Vroegah

31-01-2011 10:09 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een topic over dingen van vroeger die er nu niet meer zijn.

Als wij vroeger als kind een gat in onze kleding hadden, werden er patches op genaaid.

In de winter hadden we ijsbloemen op de ramen, want geen verwarming op de slaapkamer. Voor het baden eerst hout of kolen in de ketel doen.

Wat herinneren jullie je nog van vroeger wat er niet meer is ?
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

wat een leuk topic dit!!!!!!

Ik moest meteen denken aan de limlollies van Jamin!!!! Jammer dat die niet meer bestaan....

En ik zag het hier al voorbij komen....pastachoca...bestaat nog wel, maar is lang zo lekker niet meer!!!

En ik had een spijkerjasje vol met Doe Maar buttons. Later werd Doe Maar vervangen door Wham!! ...

Nog meer genieten: www.jeugdsentimenten.net
ooooh en het balletje aan elastiekje, wat je met Koninginnedag kreeg!!!!
Vroegah kwam je, als je geluk had, 1x in de 10 jaar in een pretpark.
quote:Yoie schreef op 31 januari 2011 @ 11:28:

Vroegah kwam je, als je geluk had, 1x in de 10 jaar in een pretpark.Ik was ''al'' 13 jaar toen ik voor het eerst naar de Efteling toe ging...
Zelfgemaakte kleren, zus en ik een ander kleurtje van dezelfde stof. Strokenrokken. Fluoriserende truien waar ons mam geen geld voor (over) had. Beenwarmers in diezelfde kleuren.

Die meester die zo aardig was en van die mooie platen in je poëziealbum (dat toen natuurlijk een poesiealbum was) plakte. Schelpenverzameling.

Stiekem genieten van Paradise by the dashboardlight wat mijn moeder verschrikkelijk vond en mijn stiefvader best wel tof. Gruwelen op het bord zoals reuzel, broodpap, biest, aardappelen in melk die ik dan niet hoefde eten, maar spruitjes perse wel.

De eerste Bassie en Adriaan films. Scooby doo. André van Duin en Ter Land, ter zee en in de lucht bij oma met mierzoete kopjes thee. Tutti frutti als vreselijke nieuwigheid bij andere oma. Zeggen dat je nooooit meer aan verjaardagen gaat doen en oma die dan poeslief vraagt of je ook geen kado meer wil.

Met zijn allen 1 x per week gaan zitten om Zeg eens Aaa te gaan kijken. Ook met zijn allen elke avond na het eten spelletjes doen. Best wel met vriendjelief thuis mogen slapen maar geen haar op mijn hoofd die dat dan ook nog echt durfde (hij ook niet).

De eerste muziekzender (en man, wat viel het tegen). Ruzies over politiek tijdens familieverjaardagen. Ervandoor met omes die daar geen zin meer in hadden.

F16's die nog door de geluidsbarriére heen mochten.

Telefoons waarmee je kon gaan lopen. Van die bakbeesten. Computers met MS-Dos (ga daar maar aanstaan als digibeet, mooi niet dus).

Een héle universiteit vol met jongens in ruitbloesjes, groen, blauw, of roodwit, waar vind je dat nog nowadays (wie bekent?)

*is stiekem ook wel benieuwd naar het vroeger van de kinderen, later*
Bella1 geweldig die doe maar buttons die had ik ook!
En toen was de Python nog heeeeeel eng!!!!! En de looping in Slagharen.....brrrrrrr....
quote:Yoie schreef op 31 januari 2011 @ 11:31:

Bella1 geweldig die doe maar buttons die had ik ook!ja, Doe Maar was geweldig!! Vind de muziek nog steeds goed!! Heb helaas de buttons niet meer....waar ze gebleven zijn?????
Jaaaaa idd poeziealbums!! Met van die verschrikkelijk opzichtige plaatjes erin. Of van die klasgenotenboekjes waar je dingen inschreef.

*bedenkt zich dat ze nog poeziealbums van vroeger in de kast heeft liggen en die vanmiddag maar weer eens even in gaat kijken*
Ik blijf doe maar ook nog steeds heel leuk vinden zo af en toe hoor ik nog liedjes van ze op

De radio
Inderdaad Bella1, die limlollies van Jamin waren heerlijk en niet duur ook. Ze kostten een duppie.

@Cateautje, die Treets van vroeger zijn toch de M&M's met pinda van nu?
Uren knikkeren in de straat of na school.

Elastieken op het schoolplein.

Ik stond laatst voor een poppenkraam

en zag daar zoveel poppen staan.

Ik zei wat doen die poppen hier

die poppen drinken poppenbier

die poppen drinken poppenwijn

wat zullen die poppen vrolijk zijn.

Vrouwtje theelepel.

Tita tovenaar

Sapperdeflap pipo

Oh heerlijk die tijd.
Kennen jullie deze buttons? Ik had er m'n jas vol mee.

De autoloze zondag.
quote:DeWareJacoba schreef op 31 januari 2011 @ 11:26:

Ik keek vroeger graag naar Funfactory, o.a. Inspector GadgetJaaaa, de funfactory. Daar heb ik engels van geleerd. In het weekend begon dat om 8 uur.
Wie herinnert zich de geliefde schooltandarts nog.

Liep je naar school en dan zag je opeens die grote bus voor school staan. En dan zat je 2 weken in angst wanneer jij aan de beurt was

Elastieken noemden wij rektwisten
quote:koko67 schreef op 31 januari 2011 @ 11:36:

De autoloze zondag.Ja dat was wel een van de leukste dingen uit mijn jeugd. Op de autoweg rolschaatsen, geweldig
Autoloze zondag ken ik niet. Toch is het best wel een verschil of je uit de jaren '60 '70 of '80 komt. Ik merk het goed met mijn vriend, we schelen ruim 11 jaar.
Schooltandarts, verschrikkelijk. Zat ik daar op een stoeltje te wachten met een bek vol fluor, smerig was dat zeg.
En vroegah renden de mensen niet voor iedere scheet die dwars zat naar een psycholoog.
In de zomer kwam de ijscocar langs in de wijk met zo'n belletje, en één keer per week op zaterdagavond mochten we een ijsje.

Afschuwelijke gebreide priktruien die je tòch aan moest.

Alle groenten werden tot moes gekookt en aan vlees zat vaak een vies vetrandje.

Buitenspelen op straat en in de weiden op lange zomeravonden (en het was àltijd mooi weer in de zomer).

Badpakken in fluokleuren.

Op school moest je gewoon nog dingen uit je hoofd leren (versjes, geschiedenis, de tafels van vermenigvuldiging).

Eindeloze oefeningen op -d en -dt (en owee als je dat fout deed in je huiswerk!)

Op de lagere school leerden ze je over het kofschip en de regel van drie.

Chinees of pizza aten we misschien drie keer per jaar...en exotischer dan dat werd het niet!
Op vrijdagavond om de beurt in de teil warm water (voor de houtkachel). Aangezien ik de jongste was van alle zussen, had ik het smerigste water...

En ja...ik bén "oud"....volgende week alweer 58!

Mijn vader die boos was op mijn zus, omdat zij nagellak op had: Met schuurpoeder (VIM), probeerde hij dat er af te krijgen..

IJsbloemen op de ramen en soms zelfs op de gestikte deken (geen verwarming boven).

Allemaal aankleden bij die éne gashaard in de kamer.

Voor het eerst douchen: Wow, wat bijzonder! Maar ook koud, want de douche was aangebouwd, aan de koude buitenmuur...

Boeken lezen van Arendsoog.

Bij opa tv kijken (hij had al wel tv), volgens mij heette de serie: Run forest Run...

Bij ijzel (toen nog vaak en veel) op de schaats naar school!
Ik had s'nachts van die plastic broekjes aan omdat ik op bed plaste. Werd ik s'morgens wakker zaten die plastic randen helemaal in mijn vel van mijn billen en moest ik het broekje uitdoen. Was lekker pijnlijk.

En van die wollen borstrokken aan was ook zo heerlijk warm en kriebelig.

En elke dag een lepel levertraan mmmm jummie
quote:groenoogje1962 schreef op 31 januari 2011 @ 11:35:

Inderdaad Bella1, die limlollies van Jamin waren heerlijk en niet duur ook. Ze kostten een duppie.

@Cateautje, die Treets van vroeger zijn toch de M&M's met pinda van nu?Ja, dat was e bedoeling , maar die zijn in de verste verte niet zo lekker als Treets.
De linnen gympen van de Hema. Ze waren er in hoog en laag, in blauw en wit, met zo'n rood halfrondje op de zool gelijmd waar de boog van je voet zit. Ze zaten in doorzichtige plastic zakjes, de maat stond erop gedrukt en van boven waren de zakjes met een koordje dichtgemaakt.

De Hema rook in die tijd altijd naar een mix van rookworst, saucijzenbrood en die gympies.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven