Brazilië veilig?

19-04-2007 16:10 27 berichten
Hi, ik wil graag met mijn vriend gaan backpacken door Brazilië, maar hoor nu van sommigen dat het erg onveilig is daar. Klopt dat? Wie heeft ook door dit land gereisd?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben er zelf nog nooit geweest, maar ik zou even kijken bij de reisadviezen op de website van het ministerie van buitenlandse zaken (www.minbuza.nl) Daar staat een uitgebreid reisadvies voor Brazilië met de dingen waarop je moet letten.
oh brasil is helemaal driedubbel geweldig!!!!

ben er 3x geweest (en nog lang niet genoeg).

voelde me heel veilig. was vrouw alleen (en 2e en 3e x met kind). nooit een probleem gehad.

de mensen daar waarschuwen je zelfs als je een straat in wilt gaan, die onveilig is.

je moet gewoon wel de nodige zorg in acht nemen, die je hier ook zou doen.

niet 'snachts reizen, of lopen in lugubere buurtjes, etc. etc.

brazilianen zijn geweldige aardige en vriendelijke mensen die altijd een feestje bouwen!! :D
p.s. zou wel wat portuguees doen (zeker als backpacker) want bijna niemand spreekt engels (of frans, nederlands of duits of whatever), denk dat je met spaans er wel komt want die 2 lijken op elkaar.................
Ik heb gehoord dat 't in de top vijf staat van onveiligste landen van de Amerika's, naast bv. Guatemala, Colombia en de Verenigde Staten. Maarja, ik ben zelf in Guatemala geweest, en dat was goed te doen en ik kan me niet voorstellen dat iemand zich tegen laat houden naar de VS te gaan door dit gegeven. Het ligt denk ik vooral aan waar je komt en met wie. Lees je goed in vantevoren!

(misschien ken je het verhaal van als het stoplicht op rood springt gas geven, omdat je anders gecarjacked kan worden? ).

Kijk inderdaad op de pagina van Buza. Succes en veel plezier!
oh ja, wat ik ook merk, is dat juist de mensen die je waarschuwen voor onveiligheid in bepaalde landen - brasil, jamaica - er nog nooit zelf geweest zijn!!

oh ja, en uiteraard de favelas niet in!!! (tenzij je gaat met iemand die je goed kent), vriendin ging achter op de motor mee en zei het enige wat er gebeurt is was dat ze haar been verbrandde door de uitlaatgassen van de motor!!
http://brazilie.startpagina.nl/

http://thorntree.lonelyplanet.com/

en dan thorn tree forum en brazil aanklikken.

allebei met heel veel info!!

geniet!!
In de grote steden kan je beter niet te opzichtige sieraden omdoen. Ook je fototoestel niet open en bloot om je nek hangen. Als je rekening houd met dit soort dingen, is het er net zo veilig als in bijvoorbeeld Amsterdam.
Hoi,

Ik ben ook in Brazilie geweest. Wat je altijd moet doen is opletten, en dan vooral in de grote steden. Opletten op je bezittingen en bijvoorbeeld opletten bij wie (taxi's) je in de auto stapt. Vaak krijgen taxichauffeuren een bedrag van hostels en hotels wanneer ze toeristen erheen brengen. Meestal proberen ze je over te halen om naar dat hotel te gaan, wat wel eens veel duurder of anders kan zijn dan je oorsrponkelijke plan. Ga dus nooit af op wat een taxichauffeur je aanraadt. Hou altijd vast aan je geplande bestemming. Ook hebben niet alle Brazilianen het slecht met je voor. De meeste zijn heel aardig en behulpzaam. Ik sprak een beetje Spaans en kon me daar op zich wel mee redden. Veel Brazilianen spreken geen engels en ook geen spaans.

Daarbij is het Noorden armer dan het zuiden en zal daar ook meer diefstal plaatsvinden. Rio is ook niet de veiligste stad. In landen als Brazilie staat Amsterdam er trouwens wel eens bekend om dat het gevaarlijk zou zijn...............
Ook hebben niet alle Brazilianen het slecht met je voor.

:o
Eens met Margaretha. Volgens mij moet je in alle landen in Latijns Amerika goed op jezelf passen. Lees je inderdaad goed in. Als iets gevaarlijk genoemd wordt, ga het dan ook niet doen. Als locals zeggen dat je ergens beter niet kan komen, doe het dan ook niet, tenzij je misschien met een local bent. Loop niet tekoop met sieraden, geld, fotocamera's etc.

Ik ben ook in Guatemala geweest en had daar ook niet het gevoel dat ik non-stop gevaar liep. Maar als iemand zei: 'dat en dat kan je beter niet doen' (of niet alleen, dan ging ik ook niet het lot tarten.
Eén van mijn beste vrienden is net terug van een rondreis Brazilië. Hij is een paar weken geweest en 1x overvallen, zijn zus 2x. Ze kwamen een jongen tegen die ook aan het rondreizen was en die was inmiddels voor de 7e x overvallen. 

Overigens was het wel zo dat het nooit gepaard ging met echt geweld. Het is gewoon een kwestie van je geld afgeven (meestal was dat rond de € 10,- en dan gebeurde er verder niets. Niet dat dit nou heel troostend is, maar beter dan dat ze echt geweld toepassen.

Hij is ook op één strand geweest wat soms door een hele bende tegelijk werd overvallen, dus ze mochten dan ook echt geen waardevolle spullen meenemen het strand op.

Maar voorop staat dat hij echt een geweldig mooie vakantie heeft gehad. Veel leuke dingen gedaan en mooie dingen gezien en heel veel vriendelijke mensen ontmoet. Je moet je gewoon goed voorbereiden, maar volgens hem was het een geweldig vakantieland!!
Brazilië veilig??

N E E !

Denk goed over dit na hoor. Je moet op alles voorbereidt zijn en vertrouw mensen niet te snel. het is een mooi land, mooie cultuur maar ook een andere cultuur met veel kanten die voor ons westerlingen niet echt fijn zijn! Toeristen zijn vaak zo naief..

Mijn vriendin is er ook een keer bestolen van haar camera op straat in het daglicht!
quote:

Brazilië veilig??

N E E !

Denk goed over dit na hoor. Je moet op alles voorbereidt zijn en vertrouw mensen niet te snel. het is een mooi land, mooie cultuur maar ook een andere cultuur met veel kanten die voor ons westerlingen niet echt fijn zijn! Toeristen zijn vaak zo naief..

Mijn vriendin is er ook een keer bestolen van haar camera op straat in het daglicht! En dat gebeurt ook in Amsterdam!
Hoi!

Ik ben drie jaar geleden met vriendlief 5 weken gaan backpacken door Brazilie, vond het helemaal geweldig!!

Absoluut niet zo makkelijk als backpackers'paradise Thailand of Australië, maar o zo mooi en heel goed te doen, ook qua taal.

Ik ben best een tuttebel qua veiligheid, maar heb me in Brazilië echt geen moment onveilig gevoeld. Natuurlijk moet je wel even nadenken voordat je iets 's avonds wat gaat ondernemen, dat lijkt me logisch, je bent toch in een ontwikkelingsland. Daarbij weet de lonely planet ook aan te geven wat de mindere wijken zijn en welke voorzorgsmaatregelen je kunt nemen.

Gewoon gaan en geniet ervan!
quote:Ik ben best een tuttebel qua veiligheid, maar heb me in Brazilië echt geen moment onveilig gevoeld.

Toen ik in Guatemala woonde, liepen we na 't uitgaan altijd terug naar huis met een groepje. Iedereen liep altijd op straat, ik keurig op de stoep. Ik dacht altijd, sjongejonge wat zijn die mensen onveilig bezig, straks worden ze overreden door een auto.

Toen zeiden ze op een gegeven moment 'tjongejonge Margaretha, wat ben jij toch altijd onveilig bezig!'. Ik vroeg heel verbaasd hoezo dan, daar ik altijd op de stoep liep. Toen kreeg ik als antwoord 'iemand hoeft de deur maar open te doen en hij heeft je zo binnengetrokken (en God weet wat daarop volgt)'.

Ik liep eens met mijn vriendje in de stad, en het was razenddruk (type: Koninginnedag Amsterdam). Ik kende de weg niet en liep voorop waardoor we voortdurend in botsing kwamen met andere mensen en mensen geïrriteerd werden. Ikzelf baalde er ook steeds meer van dat ik steeds om moest draaien en moest stoppen terwijl dat eigenlijk niet kon en kreeg woorden met mijn vriend. Ik zei toen 'loop jij gewoon voorop man, ik volg je wel hoor'. Waarop hij met een geschokt gezicht zei 'Margaretha! Dan kan ik toch niet zien als je meegenomen wordt!'.

Deze verhaaltjes vertel ik, omdat ik 'ik heb me geen moment onveilig gevoeld' echt een slechte indicator vind van de veiligheid in een land. In andere landen komt het gevaar soms ook van andere kanten dan in Nederland, en vaak van kanten waar jij zelf helemaal niet bij stilstaat. Als je een paar weken in Brazilië bent geweest, en er is niets gebeurd (bij mij in Guate ook niet) is dat hartstikke fijn natuurlijk, maar dat wil niet zeggen dat je een duidelijk idee hebt van wat precies gevaarlijk is en wat niet.

http://www.minbuza.nl
/nl/reizenlanden/reisad
viezen,reisadvies_brazilie.html

Dit is 't officiele reisadvies van Buitenlandse Zaken.
Mijn vriendin is Braziliaanse en woonde in Recife. Zij is haar land ontvlucht omdat het zo onveilig is. Je kunt niet zomaar even pinnen op straat, dat moet je bij een benzinepomp doen bijvoorbeeld omdat het daar minder gevaarlijk is. Doorrijden bij een rood stoplicht is natuurlijk al genoemd, maar dat is dus echt waar. Berovingen, maar ook moorden zijn schering en inslag. Toen zij op vakantie was met haar Nederlandse vriend is er een Duitse toerist op klaarlichte dag doodgeschoten in hun straat. Nou weet je daar de toedracht niet van, maar toch. Rio is niet overal even onveilig, maar op Copacabana moet je echt niet zijn. Je kunt natuurlijk wel gewoon op vakantie en backpacken, als je je maar bewust blijft van het gevaar. Pipa en andere badplaatsen zijn prima te doen. Ik geloof dat Sao Paolo ook ontzettend onveilig is met terrassen achter grote hekken.
Ik ben ook in recife geweest en ik heb daar gewoon gepint hoor! Ook in Salvador heb ik geen problemen ondervonden. Ik ben ook in Natal en in Pipa geweest en ook daar heb ik niks gezien. Wel is er in Recife bij een collega een ketting van haar nek gerukt. (ik was daar niet bij).
quote:Ook hebben niet alle Brazilianen het slecht met je voor.

:oHaha, ik bedoel het ook niet zoals het nu lijkt! Ik bedoel juist dat ik de mensen daar heel aardig vind end at alle verhalen vaak overtrokken zijn. Ik heb het prima naar mijn zin gehad in Brazilie!
Wij zijn in Rio, Salvador, iguacu, en Porto Seguro geweest en hebben niks schokkends meegemaakt, maar wij reisden wel dmv binnenlandse vluchten.

Gewoon je gezonde verstand gebruiken, geen opzichtige toestanden/merkkleding/sieraden/apparatuur laten rondslingeren/aandoen en niet 's avonds overal zomaar lopen. Toch zijn wij 's avonds lekker over een marktje op de copacabana wezen wandelen en zijn wij 's avonds rondom het hotel wat wezen kopen. Maar je hoorde toen ook verhalen van mensen die beroofd waren enzo. En ik werd daar ook wel een beetje huiverig van in 1e instantie. Maar dat soort dingen gebeuren in Nederland, Belgie, Spanje en eigenlijk overal. Ik denk dat als je goed oplet je je geen zorgen moet maken.

Brazilië is geweldig en ik zou er zo naar terug gaan. Veel plezier!
quote:. Nou weet je daar de toedracht niet van, maar toch. Rio is niet overal even onveilig, maar op Copacabana moet je echt niet zijn. .

Hier ben ik het echt niet mee eens. Ik ben zowel 's avonds als overdag op copacabana geweest en heb daar niks vervelends gezien of meegemaakt.

Er zal waarschijnlijk vaak genoeg iets zijn voorgevallen maar ik vind niet dat je copacabana helemaal moet mijden, zeker niet overdag.
quote:

Ik heb gehoord dat 't in de top vijf staat van onveiligste landen van de Amerika's, naast bv. Guatemala, Colombia en de Verenigde Staten. Maarja, ik ben zelf in Guatemala geweest, en dat was goed te doen en ik kan me niet voorstellen dat iemand zich tegen laat houden naar de VS te gaan door dit gegeven. Het ligt denk ik vooral aan waar je komt en met wie. Lees je goed in vantevoren!

(misschien ken je het verhaal van als het stoplicht op rood springt gas geven, omdat je anders gecarjacked kan worden? ).

Kijk inderdaad op de pagina van Buza. Succes en veel plezier! Ik dacht toch echt dat Irak op nummer 1 stond en Zuid-Afrika ver voor alle Zuid-Amerikaanse landen.

Ben genoeg mensen tegengekomen die door Brazilie hebben gereisd, maar ze zeiden inderdaad dat het erg gevaarlijk is, vooral de bendes. Maar aan de andere kant schijnt het wel weer ongelooflijk mooi te zijn. Veel zinnigs kan ik er natuurlijk niet over zeggen ;)
Hallo,

Ik heb familie in Brazilie. het ligt er natuurlijk aan waar je zit. Voor mijn familie is het de normaalste zaak dat ze aan hun overvaller vragen of hij wel een wapen heeft anders krijgt hij niks! En om 's avonds niet meer voor rode stoplichten te gaan wachten in je auto ivm veilig zijn! Ze wonen in een grote stad. Toch belemmert het hun niet te gaan en te staan waar ze willen.

Tja, ik zou als ik jou was echt even bij een officiele instantie navragen. Maar er gaan nog zovelen naar Brazilia! Het schijnt idd een prachtig land te zijn, waar je dus echter de tegenstellingen duidelijk zult zien!

Veel plezier!
quote:

quote: Margaretha2 reageerde

Kijk inderdaad op de pagina van Buza. Succes en veel plezier! Ik dacht toch echt dat Irak op nummer 1 stond en Zuid-Afrika ver voor alle Zuid-Amerikaanse landen.

Voor zo ver ik weet liggen noch Irak noch Zuid-Afrika in de Amerika's.
Mijn vriend en ik zijn vorig jaar naar (het noordoosten van) Brazilie geweest. Het is echt een prachtig land! Absoluut een aanrader! Wij hebben niets schokkends meegemaakt, maar zijn wel met een georganiseerde rondreis mee geweest. Daar voelden wij ons toch het prettigst bij. In de grotere steden, bijv. Recife, moet je natuurlijk goed opletten, zoals in alle grote steden. In Rio, een miljoenenstad (!), worden inderdaad jaarlijks toeristen vermoord. Wees verstandig en zorg gewoon dat je een goede gids hebt in plaats van op eigen houtje te gaan ronddwalen.

Hou er verder rekening mee dat de Brazilianen 't niet erg weten te waarderen als je hen telkens confronteert met je vooroordelen over de veilgheid in hun land. "Brazilie is geen Nederland, is andere land," zoals onze Braziliaanse, Nederlands sprekende (!) gids zei. Sta open voor een totaal andere cultuur en pas je aan waar nodig. Dan heb je de vakantie van je leven.

Kortom: Let gewoon op je spullen, draag geen dure sieraden en geniet!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven