visum cuba?

11-07-2011 11:53 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga op vakantie naar cuba. Erg spannend.

Nu hoorde ik dat je een visum moet hebben voor cuba om binnen te komen. Een kennis van mij is daar ook ooit geweest en die kreeg het visum op het vliegveld bij inchecken. (martin air).

Ik vlieg met een andere maatschappij en die heb ik zojuist gebeld. De vrouw aan de lijn had het over een tourist card die ze aan boord verstrekten en die ik eventueel ook bij reisbureau zou kunnen krijgen. Is zo'n tourist card nou hetzelfde als een visum?

Iemand hier ervaring mee? waar heb jij je visum gehaald/gekregen?
Nee een tourist card die je in het vliegtuig krijgt is niet hetzelfde als een visum
Dat dacht ik al...

Op de site van martin air staat dat je een visum bij het consulaat of bij door consulaat erkende reisbureaus kunt krijgen. Het consulaat heb ik gebeld wordt steeds doorverbonden en dan wordt de verbinding verbroken. Schiet niet op.

Weet iemand welke reisbureaus door consulaat erkend worden?
http://www.visum.nl/cuba.htm

http://visumdienst.com/?location=visumi ... &land=cuba
op de visumdienst site staat ook dat je een visum moet kopen. Bel je reisbureau anders even voor de zekerheid.
Met welke reisorganisatie ga je? Want het klopt wel wat je zegt dat veel organisaties het al voor je regelen: dan krijg je het bij je ticket (net als je kennis).

Anders kun je naar het consulaat gaan en daar hoef je volgens mij geen afspraak voor te maken, maar kun je gewoon heengaan. Weet het niet helemaal zeker.
Ik ga niet echt met een reisorganisatie. Ik heb zelf een ticket geboekt. Mijn vliegmaatschappij had het over een toeristcard die je aan boord krijgt.

En op een ander reisforum hebben ze het over een toeristenkaart die je kan kopen bij consultaat of reisbureau dus. Maar dat heet dan ook toeristenkaart. Zou dat dan toch niet hetzelfde zijn? Het is gewoon een papiertje wat je moet invullen en bij de douane pakken ze de helft en de andere helft is voor de terugreis.
Zo komen er misschien nog andere forummers, maar zoals ik het interpreteer is het niet hetzelfde.

Vaak als je naar bestemmingen vliegt krijg je inderdaad in het vliegtuig een kaartje waar je je gegevens op invult. Ik denk dat je dat bedoelt. Maar dat is volgens mij niet hetzelfde als het visum dat je nodig hebt voor Cuba. Omdat je die van te voren moet aanvragen: en dat is bij zo'n kaartje in het vliegtuig dus niet.

Als je hem bij je ticket krijgt en dus bij jou hoort, dan weer wel. (misschien dat je dan alsnog wat moet invullen).

Nou ja, misschien komen er zo nog anderen die hier hun licht over kunnen laten schijnen.
Ja zoals jij zegt klinkt ook logisch, Primabella.

Ik ga nog maar eens bellen.
Ik zou bellen met de visumdienst. Zie het nummer op visumdienst.nl

Leuk trouwens, Cuba!
Op het formulier wat je in moet vullen in het vliegtuig, moet je ook een adres invullen van je eerste verblijfplaats. Soms vragen ze om een kopie van je reservering: als je die hebt, maak dan even een kopie. Zo niet, zorg dan dat je het adres van je casa particulares o.i.d. mee hebt.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
In cuba moet je tegenwoordig ook een verklaring van je reis of zorgverzekering hebben dat je gedekt bent voor ziektekosten.
Je kan een visum halen bij het consulaat in Rotterdam. Zij zijn inderdaad moeilijk bereikbaar omdat ze soms komen en gaan zoals ze willen. Net als in Cuba zeg maar

Het maakt een groot verschil of je in een hotel verblijft of bij lokalen. Als je niet in een hotel verblijft moet je een ander visum wat meer kost, ter compensatie van het geld dat zij mislopen als je in een hotel verblijft zeg maar.

Misschien is een toerist card wel genoeg als je in hotels verblijft dat zou ik even navragen bij tui/arke fly ofzo. Ik heb altijd bij familie gelogeerd dus weet dat niet precies.
quote:elfje26 schreef op 11 juli 2011 @ 13:16:

Het maakt een groot verschil of je in een hotel verblijft of bij lokalen. Als je niet in een hotel verblijft moet je een ander visum wat meer kost, ter compensatie van het geld dat zij mislopen als je in een hotel verblijft zeg maar.

Dat heb ik werkelijk nog nooit gehoord! Toen ik mijn visum ging halen werd daar ook niet naar gevraagd. Je nam een toeristenvisum, klaar. De eerste nacht hadden we een (geboekt) hotel in Havana, daarna zijn we op de bonnefooi rondgereisd.

De casa particulares moeten per maand een fors bedrag (zo'n 100 CUC) aan belasting betalen, ongeacht of ze hun kamers hebben verhuurd of niet. Ik heb dan ook niet echt afgedongen op de kamerprijs: voor mij is 2 CUC korting peanuts en ik eet er geen broodje minder om. Maar voor hen is iedere CUC erg welkom.
Ik bleef ook niet in een casa particular maar bij familie. Dat is wat anders.
Aangezien TO niks schrijft over haar accomodatie, dacht ik, ik gooi het even in de groep.
quote:elfje26 schreef op 11 juli 2011 @ 13:33:

Ik bleef ook niet in een casa particular maar bij familie. Dat is wat anders.Oké, onder 'lokalen' verstond ik ook de casa's, vandaar.
Nee sorry! Inderdaad niet heul duidelijk
Denk ook aan een engelse versie van je ziektekostenverzekering! Verder heb je een visum nodig en je paspoort moet nog 6 maanden geldig zijn.

Je moet daarvoor een copie van je paspoort opsturen naar het consulaat en een formulier invullen dat je vast en zeker op de site vindt.

Als je wacht tot in het vliegtuig heb je een probleem het land binnen te komen.

Verder maken ze een foto van je bij binnenkomst. Bij weggaan moet je deel 2 van het verblijf visum ingeven.

Cuba is geweldig!!!
Ik zou nogmaals de maatschappij bellen. Ik vloog met Martinair en heb het visum gewoon op Schiphol bij de balie gekocht. Kan mij voorstellen dat meer maatschappijen dit doen. En inderdaad je ziektekostenverzekering bellen voor een Engelse verklaring dat je goed verzekerd bent. Anders loop je het risico dat je op het vliegveld in Cuba verplicht een dure ziektekostenverzekering voor daar moet afsluiten.

Veel plezier, Cuba is geweldig.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 29-06-2018 20:20
Reden: spam
94.44% gewijzigd
Je hebt inderdaad een visa nodig.
Met welke maatschappij vlieg je? Als je met Tui vliegt krijg je die opgestuurd.
Anders online bestellen.
Zorg er trouwens voor dat je visum nog helemaal gaaf is bij aankomst, geen strepen enzo, zijn ze streng in.
Kopie van zorgverzekering etc heb ik niet hoeven geven, maar begreep dat ze weleens steekproeven doen.
Er is een topic uit 2011 omhoog gehaald..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven