breinbreker

26-01-2011 20:55 34 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand legde me deze puzzel voor, en ik kon het niet uitstaan dat ik er niet uit kwam..... Kijken of het jullie wel lukt

Er zijn 3 dozen vol met snoep, 1 met sinaszuurtjes, 1 met citroenzuurtjes en 1 met de helft sinas en de helft citroen door elkaar.

Er zitten etiketten op de doos maar ze zitten verkeerd op de dozen geplakt, zodat je niet weet in welke doos wat zit.

Hoeveel snoepjes moet je uit de dozen halen (zonder te kijken) om te weten welke doos sinas, welke citroen en welke de mix is?
Ik zou gewoon alle snoepjes in 1 doos gooien en daar de mix sticker op kleven
quote:krokusje schreef op 26 januari 2011 @ 21:26:

dat is dan toch gewoon 3 sokken pakken en dan heb je sowiezo 2 gelijken?Ja, maar dan kun je ook nog 2 linker- of rechtersokken hebben.
Als alle etiketten willekeurig ("blind") verwisseld zijn gaat het om het identificeren van de mix en is het een kansberekening zoals eerder gezegd. Ik denk dat het zo werkt:

Stel er zitten 10 snoepjes in elke doos dus in de gemixte doos zitten 5 citroen- en 5 sinaszuurtjes;

je pakt er uit elke een;

de mix kan je dan nog niet weten.

Maar nu heb je wel dat uit twee dozen hetzelfde soort snoepje komt, dus met die twee dozen alleen, moet je verder.

Je pakt er nog een, de kans dat je dan de mix hebt (en dus de verdeling weet); is 1/2 * 5/9

nog een, kans is de vorige kans + 1/2 * 5/9

nog een, + 1/2 * 5/8

nog een, + 1/2 * 5/8

nog een, + 1/2 * 5/7

enz.

als je de kansen optelt zit kans=1 tussen het 6e en 7e oppakmoment.
De stickers zitten er verkeerd op? In welke zin? Op hun kop? Ik zeg, draai de dozen om..zitten ze weer goed en is het weer goed zichtbaar :-)
Kunnen de etiketten niet gewoon verwisseld worden?
quote:Cortana85 schreef op 26 januari 2011 @ 20:55:

Iemand legde me deze puzzel voor, en ik kon het niet uitstaan dat ik er niet uit kwam..... Kijken of het jullie wel lukt

Er zijn 3 dozen vol met snoep, 1 met sinaszuurtjes, 1 met citroenzuurtjes en 1 met de helft sinas en de helft citroen door elkaar.

Er zitten etiketten op de doos maar ze zitten verkeerd op de dozen geplakt, zodat je niet weet in welke doos wat zit.

Hoeveel snoepjes moet je uit de dozen halen (zonder te kijken) om te weten welke doos sinas, welke citroen en welke de mix is?1 minder dan de helft. (als "door elkaar" er niet stond, zou ik zeggen 1 meer dan de helft).
quote:Friia schreef op 26 januari 2011 @ 21:57:

Als alle etiketten willekeurig ("blind") verwisseld zijn gaat het om het identificeren van de mix en is het een kansberekening zoals eerder gezegd. Ik denk dat het zo werkt:

Stel er zitten 10 snoepjes in elke doos dus in de gemixte doos zitten 5 citroen- en 5 sinaszuurtjes;

je pakt er uit elke een;

de mix kan je dan nog niet weten.

Maar nu heb je wel dat uit twee dozen hetzelfde soort snoepje komt, dus met die twee dozen alleen, moet je verder.

Je pakt er nog een, de kans dat je dan de mix hebt (en dus de verdeling weet); is 1/2 * 5/9

nog een, kans is de vorige kans + 1/2 * 5/9

nog een, + 1/2 * 5/8

nog een, + 1/2 * 5/8

nog een, + 1/2 * 5/7

enz.

als je de kansen optelt zit kans=1 tussen het 6e en 7e oppakmoment.yep en in totaal zitten er 14 snoepjes in de doosjes.
Ik hou toch alleen van aardbei snoepjes dus ik zou helemaal niet kijken...
Zeniiba en Tegucigalpa slim hoor

Ik had inderdaad moeten schrijven: álle etiketten zitten verkeerd op de dozen, maar ja zo werkt het! 1 snoepje uit de mixdoos...

Ik zat ook al kansberekeningen te bedenken, alle snoepjes in de goeie doos gooien, de helft+1 eruit, uit elke doos een snoepje tot je 2 verschillende hebt haha.... ik vond die etiketten niet zo belangrijk geloof ik

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven