Back to my roots : emigreren naar Curacao!!

16-09-2006 15:58 140 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste mensen,

Ik weet dat er al een topic EMIGREREN bestaat, maar dat is al deel 8 en die mensen kennen elkaar door en door, dus ik dacht ik open gewoon een eigen topic.

De kogel is bij ons door de kerk.....na heel lang praten erover, informatie verzamelen, voor- en nadelen afwegen en vooral verlangen ernaar, hebben wij besloten om de gok te wagen. Wij gaan begin december emigreren naar Curacao.......Mijn man en ik en onze 2 zoontjes van 4 en bijna 3 jaar oud.

Wij vinden het zoooooo spannend en kunnen haast niet wachten tot het zover is.....we hebben het op het moment ongelooflijk druk met van alles en nog wat regelen. Zowel in Nederland als op Curacao....

Ik ben benieuwd of er nog meer mensen zijn die deze stap al gezet hebben, of met de gedachte spelen om zo'n avontuur aan te gaan of mensen die ook minder leuke ervaringen hebben met het emigreren naar Curacao....

Ik hoop op veel (leuke) reacties....

Alvast bedankt voor het lezen en misschien ook reageren op mijn topic!

Groetjes,

Shayna:)
Hey Shayna,

Zelf heb ik geen ervaring met emigreren. Mijn zus heeft wel een paar jaar op curacao gewoond en het is haar prima bevallen behalve dat ze geen Papiaments kon spreken, dus niet iets van een carriere heeft opgebouwd, maar alleen in de horeca gewerkt heeft. (terwijl ze een totaal andere studierichting heeft gedaan).

Ik wil jullie heel veel succes wensen met deze stap. (wel lekker, altijd mooi weer).

Ciao, ziggy
Hoi Ziggi,

Thanx voor je reactie! Leuk om te horen dat je zus het prima naar haar zin heeft gehad daar. Ik krijg ook veel positieve verhalen te horen van mensen die daar wonen en ook vanuit Nederland zijn vertrokken. Ik hoop dat wij het ook zo naar ons zin zullen hebben.....Enne....de taal beheersen wij gelukkig wel.....

groetjes,

Wat jammer! Zijn er helemaal geen mensen die hun ervaringen met mij wensen te delen?

Groetjes,

Shayna
Bon dia sweet,

Con ta? mi ta hopi bon (verder als dat kom ik niet)

Jij hebt toch een half jaar geleden ofzo al gepost met deze gedachtes?

nou ja, iig heel erg leuk dat je die kant op gaat, het is mij en me vriend erg goed bevallen. Me vriend zit daar nog ruim 2 maanden dan komt hij ook weer terug naar NL. Maar we gaan zeker weer terug. Dat zal wel over ong 2 jaar zijn. 

Heel veel plezier en geniet ervan!!

als je nog leuke tips wil.....

ayoo

liefs uit nederland
Hoi Liefs-uit-curacao,

Ik ben idd een tijdje geleden een topic begonnen toen wij met de gedachten aan het spelen waren. Ik kan die topic alleen nergens meer terugvinden. Heel raar.....zal wel aan mij liggen...

Ik kan mij jou wel nog goed herinneren....je gaf best wel veel tips en advies e.d. dat vond ik toen wel erg fijn om te lezen.

Begrijp ik het goed dat je nu terug bent in Nederland? Je zou voor je studie terugkomen of niet? Heb je al een beetje heimwee terug naar Curacao?

Ik vind het allemaal erg spannend. Vandaag is onze container gearriveerd. Wij hebben besloten om niet te huren, maar 1 te kopen. Erg prijzig, maar wel een investering. Hij is best groot, dus wij kunnen bijna alles wat we willen meenemen......vooral voor de kids vind ik het fijn als zij wat vertrouwde spullen daar ter beschikking hebben.....en ik zou het ook wel fijn vinden om op mijn eigen bank te zitten en in mijn eigen bed te slapen, dus wat dat betreft komt dat zeker goed....

Hoe vond jij het op Curacao? Zou je daar voor langere tijd willen wonen?

Leuk dat je gereageerd heb. Thanx!

Groetjes,

Ik zit iid voor studie weer in NL, nu 1,5 maand alweer...tijd gaat snel... maar ik mis het wel... over 3 wkn ga ik weer voor een week terug.

Ik heb het er zo naar me zin gehad!!! veel vrienden gemaakt, veel mensen ontmoet, het was gewoon ontzettend gaaf!! We hebben daar echt genoten van het eiland.

En ik zou er zeker weer teruggaan voor langere periode, me is nog niet terug, maar we denken er wel weer over, hihi... dan zou het een periode zijn voor 3 jaar ofzo, ik kan met mijn studie richting niet veel beginnen daar en me vriend

wil hogerop komen en dat lukt niet op zoon klein eiland.

Dat is eigenlijk het enige wat ons het tegenhoud. Want ik zie echt wel me verdere leven daar voor me. Heerlijk zondags bbq op het strand, lekker buiten eten, terrasjes pakken, genieten van de zon, relax doen en vooral genieten...

liefs uit Nederland
Aiaiai, bo ta bai na Korsow no? Hopi bon!

Ik wil best even reageren hoor. Ik woon ruim twee jaar op Curacao en ik heb het hier zeker erg naar mn zin gehad. Helaas moet ik (samen met mijn vriend) weer terug naar Nederland maar ik moet eerlijk zeggen dat ik dat ook niet erg vind. Het was een leuke tijd maar de roots trekt toch weer. Ik denk dat het voor jullie wel een heel groot voordeel is dat je de taal spreekt omdat nederlanders (oftewel Makamba's) toch veel moeite moeten doen om ertussen te komen. Het is absoluut niet zo dat antilianen niet gastvrij zijn, integendeel, maar je ziet toch nog heel veel nederlanders met nederlanders omgaan en andersom. Voor mijn gevoel blijft het altijd een beetje oppervlakkig contact en dat is iets wat ik heel erg vond. Voor de rest is het een heerlijk relaxed eiland, stress kennen ze niet, wat dat betreft zul je er zeker op vooruit gaan!

Anyhow, ik heb zeer zeker geen spijt gehad van mijn tijd hier en ik dat zullen jullie vast ook niet krijgen! Veel succes met de verhuizing!
Hi Hi,

Bedankt voor jullie reacties Liefs-uit-Curacao & Aquarius.

Alle tips zijn van harte welkom. Jullie zijn de expert, dus van jullie kan ik het een en ander aannemen. Vooral de do's en de dont's lijken me ideaal om te weten.

Waar ik de laatst tijd mee zit is wat ik wel en wat ik niet hoef/moet meenemen. Wij hebben een container van 6m x 3m. Op zich best groot, maar niet als je je hele inhoud van je woning in Nederland mee wil nemen. Ik ben continu bezig met lijstjes van dingen die ik wel WIL (banken, stoelen, kasten enz.) meenemen en dingen die gewoon mee MOETEN (kleding, speelgoed van de kids enz), maar ik hoor ook steeds van de mensen om mee heen, dat dit overbodig is of dat dat juist wel handig is om mee te nemen. Op een gegeven moment weet je het gewoon niet meer.

Weten jullie wat WEL handig is om mee te nemen en wat je uberhaupt NIET mee moet nemen, omdat dat bijvoorbeeld niet de moeite waard is?

Ik zou het zeer op prijs stellen als ik wat tips van jullie zou kunnen krijgen. Alvast bedankt!

Groetjes,

Shayna
Hai!

Tuurlijk, ik wil je best wat tip geven hoor. Ik moet zeggen dat ik zelf dus alleen maar kleding en wat pers. spulletjes heb meegenomen. Vooral geen apparaten meenemen als het niet echt noodzakelijk is. Stroomrekeningen zijn hoog en het is voordeliger om apparaten op 110 volt aan te sluiten dan 220. (en daarbij zijn die apparaten hier niet echt duur)

Voor meubelen hangt het een beetje af hoe jou woning er hier uitziet. Kasten zijn vaak al aanwezig dus das zonde. Wat hier echt een probleem is zijn gordijnen (heeeeel ouderwets) en dekbedovertrekken. (voor als je in de airco slaapt) En als je een goede tuinset hebt is dat ook aan te raden om mee te nemen, je zit tenslotte bij altijd buiten. Kleding is ook genoeg te krijgen. (maar vaak niet de favoriete merkjes!)

Verder zou ik het eigenlijk niet echt weten, je kunt nog wel wat spullen van ons overnemen trouwens, ik heb nog wel wat apparaten in de aanbieding haha!
Oja, speelgoed zou ik niet veel van meenemen (tenzij ze het buiten kunnen gebruiken) De meeste kids hier spelen nl gewoon met de tuinslag of steentjes buiten! (en binnen spelen ze al bijna helemaal niet)
ze hebben daar meestal 110, sommige huizen ook 220. (wij hadden voornamelijk 220). Maar huishoud apparaten zoals strijkijzer, stofzuiger zou ik daarkopen.   wasmachine is ook op 110 maar dan heb je vaak een amerikaanse bovenlader, en dat is minder voor je was. koop of neem je europese wasmachine mee. eentje die heet (90gr) kan wassen, handdoeken gaan vaak na 1 x gebruiken al ruiken (na douchen), en dan af en toe heet wassen is wel lekker dan.

kleding; zomerkleding, een paar vestjes ofzo, schoenen zijn daar volop te koop, en kleding ook. Er komen steeds meer leuke kleding winkels op het eiland. helaas nog geen h&m

neem voornamelijk je persoonlijke spullen mee. keukenspullen enzo kun je ook daarkopen en wij kookten daar echt veeel minder dan in NL. En je eet ook makkelijker, salades, pasta, rijst, afhaal...

aan papieren, je paspoort, bewijs van uitschrijving uit NL, en verder de papieren die je moet hebben om je in te schrijven. Laat ook voldoende pasfoto's maken, stuk of 8. ze willen nog wel eens wat kwijt raken.  als verder nog vragen hebt over het inschrijven, heb ik ook nog handige tips...

aan grote spullen kun je hier ook leuke meubels kopen. ikea spullen(hokus kokus), leen bakker spullen (bilding depot), kooijman (soort praxis, intratuin) ook leuke dingen, topshop (xenos achtig)

verder even geen tips

nog 2 wkn en ik ben weer op het eiland

liefs uit nederland
Hi Shayna, Wat leuk dat je de stap gaat nemen in december!! Heel veel succes met de verhuizing en dergelijke en ik hoop dat het allemaal op rolletjes gaat lopen.. Wat voor spullen je mee moet nemen, ik zou lekker alles meenemen wat past, je hebt toch al een container:-) Wij hadden 13 kuub mee toen we hierheen kwamen, en we hebben alles achtergelaten, wat andere mensen zeiden dat we niet konden gebruiken hier.. Nou ja, ik had dus alles moeten meenemen wat ik heb achtergelaten, en achterlaten wat we hebben meegenomen. Ik zou zeker meubels meenemen. De meubels van hier zijn of afgrijselijk (=mijn smaak) en van slechte kwaliteit, of onbetaalbaar :-) Dus banken, kasten, stoelen, bedden, ga maar door (neem matras mee, die zijn hier echt heel erg duur). Verder zou ik zeker alle grote apparatuur meenemen, als ze niet al veel te oud zijn (niet ouder dan 3 jaar). Ik heb tot nu toe in 5 huizen gewoond hier (allemaal op Banda Bou) en alle huizen hadden 220 V, in tegenstelling tot wat iedereen ons heeft verteld destijds. Het oudste huis was zelfs 100 jaar oud. Verder, vraag alle documenten die nodig zijn voor je verblijfsvergunning van te voren op, bijv bewijs van goed gedrag (niet ouder dan 3 maanden), uittreksel bevolkingsregister, trouwboekje (mits getrouwd, anders bewijs van ongehuwdheid, deze niet vergeten;-)) en dan ben ik vast van alles vergeten.. Ik spreek trouwens ook geen papiamento en werk vinden en krijgen gaat vooralsnog erg makkelijk, dus als je de taal al spreekt is dat helemaal geen probleem.. Ik woon hier 4 jaar trouwens in november, en mijn kinderen (2 en 14 maanden) zijn hier allebei geboren. We zijn net terug van onze vakantie in Nederland, en ik ben erg gaan twijfelen. Maar ik denk dat wij binnen niet al te lange tijd terug zullen gaan. Mijn zoon en dochter zitten sinds kort op een nieuwe creche, erg leuk. Dus als je daar nog tips over wil, of scholen o.i.d. Groetjes, Shorty
Oh, ja, en speelgoed zou ik zeker wel meenemen.. vooral duplo/lego en playmobil enzo.. Ik heb kinderen die wel veel binnenspelen (ook voor mijn gemak), terwijl wij 10000 m2 grond om onze woning hebben. Echt buiten spelen kan midden op de dag hier niet. Als je trouwens goede kwaliteit babyspullen hebt (autostoelen, meubilair, bedjes e.d.) zou ik dat zeker meenemen. Als je het niet meer gebruikt kun je zulke spullen hier altijd goed verkopen. Groetjes
Schiet me nog wat te binnen, iets waar ik zelf problemen mee heb gehad. Als je je bankrekeningen in NL aanhoudt (neem aan van wel) zorg dan dat je genoeg 'goede' passen hebt. De mijne zijn allemaal al een keer stuk gegaan en het is echt heel lastig als je twee weken moet wachten op een nieuwe als je nog geen rekening op Curacao hebt. (vergeet vooral ook niet zo'n internetapparaatje mee te nemen) En sluit ook alle belastingzaken goed af zodat je niet (zoals ik) achterloopt omdat je de belastingdienst niet kunt bereiken voor info. (er is slechts 1 tel. nummer vanaf het buitenland beschikbaar en dat is zeer slecht bereikbaar, ook mailen kan niet!)

Maargoed, dat is allemaal administratief. Qua kleding is er nog 1 tipje: pas sinds een jaartje hebben we dan de eerst Hunkemoller maar ik moet echt zeggen dat ik lingerie een lastig onderdeeltje vind hier.

Verder kunnen sommige geneesmiddellen zoals bv. tegen koortslip erg duur zijn, andere dingen daarintegen weer heel goedkoop.

Hoop dat je er weer wat aan hebt en idd, prop die contaiener lekker vol joh, je betaald er toch voor?
Aquarius?? Heb je ook een tv in de aanbieding?? die van ons is net ontploft.. En is er nog meer te koop?? Heb je kinderen?? Heb je een peuterbed, o.i.d. of 1 persoonsbed?? Kasten?? Haha, altijd op zoek naar nieuwe spullen:-)
Hai Shorty,

Ontploft? Oei das niet leuk! We moeten idd de TV ook kwijt maar wel pas in maart, als je daar genoegen mee neemt mag je hem overnemen hoor!
Wauwww, wat een tips! Thanx, dat zijn zeer bruikbare tips wat jullie mij gegeven hebben. Ik zit nu op mijn werk, maar ik ga vanavond uitgebreid reageren. Thanx!!

groetjes,

Shayna:D
Ik ga in februari naar Curacao .. Ik heb er nog geen werk (dus mocht iemand iets voor mij weten in de zorg of een administratieve baan let me know!!!!

desertrose1979@hotmail.com)

Mijn vriend is Cubaan (bijna nederlander hij is bezig met naturalisatie procedure op Curacao) en woont er . ik mis hem verschrikkelijk en omdat t nu gewoon een rompslomp is om hem hier heen te halen visums e.d .. Wil ik de stap nemen om die kant op te gaan in februari. (zodra hij NL paspoort heeft gaan we misshcien wel weer terug over een paar jaar naar NL)

Veel geregel vooral t solliciteren is een drama , vaak krijg je geen mails terug of er is geen plaats.. Maar goed whatever ik ga 16 febr die kant op , ik kan mij nog niet uitschrijven hier uit de gemeente en mij inschrijven op Curacao (want je bent dan werk nodig om van rechtswege toegelaten te worden of voldoende middelen hebben --geld dus-- en met 2000 euro kom je er niet)

Misschien dan in februari eerst maar beginnen met in de horeaca te werken en zo een verblijfsvergunning te krijgen. Werkvergunning is niet nodig voor mij als nederlander.
Ik ben dus nu ook al druk bezig met alles opschrijven wat ik moet regelen o.a die papieren bij de gemeente , bewijs van goed gedrag , geboorteakte , verkl.burg staat. (pasfotos komen daarnu bij haha thanks voor de tip)

Enige wat ik nog houd hier omdat t contract nog niet eerder kan beeindigd is mijn telefoonabbo en ik wil mijn verzekering in NL de eerste paar maanden nogniet opzeggen. (ik ben verzekerd in t buitenland voor spoed dingen )

Zodra ik werk heb gevonden en daar verzekerd ben kan ik t in NL opzeggen. Dus de eerste paar maanden kan ik nog op de verzekering in NL teren. (maar tja dat is wel 120 euro bijna en tja op Cura verdien je niet zoveel dan gaat er gelijk 400 Nafl van je inkomsten af .. naja tis eerst ff niet anders)

Misschien kan iemand mij wel helpen met die vergunning van rechtswege toegelaten worden.

Die kan je absoluut niet aanvragen toch in NL ,Terwijl je nog geen baan hebt op t eiland ???

(of zou ik dat kunnen proberen ??)
He desertrose,

Was jij niet die een tijd geleden nog single was en in Amsterdam woonde?

Leuk voor je dat je een mooie Cubaan hebt gevonden:)

Wat heeft je doen besluiten om naar Curacao te gaan? Wat zijn de zaken die in Nederland niet goed lopen?

Hoop dat je reageert!
he Desert rose

je kan je gewoon uitschrijven uit de gemeente voor vertrek. liefst 1 dag voor vertrek en vraag ook het bewijs van uitschrijving. die heb je nodig als je wilt inschrijven op cur.

Ik zou gewoon doorgaan met solliciteren, alleen ik geef je meer kans op werk vinden als je op je eiland bent, zkr in de zorg. Een kennisje heeft er 3 mnd over gedaan om werk erin te vinden. maar goed, zij was columbiaanse en een laag diploma. En als je het geen probleem vind om in de horeca te beginnen, heb je met 1 dag werk.

Met het contract dat je hebt kun je je vergunning aanvragen, het heeft bij mij halfjaar geduurd (mede omdat ze 3x wat kwijt zijn geraakt, alles kopieren dus!!!!) In dat half jaar heb ik gewoon gewerkt, me verzekering was wel vanuit NL, (dat was voor mij voordeliger) maar vaak word je bij de SVB verzekerd. Je hebt voor inschrijving van rechtswegen (dat gebeurt bij het grote postkantoor in Punda) je verzekeringspolis nodig.

Als je dat hebt gedaan kun je met dat papier je inschrijven bij het kranchi (gemeentehuis) in Otrobanda en een week erna heb je je sedula.

Mijn vriend heeft zich pas na 1,5 jaar inschrijven, omdat we anders geen borg terug kregen van de douane van onze spullen die zijn overgescheept.  Hij had pas na jaar zijn papier voor rechtswegen. (hij zat ook nog in het oude systeem, hihi toen waren ze nog niet zo vlot, nu nog niet hoor)  Ondertussen is hij vaak heen en weer gereisd tussen de eilanden en buiten de antillen, en hij mocht altijd weer terug komen!!  Geen zorgen maken dus...  als je maar kan aantonen dat je werkt hebt (je contract dus. En je mag drie maanden blijven zonder er wat te doen. En als je even een week naar aruba gaat of buiten de antillen en weer terug komt, mag je weer 3 mnd niks doen. dus dat is ook nog een optie (alleen een beetje duur denk ik)

Voor werk in horeca heb ik nog wat adresjes hoor!!! heb zelf ook een halfjaar erin gewerkt, en dat was super!!!

Voor de zorg is het echt langs gaan, bellen en emailen en blijven navragen, want ze doen echt niet zo veel moeite daar....

Hou ook de kranten op internet in de gaten (of je vriend de losse krant) en dan de amigoe, daarstaan best wat advertenties in.  En heel veel netwerken en "vriendjes" maken..

heb je nog vragen? stel ze maar

veel succes

liefs uit nederland
quote:LLiefs uit Curacao ...

Zou ik je mogen mailen ?/ Je hebt een geweldige beschrijving gegeven van alle belangrijke dingen . En natuurlijk de adresjes waar je t over had.. hihi

HEEEEEL graag wil ik die natuurlijk

Zou je mij dan even willen mailen voor t 1e maitlje ?

desertrose1979@hotmail.com

(ook msn mag je me toevoegen if youlike)
quote:

He desertrose,

Was jij niet die een tijd geleden nog single was en in Amsterdam woonde?

Leuk voor je dat je een mooie Cubaan hebt gevonden:)

Wat heeft je doen besluiten om naar Curacao te gaan? Wat zijn de zaken die in Nederland niet goed lopen?

Hoop dat je reageert!

Hooi ,

Yes thats me , maar woon al een paar jaar niet meer in Adam.. al weer geruime tijd in een dorpje ernaast.. Ook gezellig..

Mijn cubaantje is toppie --> [fgcolor=#9900cc]mi corazon[/fgcolor]

Cubaantje leren kennen op Curacao vorig jaar september (ja ben 3x in 1 jaar er geweest sept/okt 2005 - mei/juni 2006 - sept 2006) Alleen pas in mei/juni echt iets begonnen samen.. Tja en van t een kwam t ander.. Er is een mogelijkheid dat hij naar NL komt omdat hij bezig is met naturaliseren op Curacao.. Alleen dat gaat in een slakkentempo dusse voordat ie eindelijk dat NL paspoort zal hebben zijn we vast al ergens halverwege 2007.

Op zich heb ik het hier ook prima voor elkaar , maar kan gewoon niet meer echt zonder mijn Cubaantje.. Daarom dus maar de move maken richting de caribbean.. Ben dan dus ook druk aan t solliciteren mailen bellen e.d Maar zoals Liefs uit Curacao al vertelde is t gewoon erg lastigom vanuit NL werk te vinden.

Naja ik ga de stap gewoon maken ..

Liefs uit Curacao@ je mag 6 maanden op t eiland verblijven als toerist.. ipv 3 maanden..(was antw van t antillenhuis )
Dus je wilt daarheen voor een half jaar, en dan terugkomen in Holland? Ik hoop voor je dat het allemaal gaat lukken. (Zou wel vanzelfsprekend zijn aangezien we toch 1 koninkrijk zijn, maar helaas gaat niet alles zoals het zou moeten).

Haha die is wel lachen.....het is vast heel serieus bedoelt maar vond het wel grappig: Hij is bezig met Naturaliseren...dat vind ik een beetje klinken alsof hij een lenzenvloeistof of een injectienaald is. Wat een woorden toch he, tegenwoordig.

Hij is aan het naturaliseren ik vind het wel een leuke voor jorgen raymann in Raymann is laat om daar een grap over te maken...of Quintis naturaliseert.

Nou als je in Cura bent en je wilt door mij op de hoogte worden gehouden over dingetjes in Holland dan mag je mij mailen op miamiglow@europe.com

Je mag alles aan mij vragen hoor! ik kan over verschillende dingen iets melden: b.v. weer, concerten, nieuws, tv, muziek, trends etc.

Groetjes Sweetciara (of Sweetmacamba, wat jij wilt......).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven