Nieuwe baan?

03-07-2011 12:02 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraagje:

Ik ben driekwart jaar geleden gestopt met mijn studie aan de kunstacademie en ben toen als thuiszorgmedewerkster aan de slag gegaan, omdat dat baantje binnen no time geregeld was en ik een inkomen nodig had. Maar ik wil nu graag iets anders. Ik wil graag wat meer kunnen werken -40 uur- en dat is als thuiszorgmedewerkster onmogelijk. Maar ik weet echt niet hoe en wat.

Ik heb geen relevante werkervaring in welke branche or whatsoever. Ik heb sinds m'n dertiende als bijbaantje in de kassen geploeterd. Daar heb ik na een tijdje wel wat administratief werk gedaan, maar verder dan het invoeren van gewasgegevens en het sorteren van loonbriefjes kwam het niet...

Nu zou ik er wellicht een tweede baantje bij kunnen nemen, maar dat schijnt belasting technisch niet erg fijn te zijn.

M'n bedoeling is eigenlijk om nog een jaartje ergens hard aan de slag te gaan -liefst iets administratiefs-, om op die manier ook wat te sparen en daarna weer aan een studie te beginnen, maar met mijn huidige baantje zit sparen er echt niet in...

Heeft iemand tips/ideeën/ervaringen?

Alvast bedankt!
Belastingtechnisch maakt het hebben van een 2e baan niks uit. Je betaalt namelijk belasting over het totaalbedrag wat je verdient. Het maakt niet uit of je dat nou in 1, 2 of 3 banen verdient.

Ben je al bij uitzendbureau's langsgeweest om te kijken wat er allemaal is? Het is nu bijvoorbeeld zomerseizoen dus je zou vast in de horeca terecht kunnen en er zijn ook altijd plekken in call-centers.
Inderdaad, een dagje uitzendbureau-hoppen. In deze tijd is het wel raadzaam om eerst op hun website te kijken naar de vacatures en specifiek voor een functie die je aanspreekt te gaan.

Succes!
quote:alexisss schreef op 03 juli 2011 @ 12:05:

Belastingtechnisch maakt het hebben van een 2e baan niks uit. Je betaalt namelijk belasting over het totaalbedrag wat je verdient. Het maakt niet uit of je dat nou in 1, 2 of 3 banen verdient.

Ben je al bij uitzendbureau's langsgeweest om te kijken wat er allemaal is? Het is nu bijvoorbeeld zomerseizoen dus je zou vast in de horeca terecht kunnen en er zijn ook altijd plekken in call-centers.

Dat is volgens mij niet waar. Want je kunt maar bij een werkgever gebruik maken van de heffingskorting. Van je 2e inkomen wordt dus idd meer belasting afgetrokken.

De tip van het callcenter vind ik wel een goede! Daar zoeken ze eigenlijk altijd wel mensen en vaak kun je ook fulltime werken. Kijk wel even goed naar de uurlonen, want die verschillen nogal eens. Kan wel 4 euro per uur verschillen!
Kun je met je creatieve ervaring niets bijverdienen (liefst zwart)?

Verder in de horeca. Vooral nu het terrasseizoen is. Naast het hongerloontje kun je zo 'n hoop fooi binnen harken.
quote:Cici25 schreef op 03 juli 2011 @ 12:19:

[...]

Dat is volgens mij niet waar. Want je kunt maar bij een werkgever gebruik maken van de heffingskorting. Van je 2e inkomen wordt dus idd meer belasting afgetrokken. Maar niet meer dan wanneer je die extra uren zou maken in de eerste baan. Dus je betaalt evenveel belasting voor een baan van 40 uur, als bij 2 banen van 20 uur. En in beide gevallen mag je maar één keer je heffingskorting genieten.
quote:elninjoo schreef op 03 juli 2011 @ 12:21:

Vooral nu het terrasseizoen is. .Waar???
quote:Cici25 schreef op 03 juli 2011 @ 12:19:

[...]

Dat is volgens mij niet waar. Want je kunt maar bij een werkgever gebruik maken van de heffingskorting. Van je 2e inkomen wordt dus idd meer belasting afgetrokken. En als je aangifte doet dan krijg je de teveel betaalde belasting gewoon weer terug. Je betaalt echt over het totaalbedrag wat je verdient. Het boeit niet in hoeveel banen je dat bijelkaar veegt.
Waarom niet even een zomer doorbikkelen in de kassen of tuinbouw? Daar heb je ervaring mee en kun je ook meer verdienen per uur dan wanneer je iets administratiefs gaat doen.
quote:pietapuk schreef op 03 juli 2011 @ 12:22:

[...]

Maar niet meer dan wanneer je die extra uren zou maken in de eerste baan. Dus je betaalt evenveel belasting voor een baan van 40 uur, als bij 2 banen van 20 uur. En in beide gevallen mag je maar één keer je heffingskorting genieten.

Inderdaad!

Dus het maakt niet uit of je 1 of 5 banen hebt, je betaald gewoon over je totale inkomen, en je hebt maar 1x recht op loonheffingskorting.

Wel is het vaak zo dat er per saldo te weinig ingehouden wordt omdat er bij elke baan vanaf 0 wordt gerekend. Dan kan het zijn dat je met de 2 inkomens bij elkaar in een hogere schijf valt dan dat er is ingehouden.
*
Dank voor de reacties al allemaal!

Een dagje langs de uitzendbureaus staat al gepland zodra ik vakantie heb, Alex en Noa. Maar iets als een callcenter (voor zover ik kan zien) wordt al lastig, omdat zelfs daar ervaring wordt gevraagd (waar moet je dat opdoen denk ik dan, maargoed.)

Terug in de kassen is geen optie, Boarn. Ik ben inmiddels verhuisd naar de randstad.

Horeca is inderdaad een goede optie.

Het is ook gewoon lastig in de huidige banenmarkt. Af en toe zie ik wel leuke vacatures waarbij ik enigzins aansluit op de functie-eisen, maar ik heb het idee dat zoveel mensen reageren op die vacatures dat ik er met mijn opleiding en werkervaring dan niet bepaald tussenuit zal springen...
*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven