Macedonie

19-07-2010 16:01 2201 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga deze zomer naar Macedonie! Ik heb maar 8 dagen (helaas) en ben van plan om als uitvalsbasis Ohrid te hebben.

Wie heeft tips voor mij? Leuk, goedkoop, hotel of guesthouse? Manier van reizen? Is Struga leuk? Zijn er veel toeristen? Wat moet ik gezien hebben? Wat absoluut niet?

Al jullie wijsheid is welkom
He Borderwalk, wat leuk dat je even komt laten weten hoe het was!

Fijn dat je een heerlijke vakantie hebt gehad!

Minder leuk van het hotel.

Had je een pakket reis bij een tour operator geboekt? Dan zou ik dit zeker even melden.

Hoeveel sterren had het hotel?

Tegenwoordig met google kun je ook al veel over een hotel te weten komen van te voren.

Maar laat dit je vakantie niet verpesten, ik hoop dat je van het land en de mensen genoten hebt!

Heidel, hoe gaat het daar?

Moest je je meiden weer uit bed schoppen?
quote:vivagirl schreef op 03 augustus 2011 @ 09:15:

Hoeveel sterren had het hotel?

Tegenwoordig met google kun je ook al veel over een hotel te weten komen van te voren.

Maar laat dit je vakantie niet verpesten, ik hoop dat je van het land en de mensen genoten hebt!

Het was pakketreis waarbij ik van tevoren niet wist welk hotel het zou worden, alleen dat het 3 sterren zou zijn, dus geen kans om van te voren ervaringen op te zoeken. Ik heb zeker van het land genoten, maar als ik nog een keer zou gaan dan boek ik zelf een losse vlucht en een kamer.
Vivagirl, met de auto naar Macedonië; waarom niet, waarom wel? Volgens mij is dit best goed te doen. Vliegen is dan wel goedkoper, maar je hebt wel een eigen auto bij je. En één of andere aswolk kan geen roet in het eten gooien Nu is dat met Macedonië niet zo'n groot probleem, omdat je ook altijd nog met de trein naar huis kunt in het ergste geval.
Borderwalk, een beetje een verrassingreis dus.

Ja, dan goed of minder goed uitpakken.

Ik zou het toch melden bij de reisorganisatie. Heel jammer.

En 3 sterren heeft een hotel zo, stelt meestal weinig voor.

Maar ik ben toch echt heel erg blij dat je het verder zo naar je zin hebt gehad. Weer een positief verhaal over Macedonie

Sito. Tja, waarom niet, waarom wel? Dat kun jij alleen voor jezelf beslissen.

Ik woon niet in Nederland, maar Engeland. en ik ga niet naar Ohrid, maar naar Skopje.

En ik ga meestal voor een paar dagen, en zo vaak mogelijk, dus dan kost rijden, of de trein echt te veel tijd.

En ik heb een richtingsgevoel van Jan Kont, dus ik vind het echt nooit, zelfde niet met een TomTom

Trein is echt ontzettend duur! Vergeleken bij de £17 die ik net heb betaald! Echt waar £17 voor een enkeltje!!!!

Aswolk heeft bij mij ook al eens toet in het eten gegooid. Toen moest ik ook heen, mijn schoonzusje ging trouwens, dus daar wilde ik echt bij zijn.

Vliegen ging dus niet. Bus op zich wel, maar ik zou dan de aansluiting in Frankfurt missen, en dus te laat komen.

Treinen van London naar Parijs zaten vol, en hoe dan ook koste het iets van £1000.

Auto huur had gekund, dan zou ik met de boot over gaan en in Nederland een auto huren (heb je het stuur aan de juiste kant), maar in de kleine print stond dat de auto niet naar Macedonie en enkele andere Balkan landen mocht!!!!!

Wat een gedoe was dat zeg!

Gelukkig ging het luchtruim net op tijd weer open en kon ik vliegen! Mocht wel bij betalen, want het ticket op die dag was duurder.

Maar goed, al jij de tijd hebt en dit een lange vakantie is, dan is rijden leuk. Heb je daar ook wat meer vrijheid.

En onderweg zie je ook nog het een en ander.

Maar ik heb er zelf dus geen ervaring mee.

Mijn vriend overweegt wel om met een vrachtwagen mee te rijden. Er is hem verteld dat ze dan 's ochtends vroeg vertrekken en hij er de volgende avond laat is.

Ik weet echter niet of ik dat geloof......Wat denken jullie?

Een vrachtwagen rijdt een stuk langzamer en heeft ook veel langer nodig bij een grens overgang. En die zitten ook met officiele rust tijden. Alhoewel ik niet weet of de Macedonische vrachtwagen chauffeurs zich daar aan houden.....
Hallo borderwalk, leuk te weten dat je een fijne vakantie hebt gehad. Volgende keer doen net zoals je van plan bent: vlucht boeken en een kamer zoeken, voor een habbekrats heb je een kamer bij een aardige macedonische familie.

Met de auto is MK wel te doen, met meerdere stops. Of V. er zo snel zal zijn is de vraag. Hier vertrekt vanuit Mannheim een bus (met 2 chauffeurs) naar Ohrid. Vertrek smiddags en de volgende dag savonds laat aankomen. www.eurolines.de

Hier is alles okay, ik heb vrij.

Viev, Jan Kont.....hihihihi
Als je 3 dagen voor de heenreis uitrekt en 3 voor de terugreis, dan lijkt het me een eitje. De eerste dag sowieso Oostenrijk zien te halen, dan kun je de andere 2 dagen kalm aan doen.
Het is ook zeker te doen, Sito, alleen heb ik er dus geen ervaring mee.

3 Dagen voor de heen reis en 3 voor de terug, klinkt heel redelijk. Dus lekker doen!

Heidel, geniet van je vrije dag. Hopelijk heb je lekker weer, hier regent het.

V belde net nog, daar is het goed. Als je nu in de auto stapt ben je er morgen
Hoi sito1970, vanuit NL. misschien eerst nog een stop in München. Dan een stop in Ljubljana. In Servie ergens en dan naar Ohrid.

Pozdrav aan V., Viev! Hier een zon-wolken-mix. Lekker weer dus.
quote:heidelberg schreef op 04 augustus 2011 @ 09:28:

Hoi sito1970, vanuit NL. misschien eerst nog een stop in München. Dan een stop in Ljubljana. In Servie ergens en dan naar Ohrid.

Pozdrav aan V., Viev!Ik dacht zelf aan Kitzbühel, Oostenrijk en Zagreb. Het kan ook in 2 dagen, maar dat vind ik wat teveel van het goede. Ken iemand die in 2 dagen van Griekenland naar Nederland is gereden. Maar ja, sommige mensen kunnen goed overdrijven.
Ik hou persoonlijk niet van Oostenrijk....het dialect vind ik vreeeselijk en de mentaliteit ook. Heb al diverse ervaringen met Oostenrijkers gehad en die waren allemaal negatief.
Ja, dat dialect is inderdaad niet om te harden. Ik heb touwens nooit vervelende ervaringen gehad met Oostenrijkers.
Maar een goede tip van iemand die hier gereageerd had (geen zin om alle reacties terug te gaan lezen) die zei dat een ID-kaart niet geldig is in MK. Had ik nooit aan gedacht.
Goeie vraag over die ID kaart, weet ik eigenlijk ook niet.

Ik heb een paspoort.

De landen waar je ID kaart geldig is, staat achter op de ID kaart.

Even voor je ge-googled

link

Je hebt dus een paspoort nodig!

De afstand zal ook zeker in 2 dagen te doen zijn, maar doen met je echt de hele dag rijden en goed door rijden.

Dan zou ik het ook liever in 3 dagen doen, en beetje rustiger aan, en onderweg hier en daar ook even stoppen.
En volgens mij voor Servië ook! Dus voor diegenen die met de auto richting MK willen; paspoort!
[quote]sito1970 schreef op 04 augustus 2011 @ 13:19:

Een ID-kaart is geldig in ALLE landen van de EU en een paar extra zoals Turkije, Zwitserland, Noorwegen en IJsland. Dus voor degenen die naar Macedonië met de auto willen; paspoort, ook voor Servië en Kroatië.
[quote]sito1970 schreef op 04 augustus 2011 @ 13:21:

[quote]sito1970 schreef op 04 augustus 2011 @ 13:19:

Een ID-kaart is geldig in ALLE landen van de EU en een paar extra zoals Turkije, Zwitserland, Noorwegen en IJsland. Dus voor degenen die naar Macedonië met de auto willen; paspoort, ook voor Servië en Kroatië. Een paspoort wil ik nog wel aanschaffen, maar een visum gaat me te ver. Dan maar geen Turkije of Amerika of welk ander land dan ook waar een visum verplicht is.
Als je met de auto naar MK gaat, heb je een "groene kaart" nodig. Bij de ADAC (de duitse ANWB). of dit in NL ook zo is weet ik niet...

Ik heb altijd een paspoort, je weet maar nooit.

http://www.anwbkampeerreizen.nl Macedonie zoeken, leuke en goede tips.
Mijn vriend heeft toevallig vanochtend de ambassade gebeld omdat de visumdienst geen uitsluitsel gaf. De ambassade geeft aan dat een ID-kaart voldoende is. Je kunt hiermee vliegen naar Macedonie. Daar ga ik dan maar vanuit. Hopenlijk weten ze dit op Schiphol ook
voor sito1970

www.visitljubljana.si/ mooi!!
quote:Lunax schreef op 04 augustus 2011 @ 13:37:

Mijn vriend heeft toevallig vanochtend de ambassade gebeld omdat de visumdienst geen uitsluitsel gaf. De ambassade geeft aan dat een ID-kaart voldoende is. Je kunt hiermee vliegen naar Macedonie. Daar ga ik dan maar vanuit. Hopenlijk weten ze dit op Schiphol ook Toen ik vloog was er volgens mij een iemand met een id-kaart en die moest bij de douane in Macedonië extra papierwerk invullen.
quote:heidelberg schreef op 04 augustus 2011 @ 13:42:

voor sito1970

www.visitljubljana.si/ mooi!!

Bedankt, ziet er prachtig uit :-)

Enne...groene kaart heb je sowieso nodig als je naar het buitenland gaat.
Visum heb je niet nodig hoor! Je krijgt zelfs geen stempeltje meer! (tenzij je er om vraagt, wat ik altijd doe )

Ik las hier wel op het forum over Tunesie, dat als je daar heen ging met een volledig verzorgde pakketreis, dat je dan met je ID kaart mocht. Maar als je ticket en hotel los had geboekt, dat je dan een paspoort nodig had. Weet niet of dat voor Macedonie ook zo is.

Ik vlieg vanuit London, en ik weet eigenlijk niet of ze hier een ID kaart hebben, ik zie eigenlijk altijd alleen maar paspoorten bij de douane.
Weet ik, maar voor zover ik weet heb je nog wel een visum nodig voor Wit-Rusland en Rusland. Moldavië en Oekraïne volgens mij niet meer.
Voor Rusland heb je inderdaad nog een visum nodig, maar die regels worden ook al soepeler, als je met een cruise schip komt, heb je namelijk geen visum nodig (moet je wel excursie met gids boeken).

Maar voor Macedonie heb je 100% zeker geen visum nodig icm een paspoort.

Macedoniers zelf mogen inmiddels ook zelf vrij reizen binnen de EU (enkele landen uitgezonderd).
quote:borderwalk schreef op 04 augustus 2011 @ 14:08:

[...]

Toen ik vloog was er volgens mij een iemand met een id-kaart en die moest bij de douane in Macedonië extra papierwerk invullen.Zelf heb ik een paspoort maar vriendlief niet. Is dan zijn keus, of 60 euro uitgeven aan een paspoort of wat extra tijd kwijt zijn aan het invullen van formulieren. Thnx voor de waarschuwing in ieder geval!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven