Heimwee

05-05-2011 08:57 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb last van heimwee. Niet een beetje, ik kan echt ziek worden van de heimwee. Toch ga ik op vakantie. De rest van mijn gezin heeft namelijk nergens last van en geniet volop. We hebben een caravan, dat scheelt, dan heb ik mijn huis een beetje bij me. We zijn nu op de camping. En ik kan mijn draai niet vinden....ja hoor....ik voel het langzaam als een koude golf over me heen stromen. Ik vind niets meer leuk en kan ondertussen alleen maar denken: ik wil naar huis!!! Herkenbaar?
En wat is er thuis dan leuker/beter?
Misschien zou 't helpen als je thuis écht los laat op vakantie en niet 'n stukje huis meeneemt? Dus andere cultuur/natuur opzoeken dan hier in west Europa en verblijf in intieme B&B's ipv met de hollandse pindakaas in je caravan te gaan zitten.
Hoe gaat de rest van je gezin met jouw heimwee om? Is iedereen daar van op de hoogte en wordt er rekening mee gehouden?

Voor mij is heimwee niet herkenbaar. Maar ik heb zelf nooit de behoefte om op vakantie te gaan. Ik ga dan mee omdat de rest ook gaat, en dan heb ik ook een fijne vakantie. Maar ik vind het prima om gewoon thuis te blijven en een paar leuke dagen te hebben (festivals, keertje naar het strand, terrasje pakken, naar een grote stad etc.)

Ik hoop dat je toch een beetje plezier kunt hebben op je vakantie! Misschien moet je niet te vaak op dit forum gaan kijken, en je proberen meer op je vakantie te richten en ervan te genieten... Succes!
Een totaal andere setting heb ik geprobeerd: amerika. Uitgezeten en ook heus wel leuke momenten gehad. Maar toch heimwee... Ben tijdens een andere vakantie wel eens zo beroerd geworden dat ik alleen maar kon huilen. Ik ben toen naar huis gegaan. De rest bleef maar de vakantie was bedorven. De rest van het gezin weet het, respecteert het maar snapt er niks van. Snap ik.
Wat mis je als je van huis bent? Familie, vrienden? Omgeving? Als je al met het idee dat je heimwee krijgt met vakantie gaat wordt het niets. Ik heb gelukkig nog nooit heimwee gehad, waar ik ook was. Probeer het knopje in je hoofd om te zetten, ga niet op het laatste ogenblik inpakken maar zie het als een beetje voorpret. Vakantie is 'niets moet, alles mag', bergen beklimmen of met een boek onder een parasol, lekker eten, andere mensen ontmoeten, andere taal spreken en horen tenzij je in Nederland blijft, leuke plaatsen ontdekken. Maak eens een lijstje met de voor- en nadelen.
verba volant, scripta manent.
Ja, herkenbaar. Ik heb altijd grote moeite mijn huisdieren achter te laten aan de zorgen van een 'vreemde.'

"Worden ze niet vergeten?" "Owww, het is wel erg warm vandaag, hebben de nijnen wel een fles ijs in de ren liggen?" "Is het water wel aangevuld?"

Daarom gaan wij niet langer dan een week echt weg. Voor de rest vieren we vakantie thuis met dagjes weg. Zo is man tevreden en is er ie toch echt ff tussenuit geweest en een week is voor mij te overzien. En achteraf heb ik ook altijd weer een fijne tijd gehad. Maar ben wel weer blij in eigen huis te zijn
Nope
Heimwee kun je niet wegredeneren.

Het is geen rationeel iets.

wat je kan helpen (ik heb het ook, maar niet zo erg als jij, vermoed ik) is proberen je schema van thuis aan te houden. Op zelfde tijden ontbijten etc.

Accepteren dat je het hebt, vertel je familie er over, dat helpt.
Als kind had ik verschrikkelijk last van heimwee. Zodanig dat ik inderdaad dagenlang alleen maar kon huilen, en dat heeft geduurd tot ik een jaar of 18 was. Toen is het wat weggezakt, maar ik vind het nog steeds niet leuk om niet thuis te zijn.

Sinds ik een relatie heb is het wéér wat minder geworden omdat hij vaak bij me is op zulke momenten. Maar mijn ouders reizen bijvoorbeeld veel, en ik vind het nog steeds lastig als ze voor een week of drie weggaan. Dan ben ik nog steeds de eerste dag echt een beetje van slag en verdrietig. Ik heb dus niet zozeer heimwee naar huis als wel naar veilig en vertrouwd denk ik?
Ik had vorig jaar heimwee naar m'n hartsvriendin. We spraken elkaar gelukkig evengoed bijna elke dag, maar heb nog nooit eerder iemand zo gemist tijdens 'n reis. Naar m'n huis zelf heb ik nooit echt heimwee, dat kan ik makkelijk 4-5 weken missen.
Idd, het is geen knopje wat je uit kan zetten.

Zoek afleiding en ga niet zitten kniezen, want dan wordt het alleen maar erger het heimwee-gevoel.

Maar ik denk zo dat je dat ook probeert en doet. Wil je alleen een hart onder de riem steken, je bent niet de enige.

Hoe lang zijn jullie nog weg? Zijn jullie nu in Nederland op vakantie? Kan ej neit een dagje een uitstapje naar huis maken? Is mss een gek idee, maar wellicht knap je er ff van op, zodat je dan weer van de rest van de vakantie kan genieten.
Nope
Zo herkenbaar. Als kind wilde ik al niet bij anderen blijven logeren, mijn nichtje kwam gezellig 2 weken bij ons en daarna zou ik met haar meegaan, mooi dat mijn oom mij midden in de nacht naar huis kon brengen.

Vakanties vind ik zowiezo niet prettig, vooral het buitenland.

Ben dan echt ziek, misselijk, angstaanvallen enz. Niet leuk voor mijn partner die echt een zonaanbidder is. Wat ik vooral heel erg vind is een besproken reis, dat je op dat tijdstip zo en zo laat weg moet en terug naar huis hetzelfde. Ik voel me dan gevangen en raak in paniek. Als we met vakantie gaan dan is het met de auto, kan ik naar huis wanneer ik wil.
Je kan er niet echt iets aan doen. Het is een soort mini depressie die je overvalt. In het begin helpt het om je zinnen te verzetten. Maar als het echt raak is helpt alleen naar huis gaan. Gelukkig is het nu nog niet zo ver. Dus ik ga nu douchen en iets leuks met de kinderen doen. Zo met jullie kletsen was fijn! Nog 3 nachtjes!!!
Waar heb je dan zo'n heimwee naar? Je hebt je hele gezin toch bij je? Ben je wel eens verhuisd? Heb je dan ook heimwee?

Dit zijn natuurlijk wel woorden van iemand die het niet begrijpt, dus als het niet zo simpel zit, sorry ..

Dit klinkt wel erg heftig en belemmerend voor jou en je gezin. Waarom vraag je de huisarts niet om hulp? Misschien dat hij een paar gesprekken met je kan hebben, of dat hij je doorverwijst naar een psycholoog..

Dat laatste klinkt misschien zwaar, maar het is toch echt een oplossing voor de psychische problemen die je belemmeren in je doen en laten.
Ik herken je verhaal wel, ik heb zelf ook gauw last van heimwee. Als wij op vakantie zijn dan mis ik de honden enorm. Dat dacht ik tenminste jarenlang. Twee jaar geleden gingen ze dus mee, maar wat schetste mijn verbazing? Ik had nog steeds heimwee.

Ik snap mezelf nog steeds niet helemaal, want voordat we honden hadden kon ik zo 3 weken wegblijven, had ik nergens last van. Vroeger met mijn ouders gingen we 3 of soms wel 4 weken weg naar Hongarije of Portugal. Ver genoeg weg om niet 'eventjes' terug te kunnen naar huis dus.

Heimwee is inderdaad niet weg te redeneren, zoals iemand hierboven al zei. Het is een gevoel wat nergens vandaan lijkt te komen. Misschien heeft het met onveiligheid te maken ofzo, ik weet het niet.
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
Naar m'n dieren heb ik nooit heimwee gehad. Zelfs niet in de tijd dat ik nog 'n paard had.
quote:Machutookunbietjemeerzijn schreef op 05 mei 2011 @ 09:20:

Ja, herkenbaar. Ik heb altijd grote moeite mijn huisdieren achter te laten aan de zorgen van een 'vreemde.'

"Worden ze niet vergeten?" "Owww, het is wel erg warm vandaag, hebben de nijnen wel een fles ijs in de ren liggen?" "Is het water wel aangevuld?" Dit heb ik ook, maar ik probeer er gewoon op te vertrouwen dat de buuf het allemaal goed doet.
quote:setter schreef op 05 mei 2011 @ 09:52:

Ik herken je verhaal wel, ik heb zelf ook gauw last van heimwee. Als wij op vakantie zijn dan mis ik de honden enorm. Dat dacht ik tenminste jarenlang. Twee jaar geleden gingen ze dus mee, maar wat schetste mijn verbazing? Ik had nog steeds heimwee. Haha, herkenbaar! dacht ook altijd dat ik de kat miste, maar dat is het niet.
quote:mimomimosa schreef op 05 mei 2011 @ 08:57:

Ik heb last van heimwee. Niet een beetje, ik kan echt ziek worden van de heimwee. Toch ga ik op vakantie. De rest van mijn gezin heeft namelijk nergens last van en geniet volop. We hebben een caravan, dat scheelt, dan heb ik mijn huis een beetje bij me. We zijn nu op de camping. En ik kan mijn draai niet vinden....ja hoor....ik voel het langzaam als een koude golf over me heen stromen. Ik vind niets meer leuk en kan ondertussen alleen maar denken: ik wil naar huis!!! Herkenbaar?

Ja. Ontzettend herkenbaar.

Bij mij resulteert het zelfs in paniekaanvallen en koste wat kost (al moet het te voet) naar huis.

En oplossing heb ik niet voor je, helaas. Ikzelf heb simpelweg besloten gewoon niet meer op vakantie te gaan maar heerlijk op mijn eigen balkonnetje te blijven met af een toe een dagtripje. Als ik maar 's avonds thuis ben.

Maar ja, ik ben single en heb geen gezin om rekening mee te houden, dus voor mij is het genakkelijker.

Maar je bent echt niet de enige hoor!

@ Lammy: ben jij mij:
Huts!
Wat kan helpen, hoop dat je gezin dit wil, is elk jaar naar dezelfde camping, zodat het een 2e thuis wordt
quote:Zamirah schreef op 05 mei 2011 @ 10:31:

[...]

Dit heb ik ook, maar ik probeer er gewoon op te vertrouwen dat de buuf het allemaal goed doet.

Heb je helemaal gelijk in hoor, maar ik merkte aan mezelf dat ik de dieren nogal snel eens opvoer als smoesje dat we niet weg konden een paar dagen.

Maar het zijn niet alleen de dieren hoor, ik mis gewoon mijn eigen bed, tafel, bank, etc...en ook echt mijn omgeving.

Rare is wel dat ik ruim 2 jaar geleden ben gaan samenwonen met man (vorig jaar getrouwd), ik daar 60 km voor ben verhuisd, in mijn eigen oude huis heb staan snikken, maar toen ik eenmaal gesetteld was ik geen moment heimwee meer heb gehad.
Nope
Een eigen sta caravan waar jullie vaak naar toe gaan zodat de omgeving net zo vertrouwd is als thuis is idd. misschien een oplossing.

Of ipv een echte vakantie meerdere keren kort weg, dan kan je het misschien makkelijker aan, als je op vrijdag weggaat en denkt maandag ben ik al weer thuis.
Heimwee is niet dat je iets mist. Voor mij niet. Het is gewoon het niet thuis zijn... Wat helpt is idd naar een plek gaan die ik ken. Maar ik geloof niet dat het te genezen is. Je moet er gewoon mee leren leven en het beste van maken. En dat doen we. Maar het blijft lastig.
Maar je moet toch niet op vakantie.

Het is natuurlijk leuker voor je gezin als je wel meegaat, maar als je het zo zwaar hebt zouden ze toch alleen kunnen gaan.

Of je blijft niet de hele vakantie. Ben je nu in Nederland op vakantie ?
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven