Wachtwoordenhel..
dinsdag 7 juni 2011 om 13:08
Ik zit vast in een wachtwoordenhel volgens mij.
Voor alle digitale acties heb je zo ongeveer een wachtwoord nodig. Alleen bij de een is het zes letters, de ander minimaal zes tekens met minimaal twee cijfer, dan weer acht tekens met minimal twee cijfers etc. etc. Ik verzin wel iedere keer een wachtwoord, maar vergeet dat net zo snel weer.
Ik heb eens bedacht dat het handig was om overal hetzelfde wachtwoord voor te gebruiken, maar dat werd me door meerdere mensen afgeraden. Als iemand dan je wachtwoord achterhaald, kan diegene overal bij/in. Toen bedacht ik om alles in mijn agenda te schrijven. Maar ja, als iemand anders je agenda heeft kan diegene dus ook overal bij/in. Alles opslaan in een wordbestand had ik ook bedacht. Om dat bestandje te beveiligen met een wachtwoord dat ik, je raad het al, dus ben vergeten.
Hoe breng ik orde in het woud der wachtwoorden?
Voor alle digitale acties heb je zo ongeveer een wachtwoord nodig. Alleen bij de een is het zes letters, de ander minimaal zes tekens met minimaal twee cijfer, dan weer acht tekens met minimal twee cijfers etc. etc. Ik verzin wel iedere keer een wachtwoord, maar vergeet dat net zo snel weer.
Ik heb eens bedacht dat het handig was om overal hetzelfde wachtwoord voor te gebruiken, maar dat werd me door meerdere mensen afgeraden. Als iemand dan je wachtwoord achterhaald, kan diegene overal bij/in. Toen bedacht ik om alles in mijn agenda te schrijven. Maar ja, als iemand anders je agenda heeft kan diegene dus ook overal bij/in. Alles opslaan in een wordbestand had ik ook bedacht. Om dat bestandje te beveiligen met een wachtwoord dat ik, je raad het al, dus ben vergeten.
Hoe breng ik orde in het woud der wachtwoorden?
dinsdag 7 juni 2011 om 13:13
het ergste wat ik meegemaakt heb is op de site van mijn univeriteit. Daar moet je drie keer inloggen (voor de interne website, en dan nog twee keer voor verschillende applicaties), met drie verschillende wachtwoorden van minimaal 6 en maximaal 10 tekens, waarvan 2 cijfers en minimaal 1 hoofdletter . Gaat altijd mis, ben elke keer bezig nieuwe wachtwoorden aan te vragen....
Dus ik lees mee, hoop dat iemand met de gouden tip komt
Dus ik lees mee, hoop dat iemand met de gouden tip komt
dinsdag 7 juni 2011 om 13:13
Ik kom er ook niet uit!
Zelfs als je overal hetzelfde wachtwoord hebt ingesteld, dan moet je het bij de één na een maand, bij de ander na 2 maanden en bij weer een ander helemaal nooit aanpassen en dan loopt het ook weer scheef....
Ik heb alle wachtwoorden ook in een bestandje op mijn computer staan. En dan niet met als documentnaam "wachtwoorden" maar gewoon iets als "memo over huppeldepup".
Zelfs als je overal hetzelfde wachtwoord hebt ingesteld, dan moet je het bij de één na een maand, bij de ander na 2 maanden en bij weer een ander helemaal nooit aanpassen en dan loopt het ook weer scheef....
Ik heb alle wachtwoorden ook in een bestandje op mijn computer staan. En dan niet met als documentnaam "wachtwoorden" maar gewoon iets als "memo over huppeldepup".
dinsdag 7 juni 2011 om 13:17
Van DWDD gejat: de hoofdkleur van de website achter je 'standaard' wachtwoord plakken (en verder de gebruikelijke aanvulling met '1' '01' of de eerste letter als hoofdletter.
Voorbeeld:
jansen01geel
jansen01blauw
Een probleem wordt het natuurlijk bij Viva, nu zou ik zeggen 'groen' maar dat is straks vast weer anders
Voorbeeld:
jansen01geel
jansen01blauw
Een probleem wordt het natuurlijk bij Viva, nu zou ik zeggen 'groen' maar dat is straks vast weer anders
dinsdag 7 juni 2011 om 13:21
Zelf gebruik ik een systeem dat me goed bevalt en volgens mij ook veilig is. Ik heb 3 woorden die ik gebruik, en ook een aantal cijfercombinaties die ik er eventueel achter kan zetten. In een documentje zet ik dan de eerste letter van het woord (een hoofdletter als er ook een hoofdletter in het wachtwoord moet zitten) en de eerste letter van de cijfercombinatie. Als het wachtwoord bijvoorbeeld "Wachtwoord1234" is staat er "W1" in dat document. Niemand die die woorden of cijfercombinaties weet behalve ik, maar zo is het voor mezelf toch makkelijk terug te zoeken.
En dat documentje heeft inderdaad ook een hele onschuldige naam, haha.
En dat documentje heeft inderdaad ook een hele onschuldige naam, haha.
dinsdag 7 juni 2011 om 13:27
http://keepass.info/
Downloaden en installeren.
Je hoeft nog maar één wachtwoord te onthouden, de rest zit in je keepass.
Downloaden en installeren.
Je hoeft nog maar één wachtwoord te onthouden, de rest zit in je keepass.
anoniem_113988 wijzigde dit bericht op 07-06-2011 13:40
Reden: had je zelf al bedacht
Reden: had je zelf al bedacht
% gewijzigd
dinsdag 7 juni 2011 om 13:54
inderdaad Keepass gebruiken, zie de link van StabiloBoss
En dan ene hele zin als wachtwoord gebruiken met cijfers en speciale tekens erin. Als je het wachtwoord (wachtzin ) maakt geeft hij volgens mij ook aan hoe veilig het is.
Een "debiel woord dat niemand verzint" zoals van popje is wel echt onveilig. Mensen die je password kraken "verzinnen" het woord niet maar genereren een hoop letter/cijfer/teken combinaties. En dan is een woord met alleen letters (en evt. een paar cijfers) dat zo kort is behoorlijk snel gekraakt.
En dan ene hele zin als wachtwoord gebruiken met cijfers en speciale tekens erin. Als je het wachtwoord (wachtzin ) maakt geeft hij volgens mij ook aan hoe veilig het is.
Een "debiel woord dat niemand verzint" zoals van popje is wel echt onveilig. Mensen die je password kraken "verzinnen" het woord niet maar genereren een hoop letter/cijfer/teken combinaties. En dan is een woord met alleen letters (en evt. een paar cijfers) dat zo kort is behoorlijk snel gekraakt.
dinsdag 7 juni 2011 om 13:55
Ik heb een keer een oplossing gehoord van een IT-er en die gebruik ik nu. Het werkt met 3 standaard wachtwoorden
Nummer 1 is alleen voor heel belangrijke dingen die ook goed beveiligd zijn, zoals digid en internetbankieren. Nummer 2 is voor medium belangrijke dingen. En nummer 3 is voor de onbelangrijke dingen.
Als ik dan ergens kom waar ik moet inloggen dan beoordeel ik het op hoe belangrijk ik het gevonden zou hebben en dan weet ik welk wachtwoord ik moet gebruiken.
Voor werk heb ik een aparte en dan verander ik alleen het cijfer.
Nummer 1 is alleen voor heel belangrijke dingen die ook goed beveiligd zijn, zoals digid en internetbankieren. Nummer 2 is voor medium belangrijke dingen. En nummer 3 is voor de onbelangrijke dingen.
Als ik dan ergens kom waar ik moet inloggen dan beoordeel ik het op hoe belangrijk ik het gevonden zou hebben en dan weet ik welk wachtwoord ik moet gebruiken.
Voor werk heb ik een aparte en dan verander ik alleen het cijfer.
dinsdag 7 juni 2011 om 14:05
dinsdag 7 juni 2011 om 14:09
dinsdag 7 juni 2011 om 14:12
dinsdag 7 juni 2011 om 14:15
En dan wil het systeem soms zo streng zijn dat "kokosnoot2" na "kokosnoot1" niet wordt geaccepteerd, omdat deze wachtwoorden te veel op elkaar lijken... tja, alleen 1 is veranderd in 2, en dat is niet veilig genoeg. Zucht... De eisen bij wachtwoordverandering vind ik bij Windows Server 2003 en 2008 (op mijn werk) het strengst.
World of Warcraft: Legion
dinsdag 7 juni 2011 om 14:19
Ik heb een word documentje aangemaakt en dit beveiligd met een wachtwoord (enigste wachtwoord wat je dus moet onthouden) in dit word documentje een tabel aangemaakt en daar in geschreven welke site of welke programma, met gebruikers naam en wachtwoord,
Iedere keer als ik dus een wachtwoord nodig heb start ik even dit documentje op en heb zo een overzicht van al mijn wachtwoorden
Hoop dat jullie hier iets aan hebben
Iedere keer als ik dus een wachtwoord nodig heb start ik even dit documentje op en heb zo een overzicht van al mijn wachtwoorden
Hoop dat jullie hier iets aan hebben
dinsdag 7 juni 2011 om 14:24
Ik heb 3 verschillende wachtwoorden. een korte en eigenlijk heel makkelijk te raden maar dan moeten mensen wel mijn gebruikersnaam weten en die weten ze al niet. een wat langere niet makkelijk en niet moeilijk voor dingen die ik perse moet beveiligen met een wachtwoord maar waar niks belangrijks te vinden is. en een ingewikkelde voor heel belangrijke dingen. En voor mijn werk heb ik er 3 die ik afwissel volgens een systeem dus als ik die onverhoopt vergeet dan hoef ik alleen mijn systeem na te gaan om te weten welke het is
Erger u niet, verwonder u slechts!