Werk & Studie alle pijlers

Belastingvragen - Verzamel Topic

23-03-2005 20:46 701 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien er de laatste tijd erg veel topics worden geopend met vragen over belastingdienst icm werk / banen / aftrekbare gevalletjes:P, is hier het grote belastingvragen - verzamel Topic.
Zwitsalmeisje, hier vind je informatie over alle aftrekposten met betrekking tot gezondheid

Daarnaast kun je een tegemoetkoming krijgen onder bepaalde voorwaarden:

Maar of je die tegemoetkoming krijgt, bepaalt de Belastingdienst automatisch, je kunt het niet zelf aanvragen.

Als je veel kosten maakt vanwege je handicap, kun je dus wel allerlei kosten aftrekken van de belasting. Wel een beetje onhandig dat degene die je papieren invult, dat niet weet, zo kun je veel geld mislopen!
Even voor de duidelijkheid: je krijgt die kosten dus niet terug. Je mag wél bepaalde gemaakte kosten aftrekken van je belastbaar inkomen, dat daardoor dus lager wordt. Je kosten moeten wel boven een bepaalde inkomensafhankelijke drempel uitkomen, maar met een handicap lukt dat waarschijnlijk al snel.
even een vraagje, onder welk kopje kan je de "inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekering" terugvinden op je loonstrook?

Is dat "Ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet"?

quote:even een vraagje, onder welk kopje kan je de "inkomensafhankelijke bijdrage zorgverzekering" terugvinden op je loonstrook?

Is dat "Ingehouden bijdrage zorgverzekeringswet"?

ja
In 2006 heb ik een Ziektewet en een WIA-uitkering ontvagen. Over het invullen van de gegevens in mijn belastingaangifte heb ik wat vragen.

Voor wat betreft de Ziektewet-uitkering:

Ik begrijp uit de toelichting in het aangifte Programma, dat deze vallen onder "Inkomsten uit tegewoordige dienstbetrekking"

Onder dit kopje moet je de volgende gegevens invullen:

- naam werkgever

- arbeidskorting

- loonheffing

- loon

Op mijn jaaropgave van het UWV betreffende mijn Ziektewet-uitkering staan de volgende posten:

- uitkering, fiscaal loon

- inhoudingen, loonbel./premie VV

- loon voor de ZVW (is lager dan fiscaal loon)

- verrekende arbeidskorting

Wat moet ik nu waar onder het kopje "Inkomsten uit tegewoordige dienstbetrekking" invullen? Moet het zo?:

- naam werkgever: UWV

- arbeidskorting: verrekende arbeidskorting

- loonheffing: inhoudingen, loonbel./premie VV ??

- loon:

uitkering, fiscaal loon of moet ik hier

loon voor de

ZVW

invullen??

Voor wat betreft de WIA-uitkering:

Ik begrijp uit de toelichting in het aangifte Programma, dat deze vallen onder "Inkomsten uit vroegere dienstbetrekking en dergelijke"

- naam uitkeringsinstantie

- loonheffing

- pensioen e.d.

Op mijn jaaropgave van het UWV betreffende mijn WIA-uitkering staan de volgende posten:

- fiscaal loon

- ZVW loon

- loonheffing

Wat moet ik nu waar onder het kopje "Inkomsten Inkomsten uit vroegere dienstbetrekking en dergelijke" invullen?:

- naam uitkeringsinstantie:

UWV

- loonheffing: loonheffing

- pensioen e.d.:

.....

ik heb geen idee wat ik hier in moet

vullen...als ik €0 invul, dan krijg ik een melding op het scherm dat het bedrag ingevuld bij pensioen e.d. lager is dan de loonheffing en dat dat ongebruikelijk is. Bovendien vind ik het vreemd, dat je nergens het bedrag voor loon in moet vullen. Wie oh wie helpt mij?
Oja, nu vergeet ik nog een vraag: op mijn jaaropgave WIA staat dat er geen lheffingskorting is toegepast. Is dit normaal voor een WIA-uitkering? Moet ik hier iets mee?
quote:In 2006 heb ik een Ziektewet en een WIA-uitkering ontvagen. Over het invullen van de gegevens in mijn belastingaangifte heb ik wat vragen.

Ik begrijp uit de toelichting in het aangifte Programma, dat deze vallen onder "Inkomsten uit tegewoordige dienstbetrekking"

- naam werkgever

- arbeidskorting

- loonheffing

- loon

Op mijn jaaropgave van het UWV betreffende mijn Ziektewet-uitkering staan de volgende posten:

Wat moet ik nu waar onder het kopje "Inkomsten uit tegewoordige dienstbetrekking" invullen? Moet het zo?:

- naam werkgever: UWV ja

- arbeidskorting: verrekende arbeidskorting ja

- loonheffing: inhoudingen, loonbel./premie VV ?? ingehouden loonbel./loonheffing

- loon: uitkering, fiscaal loon of moet ik hier loon voor de ZVW invullen?? fiscaal loonLoon voor de ZVW hoort bij de inkomensafh. bijdrage zvw. Als het goed is, is de bijdrage 6.5% van het loon voor zvw.
quote:Voor wat betreft de WIA-uitkering:

Ik begrijp uit de toelichting in het aangifte Programma, dat deze vallen onder "Inkomsten uit vroegere dienstbetrekking en dergelijke"

- loonheffing

- pensioen e.d.

Op mijn jaaropgave van het UWV betreffende mijn WIA-uitkering staan de volgende posten:

- fiscaal loon

- ZVW loon

- loonheffing

Wat moet ik nu waar onder het kopje "Inkomsten Inkomsten uit vroegere dienstbetrekking en dergelijke" invullen?:

- naam uitkeringsinstantie: UWV

- pensioen e.d.: ..... ik heb geen idee wat ik hier in moet vullen..je fiscaal loon, daar wordt de loonheffing over geheven..als ik €0 invul, dan krijg ik een melding op het scherm dat het bedrag ingevuld bij pensioen e.d. lager is dan de loonheffing en dat dat ongebruikelijk is. Bovendien vind ik het vreemd, dat je nergens het bedrag voor loon in moet vullen. Wie oh wie helpt mij?
quote:Oja, nu vergeet ik nog een vraag: op mijn jaaropgave WIA staat dat er geen lheffingskorting is toegepast. Is dit normaal voor een WIA-uitkering? Moet ik hier iets mee?Slechts 1 werkgever (of uitkerende instantie) mag de loonheffingskorting toepassen. Dus dat klopt. Maar het kan zijn dat door de hoogte van je ziektewetuitkering niet het gehele bedrag aan korting is verrekend. Waardoor er per saldo te veel loonheffing is ingehouden en je dus recht hebt op een teruggave. Let op: dat kan. Hangt helemaal af van de hoogte van je uitkeringen.

Krijg je trouwens zorgtoeslag?

Voor eventuele aftrek van ziektekosten moet je dus bij de nominale premie 1015 (= een vast bedrag) invullen, verder je ink.afh.bijdrage zvw. Maar je mag ook het bedrag van de aanvullende verzekering opgeven. En bij specifieke kosten 23 euro voor huisapotheek en onvergoede uitgaven voor hulpmiddelen (bril, lenzen, gehoorapparaat enz.) En verder bij overige, eventuele onvergoede overige uitgaven voor ziektekosten.

quote:

quote: Cherry80 reageerde

In 2006 heb ik een Ziektewet en een WIA-uitkering ontvagen. Over het invullen van de gegevens in mijn belastingaangifte heb ik wat vragen.

- naam werkgever

- arbeidskorting

- loonheffing

- loon

- naam werkgever: UWV ja

- arbeidskorting: verrekende arbeidskorting ja

- loonheffing: inhoudingen, loonbel./premie VV ?? ingehouden loonbel./loonheffing klopt de door mij ingevulde post dan wel of niet. De post heet " inhoudingen, loonbel./premie VV " er staat geen "ingehouden loonbel/loonheffing" op de loonstrook, zie boven. Denk dat het wel de juiste post is.

- loon: uitkering, fiscaal loon of moet ik hier loon voor de ZVW invullen?? fiscaal loonLoon voor de ZVW hoort bij de inkomensafh. bijdrage zvw. Als het goed is, is de bijdrage 6.5% van het loon voor zvw.
quote:

Voor wat betreft de WIA-uitkering:

- loonheffing

- pensioen e.d.

- fiscaal loon

- ZVW loon

- loonheffing

- naam uitkeringsinstantie: UWV

- pensioen e.d.: ..... ik heb geen idee wat ik hier in moet vullen..je fiscaal loon, daar wordt de loonheffing over geheven..echt? als ik mijn fiscaal loon intik, dan moet ik ineens €1100 betalen (veel meer dan mijn maandsalaris, dat zou toch van de zotten zijn of niet? en waarom heet de post dan "pensioen e.d." en niet gewoon "loon", zoals ook bij inkomsten uit tegewoordige dienstbetrekkingen? als ik €0 invul, dan krijg ik een melding op het scherm dat het bedrag ingevuld bij pensioen e.d. lager is dan de loonheffing en dat dat ongebruikelijk is. Bovendien vind ik het vreemd, dat je nergens het bedrag voor loon in moet vullen. Wie oh wie helpt mij?
quote:

Oja, nu vergeet ik nog een vraag: op mijn jaaropgave WIA staat dat er geen lheffingskorting is toegepast. Is dit normaal voor een WIA-uitkering? Moet ik hier iets mee? Slechts 1 werkgever (of uitkerende instantie) mag de loonheffingskorting toepassen. Dus dat klopt. Maar het kan zijn dat door de hoogte van je ziektewetuitkering niet het gehele bedrag aan korting is verrekend. Waardoor er per saldo te veel loonheffing is ingehouden en je dus recht hebt op een teruggave. Let op: dat kan. Hangt helemaal af van de hoogte van je uitkeringen.

Krijg je trouwens zorgtoeslag? nee, daar heb ik helaas geen recht op.

Voor eventuele aftrek van ziektekosten moet je dus bij de nominale premie 1015 (= een vast bedrag) invullen, verder je ink.afh.bijdrage zvw. Maar je mag ook het bedrag van de aanvullende verzekering opgeven. En bij specifieke kosten 23 euro voor huisapotheek en onvergoede uitgaven voor hulpmiddelen (bril, lenzen, gehoorapparaat enz.) En verder bij overige, eventuele onvergoede overige uitgaven voor ziektekosten. Heb onze uitgaven voor ziektekosten e.d. uitgerekend (dus ook niet vergoede medicijnen, het niet-vergoede deel tandartskosten etc., maar we komen net niet boven de voor ons geldende drempel uit.
Tijger, bedankt voor je hulp! Top! Weet je dat trouwens van die WIA-uitkering > fiscaal loon? Ik vind het zo vreemd...
quote:Tijger, bedankt voor je hulp! Top! Weet je dat trouwens van die WIA-uitkering > fiscaal loon? Ik vind het zo vreemd...Ja, dat weet ik zeker. Ik snap alleen niet waarom je daardoor zou moeten bij betalen. Er is toch ook loonheffing ingehouden?
quote:

Tijger, bedankt voor je hulp! Top! Weet je dat trouwens van die WIA-uitkering > fiscaal loon? Ik vind het zo vreemd... Ja, dat weet ik zeker. Ik snap alleen niet waarom je daardoor zou moeten bij betalen. Er is toch ook loonheffing ingehouden? ja, zo'n 34%.

Als ik onder het kopje "pensioen e.d." €0 invul, krijg ik €320 terug. Als ik er mij fiscaal loon invul, moet ik €1060 bijbetalen...het lijkt wel alsof het programma het bij "loonheffing" ingevulde bedrag niet meetelt ofzo...
quote:

quote: Tijger32 reageerde

Tijger, bedankt voor je hulp! Top! Weet je dat trouwens van die WIA-uitkering > fiscaal loon? Ik vind het zo vreemd... Ja, dat weet ik zeker. Ik snap alleen niet waarom je daardoor zou moeten bij betalen. Er is toch ook loonheffing ingehouden? ja, zo'n 34%.

Als ik onder het kopje "pensioen e.d." €0 invul, krijg ik €320 terug. Als ik er mij fiscaal loon invul, moet ik €1060 bijbetalen...het lijkt wel alsof het programma het bij "loonheffing" ingevulde bedrag niet meetelt ofzo...

Nou, effe wat geprobeerd...hij neemt het onder loonheffing ingevulde bedrag tòch mee, dus dat is het niet
quote:

quote: Tijger32 reageerde

Nou, effe wat geprobeerd...hij neemt het onder loonheffing ingevulde bedrag tòch mee, dus dat is het niet

Die 34% hoort bij de 1e schijf. Die loopt tot 17.046. Daar kom je waarschijnlijk al (grotendeels) aan met je ziektewetuitkering. Dus had eigenlijk de 2e/3e schijf, beide ongeveer 42%, toegepast moeten worden.

Als je WIA uitkering zo'n 13.000 euro bedroeg, kan het goed kloppen dat je moet bij betalen.
Die 34% hoort bij de 1e schijf. Die loopt tot 17.046. Daar kom je waarschijnlijk al (grotendeels) aan met je ziektewetuitkering. Dus had eigenlijk de 2e/3e schijf, beide ongeveer 42%, toegepast moeten worden.

Als je WIA uitkering zo'n 13.000 euro bedroeg, kan het goed kloppen dat je moet bij betalen.

mijn WIA uitkering was €3297 (fiscaal loon)
ik zie dat in het bedrag dat ongeveer 80% van wat ik moet betalen komt door mijn WIA uitkering, maar begrijpen doe ik het niet...zal nog eens gaan rekenen...
quote:ik zie dat in het bedrag dat ongeveer 80% van wat ik moet betalen komt door mijn WIA uitkering, maar begrijpen doe ik het niet...zal nog eens gaan rekenen...sorry, ik bedoel Ziektewet uitkering
Wellicht is deze vraag al eerder gesteld, dat spijt me dan...

Ik krijg elke maand een tegemoetkoming in de kosten van de kinderopvang. Nu lijkt het me logisch dat ik ergens op mijn aangifte de jaaropgave van mijn kinderdagverblijf moet verwerken. Hoe kunnen ze anders controleren of ik teveel of te weinig heb terug gekregen? Ik kan het echter niet vinden.

Mijn partner en ik zijn geen fiscale partners van elkaar(tot nu toe niet). Nu hoor ik steeds vaker dat het voordelig kan zijn om wel elkaars fiscale partner te zijn. In welke gevallen is dit voordeliger dan? Hij heeft geen aftrekposten( IK heb een koopwoning, hij is geen mede eigenaar etc). Kan in ons geval het dan ook voordeliger zijn om fiscale partner te zijn?

Alvast bedankt voor het beantwoorden van deze vragen!

Josje
quote:

Wellicht is deze vraag al eerder gesteld, dat spijt me dan...

Ik krijg elke maand een tegemoetkoming in de kosten van de kinderopvang. Nu lijkt het me logisch dat ik ergens op mijn aangifte de jaaropgave van mijn kinderdagverblijf moet verwerken. Hoe kunnen ze anders controleren of ik teveel of te weinig heb terug gekregen? Ik kan het echter niet vinden.

Sinds dit jaar (2006) is dat veranderd. De belastingdienst gaat ervan uit dat je wijzigingen in je situatie zelf doorgeeft, via het wijzigingsprogramma. Over 2005 moest je apart aangifte doen voor de kinderopvangtoeslag. Was veel handiger. Zeker als je incidenteel een dagje extra opvang nodig hebt gehad. Nu blijf je wijzigen. Ik snap ook niet waarom dat veranderd is.  

Mijn partner en ik zijn geen fiscale partners van elkaar(tot nu toe niet). Nu hoor ik steeds vaker dat het voordelig kan zijn om wel elkaars fiscale partner te zijn. In welke gevallen is dit voordeliger dan? Hij heeft geen aftrekposten( IK heb een koopwoning, hij is geen mede eigenaar etc). Kan in ons geval het dan ook voordeliger zijn om fiscale partner te zijn?

Het maakt niet uit of hij mede eigenaar is of niet. De hypotheekrente mag je zo over beide fiscale partners verdelen dat het voor jullie het meest gunstig is. Over de top van je inkomen betaal je het meest belasting daarom is het in veel gevallen voordelig de aftrek over beide partners te verdelen. En stel dat je partner veel meer verdient dan jij, dan kan het zelfs het voordeligst zijn dat alle aftrekposten aan hem toebedeeld worden.

Alvast bedankt voor het beantwoorden van deze vragen!

Josje Maar je hebt het tav de kinderopvang over jouw tegemoetkoming, daar telt sowieso het inkomen van je toeslagpartner mee. Daarom moet je bij een aanvraag/wijziging ook zijn inkomen invullen. Vandaar dat je over 2005 apart aangifte moest doen, want ook al is hij niet je fiscale partner, hij is wel je toeslagpartner. 

quote:

ik zie dat in het bedrag dat ongeveer 80% van wat ik moet betalen komt door mijn WIA uitkering, maar begrijpen doe ik het niet...zal nog eens gaan rekenen... sorry, ik bedoel Ziektewet uitkeringIk hoop dat je eruit komt. Het lijkt erop dat er juist bij je ziektewetuitkering te weinig loonheffing is ingehouden. Of dat een eventuele voorlopige teruggaaf te hoog was. Maar die kan je naast je aangifte leggen en vergelijken.
Dank Tijger! Het wordt al wat duidelijker. Wat betreft het fiscale partnerschap. We verdienen allbei ongeveer gelijk, hij bruto een paar duizend euro meer. Dan zal het waarschijnlijk dus niet veel uit maken? Of trek ik nu de verkeerde conclusie?

Josje

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven