te dubben wanneer ik het ga zeggen tegen mijn huidige baas. Het liefst zou ik hem maandag bellen, en het er even inwrijven. Aan de andere kant, heb ik zoiets van ik wacht totdat zij eindelijk de moeite nemen om ooit nog eens te gaan bellen, dat ze een andere functie voor me hebben. En dat ik dan kan zeggen: Krijg de ..... maar met je functie, ik ben weg. Wat zouden jullie doen?

Lief; In het begin was ik ook niet in staat om ook maar iets te doen in mijn huishouden hoor, ik heb toen ook echt een paar weken hulp gehad. Want zoals jij het ook zegt, als ik af ging wassen rolde ik al haast om. Goed dat je wat in hebt genomen om te slapen, het is zo belangrijk. Als je het niet doet, ga je echt rare dingen zien/horen.

Jammer he, dat er zo weinig bazen zijn die er normaal mee om kunnen gaan. Je zou haast wensen dat ze het zelf een keer krijgen. Maar ja dan is bij de meeste bedrijven de cultuur zo dus danig dat je niet meer terug komt in je functie.

Ik weet zeker dat ik op dit gebied wat zou kunnen betekenen voor mijn mensen, omdat ik nu uit ervaring weet hoe het is, maar ja ik krijg de kans niet, en ik denk dat het bij veel bedrijven zo is, en dat daardoor het taboe in stand gehouden word.

Ak; Fijn dat je dag gisteren best goed was, is het vandaag weer zo gegaan?

Hoezo denk je dat als je vakantie hebt, dat je dan wel los komt van je werk? Het maakt toch geen verschil of je thuis bent of 100 km verderop?

Is het anders geen idee om bijv maar even lekker een weekendje weg te gaan met je man?

Moest wel lachen om je opmerking over je hondjes dat ze denken groot te zijn. Ik heb nl precies het tegenovergestelde hier. Ik heb een sint Bernard die denkt dat hij klein is, probeert dus ook regelmatig op schoot te kruipen.

Abc:Wat geweldig dat je het gisteren zo naar je zin gehad hebt. De opmerking van je vriend dat je helemaal zat te stralen valt me op. Tegen mij hebben mensen het namelijk van de week al een aantal keer gezegd. Ik denk dat omdat je nu meer met je gevoel bezig bent, het ook toe kan laten, en dus ook uit kan stralen. (beetje ingewikkeld sorry). Ook de opmerking van je collega, had je vroeger wsch wel gehoord, maar die komt nu echt binnen.

Goed dat je vanmorgen op tijd weggegaan bent.

Marriss: Wat een luxe die tv in je badkamer, ben jaloers. Wat heerlijk dat het al twee dagen beter met je gaat. Geniet er maar van hoor. En inderdaad mijn ervaring is ook dat je terugkrijgt wat je uitstraalt. En dat is juist het lastige van het hele verhaal. Juist als je vreselijk rot in je vel zit heb je mensen nodig die je steunen, terwijl de meeste dan met een boogje om je heen lopen.

Geniet van je weekende meis, je hebt het verdient.

Toffe: Nog steeds erg druk?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven