permit Tibet, wat is waar...?
zaterdag 12 mei 2007 om 13:09
hallo allemaal,Eind september begin oktober gaan we met de trein van Beijing naar Lhasa. Via verschillende organisatie's en maatschappijen heb ik allerlei aanbiedingen gehad voor deze reis.Alle organisatie's kunnen voor ons de treinreis regelen, inclusief allerlei overnachtingen, tours en uiteraard de PERMIT!Nu hoor ik zulke indianenverhalen over de permit en niemand kan me echt 100% vertellen wat waar is of niet, of welk risico je loopt en hoe groot dat risico is.Kan iemand mij vertellen waar ik meer informatie kan vinden over dit onderwerp?Ik begrijp dat Tibet bezet gebied is door China en dat de Chineese autoriteiten een permit hebben ingesteld. Vroeger was de verplichting dat je per se -een permit moest hebben, -met minimaal 4 mensen moest reizen -en onder leiding van een gids moet staan.Ik heb begrepen dat je tegenwoordig alleen mag reizen, maar de andere bepalingen kan ik dus nergens terugvinden.Vanwege de hoge kosten die Nederlandse organisatie's vragen voor het regelen van de reis, hebben we alleen een treinticket vast in NL geboekt.Waar kunnen we in China een permit voor Tibet regelen en wat kost zoiets? En in hoeverre hebben wij die nodig?Wordt daarnaar gevraagd als we willen boarden voor de trein? Kunnen we in Tibet op straat daarnaar gevraagd worden? Kunnen we dit nog regelen in Lhasa als we daar ter plekke excursie's gaan organiseren?Wie is er onlangs nog in Tibet geweest op eigen houtje (en dus niet met een NL organisatie) en heeft wel/ of niet met een permit gereisd. Hoe hebben jullie zo'n ding geregelt, of waarom niet... enz enzallemaal veel vragen, maar ik zou erg geholpen zijn als iemand mij meer info kan geven of mij kan wijzen waar ik die info kan verkrijgen. Ik zoek dus echt ACTUELE informatie.bij voorbaat dank allemaal!
zaterdag 12 mei 2007 om 21:10
Hey geloof niet dat mijn reactie echt de officiele kant van het verhaal was...aangezien wij in China pas besloten hebben om naar Tibet te gaan en daar alles 2 dagen van te voren geregeld hebben. Dit was in juni 2005. In Lhasa zelf heeft niemand ons om een permit gevraagd hadden we ook niet (volgens mij puur een manier om je wat geld afhandig te maken), buiten Lhasa wel, maar dit is een visum wat je pas in Tibet zelf kan regelen. Hoe het met de trein zit weet ik niet aangezien ik naar Tibet ben gevlogen. Zal mijn reactie uit het topic nog ff plaatsen:
In principe wordt er gezegd dat je Tibet alleen niet inkomt. Dus moet je als groep reizen wat dit inhoudt is dat je als groep op het vliegveld in Chengdu moet aankomen, wat je daarna doet maakt vrij weinig uit. Wij kwamen met een busje mensen aan zijn naar de incheckbalie gelopen en dat was het eigenlijk. Het reisbureau regelt wel dat je met meerdere mensen tegelijk op het vliegveld aankomt.
Wij hebben in Chengdu het ticket naar Lhasa 2 dagen van te voren geboekt incl transfer naar het vliegveld betaalden we geloof ik 195 euro voor een retourtje Chengdu - Lhasa. In Lhasa is het trouwens vrij eenvouding om de terug vlucht nog te wijzigen. Hebben wij volgens mij zonder enorme extra kosten kunnen doen. Ze zeggen dus dat je een permit nodig hebt on Tibet in te komen maar hier zie je zelf dus niks van terug en dat regelt de organisatie bij wie je het ticket boekt. In Tibet zelf heb je wel een permit nodig om naar bepaalde delen te kunnen reizen maar dat kun je in Lhasa bij een reisorganisatie regelen.
Hoop dat je hier nog wat aan hebt en heel veel plezier met de reis!
In principe wordt er gezegd dat je Tibet alleen niet inkomt. Dus moet je als groep reizen wat dit inhoudt is dat je als groep op het vliegveld in Chengdu moet aankomen, wat je daarna doet maakt vrij weinig uit. Wij kwamen met een busje mensen aan zijn naar de incheckbalie gelopen en dat was het eigenlijk. Het reisbureau regelt wel dat je met meerdere mensen tegelijk op het vliegveld aankomt.
Wij hebben in Chengdu het ticket naar Lhasa 2 dagen van te voren geboekt incl transfer naar het vliegveld betaalden we geloof ik 195 euro voor een retourtje Chengdu - Lhasa. In Lhasa is het trouwens vrij eenvouding om de terug vlucht nog te wijzigen. Hebben wij volgens mij zonder enorme extra kosten kunnen doen. Ze zeggen dus dat je een permit nodig hebt on Tibet in te komen maar hier zie je zelf dus niks van terug en dat regelt de organisatie bij wie je het ticket boekt. In Tibet zelf heb je wel een permit nodig om naar bepaalde delen te kunnen reizen maar dat kun je in Lhasa bij een reisorganisatie regelen.
Hoop dat je hier nog wat aan hebt en heel veel plezier met de reis!
zaterdag 12 mei 2007 om 21:59
hai ninky
bedankt voor je reactie
had het eerst verkeerd gelezen, omdat je zei dat jouw organisatie het permit geregeld had en wij dit dus helemaal zelf moeten regelen, maar jouw reis was dan ook redelijk op de bonnefooi.
ik heb ook geen idee wat ik kan verwachten. zou er niet graag achterkomen dat we al in beijing bij de trein gecontroleerd worden en niet het juiste papiertje hebben en dus niet meekunnen, maar geloof dus dat je nu met minimaal 1 persoon moet reizen (ja duh...) en dat dus 'groeps-inreis-verplichting' al is komen te vervallen.
we wagen de gok sowieso, maar zou graag weten wat ik zoal kan verwachten.
als er nog meer mensen zijn die recente ervaringen hebben, dan hoor ik het ook graag!
bedankt voor je reactie
had het eerst verkeerd gelezen, omdat je zei dat jouw organisatie het permit geregeld had en wij dit dus helemaal zelf moeten regelen, maar jouw reis was dan ook redelijk op de bonnefooi.
ik heb ook geen idee wat ik kan verwachten. zou er niet graag achterkomen dat we al in beijing bij de trein gecontroleerd worden en niet het juiste papiertje hebben en dus niet meekunnen, maar geloof dus dat je nu met minimaal 1 persoon moet reizen (ja duh...) en dat dus 'groeps-inreis-verplichting' al is komen te vervallen.
we wagen de gok sowieso, maar zou graag weten wat ik zoal kan verwachten.
als er nog meer mensen zijn die recente ervaringen hebben, dan hoor ik het ook graag!
zaterdag 12 mei 2007 om 23:11
Ja haha organisatie was in mijn geval een vrouwtje in een hostel in Chengdu die voor ons het ticket naar Lhasa boekte. Dus niet een reisorganisatie in NL ofzo.
Ben erg benieuwd naar je ervaringen met de trein. Wil eigenlijk op vrij korte termijn toch nog een keer terug naar Tibet, want ik denk dat het er de komende jaren niet veel beter op wordt met alle plannen van de Chinese overheid.
Ben erg benieuwd naar je ervaringen met de trein. Wil eigenlijk op vrij korte termijn toch nog een keer terug naar Tibet, want ik denk dat het er de komende jaren niet veel beter op wordt met alle plannen van de Chinese overheid.
zaterdag 12 mei 2007 om 23:49
hihhii... ach je moet klein beginnen he? Misschien is dat vrouwtje over 10 jaar wel een hele grote reisorganisatie.
Om die reden wil ik ook per se nu naar Tibet, vrees dat er weinig authentieks meer is over een x aantal jaar, als ik de verhalen over lhasa nu al lees.
Ik kan zelf ook niet wachten om te gaan, maar moet nog even geduld hebben. Op 4 september vertek ik naar st. petersburg en dan begint de treinreis naar tibet, via moskou, irkoutsk, mongolie en beijing met als (trein) eindpunt: tibet!
verwacht daar eind september pas aan te komen... dus nog even geduld!
Om die reden wil ik ook per se nu naar Tibet, vrees dat er weinig authentieks meer is over een x aantal jaar, als ik de verhalen over lhasa nu al lees.
Ik kan zelf ook niet wachten om te gaan, maar moet nog even geduld hebben. Op 4 september vertek ik naar st. petersburg en dan begint de treinreis naar tibet, via moskou, irkoutsk, mongolie en beijing met als (trein) eindpunt: tibet!
verwacht daar eind september pas aan te komen... dus nog even geduld!