Geskimd.

18-05-2011 11:54 34 berichten
Hoi,

Gisteravond werd ik gebeld door een mevrouw van onze bank. Ze vertelde dat mijn bankpas geskimd is. De rekening is geblokkeerd en er wordt een nieuwe bankpas verzonden. Voor zover mijn man kon zien was er niets van de rekening verdwenen, en dit zal dan ook niet meer gebeuren. Ze mocht niet vertellen waar dit gebeurd is, en ook de periode waarin het gebeurd is hield ze ruim aan. Nu ben ik eigenlijk heel nieuwsgierig, waarom zij zo vaag doen. Dit ben ik uiteraard vergeten te vragen, maar misschien dat jullie dit weten?

En hoe werkt het eigenlijk? Kunnen de skimmers tot voordat de pinpas geblokkeerd was overal pinnen van onze rekening? Of alleen bij die betreffende pinautomaat?
Alle reacties Link kopieren
Wat raar, welke bank heb je?

Ik heb bij de Rabobank gewerkt, en wij mochten dat nooooit telefonisch doorgeven! Ik zou nog eens even contact opnemen met je bank, of er even langsgaan!
Raar verhaal? Heb je gegevens aan haar verstrekt?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik heb dit verzoek nooit zo gehad, ik moest naar een kantoor van mijn bank gaan met legitimatie om een andere pas te krijgen en dingen af te handelen.
Ik denk dat er fraude is ontdekt bij een automaat, waar jij ook gepind of betaald hebt.

Per automaat wordt elke transactie vastgelegd. Als de automaat wordt gecontrollerd en blijkt te zijn geskimd worden alle gebruikte passen bij voorbaat geblokkeerd. Gewoon uit voorzorg dus.

Totdat de pas geblokkeerd is kan er gebruik worden gemaakt van de pas. Maar dan moeten ze natuurlijk wel alle gegevens hebben. Als jij netjes je pincode hebt afgeschermd hebben zij je pincode niet kunnen aflezen en dus zijn jouw gegevens ongeschikt voor gebruik.

Maar nogmaals, het is in de meeste gevallen een voorzorgsmaatregel.

Er wordt veel geskimd bij onbemande bezinestations.

Hoe banken handelen in dit soort situaties, qua veiligheidprocedures, durf ik niet te zeggen. Het lijkt mij dat e.e.a. schriftelijk gaat. Maar gewoon de bank terugbellen voor aanvullende info.
quote:nouschi schreef op 18 mei 2011 @ 11:59:

Raar verhaal? Heb je gegevens aan haar verstrekt?Ook mijn eerste gedachte....
Echt? Waarom is het een raar verhaal? Dit was de rabobank. Ik heb geen gegevens verstrekt.
Wat raar, ik kreeg een brief van de rabo. Moest langskomen bij de plaatselijke bank en kreeg gewoon te horen waar mijn pas geskimd was.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Ik hoef overigens ook zelf niets te doen. Ik krijg een nieuwe bankpas toegestuurd en een nieuwe pincode.
quote:toffifee schreef op 18 mei 2011 @ 12:04:

Echt? Waarom is het een raar verhaal? Dit was de rabobank. Ik heb geen gegevens verstrekt.Wat het voor mij een raar verhaal maakt, is het feit dat je erover gebeld bent. Dat is een procedure die ik niet ken van banken in het geval van skimmen. Maar goed, ik kan het natuurlijk volledig mis hebben...
quote:toffifee schreef op 18 mei 2011 @ 12:05:

Ik hoef overigens ook zelf niets te doen. Ik krijg een nieuwe bankpas toegestuurd en een nieuwe pincode.Misschien straks even met de nieuwe pas (met bijbhorende brief) naar een kantoor gaan om even te checken of het wel in orde is?
Vriend is ook weleens gebeld door de Rabobank over een mogelijk verdachte transactie met zijn creditcard (was gebruikt in Thailand ofzo). Ze belden om te controleren dat de pas daar gebruikt was, dat was niet zo. Toen hebben ze hem geblokkeerd en een nieuwe aangevraagd.

Ik vind het wel netjes dat ze bellen. Anders sta je in de supermarkt en doet je pas het niet eens meer.
quote:_avril_ schreef op 18 mei 2011 @ 12:19:

[...]

Misschien straks even met de nieuwe pas (met bijbhorende brief) naar een kantoor gaan om even te checken of het wel in orde is?Wat wil je checken dan? Waarom zou iemand een "nep"pas opsturen?
Banken bellen niet over dit soort zaken lijkt mij.

Ik zou naar je bank gaan om dit verhaal te checken, vinden ze echt niet raar hoor, better safe than sorry!
quote:baby_ernie80 schreef op 18 mei 2011 @ 12:13:

[...]

Wat het voor mij een raar verhaal maakt, is het feit dat je erover gebeld bent. Dat is een procedure die ik niet ken van banken in het geval van skimmen. Maar goed, ik kan het natuurlijk volledig mis hebben...

Ik werd zelfs gebeld toen itsman gepint had bij een automaat waar mensen ook geskimd waren. Ze kregen hem niet te pakken. Er is niets van zijn rekening afgehaald overigens. Ze vertelden overigens niet waar het gebeurd was maar wel wanneer. Itsman pinpas was toen al geblokeerd. Ik heb hem gebeld en hij heeft toen contact opgenomen met de bank. Hij kreeg binnen 5 dagen een nieuwe pas en kon met zijn geblokkeerde pas en id-bewijs gewoon geld halen bij de bank

Ik denk dat ze wel bellen anders doet je pinpas het opeens niet meer en dat is denk ik oom niet handig
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Skimmers kunnen bij iedere willekeurige bankautomaat geld opnemen met jou pas
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
quote:toffifee schreef op 18 mei 2011 @ 11:54:

En hoe werkt het eigenlijk? Kunnen de skimmers tot voordat de pinpas geblokkeerd was overal pinnen van onze rekening? Of alleen bij die betreffende pinautomaat?Ze kunnen overal pinnen. Skimmers brengen valse apparatuur aan bij pinautomaten: een valse paslezer, die slaat de gegevens van de magneetstrip van de pas op, en een cameraatje die de pincode registreert (in winkels installeren ze dan bijv. een camera in het plafond). Achteraf halen ze de spullen (kaartlezer+camera) op en gaan dan de gegevens van de magneetstrip op een neppas plaatsen (dit kan elke pas zijn met een magneetstrip, ook bijv. een kadopas van de H&M). Vervolgens kunnen ze met die neppas en de bijbehorende pincode overal ter wereld pinnen.
Skimmen is voor rekening en risico van de bank, dus dat de bank al snel blokkeert lijkt me logisch.

Verder is het inderdaad een kwestie van fatsoen om even te bellen. Ik zou het mijn bank ernstig kwalijk nemen als ik niet bij mijn geld kan, zij weten dat en ze bellen niet eens even.

Maar het is zeker bij de rabo nogal verschillend per bank. Ik bankier bij twee rabobanken, en de klantvriendelijkheid is extreem verschillend.
Heb hetzelfde gehad. Uit een nieuwsbericht kwam ik er achter dat ik geskimd was in de Ikea, restaurant notabene omdat ik altijd zo nodig die gehaktballetjes wil eten als ik daar eenmaal ben....

Misschien even speuren.

Wel lastig hoor, ik had 15 jaar dezelde makkelijke pincode, die van nu moet ik nog altijd aan wennen....
Mijn schoonzus werd ook gebeld. Kreeg op het kantoor te horen waar en wanneer. Klinkt mij niet gek dus.
Ik heb gebeld! Mijn pas is gistermiddag al geblokkeerd. Ze bellen omdat mensen z.s.m. op de hoogte moeten worden gesteld van het feit dat hun pas het niet meer doet. Ze gaf aan dat ze niet bekend maken waar het is gebeurd omdat gebleken is dat mensen die geskimd zijn, zich af reageren op de betreffende winkeliers.
quote:MeSoHappy schreef op 18 mei 2011 @ 12:26:

Banken bellen niet over dit soort zaken lijkt mij.

Ik zou naar je bank gaan om dit verhaal te checken, vinden ze echt niet raar hoor, better safe than sorry!Ja hoor, mijn bank heeft me destijds ook gebeld. Ze zullen je toch snel op de hoogte willen brengen als ze je rekening geblokkeerd hebben.
quote:Annie.Ooi schreef op 18 mei 2011 @ 12:38:

Wel lastig hoor, ik had 15 jaar dezelde makkelijke pincode, die van nu moet ik nog altijd aan wennen....Ja, dat wordt ook een leuke. Pincode is in heel veel wachtwoorden verwerkt.
Vriend is ook een keer geskimd. De rabobank heeft toen ook gebeld. Ze hebben ook verteld waar nml bij de kaartjes automaat op het station.
Hier hebben ze 5 weken geleden het hele dorp op de hoogte gesteld dat de pinautomaat geskimd was.

Helaas voor mij te laat,er was al een bedrag afgeschreven naar Puerto weetikveelwaar.Maar de Rabo heeft dit netjes binnen 5 dagen teruggestort.

Uit voorzorg hebben ze die vrijdag wel van alle klanten de pas geblokkeerd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven