Welk goed doel
zondag 2 januari 2011 om 18:52
Ik wil graag lid/ donateur worden van een goed doel, maar ik kan geen keuze maken. Ik vind het belangrijk dat er ontwikkelingshulp wordt geboden en dat een hoog percentage van de inkomsten daadwerkelijk daadwerkelijk aankomt bij de mensen die dat nodig hebben. Daarnaast vind ik het fijn als de stichting bekendheid heeft. Ik twijfel nu tussen Unicef, Terre des Hommes en Orange babies. Wie heeft goede argumenten die mij kunnen helpen om de keuze te maken of weet een andere stichting?
zondag 2 januari 2011 om 19:12
Je kunt de jaarverslagen/percentages allemaal opzoeken, maar daarmee heb je nog niet perse de beste te pakken. Het gaat uiteindelijk natuurlijk om effectiviteit op de lange termijn. Het bekende voorbeeld is natuurlijk de ontwikkelingshulp in de vorm van elektronica/machines. Het wordt verscheept, geinstalleerd, het werkt fantastisch en iedereen wordt uitbundig bedankt, maar na een aantal jaar zijn de reserveonderdelen op en er is geen onderhoudsmonteur. Ik zou gewoon mijn hart volgen of anders een goed doel kiezen van iemand die je kent, die daar op reis gaat of via de kerk oid. Ik heb op de uni me een tijdje erg in ontwikkelingsvraagstukken verdiept en het is gewoon heel complex.
zondag 2 januari 2011 om 19:18
WSPA heeft mijn hart gestolen.
Tegen dierenleed in de hele wereld, hier zie je wat ze o.a. doen;
http://www.wspa.nl/
Tegen dierenleed in de hele wereld, hier zie je wat ze o.a. doen;
http://www.wspa.nl/
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
zondag 2 januari 2011 om 19:21
Over de bekendheid: ik heb het idee dat een stichting dan wat betrouwbaarder is, maar misschie is dat wel heel naïef gedacht.. mm, wat om over na te denken dus.
Ik wil graag iets internationaals omdat hier in Nederland wel armoede heerst, maar niemand dood hoeft te gaan door ziekte of armoede en dat in andere landen wel kan.
Ontwikkelingshulp is inderdaad breed, welke richting maakt me niet zoveel uit als het maar effectief is. Dus niet zoals in het voorbeeld van borderwalk.
De goede doelentest heb ik al gedaan, maar dan kom ik er nog niet helemaal uit.
Ik wil graag iets internationaals omdat hier in Nederland wel armoede heerst, maar niemand dood hoeft te gaan door ziekte of armoede en dat in andere landen wel kan.
Ontwikkelingshulp is inderdaad breed, welke richting maakt me niet zoveel uit als het maar effectief is. Dus niet zoals in het voorbeeld van borderwalk.
De goede doelentest heb ik al gedaan, maar dan kom ik er nog niet helemaal uit.
anoniem_84983 wijzigde dit bericht op 02-01-2011 19:27
Reden: zpelvouten
Reden: zpelvouten
% gewijzigd
zondag 2 januari 2011 om 19:21
Ik geef aan de lokale kinderboederij, die gerund wordt door verstandelijk gehandicapten. Iedere euro die je geeft wordt gebruikt en met iedere gift zijn ze hartstikke blij. Zo zijn er de afgelopen jaren al nieuwe dierenverblijven gekomen, is de kleedruimte voor de medewerkers verbouwd en is een nieuwe speeltuin voor de kinderen gekomen. Leuk om te zien wat er met het geld gebeurt, want we komen er zelf regelmatig.
Geen antwoord op je vraag, maar wel een suggestie om het dichter bij huis te houden. Ook bij jou in de buurt zijn er vast organistaties die je er vreselijk mee zou helpen.
Geen antwoord op je vraag, maar wel een suggestie om het dichter bij huis te houden. Ook bij jou in de buurt zijn er vast organistaties die je er vreselijk mee zou helpen.
zondag 2 januari 2011 om 19:25
www.lesamisdegambie.nl Voor deze organisatie heb ik zelf inzamelingsprojecten. Het gaat hier om een weeshuis + school, waarmee zo'n 240 kinderen geholpen worden. Alle materialen (en ook geld van sponsoren) wordt goed besteed, er gaat voor zover ik weer vrijwel niks naar de mensen van de organisatie.
zondag 2 januari 2011 om 19:33
De vrijwilligers van de goede doelen zijn meestal wel ok maar de besturen strijken tonnen-salarissen op. Lijstje van vorig jaar:
Unicef Henk Franken 371.459
Rode Kruis Cees Breederveld 198.000
Hartstichting Hans Stam 181.119
Nierstichting Paul Beerkens 177.249
Kerk in actie Haaije Feenstra 176.000
KWF Kankerbestrijding Ton Hanselaar 175.135
Artsen zonder Grenzen Hans van de Weerd 174.000
Prins Bernard cult. fonds Adriana Esmeijer 160.400
Natuurmonumenten Jan Jaap de Graeff 154.000
Plan Nederland Tjipke Bergsma 136.000
Wereld Natuur Fonds Johan van de Gronden 129.498
Cordaid René Grotenhuis 128.514
Greenpeace Liesbeth van Tongeren 126.901
Woord en Daad Jan Lock 125.361
Astma fonds Michael Rutgers 125.000
Zonnebloem Marijke van Eck 122.416
Terres des Hommes Ron van Huizen 117.440
Amnesty Eduard Nazarski 115.955
Oxfam/Novib Farah Karimi 115.769
SOS Kinderdorp Albert Jaap van Santbrink 103.164
Cliniclowns NL Hans Geels 94.577
Liliane fonds Kees van den Broek 92.016
War Child Mark Vogt 87.600
Leger des Heils en Reumafonds: geen jaarverslag
Unicef Henk Franken 371.459
Rode Kruis Cees Breederveld 198.000
Hartstichting Hans Stam 181.119
Nierstichting Paul Beerkens 177.249
Kerk in actie Haaije Feenstra 176.000
KWF Kankerbestrijding Ton Hanselaar 175.135
Artsen zonder Grenzen Hans van de Weerd 174.000
Prins Bernard cult. fonds Adriana Esmeijer 160.400
Natuurmonumenten Jan Jaap de Graeff 154.000
Plan Nederland Tjipke Bergsma 136.000
Wereld Natuur Fonds Johan van de Gronden 129.498
Cordaid René Grotenhuis 128.514
Greenpeace Liesbeth van Tongeren 126.901
Woord en Daad Jan Lock 125.361
Astma fonds Michael Rutgers 125.000
Zonnebloem Marijke van Eck 122.416
Terres des Hommes Ron van Huizen 117.440
Amnesty Eduard Nazarski 115.955
Oxfam/Novib Farah Karimi 115.769
SOS Kinderdorp Albert Jaap van Santbrink 103.164
Cliniclowns NL Hans Geels 94.577
Liliane fonds Kees van den Broek 92.016
War Child Mark Vogt 87.600
Leger des Heils en Reumafonds: geen jaarverslag
zondag 2 januari 2011 om 21:40
zondag 2 januari 2011 om 21:47
Wat denk je van Stichting Vluchteling? Is een professionele organisatie en doen imo zeer belangrijk en goed werk voor vluchtelingen wereldwijd. Ik zou niet snel voor een klein vrijwilligersprojectje kiezen van iemand die eens ergens op reis is geweest en dan "iets goeds" wil gaan doen (een schooltje of weeshuis neerzetten of zo). Juist dan is de kans op amateurisme groot, amateurs kennen meestal de lokale situatie niet goed genoeg, ook al denken ze zelf van wel.
zondag 2 januari 2011 om 21:58
Stichting Armenie Hulp, een kleine stichting maar doen echt heel veel goed werk. Ik ken deze mensen persoonlijk, en zij besparen zelfs nog op de kosten van postzegels. (Je krijgt soms een briefje van de kinderen en wat foto's, om de kosten van de postzegels te besparen worden deze eens per half jaar meegenomen vanuit Armenie zodat ze daar geen porto kosten hoeven te betalen.)
zondag 2 januari 2011 om 22:46
Amnesty international.
Maar ik denk dat je vooral moet doen wat je hart je ingeeft en aan een doel dat bij jou past. Ik vind het zelf overigens altijd erg belangrijk dat ik na mijn gift geen nieuwe bedelbrieven krijg: het voelt voor mij dan dat ze voor het geld van mijn gift alleen mailings financieren.
Als ik overzee reis probeer ik ter plaatse ook aan projecten te doneren.
Maar ik denk dat je vooral moet doen wat je hart je ingeeft en aan een doel dat bij jou past. Ik vind het zelf overigens altijd erg belangrijk dat ik na mijn gift geen nieuwe bedelbrieven krijg: het voelt voor mij dan dat ze voor het geld van mijn gift alleen mailings financieren.
Als ik overzee reis probeer ik ter plaatse ook aan projecten te doneren.
maandag 3 januari 2011 om 00:50
Wij geven alleen geld aan lokale goede doelen. Of als we via via gewezen worden op particuliere initiatieven van bijvoorbeeld de broer van de zwager van de neef van de weet ik veel. Moet het wel betrouwbaar klinken en willen we eerst weten wat precies het doel van het initiatief is. Geeft nog geen garantie maar ik geef liever geen geld aan van die enorme goede doelen met enorme overhead en een directeur met een dik salaris van zoveel keer Balkenende-norm. Voel er niks voor dat salaris mee te financieren...